Biltest: Porsche Taycan
Ekte Porsche – bare lyden mangler
Tyskerne har prøvd å overføre Porsche-magien til en maskin med samme drivstoff som en brødrister. Har det gjort nye Taycan til en stor, dyr og sjelløs hvitevare?
Alle vet hva en Porsche er for noe. Sier noen sportsbil, vil et bilde av Porsche 911 dukke opp i folks hode. Få bilprodusenter kan skilte med en bedre historie med fantastiske biler og nyskapende ingeniørkunst. Porsche er noe helt spesielt. Ikke minst følelsene og dramatikken ved å kjøre én, deriblant lyden.
Men nå har noen skrudd av volumknappen. Men det gjør ikke så mye. Savnet etter lyden fra en fossiltørst forbrenningsmotor glemmes raskt.
LES OGSÅ: Byton M-Byte - slik blir elbilen som gjør alt litt annerledes
Fantastisk hvaforno?
Porsche har vært her lenge og leverer stødig gang på gang. En slags bilindustriens svar på Quentin Tarantino.
Porsche gjør ting annerledes enn resten for å skape spenning, glede og utvikler mengder med geniale detaljer, alt i en sømløs pakke der man ikke merker alt det utrolige som foregår i bakgrunnen. Resultatet er utrolig kult.
Men gjelder dette fortsatt for Porsches nye, 100 % elektriske firedørs familie-familieaktig bil; Porsche Taycan?
Jeg kan med en gang si at dette er en fantastisk bil. Men er det en fantastisk Porsche?
På langtur med Porsche Taycan
Porsche er så fornøyd med produktet sitt at de tar lanseringen rundt i hele Europa.
Ulike grupper mediefolk har kjørt en god mengde biler gjennom Europa til Luxembourg. Vi Menn/SIDE3 skal derfra gjennom Frankrike og Tyskland, før vi ender opp i Østerrike. Ved å sende journalister gjennom Frankrike og Tyskland, vil Porsche vise at europaferie med Taycan overhodet ikke er noe problem.
LES OGSÅ: Test av Audi e-tron - forbruket ikke en Audi verdig
Serverer desserten først
Porsche har gått rett på sak, slått på alle stortrommer og dundret til med å lansere toppmodellene først: Turbo og Turbo S.
Som mer eller mindre alle allerede har påpekt er det jo selvsagt ikke et eneste gram med turbo i Porsche Taycan, men navnet er der for tradisjonens skyld, og for at forvirrede fossil-kunder skal skjønne at det dreier seg om toppen av kransekaken, de raskeste modellene.
Og det er ikke tvil om at det dreier seg om toppen av kaken, uansett om det er av typen "kranse-" eller ikke. Tallene snakker for seg selv egentlig; 0–100 på 2,8 sekunder i Turbo S, og 3,2 sekunder i Turbo er raskere enn ... alt som egentlig har noen betydning for vanlige mennesker.
Ekte Porsche
Tallene på akselerasjon og fart i hvert fall ikke noe som fremmer tvil om bilen fortjener Porsche-logo. Og måten bilen kjører på bidrar til å fjerne all tvil.
Sittestillingen lang nede i bilen gjør at Taycans sportslige karakter blir åpenbar allerede før hjulene har begynt å rulle. Firehjulsdrift og massive dekk gir et fenomenalt grep, og gir ekstra selvtillit til å kaste bilen gjennom svinger.
Det er i svinger Taycan særlig imponerer. Bilen ligger helt flatt, vekten på 2,3 tonn er ikke noe man tenker på. Ikke det at du rekker å tenke noe særlig når du drar på i en Taycan. Bilens kjøreegenskaper er i sannhet et gull-farget Porsche-merke verdig.
Konsentrasjon og planlegging
Porsche Taycan må kjøres med tysk tankegang. Alt må planlegges og du må konsentrere deg. Feilmarginene er lave, mister du hodet og bruker pedalen til høyre for mye eller retningen bak rattet, har du mindre å gå på enn produktspesifikasjonen inviterer til å tro.
En Porsche Taycan kan absolutt kjøres langt, men det svake leddet her er sjåføren.
Som Porsche vil vise, så kan Taycan kjøre gjennom Europa. Om dette lar seg gjøre, er derimot avhengig av sjåføren og dens eventuelle tabber. Med andre ord er feilmarginene naturlig mye mindre enn i en fossil-bil.
Når det er sagt blir det blir lettere og lettere for hver eneste dag som går, etter som nettverket med ionity-ladere bygges ut i full fart.
Vi Menn kommer tilbake med en full reportasje om opplevelsen med Taycan gjennom Europa.
Vi deltok på denne prøvekjøringen i regi av Porsche, som dekket kostnader til hotell og reise.
Denne saken ble første gang publisert 30/09 2019, og sist oppdatert 28/02 2020.