Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke

Skoda forsøker seg på en «Allroad» med sin Skoda Superb 4Drive. Det er ikke helt vellykket.

HYTTEDRØMMEN: Skoda Superb 4Drive frir til deg som drømmer om en Audi A6 Allroad, men ikke har råd.
HYTTEDRØMMEN: Skoda Superb 4Drive frir til deg som drømmer om en Audi A6 Allroad, men ikke har råd. Foto: FOTO: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Skoda mangler en kompakt-SUV i sitt modellutvalg. Nei, vi har ikke glemt Skoda Yeti, men den havner ikke helt i det selskapet.

Derfor er det ikke så rart at Skoda melder seg på i klassen for lett oppjekkede og oppjazzede stasjonsvogner med firehjulsdrift.

Skoda Superb 4Drive lyder navnet på nyskapningen, som egentlig er en firehjulsdreven Superb stasjonsvogn med offroadpynt og forhøyet understell.

Den finnes i tre versjoner; foruten vår testmodell med 140 hk dieselmotor, også i versjoner med 160 hk bensinturbo og 170 hk diesel.

Kjøreegenskaper: 4

Det er ikke store forskjeller mellom en vanlig firehjulsdrevet Skoda Superb og 4Drive med noen ekstra centimeter bakkeklaring. Haldexsystemet forsyner normalt sett forhjulene med drivkraft og kobler inn bakhjulene når det begynner å slippe foran.

Det gir ikke like dynamiske egenskaper på glatt føre som eksempelvis Audi A4 Allroad, men for de aller fleste vil den ekstra fremkommeligheten og stabiliteten på vinterføre oppleves som god nok.

På en kombinasjon av svingete asfaltveier og gode grusveier oppfører Skoda Superb 4Drive slik en moderne familiebil skal, riktignok uten å imponere utover det normale.

Styringen er mer presis og direkte enn forventet, og i de dynamiske testene med unnamanøver, slalåm og bremsing fra 100-0 oppleves bilen som trygg.

SIKKER PÅ FOTEN: Skoda Superb kjører sikkert også i 4Drive-versjon. Men det høye understellet gjør lite for komforten.
SIKKER PÅ FOTEN: Skoda Superb kjører sikkert også i 4Drive-versjon. Men det høye understellet gjør lite for komforten. Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 5

Testdata

  • 0-100 km/t, sek.: 12,0
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,8
  • 60-100 km/t, 4. gir: 8,2
  • 60-100 km/t, 5. gir: 11,7
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,8
  • 80-120 km/t, 4. gir: 9,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 13,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 9,2
  • Støy tomgang, dBA: 46,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,63

VW-konsernets toliters diesel med sekstrinns DSG girkasse har vært med oss en god stund, men har fortsatt egenskaper blant de beste.

Utgaven med DSG yter 140 hk og 320 Nm i Skoda Superb 4Drive.

Den gjør lite av seg, godt støydempet og med rolig gange.

Dessuten sjalter girkassen kjapt og korrekt, slik at du sjelden eller aldri behøver å gripe inn selv.

Ytelser: 3

Selv om motoren er harmonisk, viser akselerasjonsmålingene våre at den store Skoda Superb 4Drive ikke kan kalles overmotorisert.

Raskeste forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t og 80-120 km/t på 6,8 og 9,2 sekunder er ikke mer enn akkurat nok.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Så kan du legge til at dette sannsynligvis er en bil der skiboks på taket, passasjerer i baksetet og last i bagasjerommet ofte står på programmet.

Det som redder den daglige kjøreopplevelsen er bra trekkraft og DSG-girkassen. Sammen gjør de at bilen føles kvikk så lenge du ikke graver etter spurtegenskaper som ikke finnes.

Eksteriør: 3

Kall oss gjerne machojåler, men vi synes som oftest de høye stasjonsvognene ser tøffe ut med sin mer eller mindre forseggjorte offroadpynt.

Slik går det dessverre ikke med Skoda Superb 4Drive.

Der virker pynten påklistret og ser billig ut. Samtidig gir bilen et smalsporet inntrykk og ser litt høyere og spinklere ut enn Superb i normal stasjonsvognsutførelse.

Interiør: 5

IKKE HELT DER: Design og utforming av interiøret når ikke opp til premiumkonkurrentene i halvmillions-klassen.
IKKE HELT DER: Design og utforming av interiøret når ikke opp til premiumkonkurrentene i halvmillions-klassen. Foto: FOTO: Petter Handeland

Det er en ting du ikke kan ta fra Skoda Superb: Den har benplass som en amerikansk presidentlimousine. VW Passat Alltrack er ingen liten familiebil, men med forsetene stilt inn for en person på 185 cm, har Skoda 12 centimeter mer å gå på.

