Langtest: 1100 km i Citroën C-Zero, 2011
20 kroner for full tank
Pendlerbil som gir spenning i hverdagen.
C-Zero er en liten bybil med elektrisk motor og fire seter. Den er ett av tre blad i et elbil-trekløver som for øvrig består av Mitsubishi i-Miev og Peugeot iOn. Disse tre bilene er tekniske tvillinger, der utgangspunktet er i-Miev. En smart måte å holde utviklingskostnadene nede.
Mitsubishi og PSA Peugeot Citroën samarbeider også om SUV-er. Først med utgangspunkt i Mitsubishi Outlander, der Peugeot fulgte med sin 4007 og Citroën hang på med sin C-Crosser. Etter jul kommer Mitsubishi ASX-kloningene Peugeot 4008 og Citroën C4 Aircross.
De tre små elbilene ligger imidlertid milevis unna SUV-ene hva gjelder image, design og forbruk..
Kjøreegenskaper: 4
I byens trange gater og høye tempo er C-Zero i sitt ess. Den er lettkjørt og oppleves liten og nett i trafikkbildet, samtidig som den sklir overraskende fint over trikkeskinner og brustein.
C-Zero gjør heller ikke skam på landeveien. Med 145 mm brede framhjul og forholdsvis myk fjæring er den ikke sportslig, selv om det er gøy og for en gangs skyld kjøre en bil hvor man finner bilens grenser før fartsgrensen overskrides.
Veigrepet på tørr asfalt er godt nok, men på så tynne dekk skal man være litt obs på vått underlag.
Motor: 5
En av fordelene med eldrift er at man har fullt dreiemoment tilgjengelig fra start, og det gir deg et godt skyv ut av lyskryssene.
Motoren er, som i andre elbiler, koblet til en trinnløs girkasse. Det krever litt tilvenning å kjøre bilen jevnt og økonomisk, men hvis du har en økonomisk kjørestil fra før, kan dette lett overføres til C-Zero.
Citroën C-Zero har en oppgitt rekkevidde på 150 kilometer. I vår spesielle el-testrunde, regnet vi oss fram til at dette ikke var langt unna sannheten. Vi klarte å få til en rekkevidde på rundt 120 kilometer. Det fordrer imidlertid rolig kjøring og norsk sommertemperatur. På vinteren vil rekkevidden bli betydelig redusert.
Ytelser: 4
Tekniske data: Citroën C-Zero
- MOTOR, CM3: 0
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 67
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 180
- EGENVEKT, KG: 1195
- TILHENGERVEKT, KG: 0
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 347/147/160
- BAGASJEROM, LITER: 227
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 145/65R15
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 0
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 15,9
- TOPPFART, KM/T: 130
- PRIS FRA, KR: 240 150
- PRIS TESTBIL, KR: 240 150
Elmotoren på 330 Volt yter 180 Nm fra null omdreininger. Mellom 2500-8000 o/min står 67 hester til din rådighet. C-Zero er ikke rask i mellomakselerasjon, men når det veksler fra rødt til grønt, er den kvikk ut av lyskrysset.
Mellomakselerasjonstallene viser at 60-100 km/t tar 8,4 sekunder, mens 80-120 km/t tar 12,7 sekunder. Disse tallene er på linje med småbiler som Volkswagen Polo BlueMotion og Kia Venga. Begge disse har dieselmotorer som yter rundt 75 hestekrefter.
Eksteriør: 3
Til tross for at elbil-trekløveret nærmer seg normale biler på mange områder, ser de fortsatt ut som elbiler. I manges øyne er det negativt. Det nærmest ikke-eksisterende panseret og ett hjul i hvert hjørne gir den et spesielt utseende. Designen gir imidlertid svært god oversikt fra førerplassen.
Interiør: 4
Rent estetisk hadde interiøret i C-Zero fort kunne landet på terningkast to. Men takket være et ryddig og enkelt førermiljø, samt overraskende god plass (den er kun 3,47 m lang) i baksetet og bagasjerommet, klatrer den opp på en svak firer.
Bak rattet kan lange personer slite med å finne rett sittestilling. Dette er mye på grunn av manglende rattjustering. Førermiljøet ellers er ryddig og velfungerende, men materialkvaliteten er ikke den beste. Dette handler nok i stor grad om å holde prisen nede - spesielt i land som ikke har samme særavgifter som Norge. Baksetene er brukbare også for voksne personer. Beinplassen er på samme nivå som i småbiler som Ford Fiesta og Nissan Micra, og takhøyden er, takket være bilens høye karosseri, overraskende god. Bagasjerommet har et oppgitt volum på 227 liter.
