Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010
Sparer deg for avgifter
VW Golf BlueMotion bruker relativt lite diesel. Men er 0,47 liter/mil lite nok - når bilen er oppgitt med 0,38? Det er 24 prosent differanse.
Dette er BlueMotion
- dekk med redusert rullemotstand (ikke vinterdekk)
- forbedret aerodynamikk
- senket understell
- girskiftindikator
- lengre utveksling 3. - 5. gir
- redusert tomgangsturtall
- start-stop-funksjon
La oss imidlertid avklare en viktig ting aller først: Det er ikke kjedelig å kjøre spare-Golf.
Med et oppgitt dieselforbruk på 0,38 liter per mil, og utslipp på 99 gram CO2 per kilometer, er jo dette "en av bilene som skal redde verden".
Et forventningens smil begynner likevel å nappe i munnvikene allerede i det jeg nærmer meg.
Den isblå fargen er lekker. Bilen er også senket 15 millimeter (med sportsunderstell), og den har diskrete, aerodynamiske elementer vi godt kan kalle styling. I miljøets ånd, selvsagt.
Men det vi virkelig lurer på - er det mulig at bilen faktisk har et blandet forbruk på bare 0,38 liter/mil?
Kjøreegenskaper: 5
Det er i hvert fall intet ved BlueMotion-pakken som på noen måte rokker ved Golfens flotte kjøreegenskaper, heller tvert i mot.
I aerodynamikkens navn er bilen senket med 15 millimeter, og den har fått et fastere sportsunderstell enn originalen. Det reduserer riktignok komforten ørlite, men opprettholder så definitivt den tvers igjennom pålitelig kjørefølelsen.
Du har hele tiden god kontakt med hva som skjer under hjulene, og ESP-systemet fungerer betryggende på vinterføre. Du finner neppe bedre kombinasjon av trygge og underholdende veiegenskaper til denne prisen.
Motor: 5
Tekniske data Volkswagen Golf BM
MOTOR, CM3: |
1598 |
EFFEKT, HK VED O/MIN: |
105/4400 |
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: |
250/1500-2500 |
EGENVEKT, KG: |
1239 |
TILHENGERVEKT, KG: |
ingen |
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: |
420/179/148 |
BAGASJEROM, LITER: |
350-1305 |
DEKKDIMENSJON: |
195/65-15T |
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: |
0,38 |
CO2-UTSLIPP, G/KM: |
99 |
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: |
11,3 |
TOPPFART, KM/T: |
190 |
PRIS FRA, KR: |
230 580 |
Det er heller intet ved 1,6 TDI-motoren som gjør BlueMotion dårligere å kjøre. Maks effekt er 105 hester, men akkurat som vi har skrytt av 90-hestersutgaven av samme motor , her er det finesse og eleganse som gjelder.
Motoren er usedvanlig stillegående fra tomgang og hele veien opp gjennom turtallsregisteret. Det er lite som minner om dieselgange, og selv fra relativt lave turtall begynner turboen å utvikle mye kraft.
Girkassen med fem trinn sjalter lett og presist. Etter noen mil bak rattet glemmer du rett og slett å tenke noe særlig på drivverket, ofte går motoren like smidig med et gir for høyt eller et gir for lavt.
Og det er et tydelig signal om at det hele fungerer upåklagelig - men det gir faktisk også eksistensgrunn til girskiftindikatoren som er en del av av BlueMotion-pakken. Uten indikatoren glemmer man lett å gire!
Ytelser: 4
Med 105 hester å rutte med skal du være bortskjemt eller svært tungt pakket for å si at det er for lite kraft tilgjengelig - og hengerfeste får du jo ikke til denne bilen (se utstyrsavsnittet).
Testdata Volkswagen Golf BM
60-100 KM/T, 3. GIR: |
7,3 |
60-100 KM/T, 4. GIR: |
10,1 |
60-100 KM/T, 5. GIR: |
17,1 |
80-120 KM/T, 3. GIR: |
9,7 |
80-120 KM/T, 4. GIR: |
11,1 |
80-120 KM/T, 5. GIR: |
15,9 |
STØY TOMGANG, dBA: |
46 |
STØY 50 KM/T, dBA: |
61,1 |
STØY 80 KM/T, dBA: |
64,8 |
STØY 100 KM/T, dBA: |
66,45 |
TESTFORBRUK, L/MIL: |
0,45 (vår testløype) |
BlueMotion har 105 hester og 250 newtonmeter dreiemoment. Det er jo et godt hakk mer enn overnevnte 90-hestersutgave med 230 Nm.
Likevel viser våre testmålinger at ytelsene knapt e noe særlig bedre. Årsaken er høyere utveksling på 3., 4., og 5. gir
Tar vi akselerasjonen 60 til 100 km/t, er BlueMotion riktignok nesten et sekund raskere i 3. gir. Til gjengjeld er den like treg i 4. og tregere 5. gir - altså latmanns-akselerasjonene.
I praksis spiller det liten rolle, for motoren er smidig og myk, og det er en fryd å bruke både girkassen og turtallet.
Les vår test av storebroren VW Golf 2,0 TDI 140 hk
Eksteriør: 4
Nye VW Golf har generelt en smidig og småpen fremtoning, som verken vekker diskusjon eller oppsikt. Det er god harmoni og balanse i bilens proporsjoner.
BlueMotion har imidlertid fått et par-tre detaljer som fremhever den over basis-Golfen: Hekkspoiler som GTI, særpregede støtfangere foran og bak, senket 15 millimeter og litt ekstra kromlister.
Det er pent, men fortsatt ikke nok til å gjøre bilen direkte spennende.
Interiør: 5
Plassmessig er faktisk VW Golf stor nok til å fungere som en liten familiebil - og BlueMotion rokker ikke ved dette.
Bagasjerommet på 350 liter akkurat stort nok. Baksetet er godt dimensjonert, slik at fire voksne på rundt 185 cm sitter komfortabelt i kupeen. Også førermiljøet i Golf er upåklagelig, med god opplevd kvalitet og svært enkel betjening.
Komfort: 5
Kun på ett område er komforten noe redusert i BlueMotion kontra standard Golf, og det er i fjæringsoppsettet. Med senket understell blir det hele noe strammer, men ikke mer enn at du må kjenne etter for å merke forskjell.
Sittekomforten er utmerket, og stort reguleringsmonn gjør det mulig for ulike kroppsbygninger å finne seg behagelig til rette.
Lydnivået er også behagelig, motoren hører du lite til og både vind- og hjulsstøy er bra dempet under norske kjøreforhold. Ved 100 km/t målte vi 66 dBA, som glatt lar seg sammenligne med dyrere biler.
Sikkerhet: 5
Ifølge EuroNCAP-testen VW Golf den sikreste de har testet i 2009 .
Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.
Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupéen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sidearibag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes frem i testen.
Sideairbager bak er imidlertid ekstrautstyr.
Pris/utstyr: 3
Det er på dette punktet at BlueMotion sliter mest. Og det har forholdsvis lite med standardutstyret å gjøre, som er konkurransedyktig med det meste.
Listepris på en VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion er 231.000 kroner. Testbilen hadde diverse komfortutstyr for 25.000 kroner ekstra, som bedre klimaanlegg, navigasjon og multifunksjonsratt mm.
Få av punktene på ekstralisten kan regnes som livsviktig, men de bringer uansett testbilen opp på 256.000 kroner. En nøktern kjøper vil fint klare seg med et tillegg på 8-10.000 kroner.
Problemet med BlueMotion-utgaven er i større grad utstyret du IKKE kan få til den. Reservehjul, for eksempel. Eller sidekollisjonsputer bak. Eller parkeringssensorer . Eller hengerfeste. Og da blir det hele bare trist.
Det nevnte utstyret er tilgjengelig både på 90-hesteren tidligere nevnt over - og akkurat samme bil som testbilen, med såkalt BlueMotionTechnology-pakke.
Miljø: 5
Det var her Golf BlueMotion skulle tatt sekseren som avsnittskarakter. Men da måtte den ha overbevist i mer praksis, og ikke bare på papiret.
Vi har kjørt bilen totalt 2600 kilometer med skarpt fokus på forbruk. Etter de første 1800 kilometer kunne vi blant annet konstatere:
- bykjøringsforbruk på 0,62 liter/mil
- landeveisforbruk på 0,50 liter/mil
- spareforbruk på 0,45 liter/mil
Samlet snittforbruk ble 0,5 liter per mil for overnevnte etapper og 0,6 liter/mil totalt.
Det var da vi måtte spørre VW-importøren - kan dette være riktig?
Start/stopp-teknologi
VW Golf BlueMotion har i likhet med en rekke sparebiler nå fått start/stopp-teknologi. Når du står stille, setter bilen i fri og slipper ut kløtsjen - da stoppes motoren. I det øyeblikket du trykker inn kløtsjen igjen starter motoren automatisk. Hensikten er å spare drivstoff.
Men start/stopp-systemer er strømkrevende. Mange systemer har derfor en nedre temperaturgrense på null eller rett over null. VWs system har imidlertid ingen åpenbar slik grense, men fungerer så sant bilen har tilstrekkelig batterispenning. I testbilen fungerte systemet også i 7-8 minusgrader - når bilen først er blitt skikkelig varm.
Men hvor mye sparer dette systemet egentlig? Ifølge bilens egen forbruksmåler, bruker motoren 0,6 liter diesel per time når du står på tomgang. Fritt oversatt spares det 6 kroner per time med ren tomgang.
Svaret skulle vise seg å være nei. En sjekk av bilens datalogg viste at et innsugsspjeld hadde stått i feil posisjon i en periode. Årsak ukjent. Kanskje er det ising, kanskje en annen mekanisk svikt.
Vi valgte å kjøre de sentrale forbruksøvelsene på nytt, og resultatet ble denne gang en lett forbedring:
- bykjøringsforbruk på 0,61 liter/mil
- landeveisforbruk på 0,45 liter/mil
- spareforbruk på 0,39 liter/mil
Samlet snittforbruk ble 0,47 liter per mil. Det er 24 % over hva VW lover, som er 0,38 liter per mil. Og det betyr ifølge vår CO2-kalkulator 125 gram CO2 per kilometer, ikke 99 gram.