Peugeot 208 GTI, 2013
Koster ikke skjorta, men er like rask som en Porsche
Peugeot 208 GTI går som en kule og henger på langt dyrere biler.
Det var Peugeot som for alvor kjempet om tronen med VW da GTI-kampen var på sitt heteste på midten av 80-tallet. Alle som hjerte for bil husker den fenomenale Peugeot 205 GTI, spesielt i kombinasjon med den kraftige 1,9-literen på 130 hk.
Peugeot er sammen med VW en av de relativt få bilprodusentene som fortsatt holder GTI-bilen i hevd. Oppskriften er like enkelt som den er vidunderlig: Du tar en relativt liten og lett bil, bolter på plass en kraftig motor, strammer opp hjulopphenget og pynter litt utvendig og innvendig.
Og vips, en meget sportslig bilopplevelse som ikke koster skjorta.
Kjøreegenskaper: 5
Joda, det er morsomt å ratte Peugeot 208 GTI. Ikke fordi den har verdens beste veigrep, men fordi den er så livlig og levende på veien.
Det er først når vi tar bilen ut i kjøreøvelser på bane at du møter en viss krengning og understyring, så på normal vei holder veigrepet i massevis. Og med en direkte, nesten gocart-aktig kjørefølelse kaller GTI-en på smilet enten det går i 30 eller 90 km/t.
Motor: 5
Tekniske data:
- Motor, cm3: 1598
- Effekt, hk ved o/min: 200/5800
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 260-275/1700-4000
- Egenvekt, kg: 1235
- Tilhengervekt, kg: 1150/580
- Lengde/bredde/høyde, cm: 396/174/146
- Bagasjerom, liter: 285-925
- Standard dekkdimensjon: 205/45-17V
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,59
- CO2-utslipp, g/km: 139
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,8
- Toppfart, km/t: 230
- Pris fra, kr: 335 900
- Pris testbil, kr: 335 900
1,6-literen på 200 hk og 275 Nm (260 uten overboost) gjør seg svært godt i en liten og lett bil som Peugeot 208 GTI. Den har bra respons og turtallsvilje, dermed føles den akkurat så sportslig ut som GTI-navnet krever.
Girkassen er ikke den mest direkte og kvikke, men siden girutvekslingene stemmer godt med biltype og motorkarakter, tjener du lite på å gire i tide og utide.
Ytelser: 5
Gi full gass i 3. gir og du husker plutselig hva GTI handler om. Peugeot 208 GTI går som en kule og henger på langt dyrere biler.
Fra 80-120 km/t er den raskere enn Porsche Boxster 211 hk PDK.
Den er også nesten like rask som nye Golf GTI. 208 GTI sprinter fra 60-100 km/t og 80-120 km/t på 4,1 og 4,4 sekunder.
Turbomotoren sørger for mye kraft også i mellomregisteret, noe som gjør bilen rask nok både i 4. og 5. gir. Ford Fiesta ST (182 hk), 208 GTIs argeste konkurrent, er en anelse kjappere både fra 60-100 og 80-120 km/t, men på 0-100 km/t-sprinten krysser de begge mållinjen på 7,3 sekunder.
Eksteriør: 4
Peugeot 208 GTI går en passe balansegang mellom sportslige attributter og ikke bli alt for oppsiktsvekkende i gatebildet. Grunnformen fra 208 gjør at bilen blir seende litt høy og smal ut, den mangler litt av det lave, aggressive uttrykket til stamfar 205 GTI.
Testdata:
- 0-100 km/t, sek.: 7,3
- 60-100 km/t, 3. gir: 4,1
- 60-100 km/t, 4. gir: 5,6
- 60-100 km/t, 5. gir: 7,4
- 60-100 km/t, 6. gir: 9,2
- 80-120 km/t, 3. gir: 4,4
- 80-120 km/t, 4. gir: 5,6
- 80-120 km/t, 5. gir: 7,8
- 80-120 km/t, 6. gir: 9,4
- Støy tomgang, dBA: 42,8
- Støy 50 km/t, dBA: 68,3
- Støy 80 km/t, dBA: 71,9
- Støy 100 km/t, dBA: 74,1
- Testforbruk, l/mil: 0,66
Interiør: 3
Peugeot 208 GTI er en småbil med en ganske stor prislapp hvis du ser litt firkantet på det. Innvendig plass holder så vidt for fire. Bagasjeplassen er brukbar, men skal du ta langturene GTI-merket gir løfte om, passer den nok best for to.
Kvalitetsfølelsen er på det jevne, og når prisen ligger godt over 300 000 kroner er det andre biler der ute som utstråler mer på kvalitetsfronten.
Men går de like fort som Peugeot 208 GTI? Niks.
Komfort: 2
En ting er et ganske solid lydnivå og stram fjæring. Det kan vi i og for seg leve med i en bil av denne typen.
Men ingen av våre faste biltestere hadde noe særlig positivt å si om setene. Sittestillingen er et seriøst skår i gleden.
For de fleste av oss gir setene for lite støtte, både sideveis og i rygg/lår på langtur.
Dessuten sitter vi for høyt - i en sportslig bil skal du være i tettere kontakt med moder jord enn tilfellet er for Peugeot 208 GTI.
Sikkerhet: 4
Peugeot 208 ble testet av EuroNCAP i 2012 med godt resultat. Den fikk fem av fem stjerner, og 88 % score for beskyttelse av voksne, 78 % for barn og 61 % for fotgjengere.
Bilen får god omtale for beskyttelse ved frontkollisjon og sidekollisjon med en annen bil. I sidekollisjon mot stolpe sier EuroNCAP at beskyttelsen av brystregionen er marginal.
Sete og hodestøtte gir bare marginal beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra, i følge EuroNCAP.
Pris/utstyr: 4
Med en pris på 335 900 kroner er det ikke så mange andre steder du får like mye trykk i ryggen for pengene.
Enda litt bedre kan det bli i 2014, siden bilen kan få en avgiftslettelse på ca. 19 000 kroner med dagens forslag til statsbudsjett.
En GTI-modell kan nok falle noe mer i verdi enn en vanlig bil og forsøk å finne et forsikringsselskap som ikke forbinder GTI-betegnelsen med større reparasjoner tre ganger i året.
Forbruk: 4
I følge EU-normen skal Peugeot 208 GTI bruke 0,59 l/mil og slippe ut 139 gram CO2/km. Det er et tall som stemmer på en prikk med vårt testforbruk.
Dermed ligger Peugeot 208 GTI midt i den store flokken av bensinturbo-biler på rundt 0,6 l/mil, et hyggelig tall de gode ytelsene tatt i betraktning.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Et ikon like stort som stamfar Peugeot 205 GTI blir Peugeot 208 GTI neppe. Til det er den litt for rund og avslepen i kantene når det kommer til veiegenskaper.
Heller ikke en tantete sittestilling hjelper noe særlig på de sportslige egenskapene.
I stedet går Peugeot 208 GTI som en kule og oppfører seg ellers slik en moderne småbil skal. Og da burde mange finne livet med en GTI både inspirerende og behagelig.
Les også: