Prøvekjørt: BMW M4 m/Competition-pakke

Selv uten V-8 er BMW M4 fortsatt en fest

I 45 år har M-avdelingen vartet opp med fartsfulle fester. V8-erne har forlatt de kompakte M-ene, men festen fortsetter.

Pluss ikon
M4: Med Competition-pakke til 80 900 kroner får du Adaptive M Suspension. (FOTO: Martin Jansen)
M4: Med Competition-pakke til 80 900 kroner får du Adaptive M Suspension. (FOTO: Martin Jansen)
Først publisert Sist oppdatert

Sett bort fra M2, X5 M/X6 M og noen spesialmodeller er M4 den nyeste modellen fra BMWs M-avdeling, som i 45 år har laget de kvasseste BMW-modellene. Det vi før kjente som coupeen M3 er blitt M4, mens M3-betegnelsen er flyttet over på en firedørs sedan. Man må på bane og drifte for å få tak på om det er noen forskjeller i oppførselen og balansen mellom de to modellene. Under utviklingen av M4 ble den testet av blant andre DTM-sjåførene Bruno Spengler og Timo Glock på Nürburgring-Nordschleife. Kvalitene på bane skulle dermed være i orden.

Mange innstillinger

TETT: Førermiljøet omslutter sjåføren. Manuelt håndbrekk settes pris på. (FOTO: Martin Jansen)
TETT: Førermiljøet omslutter sjåføren. Manuelt håndbrekk settes pris på. (FOTO: Martin Jansen)

Men hvordan er den i daglig bruk? Med Adaptive M-sportsundestell (ekstrautstyr) kan du med knappetrykk sette bilen i komfortmodus. Dempingen er i utgangspunktet stram, men i komfortinnstilling glir M4 relativt behagelig over fartshumper og ujevnheter. Med motordynamikk-kontrollen justerer du hvordan bilen skal reagere på gasspedalen. Du kan velge mellom Sport Plus, Sport og Efficient. M4 har spjeld i eksossystemet, og i Efficient-modus er eksoslyden på sitt tammeste. Dermed er det mest fristende å bruke Sport.

KNAPPPER: Til venstre: Knapper for justering av ESP, motorrespons, demping og ratt (+ kamera og parkeringssensor) Foran girspaken: Drivelogic-innstilling for hurtigheten på girskiftene. (FOTO: Martin Jansen)
KNAPPPER: Til venstre: Knapper for justering av ESP, motorrespons, demping og ratt (+ kamera og parkeringssensor) Foran girspaken: Drivelogic-innstilling for hurtigheten på girskiftene. (FOTO: Martin Jansen)

Styringen har også tre innstillinger. Disse gjør at du kan velge hvor hard servotronicen skal være. Den syvtrinns dobbeltclutch-girkassen med "Launch Control" har forskjellige hastighetsnivåer som kan velges med Drivelogic-programmet. Med alle disse mulighetene kan M4 forvandles fra en ganske sivilisert coupe til et villdyr i løpet av noen tastetrykk.

MMMMM: 20-tommers aluminiumsfelger kledd med 285/30 og 265/30 Michelin Pilot Super Sport-dekk. (FOTO: Martin Jansen)
MMMMM: 20-tommers aluminiumsfelger kledd med 285/30 og 265/30 Michelin Pilot Super Sport-dekk. (FOTO: Martin Jansen)

Fabelaktig maskin

Et bagasjerom på temmelitg rause 445 liter gjør at to personer lett kan dra på langtur. Et førermiljø som nærmest omslutter deg, head up-display med trafikkinformasjon (10 900), tykt og godt ratt, girhendler og iDrive-hjul i konsollen til å styre multimedia, er det meste lagt til rette for sjåføren. Setene har svært god sidestøtte. Men man sitter som støpt, noe som medfører at det kan bli både stølt og klamt i lengden.

Under panseret sitter en treliters rekkesekser som ekstrapakken Competition Pack produserer 450 hk (19 hk mer enn originalt) og et maksimalt dreiemoment på 550 Nm. Har man kjørt en tidligere utgave av M3 vil man muligens savne V8-eren, men twinturbo-motoren i M4 er en fabelaktig maskin og er både mer effektiv og gjerrigere. Og når man tråkker gassen i bånn, kjenner den kraftfulle akselerasjon, den sylskarpe reaksjonen og hører eksosen knurre, er det tvingende nødvendig å minne seg selv på at man befinner seg på vanlig norsk vei.