Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv., 2013
Skoda Octavia treffer midt i blinken
Stasjonsvogn med super plassutnyttelse, firehjulsdrift, kraftig motor og fornuftig pris.
Karosseriversjonen som virkelig teller for Skoda Octavia, stasjonsvogna, er kommet til Norge. Dette er en bil som har vokst. Den er 9 cm lengre og 4,5 cm bredere enn forgjengeren. Akselavstanden er økt med nesten 11 cm.
At så vel kupé og bagasjerom har nytt godt av veksten, ser vi allerede første gang vi titter inn i den. Dessuten vet vi fra før at Skoda er mestere i plassutnyttelse. For eksempel har storebror Superb beinplass som i en langlimousin. Kompakte Rapid har svært stort bagasjerom.
Veksten og plassutnyttelsen gjør at Octavia definitivt tar steget opp til mellomklasse-stasjonsvognene (den forrige la seg midt imellom kompakt- og mellomklasse). I denne klassen finner vi for eksempel Ford Mondeo, VW Passat, Hyundai i40 og Peugeot 508.
Men samtidig tilbys en rekke versjoner av nye Octavia til betydelig lavere pris enn de klassiske familiestasjonsvognene. Med minste motor (1,2 bensinturbo) starter den på 235.900 kroner.
Teknisk sett er Octavia basert på samme byggeteknikk som nyeste generasjon VW Golf og Audi A3. Du vil kjenne igjen mange av egenskapene hvis du har kjørt en av konsernbrødrene før. Men Octaviaen er altså mye større enn de to kombikupeen (dette er skrevet før den nye VW Golf stasjonsvogn er lansert i Norge).
Vårt første testeksemplar av Skoda Octavia stasjonsvogn er av påkostet utgave. Med 2,0 TDI-motor, 150 hk og firehjulsdrift er dette det nest dyreste Octavia-alternativet per i dag, med en pris som starter på 342.400 kroner. Tidligere har vi kjørt nye Octavia som kombikupé med 1,8-liters bensinturbo med DSG-automat.
Kjøreegenskaper: 5
Da vi testet Octavia kombikupé (med vinterdekk) tidlig i vår, merket vi at den ikke var fullt så dynamisk som konsernsøsknene Audi A3 og VW Golf.
Når vi nå har fått sjekket plassforholdene i stasjonsvogna, føles det vel så riktig å sammenligne den med typiske familiestasjonsvogner.
TESTDATA
0-100 km/t, sek.: 9,5
60-100 km/t, 3. gir: 5,1
60-100 km/t, 4. gir: 6,9
60-100 km/t, 5. gir: 9,8
80-120 km/t, 4. gir: 7,6
80-120 km/t, 5. gir: 10,3
80-120 km/t, 6. gir: 13,3
Støy tomgang, dBA: 48,1
Støy 50 km/t, dBA: 63,2
Støy 80 km/t, dBA: 67,4
Støy 100 km/t, dBA: 69,7
Testforbruk, l/mil: 0,51
Og da blir det klart at Octavia er en velkjørende utgave av arten.
I kjørefølelse har den bevart mye av kompaktbilens sjel. Direkte sportslig er testbilen ikke, men den er lettere, kvikkere og mer håndterbar en mange av de andre familiestasjonsvognene. Kort svingdiameter og god sikt gjør den også enkel å manøvrere der det er trangt.
I våre faste kjøreøvelser på lukket bane, oppfører Octavia seg trygt og forutsigbart.
Firehjulsdriftssystemet til Skoda er av den typen som leverer kraft til bakhjulene når sensorer melder fra om forskjeller i rotasjonshastighet (hjulspinn).
Ved vanlig kjøring på vei med godt feste er det forhjulene som driver Octavia 4x4.
I testperioden var det tørr asfalt, og da kjenner man normalt ikke mye til firehjulsdrift av denne typen.
Vi opplever likevel firehjulsdriften som aktiv. Under akselerasjonsøvelser eller ved kraftig provokasjon får vi ikke hjulspinn på forhjulene med Octavia.
Tvert imot kjenner vi godt at bakhjulene tar tak.
Motor: 5
VW-konsernet fortsetter å oppgradere sin tolitersdiesel. I Octavia (som i Golf og A3) har den nå fått 150 hk, opp 10 hk fra forrige Octavia-generasjon.
TEKNISKE DATA Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv.
