Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSI 2014

Stilig og praktisk billigbil

Skoda Rapid Spaceback er et småsportslig og praktisk alternativ, uten at det koster masse penger.

Sist oppdatert

Skoda Rapid Spaceback er en lur biloppskrift. Her bruker man rimelig småbilteknikk i bunn og sper på med et småtøft, rommelig karosseri.

Det hele danderes med et moderne motorutvalg, bra utstyrsnivå og hyggelige priser. Da er det lett å bli sjarmert, men noen svakheter får du på kjøpet. Vi har tidligere testet kombisedanen Skoda Rapid, men det er Spaceback som kommer til å selge av disse to grunnet den romslige bagasjeplassen.

Kjøreegenskaper: 4

Skoda Rapid Spaceback har et enkelt og velprøvd understellsoppsett. I stedet for en uavhengig bakaksel, har bilen en torsjonsaksel. Det gir forutsigbare veiegenskaper, men du får ikke samme presisjon og lekne egenskaper som på biler med mer avansert oppsett.

På vinterføre er ikke det noe stort savn. Da setter du pris på at bilen er tydelig i tilbakemeldingene og reagerer fint på styringen.

Stabilitetskontrollen slår inn mykt, men bestemt om det sklir litt på glatt underlag.

SMÅPENT: Litt enkel plastkvalitet noen steder, men ryddig betjening og instrumentering.
SMÅPENT: Litt enkel plastkvalitet noen steder, men ryddig betjening og instrumentering. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Tekniske data

Skoda Rapid Spaceback

  • Motor, cm³: 1197
  • Effekt, hk ved o/min: 105/5000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 175/1550-4100
  • Egenvekt, kg: 1170
  • Tilhengervekt, kg: 1100-580
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 430/171/146
  • Bagasjerom, liter: 415-1380
  • Standard dekkdimensjon: 215/45-17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,51
  • CO2-utslipp, g/km: 118
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,2
  • Toppfart, km/t: 193
  • Pris fra, kr: 245 200
  • Pris testbil, kr: 252 700

VW-konsernet har vært flinke med sine små bensinturbomotorer, og den lille 1,2-literen er blant de aller beste.

Dreiemomentet på 175 Nm er tilgjengelig mellom 1550-4100 o/m og gir solid kraft i den delen av turtallsregisteret du som regel befinner deg.

Motoren går pent, med et lite knurr når du gasser hardt eller bruker toppen av turtallsregisteret. Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSI leveres med sekstrinns manuell girkasse. Den er lettsjaltet og har fine girutvekslinger for norske hastighetsforhold.

Ytelser: 4

Bilen føles pigg i frasparket, takket være et jevnt skyv fra bunn og fin turtallsvilje på topp. Det gir seg utslag i bra akselerasjonsmålinger i 3. gir. Også i 4. gir har du fint driv og det passer bra til aktiv kjøring på svingete landevei.

På høygir merker du at du ikke har det feteste dreiemomentet, men 6. gir holder likevel til små fartsjusteringer på motorvei.

Eksteriør: 5

Skoda Rapid Spaceback ser ganske bra ut, til tross for at den er ganske smal og høy i forhold til lengden på 4,3 meter. Style utstyrspakke med blant annet panoramatak, utvidet glassfelt, 17-tommers felger og testbilens perlelakk hjelper godt til.

Men grunnformen er fin, Skoda har sett nøye på Audi A3 Sportback og fått til mye av det samme med den lange taklinjen og en tøff kombinasjon av stasjonsvogn og kombikupé.

Interiør: 5

UTSEENDET BEDRAR: Sportssetene ser gode ut, men de mangler litt på topp langturskomfort. Sidestøtten er imidlertid solid.
UTSEENDET BEDRAR: Sportssetene ser gode ut, men de mangler litt på topp langturskomfort. Sidestøtten er imidlertid solid. Foto: Terje Bjørnsen

Selv om Skoda Rapid Spaceback teknisk sett har en halv fot i småbilklassen, er det bedre plass enn i mange kompaktbiler. På tross av panoramataket er takhøyden tilstrekkelig, mens benplassen i baksetet er på linje med langt dyrere biler som VW Passat og BMW 5-serie.

Testdata

Skoda Rapid Spaceback

  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,7
  • 60-100 km/t, 4. gir: 9,9
  • 60-100 km/t, 5. gir: 13,7
  • 60-100 km/t, 6. gir: 19,3
  • 80-120 km/t, 3. gir: 8,1
  • Støy tomgang, dBA: 38,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,3
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,54

Når du åpner bagasjeromsluken venter det også en positiv overraskelse. Ifølge Skoda har du mellom 415-1 380 liter bagasjeplass, og våre egne målinger av bagasjerommet viser et ganske dypt og kvadratisk utformet rom som er lett å laste.

