Samling av brukte status-SUVer

Nå kan luksus-SUVen bli din

De store og snobbete SUVene var forbeholdt de med finansene i orden. Noen år etter er de tilgjengelige også for folk flest. Kanskje det er på tide å realisere drømmen?

BMW X5 4,6is: Morsomt, men kostbart med stor bensin V8.
BMW X5 4,6is: Morsomt, men kostbart med stor bensin V8. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert
De første ML 270 CDI kom som modellår 2000 og er relativt rimelige i dag.
De første ML 270 CDI kom som modellår 2000 og er relativt rimelige i dag. Foto: Terje Bjørnsen

For de aller fleste av oss er biler som BMW X5 , Mercedes ML og Volvo XC90 uoppnåelige. Bare navnene oser en million kroner, og selv om det er bilene vi elsker å hate, skaper de et vil-ha-begjær hos mange av oss.

Del

Både BMW X5 og Mercedes ML har for lengst blitt avløst av nye modeller. Volvo XC90 derimot - den holder stadig koken som konsernets spydspiss, til tross for at den har fått en nokså fersk lillebror i den flotte XC60. Det betyr ikke at du trenger å blakke deg for å sikre deg et eksemplar.

Faktisk er disse tre prestisjemodellene nå overkommelig på bruktmarkedet for folk flest, og du kan få gode eksemplarer til prisen av en rimelig familiebil . Som nye kostet disse bilene 650-900 000 kroner, eller mer avhengig av utstyrsgrad. I dag kan du sikre deg et fint eksemplar for mellom 3-400 000 kroner. I det prisleiet er det også mange biler å velge mellom.

Velger du å gå enda lavere i pris - du får nemlig enkelte av disse helt ned i 200 000 kroner - så ta deg god tid til å finne ditt drømmeeksemplar. Mange av disse har gått langt og begynner å dra ordentlig på årene, og kan bli dyre å holde i stand.

Vi har kikket på bruktmarkedet, og gir deg i denne saken litt info og en oversikt over vanlige feil, samt modellhistorikk.