Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 4x4 Summit 252 hk, 2014

Helt overlegen på utstyr

Jeep Grand Cherokee koster klart mindre enn de fleste andre stor-SUV-ene.

Først publisert Sist oppdatert

Store SUV-er med voksen motor vil neppe noen gang bli rimelig i Norge. Når det kommer til totalpris - pris med utstyr - er imidlertid Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 4x4 av utstyrsgrad Summit rimeligere enn de andre bilene i samme bås.

Grand Cherokee er stor, av akkurat samme størrelse som for eksempel Range Rover Sport, Mercedes ML, BMW X5 og Porsche Cayenne. Men mens de tre førstnevnte leverer "målsøm" - sett sammen din utstyrspakke etter smak, behag og lommebok - satser Jeep på ferdigpakke. Summit betyr full pakke.

Det gir en pris på en drøy million for utgaven med 252 hk (finnes også med 190 hk), og tro det eller ei: Det er relativt sett rimelig. Bare VW Touareg (245 hk) kan konkurrere på pris.

Spørsmålet er om lavere pris merkes negativt.

Kjøreegenskaper: 4

I testperioden er det realt vinterføre med stadige påfyll av snø. Under slike forhold kjører Jeep Grand Cherokee som nettopp det den er: En stor, tung og høy bil.

Det er størrelse og vekt som definerer hvordan de store SUV-ene ter seg under slike forhold, mer enn tekniske spissfindigheter som skiller de ulike bilene.

Du ønsker neppe å komme for fort inn i svingen med 2,4 tonn (Jeepen er et par hundre kilo tyngre enn flere av de andre). Slike biler sklir uvanlig godt sideveis når du har tatt i for mye.

Som vanlig for biltypen skulle man gjerne hatt mer tilbakemelding om forholdene man kjører på.

MACHO: Jeep Grand Cherokees sterkeste side sammenlignet med konkurrentene er utstyrsnivået. Til rundt én millioner kroner får du det meste du kan tenke deg av utstyr. FOTO: Martin Jansen
MACHO: Jeep Grand Cherokees sterkeste side sammenlignet med konkurrentene er utstyrsnivået. Til rundt én millioner kroner får du det meste du kan tenke deg av utstyr. FOTO: Martin Jansen

Jeepen sørger imidlertid for en viss varsling når grensen nærmer seg, i form av understyring. Gir man gass i sving, kommer hekken litt ut før antiskrenssystemet korrigerer.

Snow
Snow
Rock
Rock
Mud
Mud
Sand
Sand

Jeepen trives under slike forhold best med rolig, avbalansert kjøring. Da bidrar firehjulsdrift, format og motorkraft til at man får smake på den uovervinnelige følelsen biltypen kan gi. Den er stram, men virker ikke sportslig på samme måte som BMW X5 eller Porsche Cayenne kan være på underlag med godt grep.

Testbilen har en omfattende offroadpakke. Med luftfjæring kan den få en bakkeklaring på inntil 28,7 cm, og høyden kan justeres i fem nivåer. Den har dessuten modusinnstillinger for snø, gjørme, sand og stein, i tillegg til auto. Lavgirserie er også på plass.

Motor: 5

Jeep er nå tett innlemmet i Fiat, og dieselmotoren på 3,0 liter kommer fra Italia. Den er koblet sammen med en moderne åttetrinns automatkasse fra tyske ZF, som også BMW og Range Rover får girkasser fra.

I testbilens versjon med 252 hk og 570 Nm har man den bamsemotoren en stor SUV fortjener. Lyden er et signal om kreftene - den brummer dypt. En kan på flere måter si at V6-dieseler i dag er hva bensin-V8-ere var for noen år siden.

Girkassen er dyktig til å hente ut det beste fra motoren. Den søker hele tida etter lave turtall, og på flat vei triller bilen framover med en omdreiningshastighet som ikke ligger så veldig langt over tomgang.

Automatkassen svarer raskt på sjåførens ordre om raskere frammarsj. Også da velger den fornuftige gir - mas og kjas blir det først når pedalen trykkes langt inn.

