Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012
Den nye hyttebilen
Mitsubishi Outlander har vært en av de aller mest populære SUV-modellene i Norge siden 2007. Kan den nye modellen opprettholde suksessen?
Det er ingen tvil om at Mitsubishi Outlander er aggressivt priset i dagens SUV-marked. Og at man tar trenden med tohjulsdrevne SUV-modeller på alvor. Nesten halvparten av Outlander-variantene har forhjulsdrift.
Dermed mener den norske importøren at Outlander kan konkurrere om kundene på tre områder; i SUV-segmentet, blant de som skal ha familiestasjonsvogn og være et alternativ om du vurderer en syvseters flerbruksbil.
Prisene starter på 299 000 kroner for rimeligste 150 hk bensinversjon, skal du ha den med automat blir prisen fra 336 500,- og med 4WD og automat koster bilen fra 406 500 kroner.
For 150 hk diesel med forhjulsdrift begynner prisen på 319 900 kroner, mens bilene med 4WD kommer på fra 396 500,-. Toppmodellen med syv sitteplasser, diesel og automat koster 455 000,-.
Kjøreegenskaper: 3
I den nye Outlander finner du en videreutviklet versjon av Mitsubishis velprøvde 4WD-system. Det er fortsatt en elektronisk styrt clutch som bestemmer hvor mye krefter bakhjulene skal få, men den får nå signaler fra flere sensorer.
Du styrer 4WD-systemet med en trykknapp mellom forsetene. 4WD ECO gir forhjulsdrift, mens 4WD kobles inn ved behov. 4WD AUTO kobler inn 4WD raskere enn i ECO-innstilling. 4WD LOCK brukes under krevende forhold og behov for ekstra fremkommelighet.
Da vi kjørte Mitsubishi Outlander hadde vi snøføre og våt asfalt størstedelen av tiden. Bilen er lettkjørt og sier fra med en økende understyring (svingbuen blir videre) når det fort nok, enten du har asfalt eller snø under hjulene.
Du merker at 4WD AUTO nok er den foretrukne innstillingen på vinterføre, siden bilen føles mer kontant i oppførselen på glatt underlag.
Noen sportslig kjørefølelse får du ikke. Til det er ESP-systemet for raskt ute når bakhjulene vil være med å leke og det temmelig myke understellsoppsettet innbyr ikke til en sportslig kjørestil.
Men den litt tilbakelente kjørestilen du dermed anlegger, kler Mitsubishi Outlander godt.
Motor: 5
Testdata
- 0-100 km/t, sek.: 10,1
- 60-100 km/t, 3. gir: 5,2
- 60-100 km/t, 4. gir: 6,4
- 60-100 km/t, 5. gir: 8,8
- 80-120 km/t, 4. gir: 7,5
- 80-120 km/t, 5. gir: 9,0
- 80-120 km/t, 6. gir: 12,3
- Støy tomgang, dBA: 45,3
- Støy 50 km/t, dBA: 62,3
- Støy 80 km/t, dBA: 66,1
- Støy 100 km/t, dBA: 68,4
- Testforbruk, l/mil: 0,59
Vår testbil var utstyrt med Mitsubishis egen 2,2-liters dieselmotor og sekstrinns manuell girkasse. Det betyr 150 hk ved 3500 o/m og kraftige 380 Nm fra 1750-2500 o/m.
Tallene forteller om solid kraftutfoldelse, men ikke så mye om den myke og behagelige måten kreftene leveres på.
Du kan slippe motoren helt ned mot 11-1200 o/m uten at den blir gretten eller nøler med å dra bilen opp i fart igjen.
Samtidig er støybildet og gangen smidig, uten mye dieselpreg. Legg til en svært presis, lettsjaltet girkasse med fine sprang i utvekslingen, så er det god grunn til å gi drivlinjen tommelen opp.
Ytelser: 5
Mitsubishi Outlander 2,2-150DI-D kjennes kvikk ut i spurten og sterk når du lar den jobbe på høye gir.
Følelsen understrekes av våre testmålinger, der bilen gjør unna 60-100 km/t på 5,2 sekunder i 3. gir og 80-120 km/t på 7,5 sekunder i 4. gir. Dermed havner Outlander blant de kjappeste SUV-modellene vi har testet.
Også trekkraften på høye gir er solid, slik at du kan la girspaken stå i fred på motor- og landevei.
Vi tipper også at Mitsubishi Outlander tåler godt å trekke tunge hengere.
Eksteriør: 3
Den forrige Outlander hadde et markert og tøft utseende. Den nye er mer anonym i fremtoningen.
Fasongen er pent avrundet, med en SUV-typisk fremtoning det er vanskelig å ha store innvendinger mot.
Detaljene i front og hekk, spesielt grill og lys, er pent integrert i linjene og gjør at Outlander ikke vekker spesiell oppsikt.
Interiør: 4
Innvendig gjør Mitsubishi Outlander et godt inntrykk. Her er spesielt materialkvalitet og design blitt mye mer elegant enn i forgjengeren. Dermed holder den et godt følelsesmessig nivå overfor de viktigste konkurrentene.
Plassen innvendig er rikelig for fire personer og akseptabel for fem.
Takhøyde og benplass er blant de beste i SUV-klassen, mens det mangler litt i bredden mot de rommeligste på det området.
Det går også igjen på bagasjeplassen, der lengde og høyde på lasterommet er meget bra, men bilen taper litt i bredden.
Vår bil var en syvseter, der ekstrasetene er best egnet for korte turer. 3. seterad er delt 50/50, slik at du også kan ha en seksseter med noe bagasjeplass.
2. seterad kan skyves i lengderetning og plassen mellom 2. og 3. seterad kan dermed fordeles etter behov.
Velger du bilen som femseter, tjener bagasjeromsvolumet på det. En boks under gulvet der setene normal ligger sørger for det.
Komfort: 4
Som nevnt i vurderingen av kjøreegenskaper, er ikke Mitsubishi av de strammeste SUV-modellene når det gjelder understellsoppsett. Det får du igjen på komfortsiden.
De best utstyrte Outlandermodellene kommer med 18-tommers hjul i dimensjon 225/55-18. Normal sett forbinder man så store hjul med dårlig komfort, men de er såpass smale og høye at det ikke blir noe problem.
Tekniske data
- Motor, cm3: 2268
- Effekt, hk ved o/min: 150/3500
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750-2500
- Egenvekt, kg: 1665
- Tilhengervekt, kg: 2000/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 466/180/168
- Bagasjerom, liter: 477-1022
- Standard dekkdimensjon: 225/55-18
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,54
- CO2-utslipp, g/km: 140
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,2
- Toppfart, km/t: 200
- Pris fra, kr: 396 500
- Pris testbil, kr: 429 500
Selv på tverrskjøter og småruglete asfalt i lav hastighet, glir Outlander pent over. Ute på landevei kjennes fjæringen stor sett behagelig og på hullete grusvei er Outlander helt klart på hjemmebane.
Setene og sittestillingen er typisk høyreist SUV, men behagelig nok - ikke minst siden Mitsubishi omsider har fått på plass lengde- i tillegg til høydejustering av rattet.
At Mitsubishi Outlander ikke havner helt på toppkarakter skyldes støynivået i lande- og motorveisfart.
66 dBA i 80 km/t og drøyt 68 dBA i 100 km/t på piggfri vinterdekk, er litt for mye. De beste konkurrentene ligger under det, selv på sommerdekk.
Sikkerhet: 5
Mitsubishi Outlander er testet av EuroNCAP med gode resultater. Som de aller fleste andre biler får den fem av fem stjerner som totalkarakter. Delkarakterene gir en score på 94 % for beskyttelse av voksne, 83 % for barn og 64 % for barn.
I kommentarene til resultatene sier EuroNCAP at beskyttelsen for voksne gjennomgående er god, men at i den tøffe testen med sidekollisjon mot stolpe er beskyttelse av brystregionen marginal.
Nivået på sikkerhetsutstyret er godt, med bl.a. ni kollisjonsputer, inkludert kneairbag for fører.
I tillegg har Mitsubishi forsterket strukturen med en ramme under motorrommet samt langsgående stålbjelker i og under gulvet ved passasjerseksjonen.
I kombinasjon med diesel og automatgir, leveres bilen med adaptiv cruisekontroll med frontkollisjonsvarsling og bremseassistanse, samt kjørefeltvarsler.
Pris/utstyr: 6
Som nevnt er det er lite å utsette på prisnivået til den nye Mitsubishi Outlander. Importøren forteller at mange velger Outlander i dyrere versjoner, som vår bil med diesel, 4WD og det høyeste utstyrsnivået Instyle+.
Prisen for denne versjonen ligger på 429 500 kroner, og du savner du ingen ting på utstyrsfronten. Kraftig stereoanlegg, skinnseter, xenonlys, navigasjon for å nevne noe av de viktigste.
Outlander kan dermed måle seg mot andre topputstyrte japanere og blir rimeligere enn tilsvarende utstyrte europeiske konkurrenter.
Vi har nettopp laget en omfattende bruktbilguide på forrige generasjon Outlander. Følger den nye modellen i fars hjulspor, burde det være lite å frykte når det gjelder tekniske problemer. I tillegg er modellen svært populær som brukt, og holder verdien meget godt.
Da stemmer det meste når det gjelder et solid totaløkonomisk bilhold.
Forbruk: 5
Med sine 1665 kilo egenvekt med fører, sterk motor og 4WD høres ikke Mitsubishi Outlander ut som en spesielt forbruksgunstig bil. Normforbruket er likevel oppgitt til 0,54 liter per mil og et CO2-utslipp på 140 gram per kilometer.
Når vi kjører bilen i vår faste forbruksrunde, merker vi at bilen går lett og krever få justeringer på gasspedalen for å holde farten i svinger og motbakker. Som regel et godt tegn. Halve distansen kjører vi med 4WD ECO og halve med 4WD AUTO.
Testresultatet på 0,59 liter per mil er blant de aller beste vi har oppnådd med en SUV av denne typen. Det er bare Audi Q3 og den mindre Subaru XV som har gått rimeligere.
Vi registrerte et forbruk på rundt 0,7 liter per mil ved blandet kjøring i Oslo-området, noe som også er bra for biltypen.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.
Det er god grunn til å anta at den nye Mitsubishi Outlander blir en ny salgssuksess. Mange fornøyde kunder som gjerne kjøper en ny Outlander, samt godt forhold mellom pris, utstyr og egenskaper. Bilen har mer preg av praktisk bruksbil enn sossete jåle-SUV, noe mange i vårt værharde land vet å sette pris på.
Les mer
Bruktbil: Gamle Mitsubishi Outlander er et knallbra kjøp