Stortest av stasjonsvogner
Den beste blant fire stasjonsvogn-favoritter
Ford Mondeo, Peugot 508, VW Passat eller Hyundai i40? Sjekk testen.
Nordmenn er glade i anvendelige stasjonsvogner med plass til alt du trenger på helgeturen.
De skal være stilige nok til at du aldri er «underdressed», og har en god dose luksus i form av utstyr du måtte til store statusbiler for å finne for få år siden. Nå er utstyret i enkelte tilfeller direkte rimelig.
Beskjeden motor
Men for sterk motor blir for dyrt for nordmenn flest. Blant familiestasjonsvognene, er det de med dieselmotor på rundt 1,6 liter som selger aller best.
Vårt mål var å finne den beste blant fire favoritter:
Hyundai i40, fordi den var den mest oppsiktsvekkende nyheten i året som gikk.
Peugeot 508 SW, fordi den er et sjumilssteg opp og fram fra forgjengeren 407.
VW Passat og Ford Mondeo, fordi de år etter år har fått gode karakterer i våre tester og vært blant bestselgerne.
Til slutt vinner tyskerne
Gary Lineker sa: «Fotball er et enkelt spill. 22 menn løper etter en ball i 90 minutter, og til slutt vinner alltid tyskerne.»
Vi sier: «En hel verden lager biler, og nå leder tyskerne.» Med det mener vi ikke å utpeke testvinneren allerede, men å peke på at én familiebil-filosofi per i dag fører an.
Peugeot 508 er den mest tyske franske bilen noensinne, for borte er alle franske særegenheter.
Hyundai i40 er designet ved Hyundais kontor i Tyskland - åpenbart konstruert etter en kravspesifikasjon ikke ulik den VW Passat er bygd etter. Ford Mondeo er bygd på en plattform skapt i Köln.
Likevel er det tydelige forskjeller bilene imellom, nok til å peke ut hvilken bil vi mener er best.
Kjøreegenskaper og komfort
Kjør disse bilene med bar asfalt under hjulene, og du må sette sanseorganene på "fintfølende" før forskjellene trer fram.
Hyundai i40 1,7 CRDi stv.
115 hk, 260 Nm
Hyundai i40 har mest utstyr for pengene, er raskest og ser best ut. Føles ikke like forseggjort som de andre.
PLUSS: Livlige kjøreegenskaper, mye utstyr, design, beinplass i baksete
MINUS: Støy og svak fjæringskomfort på dårlig vei, takhøyde (med glasstak), litt grov motorlyd
Riktignok virker Mondeo en halv klasse større enn de andre - noe den til en viss grad også er. Særlig sørger bredden (nær 1,9 meter) for storbilfølelse, men det er også mer ro og tyngde over kjørefølelsen.
På asfalt har Peugeot 508 SW den minst direkte styringen. Her kunne det gjerne vært litt tydeligere tilbakemeldinger gjennom rattet.
Hyundai i40 har en saftig styrefølelse og direkte innstyring, mens Passat legger seg midt i laget.
Noen få høydemeter opp begynner snø og is å legge seg på veien. I alle bilene øker rumlestøyen. Understellet blir satt på prøve over issvuller og pakket snø. Sinte blink fra antiskrenslampa i dashbordet forteller om et veigrep som svinner. Nå er forskjellene tydeligere.
Den største forandringen merker vi i Hyundai i40 og Peugeot 508 SW. I i40 har koreanerne har spart på støyisolasjon i hjulbuene. Det høres ut som om strøsanda peprer bart metall.
I tillegg forsterkes det vi allerede har merket når Hyundaien kjøres rolig rundt i byen: Over krappe kanter er fjæringen brå.
Aller stivest og minst smidig i understellet er imidlertid Peugeoten. Fransk komfort er fraværende når den trengs som mest på sjabre vinterveier. Vi er nær ren risting.
Det store spranget mellom bar asfalt og veier med slaps, sand, is, rugler og løssnø er det Mondeo og Passat som greier best.
Begge beholder roen bedre på norske vinterveier, og begge kjennes "godt pakket". Passaten er alltid lett å håndtere, mens Mondeo totalt gir den beste pakken av kjøreegenskaper og komfort.
Motor, ytelser og forbruk
Sier fordommen din at en 1,6-liter må være altfor lite i biler som veier opp mot 1,6 tonn og nærmer seg 5 meters lengde? For få år siden ville vi sagt det samme.
Men norske veier, fartsgrenser, bøtesatser og avgiftssystem betyr at dette er det logiske valget for svært mange.
Peugeot 508 SW 1,6 HDi
112 hk, 254 Nm
Terning: 4
Peugeot 508 SW er upåklagelig på god vei, men stump og stiv på ujevnt underlag. Middels plassforhold.