Testbilen oppleves som litt brå ved igangsetting, også i revers. Det er uvant for en amerikansk bil; de pleier å være myke. Men så stammer verken motor eller gir fra USA i dette tilfellet.

Ytelser: 5

ALLE VEIER: Grand Cherokee har et meget rikholdig offroad-program. Med Selec Terrain-hjulet kan du justere chassis og drivverk, alt etter hvilket underlag du kjører på. I vanlig kjøreinnstilling, Auto, har den firehjulsdrift I tillegg finnes kjøreinnstillingene snø, gjørme, sand og steiner, samt lavgirserie. Velger du stein-innstilling går den i lavserie og løfter bilen maks. FOTO: Martin Jansen
ALLE VEIER: Grand Cherokee har et meget rikholdig offroad-program. Med Selec Terrain-hjulet kan du justere chassis og drivverk, alt etter hvilket underlag du kjører på. I vanlig kjøreinnstilling, Auto, har den firehjulsdrift I tillegg finnes kjøreinnstillingene snø, gjørme, sand og steiner, samt lavgirserie. Velger du stein-innstilling går den i lavserie og løfter bilen maks. FOTO: Martin Jansen

I antall hestekrefter og Newtonmeter er Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 4x4 i akkurat samme område som BMW xDrive30d (som på sin side er en liten tanke raskere enn sammenlignbare versjoner av Range Rover og Mercedes ML).

Våre målinger viser Jeepen i all hovedsak holder følge med tyskeren, selv om Grand Cherokee er 250 kg tyngre og ikke har like god oppgitt akselerasjon for 0-100 km/t (8,2 vs. 6,9 sekunder for X5).

60-100 km/t tar 4,9 sekunder, som er et halvt sekund mer enn BMW-en. Jeepen ble imidlertid testet på glatt føre, og hjulspinn kan ha stjålet et par brøkdeler av et sekund.

I 80-120 km/t skiller kun ett tidels sekund: Jeep bruker 6,1 sekund, BMW 6 sekunder.

Ved normal kjøring i norske hastigheter har sjåføren til enhver tid et massivt kraftoverskudd. Det er en god følelse.

Eksteriør: 4

Grand Cherokee har et ganske kantet og maskulint utseende, med en design som vi tror vil holde seg godt.

HØY HEVET: Men luftfjæringssystemet Quadra-Lift-kan du justere bakkeklaringen på Grand Cherokee. Den kan løftes til ganske imponerende 28,7 centimeter. FOTO: Martin Jansen
HØY HEVET: Men luftfjæringssystemet Quadra-Lift-kan du justere bakkeklaringen på Grand Cherokee. Den kan løftes til ganske imponerende 28,7 centimeter. FOTO: Martin Jansen

Bredden på 1,943 meter og frontens utseende med store luftinntak og diger grill gir høy "flytt deg"-faktor.

Når delkarakteren ikke blir bedre enn 4, har det med størrelsen å gjøre. I likhet med alternativene i klassen er den alt annet enn nett og håndterbar der det er trangt. En kan gjerne si at også denne stor-SUV-en har vokst seg for stor for norske parkeringshus.

Interiør: 4

Amerikanske biler har inntil ganske nylig vært kjennetegnet av at interiøret har hatt lav prioritet. Man har sørget for nok plass til Big Gulp-en, that's it.

Slik er det ikke i dagens Grand Cherokee, selv om den til og med i Summit-utgave oppleves som mindre jålete enn Range Rover Sport og de tyske stor-SUV-ene.

Det er ikke nødvendigvis noe som helst negativt i den noe lavere graden av bling og jåleri.

Tvert imot synes vi det passer: Jeep-tradisjonen er barsk, og da er det greit om interiøret ikke er designbladpent i ett og alt. Kvalitetsopplevelsen er ikke fullt så solid som i for eksempel Mercedes ML; Jeepen minner mer om halvdyre "normalbiler" i interiørfølelse.

Mer plass enn X5 og Range Rover

Det er godt med plass i den store bilen. I baksetet er den nesten like rommelig som Mercedes ML, og følgelig mer plass enn BMW X5 og Range Rover Sport. Bagasjerommet er oppgitt til 690 liter og bør holde til de fleste hytteturer (også her er ML størst). Gulvet blir flatt når bakseteryggen felles ned.

