Subaru Outback 2,0D Lineartronic, 2013

Liten dings med stor betydning

Den er ikke så stor, spaken på automatgiret i Subaru Outback. Men at automat kan kombineres med diesel og firehjulsdrift er viktig for bilkjøperne.

NYTT: Ikke bare er det nytt med automatgir og diesel. Subaru Outback tar også med seg en liten midtlivsoppgradering.
NYTT: Ikke bare er det nytt med automatgir og diesel. Subaru Outback tar også med seg en liten midtlivsoppgradering. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Firehjulsdrift, dieselmotor og automatgir har vært en populær kombinasjon på det norske bilmarkedet. Subaru har tidligere bare levert automatgir i kombinasjon med bensinmotor.

Nå har imidlertid den halvhøye stasjonsvognen Subaru Outback fått trinnløst automatgir sammen med dieselmotor.

I tillegg til diesel og automat-kombinasjonen kommer 2013-modellen av Outback med en ansiktsløftning som innebærer nytt navigasjonssystem med stemmestyring, oppdatert dashbord, ny grill, nye støtfangere og nye felger.

Kjøreegenskaper: 4

Outback kjører trygt og forutsigbart, med moderat krengning og tiltagende understyring som varsler i god tid før det går for fort.

Styringen er lett, men sørger for tilstrekkelig veifølelse. I unnamanøvertesten oppfører bilen seg bra og konsekvent, med ESP som trer inn når det trengs.

Du får ingen utpreget sportslig kjørefølelse, men det savner man heller ikke så veldig i en bil av denne typen.

I TIDEN: Nytt innvendig design med forbedret navigasjonsanlegg gjør Subaru Outback mer moderne, sett fra førerplassen.
I TIDEN: Nytt innvendig design med forbedret navigasjonsanlegg gjør Subaru Outback mer moderne, sett fra førerplassen. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Testdata

Subaru Outback 2,0D

  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,8
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,1
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,0
  • 80-120 km/t, 6. gir: 11,0
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,4
  • Støy tomgang, dBA: 45,5
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,3
  • Testforbruk, l/mil: 0,57

Den to liters dieselmotoren kjenner vi godt fra før; den er smidig, sterk og kultivert. Lineartronic er en trinnløs girkasse, noe ikke alle er like komfortable med.

Sammen med dreiemomentsterke dieselmotorer passer det som regel godt, siden man slipper det stadige turtallsjaget som blir resultatet i kombinasjon med små bensinmotorer.

Subaru Outback er ikke noe unntak, motor og girkasse jobber bra sammen. Dermed er det sjelden du føler behov for å bruke den manuelle sjaltemuligheten der elektronikken "lager" normale girtrinn.

Ytelser: 4

Det er bra futt i Subarus dieselmotor. Automatgir er ingen hindring for gode ytelser, faktisk er bilen litt sprekere enn den manuelle versjonen vi testet i 2009.

Forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 går på 6,1 sekunder. Det lar seg høre sammenlignet med VW Passat Alltrack med 170 hk og sekstrinns automatkasse (5,6) og Audi A4 Allroad 2,0 med syvtrinns S tronic og 163 hk (5,3).

Som oftest klarer du deg med moderat gasspådrag. Da gir motoren tilstrekkelig akselerasjon, selv om den holder seg på lave turtall.

Eksteriør: 2

SMAK OG BEHAG: Utseendet på Subaru Outback er bedre etter faceliften, men her teller funksjon med enn form.
SMAK OG BEHAG: Utseendet på Subaru Outback er bedre etter faceliften, men her teller funksjon med enn form. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

I beste fall synes vi Subaru Outback ser original ut. På tross av faceliften føler vi at den har en del gammelmodige stilelementer og uryddige linjer.

Tekniske data

Subaru 2,0D

  • Motor, cm³: 1998
  • Effekt, hk ved o/min: 150/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1600-2400
  • Egenvekt, kg: 1699
  • Tilhengervekt, kg: 1700/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 479/182/161
  • Bagasjerom, liter: 526-1726
  • Standard dekkdimensjon: 225/60-17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,63
  • CO2-utslipp, g/km: 166
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,7
  • Toppfart, km/t: 195
  • Pris fra, kr: 529 900
  • Pris testbil, kr: 535 850

Fronten har en svært markert grill, og kraftige frontlykter som trekker oppover mot skjermene og understreker den allerede høye og relativt rette karosseriformen.