PLUSS: Elegant design, kvalitetsfølelse i kupeen, lavt forbruk, relativt rimelige utstyrspakker
MINUS: Fjæringskomfort på dårlig vei, kortere bagasjerom enn de andre, vag styrefølelse
Dessuten er de i oppgitte tall blitt like sterke som en typisk tolitersdiesel var for én motorgenerasjon siden. Er du blant dem som eier en noen år gammel bil med 1,6- eller 1,8-liters bensinmotor, vil du oppleve disse motorene som en real kraft-opptur.
Først da vi laster bilene fulle og prøver å akselerere i en lang motbakke, møter vi grensene for alvor. Da går det sørgmodig sakte.
Passat har både den fineste og den svakeste motoren (105 hk/250 Nm). Lydbildet er pent, og kraften kommer jevnt fra svært lavt turtall. Det sørger for at Passaten er lettkjørt i byen. Men du merker også at den er svakest hver eneste gang du ber om litt ekstra.
Den forbruksoptimerte bilen (BlueMotion Technology) har dessuten en girutveksling som er uheldig for norske forhold, for i sjettegir er alt skyv borte. Når du girer ned til femte, finner du ut at det ikke er mye å hente der heller (se akselerasjonstall i tabellen sist i testen). Ordet "kjedelig" ligger nært.
Mondeo og 508 SW har i utgangspunktet samme motor (den blir bygd av PSA-konsernet), men mens Peugeot har nøyd seg med å hente ut 112 hk og 254 Nm til sin bil, har Ford strukket strikken til 115 hk og 270 Nm.
I både Mondeo og 508 SW er responsen på gasspedalkommandoer langt bedre enn i Passat, og det lille ekstra dreiemomentet gjør at dette merkes best i Mondeo.
Samtidig er det Peugeoten som er mest nøysom i sin omgang med dieseldråpene, med 0,56 l/mil for testperioden under ett. At den kun har fem gir mens de andre har seks, er tydeligvis ikke til skade for forbruket, og i liten grad for kjørbarheten.
Med 115 hk og 260 Nm er Hyundai i40 i samme område som Peugeot og Ford. Likevel er den raskest eller nest raskest i alle våre akselerasjonsmålinger (se tabell).
Ved typisk rushtidskjøring er den imidlertid litt tyngre å bruke enn de andre bilene. Kraftutviklingen er ikke så jevn, og kjøringen blir mer rykkete. Dessuten er motoren grovere i målet på tomgang og i lav fart.
Interiør og plass
Alle biler vi tester, blir målt innvendig. 28 mål for hver bil. Hensikten er å finne fakta, og å unngå at det som én person synes er god plass, oppleves som trangt for en annen.
Måleskjemaene viser oss at bilen som for mange er selve målestokken i klassen, VW Passat, sjelden har mest plass.
At VW opererer med et oppgitt bagasjeromsvolum (603 liter) som er betydelig større enn for de andre, er umulig for oss å forstå. Tyskeren ligger stort sett midt i laget, men sammen med Peugeot har den minst beinplass i baksetet. Forskjellen er på 6 cm opp til Hyundai og Ford, og det høres kanskje ikke mye ut.
VW Passat 1,6 TDI BMT Business stv.
105 hk, 250 Nm
Terning: 5
VW Passat har den minste motoren, og det merkes. Solid og konservativ, mye bil for pengene i testet versjon.
PLUSS: Trygge kjøreegenskaper, lettkjørt tross svak motor, smidig understell
MINUS: Den tregeste bilen i feltet, for høy utveksling i høye gir
Monterer du et bakvendt barnesete i baksetet og prøver å sette deg i forsetet, kan vi love deg at du kjenner stor forskjell.
Mondeo er generelt bredere enn de andre også innvendig. I denne og Hyundai i40 vil du enklest få plass til tre barneseter i bredden (avhengig av barnesetemodell).
I bagasjerommet har Mondeo størst gulvareal og solid lengde. Får du ikke plass til feriebagasjen her, er det familiens pakkevaner, og ikke bilen, du skal klage på.
I Passat er bagasjerommet smalere, men litt høyere, mens Hyundaien har den mest fallende takbuen og den mest coupéaktige hekken. Det stjeler plass i høyden. Peugeoten har det korteste lasterommet.
De manglende centimeterne kan være det som avgjør om du kan sette for eksempel ei barnevogn på langs - og dermed ha halve bagasjerommet fritt til andre ting - eller om du må sette den på tvers og dermed bruke nesten hele plassen.