MASSE UTSTYR: 8,4-tommers berøringsskjerm med masse funksjoner, 7-tommers dashborddisplay, adaptive bi-xenonlys, adaptiv cruisekontroll, kollisjonsvarsler, blindsonevarsling, bakkestarthjelp, hill descent, Harmon Kardon-anlegg med 19 høyttalere, ventilerte seter, ryggekamera, parkeringssensorer, panorama glasstak. elektrisk åpning og lukking av bagasjerom og fører- og passasjersete som justeres etter alle kunstens regler. Blant annet. FOTO: Martin Jansen
MASSE UTSTYR: 8,4-tommers berøringsskjerm med masse funksjoner, 7-tommers dashborddisplay, adaptive bi-xenonlys, adaptiv cruisekontroll, kollisjonsvarsler, blindsonevarsling, bakkestarthjelp, hill descent, Harmon Kardon-anlegg med 19 høyttalere, ventilerte seter, ryggekamera, parkeringssensorer, panorama glasstak. elektrisk åpning og lukking av bagasjerom og fører- og passasjersete som justeres etter alle kunstens regler. Blant annet. FOTO: Martin Jansen

Tross sjenerøse mål er plassfølelsen ikke formidabel. En høy nedre vinduslinje har kanskje noe av skylda for dette, for kupeen kjennes litt "lukket". Ganske brede karmer reduserer sikten noe i flere retninger.

God berøringsskjerm

Jeep har lagt noe av knappebetjeningen på baksiden av rattet sett fra førersetet. Det reduserer den synlige knappemengden, og så fort du har lært deg hva du skal gjøre på baksiden, er dette faktisk en funksjonell løsning.

Det aller meste av elektronikkbetjeningen ellers er lagt til den relativt store pekeskjermen. Her blir det som det må bli når mye samles på én plass: en del trykking for å komme dit du skal, for eksempel for å justere setevarmen. Dette er et vanlig fenomen nå til dags.

Og ja da, den har dype og fine koppholdere. Av det mer kuriøse er en vertikalt plassert CD-spiller i midtkonsollen, akkurat som en Citroën CX.

Det er også verdt å nevne at også baksetene har totrinns setevarme. Dessuten kan passasjerene bak glede seg over to USB-porter.

Komfort: 4

Når det gjelder fjæringskomfort, er Jeep Grand Cherokee trolig den mest europeiske amerikanske stor-SUV-en vi noen gang har testet.

Dette er nemlig langt ifra et flygende teppe fra Amerika. Med testbilens 20-tommershjul er den tvert imot fast - like stram over krappe ujevnheter som BMW X5 og Range Rover Sport (Mercedes ML er mykere).

Sittestillingen i førersetet er fin og har mange justeringsmuligheter (helelektrisk alt sammen), men setet kunne gjerne hatt noe mer sidestøtte.

MODERNE: Det meste av kommandoer gjøres med den 8,4-tommers store berøringsskjermen, og den fungerer tilfredsstillende uten irriterende forsinkelse. Det kan dog bli litt vel mange trykk for å få slått av setevarmen for eksempel. FOTO: Martin Jansen
MODERNE: Det meste av kommandoer gjøres med den 8,4-tommers store berøringsskjermen, og den fungerer tilfredsstillende uten irriterende forsinkelse. Det kan dog bli litt vel mange trykk for å få slått av setevarmen for eksempel. FOTO: Martin Jansen
LETT Å BETJENE: For øvrig er betjeningen enkel, oppsettet av knapper er ryddig. FOTO: Martin Jansen
LETT Å BETJENE: For øvrig er betjeningen enkel, oppsettet av knapper er ryddig. FOTO: Martin Jansen

Sikkerhet: 4

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 2987

Effekt, hk ved o/min: 252/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 570/2000

Egenvekt, kg: 2403

Tilhengervekt, kg: 2774/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 488/194/179

Bagasjerom, liter: 782/1554

Standard dekkdimensjon: 265/60 R18

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,75

CO2-utslipp, g/km: 198

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,2

Toppfart, km/t: 202

Pris fra, kr: 1 029 900

Pris testbil, kr: 1 037 900

Jeep Grand Cherokee fikk bare fire av fem stjerner da EuroNCAP kollisjonstestet den i 2011. Å si at det er krise, er kanskje å ta i litt for hardt, men fem av fem er normalen, og ikke unntaket, for anerkjente bilfabrikker.

