Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en

Den nye Subaru Forester er tøffere enn konkurrentene.

4X4: Subaru Forester har det vi mener er det beste firehjulsdriftssystemet blant familie-SUV-ene i dette prisleiet. Her er firehjulsdriften permanent, i de andre kobles bakhjulene inn ved behov. FOTO: Petter Handeland
4X4: Subaru Forester har det vi mener er det beste firehjulsdriftssystemet blant familie-SUV-ene i dette prisleiet. Her er firehjulsdriften permanent, i de andre kobles bakhjulene inn ved behov. FOTO: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Det er i SUV-klassen det skjer mest for tida. Nye modeller kommer på rekke og rad. Alle nisjer i pris og størrelse skal fylles.

I nisjen Subaru Forester stiller i, som vi velger å kalle familie-SUV-er, har vi i løpet av et halvt års tid fått Ford Kuga, Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander og Honda CR-V.

Like før kom vår favoritt i klassen (i hvert fall fram til nå): Mazda CX-5.

Alle disse må dessuten måle seg mot VW Tiguan, som lenge har vært både kundenes favoritt og en målestokk i klassen.

Fra før finnes i tillegg en rekke familie-SUV-er fra flere produsenter. En oversikt over alle vi har testet de siste tre årene, finner du her.

Felles for alle nyhetene som er kommet de siste månedene, er at de er bedre enn (eventuelle) forgjengere på flere områder. Stikkord er kjøreegenskaper, motor/forbruk og plass - nå er flere av dem fullverdige konkurrenter til familiestasjonsvogner.

Dette gjelder også for Subaru Forester, som i tillegg byr på noe ekstra.

Kjøreegenskaper: 5

Subaru har et image som handler om at bilene de lager (i hvert fall de med firehjulsdrift) skal være litt barskere enn konkurrentene.

At dette står ved lag, så vi sist da vi hadde Foresters lillebror XV på langtest. Om XV ikke utmerker seg innen velpolert komfort, blir den bare bedre og bedre når forholdene blir tøffere.

Forester tar vare på det røffe imaget. Vi kjørte den sammen med nye Toyota RAV4 og nye Ford Kuga, og testteamet var enstemmig om hvilken bil som var best der veiene var som verst: Subaruen.

For det første virker understellet å stå for en støyt. I de to andre bilene var det mer av slaglyder og andre ulyder enn i Forester på veier sønderbrukket av telehiv og manglende vedlikehold.

For det andre har den et firehjulsdriftssystem som vi vurderer som det beste i klassen. I dette prisleiet er Subaru alene om å ha permanent firehjulsdrift. Det gir konsekvent oppførsel, alltid.

For det tredje bidrar byggestrukturen med boksermotor og symmetrisk plasseringen av elementene i firehjulsdriftssystemet til et relativt lavt tyngdepunkt og god vektbalanse.

Av de tre er det Subaruen som krenger minst, og den er for biltypen enkel å håndtere i kjøreøvelsene våre (elgtest/slalåm). (Oppførsel i kritiske situasjoner er for øvrig et felt der så godt som alle nye SUV-er er blitt tydelig bedre enn forgjengerne.)

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Det positive er at Foresters robusthet ikke har gått ut over veiegenskapene ved normal kjøring. Den er like lettkjørt som de andre bilene i klassen.

TYNGDEPUNKT: Subaru Forester ser høy og SUV-klassisk ut, men byggestrukturen og boksermotoren sørger for et relativt lavt tyngdepunkt. Det kommer kjøreegenskapene til gode. FOTO: Petter Handeland
TYNGDEPUNKT: Subaru Forester ser høy og SUV-klassisk ut, men byggestrukturen og boksermotoren sørger for et relativt lavt tyngdepunkt. Det kommer kjøreegenskapene til gode. FOTO: Petter Handeland

Motor: 5

Tolitersdieselen i Subaru Forester yter 147 hk og byr på inntil 350 Nm dreiemoment. Det er typiske tall for dieselalternativer med firehjulsdrift i dette prisområdet.

Subaru-motoren har god respons ved små gasspedalbevegelser som et av sine fortrinn. Den er dessuten arbeidsvillig på høyere turtall enn mange andre motorer.

Videre har den et jevnere lydbilde enn Forden og Toyotaen den ble kjørt sammen med. Den er også klart stillere på tomgang, men du hører stadig vekk at det skjer noe der framme når du bruker motoren aktivt.

Du kan ikke få denne motoren i kombinasjon med automatkasse. Det er et minus, for jo dyrere disse folke-SUV-ene blir, desto flere er det som også vil ha automat.

Ytelser: 5

MER ROBUST: På dårlig vei innfrir Forester Subarus ry om at de bygger litt mer robuste biler. Den er hel ved der nære konkurrenter klynker. FOTO: Petter Handeland
MER ROBUST: På dårlig vei innfrir Forester Subarus ry om at de bygger litt mer robuste biler. Den er hel ved der nære konkurrenter klynker. FOTO: Petter Handeland

Subaru Forester 2,0 D legger seg pent til når ytelsene sammenlignes med konkurrerende biler.

Den trenger 5,8 sekunder på 60-100 km/t, mens 80-120 km/t tar 8,3 sekunder. Begge deler er godt nok til at du får en fin smak av kraftoverskudd. Det er alltid en god følelse.

Av sammenlignbare biler med manuelt gir vi har målt, er Subaruen litt tregere enn Mitsubishi Outlander med 2,2-liters diesel (Outlander er den raskeste familie-SUV-en i dette prisleiet). Tilsvarende akselerasjonstall for den er hhv. 5,2 og 7,5 sekunder.

Sammenligner vi med Toyota RAV4, er ytelsene så å si identiske, men responsen og arbeidsviljen oppleves som bedre i Forester.

Målt mot automatgirede familie-SUV-er, er Forester en tanke raskere enn Mazda CX-5 2,2D, og klart raskere enn Ford Kuga og VW Tiguan.

Eksteriør: 3

I våre øyne er Subaru Forester ikke blant SUV-ene med spenstig utseende. Tvert imot, grunnformen ligger nærmere opptil klassisk SUV enn hos mange konkurrenter som nærmer seg det mer stasjonsvognaktige med små steg.

Fordelen med de mer klassiske SUV-formene er at de bidrar til god kontroll med hvor bilens hjørner befinner seg.

Men det forklarer ikke hvorfor Forester er blottet for lillebror XVs frekkere friskhet, eller hvorfor de japanske designerne ser ut til å ha konkurrert om å legge inn så mange kurver og buer som mulig i fronten.

For ordens skyld: Utvendig utseende teller minimalt i totalbedømmelsen av bilen.

Interiør: 4

I likhet med alle konkurrenter har Subaru Forster fått mer plass. I denne SUV-en handler det særlig om beinplassen i baksetet. Det er ikke noe problem for en mann av litt over gjennomsnittlig høyde å få plass til knærne bak en like langbeint sjåfør.

LANGBEINT: Subaru Forester har fått beinplass i baksetet av det sjenerøse slaget. FOTO: Petter Handeland
LANGBEINT: Subaru Forester har fått beinplass i baksetet av det sjenerøse slaget. FOTO: Petter Handeland

Beinplassen bak er nesten like god som i Toyota RAV4, som nå er ledende på dette feltet blant familie-SUV-er.

TEKNISKE DATA

Subaru Forester 2,0D Sport

Motor, cm³: 1998

Effekt, hk ved o/min: 147/3600

Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1600

Egenvekt, kg: 1645

Tilhengervekt, kg: 2000/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 460/180/174

Bagasjerom, liter: 488-1556

Standard dekkdimensjon: 225/55-18 H

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,59

CO2-utslipp, g/km: 156

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,2

Toppfart, km/t: 190

Pris fra, kr: 379 900

Pris testbil, kr: 475 850

Det kanskje viktigste ved den gode beinplassen er at Forester (og RAV4) vil takle bakvendte barneseter godt.