Tekniske data

  • Motor, cm3: 1968
  • Effekt, hk ved o/min: 140/4200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750-2500
  • Egenvekt, kg: 1667
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 484/182/153
  • Bagasjerom, liter: 633-1865
  • Standard dekkdimensjon: 205/55R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,63
  • CO2-utslipp, g/km: 166
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,8
  • Toppfart, km/t: 201
  • Pris fra, kr: 475 400

Noe bredere innvendig enn sin tekniske VW-slektning er Skoda imidlertid ikke. Bagasjerommet holder god storbilstandard med 633-1865 liter.

Det er først og fremst en solid høyde til taket og under lasteromstrekket som gjør Superb rommelig. Den kvadratiske utformingen sørger i tillegg for at det er enkelt å laste.

På det innvendige designet, spesielt dashbord og midtkonsoll, merkes det at Superb har vært på markedet siden 2008. Og at det som går greit av utseende og materialkvalitet til 350 000 kroner, ikke holder like godt mål når prislappen havner rundt halvmillionen.

Komfort: 3

Rent intuitivt innbiller man seg at høyere bakkeklaring gir mer fjæringsvei og bedre komfort. Slike tanker setter Skoda Superb 4Drive en effektiv stopper for.

Bilen kjennes rett og slett ganske stiv og ubehagelig på dårlig vei, og har en lei tendens til å steppe sideveis om du treffer noen dumper i en sving. Det virker som om bilen savner 2-300 kilo last om bord.

I tillegg småskramler det litt fra hjulopphenget på ujevnt underlag og på grov asfalt er hjulstøyen ganske påtrengende med 18-tommers sommerhjul i dimensjon 225/45.

Setene er brukbare, men sittestillingen er ikke av de beste i denne klassen:

Du får en følelse av å sitte langt frem i bilen, og selv i laveste seteposisjon fikk alle som prøvde bilen trang til å jekke setet ned. Rattet er noe skråstilt og mangler reguleringsmonn i lengderetning. Dermed kjennes det ut som om du blir sittende litt «på kanten» av setet.

Sikkerhet: 5

Skoda Superb ble testet av EuroNCAP i 2009 med gode resultater.

BRA UTSTYRT: 4Drive-versjonen har en bra utstyrspakke og ekstrautstyr koster ikke all verden. Sittestillingen virker noe høy.
BRA UTSTYRT: 4Drive-versjonen har en bra utstyrspakke og ekstrautstyr koster ikke all verden. Sittestillingen virker noe høy. Foto: FOTO: Petter Handeland

Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, 90 % score for beskyttelse av voksne, 81 % for beskyttelse av barn og 50 % for fotgjengerbeskyttelse.

TRYKKE, TRYKKE: Mange knapper å holde styr på. Betjeningshjul som hos Audi eller BMW hadde vært en ide.
TRYKKE, TRYKKE: Mange knapper å holde styr på. Betjeningshjul som hos Audi eller BMW hadde vært en ide. Foto: FOTO: Petter Handeland

Den får positiv omtale for en solid passasjercelle. Den beskytter fører og passasjer godt ved frontkollisjon, i tillegg scorer bilen høyt på begge sidekollisjonstestene.

Bare whiplashbeskyttelsen ved påkjørsel bakfra blir vurdert som marginal.

Også beskyttelse av barn på tre år og på 1,5 år får god karakter.

Pris/utstyr: 4

Med en pris på 475 000 kroner for den 140 hk sterke dieselversjonen er ikke Skoda Super 4Drive den rimeligste måten å skaffe seg høy firehjulsdrevet stasjonsvogn på.

Til gjengjeld er bilen i utgangspunktet ganske bra utstyrt og det som eventuelt kreves av ekstrautstyr har en relativt snill prislapp sammenlignet med premiummerkene.

Skoda har de siste årene vært populære som bruktbiler og kan vise til god pålitelighet i uavhengige undersøkelser.

Forbruk: 4

I følge EU-miksen skal Skoda Superb 4Drive bruke 0,63 liter per mil og slippe ut 166 gram CO2 per kilometer.

I vår faste forbrukstest bruker bilen nøyaktig det samme. I forhold til typiske konkurrenter - firehjulsdrevne stasjonsvogner og kompakt-SUVer - er et testforbruk på 0,63 liter respektabelt, uten å havne helt i toppklassen.

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Skoda Superb er en spesiell utfordrer i denne prestisjepregete klassen, siden bilen egentlig har sitt utspring som en relativt rimelig bil med svær plass.

Derfor faller den også gjennom på noen områder der det er lettere å være født og oppvokst i halvmillion-klassen. Det gjelder spesielt på komfort og den opplevde kvaliteten i interiøret.

Da virker en normal Superb til lavere pris som et mer fornuftig alternativ.

Les mer:

Dette har Skoda og Rolls-Royce felles

Slik kjøper du brukt Skoda Octavia

Super-Porsche for vinterføre

GODE FORHOLD: Tross røff-tøff design oppfører Skoda Superb seg best på jevnt asfaltunderlag. På dårlig vei blir det mange slag og støt.
GODE FORHOLD: Tross røff-tøff design oppfører Skoda Superb seg best på jevnt asfaltunderlag. På dårlig vei blir det mange slag og støt. Foto: FOTO: Petter Handeland