Her er det fotgjengersikkerheten, som EuroNCAP vurderer til 43 prosent, som stjeler en stjerne. På de andre områdene ligger Jeep Grand Cherokee på et bra, men ikke direkte skyhøyt, nivå.

Testbilen har en omfattende pakke med sikkerhetsutstyr samt komfortelektronikk med sikkerhetseffekt.

Blant godsakene er adaptive bixenonlys, adaptiv cruisekontroll, kollisjonsvarsler, blindsonevarsling, ryggekamera og parkeringssensorer rund baut.

Vi opplever antiskrenssystemets virkemåte som betryggende. Det trår til relativt tidlig, og det synes vi er helt riktig for en stor og tung bil.

Pris/utstyr: 3

Det er ikke god økonomi i å kjøpe stor SUV. Selv om Jeeps "ferdigpakke-program" gjør en Summit-utstyrt bil mye billigere enn flere av konkurrentene ville vært med tilsvarende utstyr, koster den fortsatt 1.029.900 kroner slik testbilen er. De fleste av Grand Cherokees konkurrenter får enda lavere terningkast her.

Som vi har vært inne på, er denne utstyrspakken svært omfattende.

Store SUV-er har stort verdifall. Vi aner en fare for at Jeeps verdifall kan være vel så stort som konkurrentenes.

Forbruk: 3

BEKVEMT: Baksetene har totrinns setevarme. Dessuten kan passasjerene bak glede seg over to USB-porter. FOTO: Martin Jansen
BEKVEMT: Baksetene har totrinns setevarme. Dessuten kan passasjerene bak glede seg over to USB-porter. FOTO: Martin Jansen

Jeep skal ha for ikke å ha så overoptimistiske anslag for blandet forbruk som flere av konkurrentene. Oppgitt EU-forbruk er 0,75 l/mil, mens vi bruker 0,78 l/mil på vår 20 mil lange testrunde.

TESTDATA

60-100 km/t, kickdown: 4,9

80-120 km/t, kickdown: 6,1

Støy tomgang, dBA: 46,8

Støy 50 km/t, dBA: 59,9

Støy 80 km/t, dBA: 63,4

Støy 100 km/t, dBA: 66,2

Testforbruk, l/mil: 0,78

Det er noe lavere enn vi fikk med BMW X5, Range Rover Sport og særlig Mercedes ML da vi tidligere i vinter kjørte dem gjennom denne runden.

Det skal sies at Jeepen ble forbrukstestet på en dag med vanskelige kjøreforhold. På den ene siden ga det lavere snittfart enn vi pleier å ha. På den annen side betydde det mer løssnø, nedbremsing og påfølgende akselerasjon for Jeepen.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi synes at Jeep Grand Cherokee har egenskaper som gjør at den med rette kan omtales i samme åndedrag som for eksempel Mercedes ML, BMW X5 og Range Rover Sport.

At den er mindre jålete, ser vi positivt på. Følelsen i bilen er temmelig europeisk, i den forstand at den er fast i stedet for sofamyk. Den virker barsk - kanskje vel så barsk som de andre.

Kvalitetsfølelsen framstår som litt enklere enn i de andre luksus-SUV-ene. Det mangler derimot ikke på utstyr, og totalpakken er rimeligere enn for konkurrentene. Fireren på terningen er av det sterke slaget.

GOD PLASS: Bagasjerommet er oppgitt til 690 liter og bør holde til de fleste hytteturer. FOTO: Martin Jansen
GOD PLASS: Bagasjerommet er oppgitt til 690 liter og bør holde til de fleste hytteturer. FOTO: Martin Jansen

Les også:

Test: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD V6, 2008

Ny BMW X3 skal greie halvliter'n på mila

Så mye koster gjennomsnittsbilen