I bagasjerommet er Forester ikke blant de aller største. Volumet er oppgitt til 488 liter, med andre ord som i en litt trang familiestasjonsvogn.

Plassen kan økes til 1556 liter om baksetet felles sammen. Gulvet blir da ikke flatt, og det er et minus hvis man skal håndtere store og tunge gjenstander.

Et klart pluss er store vinduer som gir god sikt. Her kan også barn i baksetet se ut - i mange andre nye biler med stilriktige smale vinduer når de ikke opp til vinduskarmen.

Dashbordet er holdt i en enkel og befriende knappefri stil. Betjeningen av de viktigste instrumentene er svært enkel (med unntak for pekeskjermen, se pris/utstyr-kapittelet). Girspaken er uvant lavt plassert.

Materialkvaliteten er, til tross for at vår testbil er av øverste utstyrsgrad og har skinnseter, ikke imponerende. Folke-SUV-er er generelt ikke veldig gode på dette punktet, og Forester er kun gjennomsnittlig for klassen. Det er vel mye plast og billig skinn i forhold til prisen.

Komfort: 4

Som antydet i kapittelet for kjøreegenskaper: Foresters robuste følelse betyr ikke at du må ofre mye på andre fronter.

Visst er fjæringen småstram over ujevnheter i lav fart, men det er normalen for SUV-er. Et fast understell må til for at kjøreegenskapene i høye og ganske tunge biler skal ivaretas.

STORT NOK? Bagasjerommet på i underkant av 500 liter er ikke blant de største i denne bilklassen, men vi tror det vil være tilstrekkelig for de fleste familier på helgetur. FOTO: Petter Handeland
STORT NOK? Bagasjerommet på i underkant av 500 liter er ikke blant de største i denne bilklassen, men vi tror det vil være tilstrekkelig for de fleste familier på helgetur. FOTO: Petter Handeland

Så fort den er oppe i fart, opplever vi fjæringen som tilstrekkelig smidig. Det tar eggen av krappe ujevnheter, og større humper er null problem.

TESTDATA

0-100 km/t, sek.: 10

60-100 km/t, 3. gir: 5,8

60-100 km/t, 4. gir: 7,4

60-100 km/t, 5. gir: 10,4

60-100 km/t, kickdown:

80-120 km/t, 4. gir: 8,3

80-120 km/t, 5. gir: 10,6

80-120 km/t, 6. gir: 12,7

80-120 km/t, kickdown:

Støy tomgang, dBA: 44,4

Støy 50 km/t, dBA: 62

Støy 80 km/t, dBA: 66,5

Støy 100 km/t, dBA: 69,8

Testforbruk, l/mil: 0,58

Subaru Forster kommer dessuten godt ut når det gjelder støy, fra tomgang og helt opp i tillatt norsk landeveisfart. Først i 100 km/t blir det en del vei- og vindstøy.

Forsetene er ganske flate i formen. Bedre sidestøtte står på vår ønskeliste, ikke minst hvis setene skal kles med Subarus glatte skinn.

Sikkerhet: 5

Subaru Forester ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP på tampen av 2012. Resultatene er gode.

Totalkarakteren ble fem av fem stjerner (dette er normalen, og ikke unntaket, for nye biler). Også i underkategoriene scorer Forester godt: 91 prosent for voksnes sikkerhet, 91 prosent for barns sikkerhet, 73 prosent for fotgjengersikkerhet og 86 prosent for sikkerhetssystemer.

Forester får en anmerkning for påkjenningen brystkassen får ved sideveis kollisjon mot stolpe.

Pris/utstyr: 4

Nei, det er fortsatt ikke til SUV-klassen du skal gå for å få bil etter "mest mulig for pengene"-prinsippet.

Når det er sagt, legger Forester seg på akkurat samme nivå som de mange konkurrentene når en forsøker å sammenligne modellversjoner med noenlunde lik ytelse og likt utstyr. Startpris for Forester med denne motoren er 379.900 kroner. Vår testbil med full pakke koster 475.500 kroner.

Forester leveres i fire utstyrsklasser. Det få muligheter til å få innfridd spesialønsker ut over det som handler om pyntedetaljer og lastesystemer.

KNAPPEFRITT: Det er befriende få knapper på Subaru Foresters dashbord sammenlignet med mange konkurrenter. FOTO: Petter Handeland
KNAPPEFRITT: Det er befriende få knapper på Subaru Foresters dashbord sammenlignet med mange konkurrenter. FOTO: Petter Handeland Foto: Handeland, Petter

Vår topputstyrte bil har alt utstyret du trenger, men flasher ikke påtrengende med det. Gadget-mennesker har trolig kommet til feil bil.

Pekeskjermen på anlegget fra Harman/Kardon skuffer. For det første er det svært ofte gjenskinn i den, og da er den vanskelig å lese. Berøringsfeltene for ulike funksjoner er små, og det gjør det vanskelig å treffe dem i fart. Vi opplevde dessuten at navigasjonsanlegget ikke hadde oppføringer for flere småsteder som andre biler vi kjørte samtidig hadde oppføringer for.

Skinninteriøret er allerede nevnt. Det er glatt og skaiaktig, og på oss virker det delvis mot sin hensikt: Det skal gi en påkostet følelse, men gjør det ikke. For øvrig er dette noe Forester har til felles med mange andre SUV-er, særlig asiatiske.

Forbruk: 5

Subaru Forester veier 1645 kg, har firehjulsdrift og skal flytte på en del luft på sin ferd framover. Vi er vant til at dette gir høye forbrukstall. Men dette er et område der SUV-produsentene er blitt betydelig bedre.

Subaru Forester med toliters diesel er oppgitt til å bruke 0,59 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 156 g/km. Det er på normalt nivå for biltypen.

I testrunden greier den seg - relativt sett - bedre enn flere konkurrenter. 0,58 l/mil i vår faste, 20 mil lange runde er et toppresultat for familie-SUV-er.

Det interessante ved resultatet er at Forester greier dette med permanent firehjulsdrift. De direkte konkurrentene har varianter av systemer der bakhjulene kobles inn etter behov. Slike systemer skal i utgangspunktet redusere drivstofforbruket noe.

DÅRLIG SKJERM: Dashbordet i Forester er enkelt og funksjonelt. Vår eneste innvending når det gjelder funksjonalitet, handler om pekeskjermen. Gjenskinn er en plage, pekefeltene små, og kartet mangler oppføringer for småsteder. FOTO: Petter Handeland
DÅRLIG SKJERM: Dashbordet i Forester er enkelt og funksjonelt. Vår eneste innvending når det gjelder funksjonalitet, handler om pekeskjermen. Gjenskinn er en plage, pekefeltene små, og kartet mangler oppføringer for småsteder. FOTO: Petter Handeland

At Subaru er på rett spor når det gjelder forbruk, viser også lillebror XVs resultat i testløypa. Den greide seg med 0,55 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Slik setter vi karakterer.

Subaru Forester 2,0 D er, for å bruke et forslitt uttrykk, fullt og helt en norgesbil. Den er ikke bygd for dem som er jålete, men for dem som totalt sett er ute etter gjennomført gode egenskaper i en familie-SUV.

Det beste ved bilen er firehjulsdriftssystemet og en robust følelse - og ikke minst at robustheten ikke har negative konsekvenser på andre områder.

Det største minuspunktet er en navi-/infoskjerm som ikke er verdig en testbil med en totalpris som kryper opp mot halvmillionen.

Les også:

MER PYNTET: Subaru Forester har fått en mer dandy front, men er fortsatt en ganske traust bil uten særlig dill. FOTO: Petter Handeland
MER PYNTET: Subaru Forester har fått en mer dandy front, men er fortsatt en ganske traust bil uten særlig dill. FOTO: Petter Handeland

Slik var den forrige Subaru Forester

Alle våre Subaru-tester

Seks brukte SUV-er med solid kvalitetsry

5 solide og billige brukt-SUV-er