Betjeningen følger velkjente prinsipper og vi kan tilgi at det er litt enklere plastfinish innvendig enn på dyrere kompaktklassebiler. Vår bil hadde Amundsen navigasjon med DAB+ til en fornuftig pris på 5700 kroner. Betjeningen via skjerm i midtkonsollen er lettvint.

Komfort: 3

Spesielt på langtur merker du at Skoda Rapid Spaceback har noen ulemper sammenlignet med dyrere konsernsøsken som storebror Octavia eller VW Golf.

Sportssetene i Style-pakken ser bra ut, men etter en time eller to viser det seg at det mangler litt på lår- og korsryggstøtte. Og det er ikke mulighet til å regulere vinkelen på seteputen.

Støynivået på 70 dBA i 100 km/t (piggfri vinterdekk) er litt høyere enn for eksempel VW Golf. Dessuten lager ruglete vinterunderlag og vannsprut i hjulhusene kraftigere lyd enn på litt dyrere bilmodeller.

På tross av relativt store hjul i kombinasjon med Style-pakken (215/45-17) er ikke fjæringskomforten så verst. Det er litt stussing på små ujevnheter, men større dumper takler Skoda Rapid Spaceback på en fin måte til å være en såpass lett bil.

Sikkerhet: 5

Skoda Rapid ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2012. Den fikk fem av fem stjerner og 94 % score for beskyttelse av voksne, 80 % for beskyttelse av barn og 69 % for fotgjengerbeskyttelse.

XL: Bagasjeplassen på 415 liter holder for en liten familie. Både i baksetet og bagasjerommet skorter det mest i bredden.
XL: Bagasjeplassen på 415 liter holder for en liten familie. Både i baksetet og bagasjerommet skorter det mest i bredden. Foto: Terje Bjørnsen

I kommentarene til resultatene får bilen skryt for sikkerhetsnivået både ved frontkollisjon og de to sidekollisjonstestene.

Ifølge EuroNCAP har Rapid også et tilfredsstillende sikkerhetsnivå for barn i bilen, og gjør en god figur når det kommer til fotgjengersikkerhet.

Pris/utstyr: 5

De rimeligste versjonene av Skoda Rapid Spaceback koster fra 200 000 kroner og vår Elegance Plus-versjon koster fra 236 800 kroner, mens Style utstyrspakke løfter prisen 11 000 kroner til. Da har du en velutstyrt, rommelig og ganske underholdende bil til under 250 000 kroner.

Om du vil ha automatgir, finnes det i kombinasjon med 90 hk dieselmotor og 122 hk bensinmotor. De starter på 230 800 og 252 000 kroner.

Så spørs det om avstanden på drøyt 20 000 kroner til en Skoda Octavia kombicoupé med Elegance utstyrspakke og samme motor er stor nok.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal Skoda Rapid Spaceback bruke 0,51 l/mil ved blandet kjøring, noe som gir et CO2-utslipp på 118 g/km og et NOx-utslipp på 21,9 mg/km.

Det er et løfte bilen ikke er langt unna å oppfylle i praksis:

TØFF: Style-versjonen har 17-tommers felg med lave, sportslige dekk. Det gjør mest for utseendet, minst for komforten.
TØFF: Style-versjonen har 17-tommers felg med lave, sportslige dekk. Det gjør mest for utseendet, minst for komforten. Foto: Terje Bjørnsen

Tross ganske vanskelig vinterføre i vår faste forbruksløype, nøyde Skoda Rapid Spaceback seg med 0,54 l/mil.

Det viser at du ikke blir ruinert av å velge bil med bensinmotor. Da vi kjørte Skoda Rapid med 105 hk dieselmotor i 2013, brukte den 0,53 l/mil.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Skoda Rapid Spaceback er en tøff og artig bil i grenseland mellom små- og kompaktbil. Her har du bra plass, en fin motor og småtøft utseende. For 250 000 får du en svært velutstyrt bilpakke, men må tåle noen komfortmessige minus sammenlignet med litt dyrere kompaktklassemodeller.

Les også:

De 25 viktigste bilnyhetene for 2014

De 10 beste familiebilene

Lyst på SUV? Dette er de 20 beste vi har testet

BRA KONSEPT: Skoda Rapid Spaceback har en bra kombinasjon av egenskaper. Største utfordrer er storebror i Octavia, den ligger ikke langt unna i pris.
BRA KONSEPT: Skoda Rapid Spaceback har en bra kombinasjon av egenskaper. Største utfordrer er storebror i Octavia, den ligger ikke langt unna i pris. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 07/01 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også