Interiør: 5

Bakseteplassen er formidabel, det er sjelden vi måler 81 cm fra seterygg til seterygg med forsetet innstilt for en person på 185 cm.

Da er det bare biler som Skoda Superb 4Drive (90 cm) eller Range Rover TDV6 3,0D (82 cm) som slår Outback. VW Passat Alltrack regnes som en rommelig familiebil og nøyer seg med 78 cm.

Takhøyden er også bra, mens de rette karosserisidene gjør at bredden er brukbar.

Bagasjeromsplassen er oppgitt til 526 liter, men utspring ved hjulhusene gjør at den varierer noe i bredden. Også lengden er noe kortere enn på de beste modellene i klassen, og er for eksempel mellom 3-10 cm kortere enn på Volvo V70.

Førermiljøet har hatt godt av faceliften og ser mer moderne ut enn tidligere. Det mangler fortsatt noe på materialkvaliteten sammenlignet med de beste europeiske bilene i klassen.

Komfort: 4

Subaru Outback sluker større humper bra. Den er fortsatt småstram på korte ujevnheter og stusser urolig rundt.

FAMILIEPLASS: Både i bagasjerom og baksetet har Subaru Outback nok plass til å blande seg inn i storbilklassen.
FAMILIEPLASS: Både i bagasjerom og baksetet har Subaru Outback nok plass til å blande seg inn i storbilklassen. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

På typisk Subaru-vis blir Outback bedre jo dårligere veistandarden blir.

I våre støymålinger holder Subaru Outback et akseptabelt nivå i forhold til konkurrentene. I 100 km/t målte vi 69,3 dBA, mot 70,4 for VW Passat Alltrack og 67,4 på Audi A4 Allroad. Outback har et behagelig førersete og avslappet sittestilling.

Sikkerhet: 4

Bilen får fem av fem stjerner, men det er fortsatt ting som kan forbedres, ifølge EuroNCAP.

Bilen har en stabil struktur, men deler av dashbordet utgjør en fare for skader i knær og lår for passasjer og fører.

I sidekollisjon mot barriere, klarer bilen seg bra, men i den mer krevende sidekollisjonen mot stolpe blir det store påkjenninger mot krasjdukkens brystområde.

Heller ikke beskyttelse mot whiplash ved kollisjon bakfra er så bra som ønskelig. Kollisjonsbeskyttelse for barn og fotgjengere får godkjent.

Pris/utstyr: 4

Subaru Outback 2,0D Lineartronic koster 530 000 i Premium-versjon og 485 000 i Classic-utgave. Det gjør at den havner omtrent midt i feltet, med Skoda Superb som det rimelige alternativet og Volvo XC70 som et dyrere.

Subaru har et bra rykte på bruktmarkedet og Outback har tradisjonelt seg bra i pris. Med den riktige kombinasjonen av automatgir, diesel og firehjulsdrift burde det gjelde også denne versjonen.

TOPPVERSJON: Våt testbil var en Premium-versjon. Her er utstyrsnivået solid, med blant annet skinnseter.
TOPPVERSJON: Våt testbil var en Premium-versjon. Her er utstyrsnivået solid, med blant annet skinnseter. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Forbruk: 5

Ifølge EU-normen skal Subaru Outback 2,0D Lineartronic bruke 0,63 l/mil og slippe ut 166 gram CO2 /km.

I vår faste forbrukstest er bilen en av de få som presterer et testforbruk under normforbruket: Med 0,57 l/mil er den også en av de firehjulsdrevne bilene vi har kjørt billigst.

SUV-modellen Subaru Forester med samme motor og manuelt gir ligger tett på med 0,58 l/mil.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Under et traust karosseri skjuler det seg en rommelig familiebil med bredt bruksområde. Vi liker spesielt godt permanent firehjulsdrift samt fint samspill mellom automatgir og motor.

Les mer

UJÅLETE: Subaru Outback er en solid bruksbil med fine vinteregenskaper.
UJÅLETE: Subaru Outback er en solid bruksbil med fine vinteregenskaper. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Tre rommelige familiebiler

Billig-SUV med mini-forbruk

Bruktbil: Slik kjøper du Subaru Outback

HØY: En av fordelene med Subaru Outback er ekstra bakkeklaring, uten at du må opp i en høy SUV.
HØY: En av fordelene med Subaru Outback er ekstra bakkeklaring, uten at du må opp i en høy SUV. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen