Langtest: 5000 km Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 115, 2011

Vintervinneren

Det er ingen tvil om at Mitsubishi ASX har bestselgerpotensial blant de rimeligere SUV- og crossovermodellene. Derfor har vi kjørt Mitsubishi ASX på 5000 kilometer langtest.

FAVORITT: En nær ideell miks av egenskaper gjør Mitsubishi ASX til en vinner.
FAVORITT: En nær ideell miks av egenskaper gjør Mitsubishi ASX til en vinner.
Sist oppdatert

Mitsubishi ASX hører med til de mange nye SUV- og crossovermodellene som leveres både med fire- eller tohjulsdrift. Bilen baserer seg teknisk sett i stor grad på den større Mitsubishi Outlander, men har mindre yttermål.

Den er ca. 10 cm lavere, nesten 35 cm kortere og rundt 3 cm smalere. Men et viktig mål har Mitsubishi ASX til felles med Outlander, nemlig akselavstanden på 267 cm.

I tillegg veier Mitsubishi ASX snaut 250 kilo mindre enn Mitsubishi Outlander, og klarer seg med motorer som har lavere effekt og utslipp. Prisene for denne modellen starter på 310 000 kroner, og selv den topputstyrte Instyle+ som vi har kjørt koster rett under 350 000 kroners grensen.

Slik virker 4WD-systemet

4WD-systemet et sentralt punkt når du kjøper en bil for fremkommelighet og vinterføre. I Mitsubishi ASX har du en knapp mellom forsetene med tre valg: 2WD, 4WD og lock.

Innstillingen påvirker en elektromagnetisk operert clutch ved den bakre differensialen. Sammen med styringsenheten for 4WD'en, har den hovedansvaret for hvordan motorkreftene fordeles mellom for- og bakhjul.

Har du knappen i "2WD" er ASX kun forhjulsdreven og innstillingen best egnet på tørr vei. For de fleste kjøreforhold på vinterføre er "4WD" tingen. Når forhjulene spinner, overføres kraft til bakhjulene.

Akkurat hvor mye bestemmes av styringsenheten. I følge eksempler fra Mitsubishi, er forholdet 85/15 under normal kjøring i 80 km/t, mens det ved full akselerasjon på snø med hjulspinn i 30 km/t kan være 40/60. Setter du bryteren i " lock" sender systemet mer kraft til bakhjulene; normalt sett vil kraftfordelingen da være 50/50.

GOD NOK: Plassen i baksetet holder for voksne eller store barneseter.
GOD NOK: Plassen i baksetet holder for voksne eller store barneseter. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vinterbilen fungerer

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1798
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:116/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:300/2000
  • EGENVEKT, KG:1600
  • TILHENGERVEKT, KG:1400/745
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:430/177/163
  • BAGASJEROM, LITER:442-1169
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:215/60-17H
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,55
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:145
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,2
  • TOPPFART, KM/T:188
  • PRIS FRA, KR:349 900
  • PRIS TESTBIL, KR:349 900

De som kjørte langtestbilen, lot stort sett systemet klare seg selv i "4WD". Og i løpet av langtesten kom det bare lovord om vinteregenskapene. Bilen tygger seg frem i den urbane vinterjungelen, og lager hakkemat av brøytekanter og issvuller som får vanlige biler til å hoppe forskrekket rundt. Det er ikke bare på vei til fjellet 20 cm bakkeklaring gjør susen. At den ikke er så stor som en "vanlig" folke-SUV gjør at den føles lettkjørt og manøvrerbar i byen og ved parkering

Også på langtur føles Mitsubishi ASX på hjemmebane. Selv om veien er dårlig og føret glatt, sitter du med en beroligende stabilitetsfølelse.

Karakteristikken er som på en forhjulsdreven bil; går det for fort i en sving, trekker fronten utover. Med et lett gasspådrag får du også bakhjulene med på leken; ASX blir mer nøytral, og kan faktisk lokkes til å logre litt med hekken. ESP-systemet fungerer fint, og temmer både understyring og overstyring før pulsen blir på Northug-nivå.

Den 1,8-liters turbodieselen høster lovord fra langtestsjåførene for sin solide kraftleveranse. De 115 hestene understøttes av kraftige 300 Nm. Kjøreopplevelsen nyter også godt av sekstrinns manuell girkasse, vel tilpasset norske hastigheter.

Likevel er det noen ikke fullt så positive kommentarer i langtestskjemaet: De går på hørbar diesellyd ved kaldstart og langsom kjøring. Og et par av sjåførene bemerker at du har en tydelig sirupeffekt om du lar turtallet synke for lavt. Da tar det tid før tubotrykket bygger seg opp. Resepten er å holde motoren over 1500-1600 o/min.

I forhold til pris- og bilklasse gjør Mitsubishi ASX en meget god ytelsesmessig figur. Den har gode spurt- og forbikjøringsegenskaper i våre 60-100 og 80-120 km/t-tester og holder følge med litt dyrere to-liters SUV-modeller.

Stor nok

FINT: I vår topputstyrte Mitsubishi ASX er elegant skinninteriør med i prisen.
FINT: I vår topputstyrte Mitsubishi ASX er elegant skinninteriør med i prisen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På tross av relativt beskjeden lengde, er plassforholdene i kupéen helt ok, biltype og pris tatt i betraktning. Det beste punktet er nesten storbilaktig benplass i baksetet, og bredden gjør at to voksne har det fint, mens tre kun anbefales om turen ikke er altfor lang.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:7,3
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:9,1
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,5
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:10,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:11,8
  • STØY TOMGANG, dBA:49,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,0
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,7
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,0
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,72

Et sted merkes imidlertid at bilen er kortere enn storebror Outlander: Bagasjeromsvolum på 442 liter er som en litt rommelig mellomklassebil, og bagasjeplass som i en tilsvarende dyr familiestasjonsvogn får du ikke.

Komfortmessig trekker kommentarene fra langtestsjåførene i litt forskjellig retning. Vi har testet ASX både med sommer- og vinterdekk, og hjulstøy er mer fremtredende enn i de beste konkurrentene.

I langtestperioden la vi også merke til at typiske vinterlyder som slaps og singel merkes godt når det treffer i skjermene. I tillegg er det en del lyd fra interiør og hjuloppheng, noe som merkes spesielt godt når det er kaldt.

Selv fra de på over 190 cm får setekomfort og sitteposisjon en solid dose skryt. Fjæringskomforten kan virke noe stram på små ujevnheter i lav fart, men bilen takler større dumper og ujevnheter slik du forventer av biltypens ekstra fjæringsvei og store hjul. Navigasjonssystemet i vår Instyle+ er relativt enkelt å betjene, og la opp greie ruter. Også ruteveiledningen fungerer tilfredsstillende.

Langtestforbruk: 0,76 l/mil

Du får en høy grad av funksjonalitet for mellom 310-350 000 kroner, og selv om Mitsubishi ikke lenger er alene om fem års nybilgaranti, er det fortsatt en god trygghet. Mitsubishi er kjent for solid teknisk kvalitet på sine SUV-modeller, og en bil som Outlander er meget populær som brukt. Vi tviler ikke på at det samme gjelder ASX

KORTERE: Mitsubishi ASX har mye til felles med storebror Outlander. Men den er 35 cm kortere.
KORTERE: Mitsubishi ASX har mye til felles med storebror Outlander. Men den er 35 cm kortere. Foto: Knut Arne Glesne

I følge EU-normen skal Mitsubishi ASX bruke 0,55 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 145 gram CO2 per kilometer. Virkelighetens harde verden ser litt annerledes ut, og i vår testløype bruker bilen 0,72 l/mil. Bilen har for øvrig start/stoppanlegg.

Langtestforbruket viser en variasjon fra 0,63 l/mil ved behersket landeveiskjøring, til 0,96 l/mil ved kortere turer i og omkring Oslo. Det totale snittet for langtestperioden ligger på 0,76 l/mil og er ganske typisk for en bil av denne typen, men utmerker seg ikke spesielt i positiv retning.

Les mer

Folke-SUV'er vil tape seg minst i verdi

Her er den nye Audi Q3

TRIVES: På vinterføre får du virkelig uttelling for 4WD og robuste veiegenskaper i Mitsubishi ASX.
TRIVES: På vinterføre får du virkelig uttelling for 4WD og robuste veiegenskaper i Mitsubishi ASX. Foto: Knut Arne Glesne

Slik får du sommerpen bil

Bak kulissene med Top Gear

Alt du trenger å vite om chiptrimming

Denne saken ble første gang publisert 16/04 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også