Motor, cm³: 1968
Effekt, hk ved o/min: 150/3500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750
Egenvekt, kg: 1455
Tilhengervekt, kg: 1600/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 466/181/147
Bagasjerom, liter: 610-1740
Standard dekkdimensjon: 225/45-17 W
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,47
CO2-utslipp, g/km: 124
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,6
Toppfart, km/t: 216
Pris fra, kr: 342 400
Pris testbil, kr: 386 350
I kraftutvikling hører den definitivt inn blant de moderne tolitersdieselene. Den har god trekkraft fra lavt turtall, og den holder koken til lenge etter at eldre dieselmotorer har mistet pust og gnist. Det bidrar til testbilens lettkjørthet.
Derimot har den et litt grovt støybilde ved tomgang og i lave hastigheter. Da støyer den noe mer enn det andre dieselalternativet i Octavia, en 1,6-liter med 105 hk.
Ytelser: 5
Sterk dieselmotor og relativt lav vekt for ei fullverdig familiestasjonsvogn med 4x4 (1455 kg med fører) sørger for solide ytelser for Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv.
60-100 km/t tar 5,1 sekunder, mens 80-120 km/t er unnagjort på 7,6 sekunder. 0-100 km/t greier vi på 9,5 sekunder (oppgitt til 8,6 sekunder), og toppfarta er 216 km/t. Ikke uventet er ytelsene tilnærmet identiske med den teknisk svært like VW Golf 2,0 TDI 4Motion.
Også Mazda 6 med 2,2 liters diesel og 150 hk er i samme område (Mazdaen har kun forhjulsdrift).
Sammenligner vi med for eksempel Toyota Avensis 2,0 D-4D med 124 hk, er det klart at Octavia er betydelig friskere.
Eksteriør: 3
Vi synes Octavia tar seg bedre ut som stasjonsvogn enn som kombikupé, blant annet fordi karosserioverhenget bak er bedre kamuflert.
I det virkelige liv ser Octavia langt mer konvensjonell ut enn på lanserings- og reklamebilder du kanskje har sett. Her er det for eksempel ingen markert stigende vinduslinje langs sidene, som er et knep som ofte benyttes for å skape visuell dynamikk. Fra noen vinkler, særlig bakfra, ser den litt halvhøy og smal ut.
Den er ikke pyntet kun for pyntens skyld. I stedet har Skoda latt praktiske behov bestemme. Det har ikke gitt det spenstigste stasjonsvognutseendet vi vet om, men det har sine klare fordeler når vi kommer til kapittelet om interiøret.
Interiør: 6
Hvor mye plass den virkelig har, var noe av det vi virkelig var spent på ved den nye Octavia stasjonsvogn. Blant løftene fra fabrikken er et bagasjerom på 610 liter. Det er mer enn mange betydelig større stasjonsvogner.
Ved siden av å ta være faste mål av interiøret, har vi sammenlignet direkte med Mazda 6 stv. og Toyota Avensis stv. Vi har blant annet pakket ulike typer bagasje og montert den gjenstanden som i forhold til brukeren kanskje krever aller mest plass i en bil: Et bakovervendt barnesete.
I bagasjerommet slår Octavia de to konkurrentene lett hva gjelder volum. Årsaken er at det er betydelig større avstand fra golv til henholdsvis bagasjegardin og tak. Derimot er rommet bitte litt smalere og kortere enn i flere større stasjonsvogner. Det kan ha betydning for dem som daglig skal ha plass til ei overdimensjonert designbarnevogn.
I baksetet ser vi den aller største forskjellen målt mot forrige generasjon av Octavia stasjonsvogn. Det er mer beinplass, og det er langt bedre plass til det nevnte barnesetet. Nå går det fint også for gjennomsnittlig lange menn å sitte i passasjersetet foran med et bakovervendt barnesete bak seg (obs: avhengig av barnesetemodell).
Octavia er derimot noe smalere i baksetet enn flere av de større stasjonsvognene.
Vår testbil av utstyrsserie Elegance viser dessuten at Octavia har tatt et tydelig steg fram i kvalitetsfølelse. Nå er det fint lite som skiller Octavia fra Golf eller Passat, selv om det tyske merket rangeres over i konsernhierarkiet.
Octavia har som nevnt vinduer som går lengre ned på sidene enn dagens designtrend. Det gir god sikt for både sjåfør og passasjerer.
Komfort: 5
Vår Elegance-modell har dekk i dimensjon 225/45-17 som standard, en ganske fornuftig blanding av veigrep og komfort.
I 100 km/t måler vi støynivået til i underkant av 70 dBA. Det er på nivå med Audi A3 og VW Golf, og for den del flere familiestasjonsvogner.
Det virker som om mange produsenter konsentrerer seg om andre områder, for eksempel vektreduksjon, under utvikling av nye biler. Dekkstøy er i første rekke plagsomt i Norge og Norden med piggslitt eller grovere asfalt enn du finner andre steder.
En overraskende smidig fjæringskomfort skaffer Skoda høy komfortkarakter. Mens Golf og A3 er markert stive over små ujevnheter, samler Octavia opp slike på en god måte. Også større ujevnheter glir den mykt over.
I komfort står den ikke tilbake for de to andre bilene den testes mot samtidig (Mazda 6 og Toyota Octavia) på noen områder. Tvert imot synes vi det er Skoda som best har funnet balansen mellom det ettergivende komfortable og det faste som sikrer kontroll og kjøreglede. (Mazdaen er fastere over ujevnheter, Toyotaen kjennes betydelig tyngre og tregere når bilene settes på prøve.)
VW-konsernet er flinke med seter og sittestilling. Nye Skoda Octavia er ikke noe unntak. Her er det stort justeringsmonn, og de moderat utformede sportssetene i Elegance har både god støtte og behagelig polstring.
Sikkerhet: 5
Skoda Octavia er nylig testet i EuroNCAP-testen med meget godt resultat. Den får fem av fem stjerner i totalkarakter, med 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 66 % for fotgjengerbeskyttelse..
I kommentarene til resultatene sier EuroNCAP at passasjercellen holder seg stabil i en frontkollisjon. Både fører og passasjer er godt beskyttet, med et lite minus for nedre delen av beinet til føreren, som får betegnelsen tilfredsstillende.
I sidekollisjon mot bil scorer bilen full pott, mens den får mer trøbbel i den tøffere sidekollisjon mot stolpe. Her får beskyttelse av brystregionen betegnelsen svak. Sete og nakkestøtte gir god beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.
Adaptiv cruisekontroll med Front Assist og City Safe nødbrems kan leveres som ekstrautstyr for 4900 kroner. Det finnes konkurrenter der dette er inkludert. Som standard har Skoda Octavia ni kollisjonsputer.
Pris/utstyr: 5
I billigste utgave koster Skoda Octavia stv. kun 235.900 kroner (1,2 TSI, 105 hk). Det er utvilsomt en av de gunstigste veiene til en rommelig familiestasjonsvogn per i dag.
Den testede utgaven er som nevnt påkostet. Med sterk dieselmotor, 4x4 og utstyrsgrad Elegance er fraprisen 342.400 kroner, og med litt ekstrautstyr kommer vi opp i 386.350 kroner for testbilen.
Vi kan formelig høre noen si: "Altfor mye for en Skoda."
Vi synes de tar feil. Jo, det er mye penger. Men i dette tilfellet er det også mye bil for pengene. Du finner rett og slett ingen annen bil med firehjulsdrift, kraftig motor, fine kjøreegenskaper, god plass, godt grunnutstyr og fornuftige ekstrautstyrspriser til lavere totalpris.
Det eneste skåret i gleden er at du ikke kan få automatgir sammen med firehjulsdrift. Skal du ha det til denne motoren, må du nøye deg med forhjulsdrift. Kun den aller dyreste utgaven (pr. i dag), 1,8 TSI, kan fås med begge deler.
Fra den utgående Octavia-generasjonen vet vi at utgaver med firehjulsdrift er blant bilene med lavere verditap enn gjennomsnittet. Vi ser ingen grunn til at det ikke vil bli tilfelle også med den nye.
Forbruk: 5
Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 er oppgitt til å bruke 0,47 l/mil ved blandet kjøring.
I vår faste testrunde på 20 mil kommer vi nær det oppgitte forbruket: 0,51 l/mil ender vi med.
Det er noen ørsmå dråper mindre enn dieselbilen Skodaen kjøres samtidig med, Toyota Avensis 2,0 D-4D stv. (0,52 l/mil). Med andre ord ser det ikke ut til at 4x4-systemet øker forbruket vesentlig. Det er en god nyhet, for tradisjonelt har firehjulsdrift pleid å øke forbruket noe.
Vi har sett mange ganger før at en sterk dieselmotor ikke trenger å bruke mer drivstoff enn en som er betydelig mindre, og testbilen er nok et eksempel på det. Octaviaen tar utfordringer uanstrengt på høye gir, og det holder forbruket nede.