Komfort: 4
C-Zero klarer seg overraskende godt over byens dårlige asfalt, trikkeskinner og brostein. Den gjør seg heller ikke bort på landeveien, selv om skarpe ujevnheter i god fart kjennes inn i kupeen.
Testdata Citroën C-Zero
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 8,4
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 12,7
- STØY 50 KM/T, dBA: 62,3
- STØY 80 KM/T, dBA: 67,1
- STØY 100 KM/T, dBA: 69,6
- BEREGNET REKKEVIDDE, KM: 114
- MISVISNING 50 KM/T: 47
- MISVISNING 80 KM/T: 76
- MISVISNING 100 KM/T: 96
Støynivået følger det samme mønsteret. I lave hastigheter er det nærmest lydløst, men i motorveifart blir hjul- og vindstøy rimelig påtrengende. Hvis du gir full gass støyer også elmotoren en god del, men ved normal bruk er ikke dette spesielt sjenerende.
Vi vil også kommentere setene, da disse gir altfor lite støtte både i sidene og under lårene, og bærer preg av å være billige. Setene er plassert såpass tett foran at sidemann blir sidestøtt i sving.
Sikkerhet: 3
Euro NCAP har overført krasjtesten av Mitsubishi i-Miev til Peugeot iOn og Citroën C-Zero, da strukturen er identisk.
Den gjør det ikke spesielt godt i disse testene. Sluttresultatet var fire stjerner, men det mest bekymringsverdige var at bilens grunnstruktur ble såpass skadet at Euro NCAP mente den ikke ville tåle en kollisjon i høyere hastighet (Testene blir gjennomført i 64 km/t).
Blant annet fikk beskyttelsen av både bryst, lår og føtter på føreren betegnelsen "marginal" i frontkollisjonen. I stolpe-krasjtesten ble beskyttelsen av brystet til føreren karakterisert som "dårlig". Dette er laveste klassifisering.
Bilen fikk imidlertid god score for barnesikkerhet, og både ESP og kollisjonsputer er standardutstyr.
Pris/utstyr: 4
Akkurat som i-Miev og iOn koster C-Zero ca. 240 000 kroner, som må sies å være en forholdsvis høy pris å betale. Faktisk kan man finne spartansk utstyrte kompaktbiler til denne prisen.
Men så var det driftsutgiftene da. En full oppladning koster deg et sted rundt 20 kroner, mens den samme rekkevidden i en dieselbil med et forbruk på 0,5 l/mil vil koste deg rundt hundrelappen. Her sparer du fort noen tusenlapper i året i drivstoff.
Hvis du bor et sted hvor du er nødt til å kjøre gjennom en bomring hver dag, vil besparelsen bli enda større. Tar vi med gratis parkering og mangelen på årsavgift i bildet, er ikke forskjellen i kroner og øre den største.
Annenhåndsprisen på en bil som dette er umulig å spå. Avhengig av hvilke incentiver som fjernes etter hvert (for det vil de utvilsomt), kan det slå ut begge veier. Likevel er dette en teknologi som stadig utvikler seg. Derfor er faren for at denne bilen virker fryktelig gammeldags, og dermed vanskelig å selge om fem år, definitivt til stede.
Miljø: 6
Det er en elbil. Det bør vel egentlig si sitt om denne karakteren. Man kan diskutere om strømmen den bruker er miljøvennlig eller ei, men faktum er at den uansett er bedre for miljøet enn en hvilken som helst bensin- eller dieseldreven bil.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Bor du slik til at rekkevidden aldri vil bli et problem, ja så er Citroën C-Zero et miljøvennlig og halvmorsomt alternativ for deg som trenger et enkelt transportmiddel som er billig å bruke.
Rekkevidden kan skape utfordrende situasjoner om du ikke gir den definerte arbeidsoppgaver. Har du lange strekk med kollektivfelt mellom hjemmet og jobb, er det ingen tvil om at C-Zero - i kollektivfeltet gjennom bomringen - kan spare deg for både tid og penger. Det viser også salgsstatistikken, som forteller at veldig mange elbiler leveres i Akershus.