I førersetet er det særlig én ting som skiller bilene. I Passat og 508 SW sitter du lavt dersom du senker setet helt ned. I Mondeo og i40 sitter du betydelig høyere.
Vi synes sittestillingen i Ford og Hyundai er vel høy. I Hyundai er det dessuten ikke mer takhøyde enn det må være (testbilen har soltak som reduserer takhøyden).
Kvalitetsfølelsen i interiøret ligger på et jevnt nivå, men noen detaljer skiller seg ut. I Hyundai i40 har bagasjegardinen/bagasjeskilleveggen en hang til å lage ulyder.
I Peugeoten leter vi forgjeves etter den vante plassen å dumpe mobil og lommebok - i praksis blir det koppholderne de aller fleste biler har mellom forsetene. Her er koppholderstativene plassert under navi-/infoskjermen, med den følge at ei brusflaske eller en høy kopp sperrer sikten til skjermen. Samtidig er det franskmannen som er mest elegant innvendig.
I Mondeo synes flere av testerne at dashbordet bygger for mye ut i kupeen, mens Passat-interiøret er like pertentlig som en eldre Høyre-mann fra Oslo vest.
Pris og utstyr
Bilimportørene gjør det ikke alltid enkelt for oss biltestere. Mens Passaten i denne testen koster skarve 25 000 kroner mer enn basisutgaven med samme motor, koster testbilene fra Hyundai og Peugeot begge over 70 000 kroner mer enn billigste versjon, og Mondeoen har utstyr for over 90 000 kroner ekstra.
Søker du mest mulig elektronikk, navigasjon, skinn og stort soltak til lavest mulig pris, går veien mot øst.
Koreanske i40 i utstyrsversjon Premium koster 350 000 kroner og har nesten alt du kan tenke deg (automatgir må du opp til 136-hestersversjonen av samme motor for å få, og det koster nesten 70 000 kroner ekstra).
Alt utstyret er imidlertid ikke like bra. Xenonlys høres fint ut, men når det er paret med et halogen-fjernlys som framstår som to stearinlys, liker vi oss dårlig på svarteste vinteren.
Ford Mondeo 1,6 TDCI stv.
115 hk, 270 Nm
Terning: 5
Ford Mondeo har mest storbilfølelse og mest plass totalt sett. 1,6-literen er tilstrekkelig sterk.
PLUSS: Kjøreegenskaper, plass, komfort
MINUS: Føles av og til tung og stor
508 SW følger tett på, for heller ikke her savner vi noe, og prisen øker kun med 8000 kroner målt mot i40 (billigste 508 SW med samme motor koster 286 900 kroner).
Her kan ikke glasstaket åpnes slik det kan i i40, og Peugeoten har delskinn i stedet for helskinn, men til gjengjeld har den firesoners klimaanlegg, kupévarmer og "musestyring" av info-navianlegget som i dyre statusbiler.
Testbilen fra Ford er så nedlesset at vi nesten får luksusbilfølelser. Til 396 600 kroner er den også testens klart dyreste. Samtidig koster billigste utgave med samme motor bare så vidt over 300 000 kroner.
På ekstrautstyrslistene ser vi at vi ville fått en godt, men ikke like overdådig utstyrt Mondeo for omtrent samme pris som i40. Ford har et stort utvalg av utstyrspakker, og velger du rett, får du ting som bixenon (veldig godt fjernlys), kupévarmer og parkeringssensor uten å måtte auksjonere bort kona.
VW Passat viser at litt moderasjon kan være bra. Testbilen er av utstyrsversjonen kalt Business, koster 335 300 og er dermed billigst. Den er uten bling, men med bixenonlys, parkeringssensorer, cruisekontroll og multifunksjonsratt har den det vi liker å ha i en god hverdagsbil. Passat viser tydelig at en ikke trenger alt mellom himmel og jord for å trives.
Dermed er vi tilbake ved at testbilene setter oss på prøvelser. Vi ser at en bil som er best på ett område, kommer svakere ut på et annet. Når totalen skal gjøres opp, er det jevnheten som avgjør. Da viser høvdingene hvorfor de er det.
Vi Menn Bil Top Gear mener:
Hyundai i40 er har mange herlige sider, men er ujevn. Når forholdene blir vanskelige, virker den et lite trinn mindre forseggjort enn de andre. Skinnseter, et enormt soltak og masse elektronikk veier ikke opp for det.
Franske Peugeot 508 SW har fått et understell som på dårlig vei framstår for stramt. Det kan være verdt å tenke på i et land med vinter halve året.
VW Passat er heltysk og über-ordentlich, men vinner ikke, for motoren er for svak.
Ford Mondeo er like ordentlig, klart kvikkere og har plass til enda mer.
Les også: