Skoda Octavia 1,8 TSI, 2013
Stor bil til liten pris
Den nye Skoda Octavia har nesten like mye plass som en stor familiebil, men koster ikke mer enn en VW Golf.
Skoda Octavia er den viktigste modellen for merket her i Norge. Nå er en helt ny utgave på plass, og den er merkbart større enn forgjengeren. Vi har tidligere gjennomgått endringene i detalj, og bilen er blitt 9 cm lengre og fått nesten 11 cm større akselavstand. I tillegg er bredden økt med 4,5 cm.
Foreløpig er det femdørs kombiversjon som er i salg, men over sommerferien dukker den store salgslageren opp: Da lanseres stasjonsvognsutgaven av Skoda Octavia, og det kan bli en av de store familiebilfavorittene fremover.
Nye Skoda Octavia baserer seg på samme modulbaserte produksjonsteknikk som du finner i nye VW Golf og Audi A3. Derfor er egenskaper og teknikk ganske like mellom disse tre modellene, men Skoda kjører en mer aggressiv prispolitikk, både på utstyr og motorversjoner.
Vår testbil er en Skoda Octavia 1,8 TSI i Elegance utstyrsversjon, med syvtrinns DSG girkasse og pris fra 326 500 kroner. En tilsvarende Audi A3 Sportback starter på 379 600 kroner. Da virker Skoda direkte prisgunstig i forhold.
Kjøreegenskaper: 4
Den nye Skoda Octavia er en trygg og lettkjørt bil. Her skjer det ikke mye galt om du trenger å foreta en unnamanøver, bilen reagerer raskt og forutsigbart. Om hjulene slipper, er stabilitetskontrollen kjapt ute og parerer.
Skoda Octavia er en betydelig større bil enn sine slektninger VW Golf og Audi A3 (den er henholdsvis 40 og 35 cm lengre med 5 cm lengre akselavstand). Det gjør at Octavia føles hakket mindre dynamisk på svingete veier.
Styringen kjennes mindre snakkesalig og kontant, særlig i forhold til A3. Understellet virker noe mykere satt opp enn Golf og A3. Det passer godt med Skoda Octavias ambisjoner som familiebil; vil du ha en sportslig kompaktklassebil skal du gå til ett av de andre merkene i konsernet.
Motor: 6
Testdata
Skoda Octavia 1,8 TSI
- 60-100 km/t, 4. gir: 5,0
- 60-100 km/t, 5. gir: 6,6
- 60-100 km/t, 6. gir: 8,7
- 60-100 km/t, kickdown: 4,0
- 80-120 km/t, 4. gir: 5,2
- 80-120 km/t, 5. gir: 7,0
- 80-120 km/t, 6. gir: 9,0
- 80-120 km/t, 7. gir: 11,7
- 80-120 km/t, kickdown: 5,0
- Støy tomgang, dBA: 39,0
- Støy 50 km/t, dBA: 62,2
- Støy 80 km/t, dBA: 67,4
- Støy 100 km/t, dBA: 69,4
- Testforbruk, l/mil: 0,58
Vi har tidligere hyllet 1,8-liters motoren med 180 hk og 250 Nm som en av de beste moderne bensinturbomotorene. Som vanlig fungerer den perfekt sammen med den kjappe og komfortable DSG-girkassen.
De syv girene gir den spreke og turtallsvillige fireren utmerkede arbeidsbetingelser og girkassen reagerer smart på gasspedalbevegelser. Om ikke normalinnstillingen til girkassen tilfredsstiller, kan du med fordel bruke sportinnstilling ved aktiv kjøring, eller gire manuelt når du vil ha full kontroll.
Ytelser: 6
Med 1,8 TSI-motor drar Skoda Octavia godt unna. I vår forbikjøringstest fra 60-100 km/t bruker den bare 4,0 sekunder. Det plasserer den i storfint selskap, eksempelvis litt raskere enn en sportslig bil som BMW 320i.
Med 250 Nm i bakhånd har du også en fin styrke uten å måtte trå gassen helt i bunn, og du får bra fartsøkning uten at girkassen må jobbe seg i hjel.
Du klarer deg sannsynligvis godt med en mindre motor. Akselerasjonstallene for VW Golf 1,4 TSI med 140 hk, viser at denne motoren også vil fungere bra i Skoda Octavia. Da får du i tillegg bilen med den rimeligere Ambition utstyrspakken, og pris fra 267 500 kroner.
Eksteriør: 3
De første bildene av Skoda Octavia lovet mer enn virkeligheten holder. På bildene fra lanseringen, tatt fra de rette vinklene, med sportsunderstell og store hjul så den tøff ut.
Tekniske data
Skoda Octavia 1,8 TSI
- Motor, cm3: 1798
- Effekt, hk ved o/min: 180
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 250
- Egenvekt, kg: 1342
- Tilhengervekt, kg: 1600/670
- Lengde/bredde/høyde, cm: 466/181/146
- Bagasjerom, liter: 590-1580
- Standard dekkdimensjon: 225/45-17 V
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,57
- CO2-utslipp, g/km: 132
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,4
- Toppfart, km/t: 231
- Pris fra, kr: 326 500
- Pris testbil, kr: 394 200
I det virkelige liv, blir inntrykket litt mer beskjedent. Som nevnt er den betydelig lengre enn sine konsernsøsken. Når den i tillegg er litt høyere og bare ubetydelig bredere, gir det en slankere og mer moderat fremtoning. Store karosserioverheng er heller ikke noen oppskrift på dynamisk designspråk.
Interiør: 6
Løftet om solide plassforhold har vært en av spenningsfaktorene før lansering av Skoda Octavia. Og når vi måler bilen innvendig er det ikke tvil om at Skoda har sine ord i behold. Dette er en bil som legger seg tett på dyrere konkurrenter som VW Passat og Ford Mondeo.
Sammenlignet med Ford Mondeo, har Octavia omtrent like bra benplass i baksetet, men er litt smalere. Det samme gjentar seg i bagasjerommet: Octavia er som Mondeo i lengde, men noen centimetere mindre i bredden.
Innvendig i vår velutstyrte Elegance-versjon er klasseskillet mellom Skoda og VW mindre synlig enn tidligere. Betjeningen er enkel og oversiktlig, og kvalitetsfølelsen er langt høyere enn på den forrige Octavia-modellen.
Komfort: 5
Vår Elegance-modell har dekk i dimensjon 225/45-17 som standard, en ganske fornuftig blanding av veigrep og komfort. Vår bil sto på piggfri vinterdekk, noe som vanligvis gir en litt mykere kjørefølelse og noe lavere støynivå.
I 100 km/t måler vi i overkant av 69 dBA, noe som ikke er spesielt lavt. Heller ikke VW Golf eller Audi A3 har alltid overbevist oss med god støydemping.
Det virker som om mange produsenter konsentrerer seg om andre områder, for eksempel vektreduksjon, under utvikling av nye biler. Dekkstøy er i første rekke plagsomt i Norge og Norden med piggslitt eller grovere asfalt enn du finner andre steder.
En overraskende smidig fjæringskomfort skaffer Skoda høy komfortkarakter. Mens Golf og A3 er markert stive over små ujevnheter, samler Octavia opp slike på en overbevisende måte. Også større ujevnheter glir den mykt over; bilen virker større og mer gedigen enn prislappen skulle tyde på.
VW-konsernet er flinke med seter og sittestilling. Nye Skoda Octavia er ikke noe unntak. Her er det stort justeringsmonn, og de moderat utformede sportssetene i Elegance har en fin balanse mellom støtte og behagelig polstring.
Sikkerhet: 5
Skoda Octavia er nylig testet i EuroNCAP-testen med meget godt resultat. Den får fem av fem stjerner i totalkarakter, med 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 82 % for beskyttelse av voksne.
I kommentarene til resultatene, sier EuroNCAP at passasjercellen holder seg stabil i en frontkollisjon. Både fører og passasjer er godt beskyttet, med et lite minus for nedre delen av benet til føreren, som får betegnelsen tilfredsstillende.
I sidekollisjon mot bil scorer bilen full pott, mens den får mer trøbbel i den tøffere sidekollisjon mot stolpe. Her får beskyttelse av brystregionen betegnelsen svak. Sete og nakkestøtte gir god beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.
Adaptiv cruisekontroll med Front Assist og City Safe nødbrems kan leveres som ekstrautstyr for 4900 kroner. Som standard har Skoda Octavia 9 kollisjonsputer.
Pris/utstyr: 5
De rimeligste versjonene av Skoda Octavia begynner på 228 000 kroner for kombi og 235 500 for stasjonsvogn. Pris- og ytelsesmessig fremstår 1,4 TSI med 140 hk som et svært godt kjøp, med pris fra 267 500 kroner for kombi og 275 000 for stasjonsvogn.
Du kan velge mellom tre utstyrsnivåer, alle med en grei profil i forhold til pris og utstyrselementer. I tillegg er prisene for ekstrautstyr på et relativt fornuftig nivå.
Vår testversjon med 180 hk hører nødvendigvis til blant de mer kostbare Octavia-modellene, men er du på jakt etter en sprek bil med mye plass, kommer du ikke stort rimeligere ut enn dette.
Tradisjonelt har Skoda Octavia holdt seg svært godt i pris, spesielt i kombinasjon med firehjulsdrift. Når stasjonsvognsvarianten er på plass, vil du kunne velge firehjulsdrift i kombinasjon med 105 og 150 hk diesel, og 180 hk bensin. Da starter prisene på snaut 300 000 kroner.
Forbruk: 4
Det er heldigvis blitt en myte at kraftige bensinmotorer er tørste saker. I følge EU-miksen skal Skoda Octavia 1,8 TSI bruke 0,57 l/mil med DSG girkasse. CO2-utslippet er oppgitt til 131 g/km, mens NOx-utslippet er på lave 14,8 mg/km.
I vår faste forbrukstest viser Skoda Octavia 1,8 TSI at løftet holder i praksis. Vi ender opp med et testforbruk på 0,58 l/mil, gledelig tett på normforbruket. Ved kjøring i og omkring Oslo havner vi i området 0,7-0,75 l/mil.
I forhold til en tilsvarende bil med omtrent like kraftig dieselmotor, kan du regne med at forbruket ligger 0,1-0,2 l/mil høyere for bensinbilen, avhengig av kjøreforhold.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Den nye Skoda Octavia er en fin og moderne bil. Men aller best er den når du ser på forholdet mellom plass, motorstyrke og pris.
Her får du utrolig mye plass for pengene, og blir heller ikke ruinert om du velger en sprek motor i tillegg.
Skoda Octavia virker fortsatt som en solid og fornuftig bil, og kvalitetsfølelsen innvendig har tatt et stort sprang i riktig retning. Dermed er det sannsynligvis duket for nok en familiebilsuksess fra Skoda.
Les også:
Bruktbil: Tør du velge annerledes kan du gjøre knallkjøp
Priskrig på populære stasjonsvogner