Test: Fiat Punto Evo 1,3 D

Ingen fyrrig italiener

Punto Evo sliter med å engasjere i noen som helst retning.

KJØRER GREIT: Punto Evo takler svinger på en god måte, men den er ikke spesielt underholdende.
KJØRER GREIT: Punto Evo takler svinger på en god måte, men den er ikke spesielt underholdende. Foto: Handeland, Petter
Først publisert Sist oppdatert

Når man tenker på italienske biler, er det ofte de mer eksotiske som dukker opp først i hodet. Fiat er likevel blant verdens største bilprodusenter, men gjør det ikke voldsomt bra her til lands. De selger en god del av minibilen 500, men bortsett fra det er det relativt stille.

Vi tok med oss kompaktbilen Punto Evo på test, for å se om Fiat fortjener å være høyere på salgsstatistikken.

Kjøreegenskaper: 4

Fiat Punto Evo er ikke spesielt inspirerende å ratte, men den føles derimot trygg. Styrefølelsen er ikke noe å skryte av, og i noen situasjoner skulle man gjerne ønske at man hadde hatt bedre kontakt med veien gjennom rattet.

Når bilen presses i svingene, svarer den relativt kjapt med moderat understyring. Det er med andre ord lett å merke hvor grensen for hva den tåler går.

LETTKJØRT: Styringen er lett, og bilen er lett å manøvrere i bytrafikken.
LETTKJØRT: Styringen er lett, og bilen er lett å manøvrere i bytrafikken. Foto: Handeland, Petter

Motor: 3

1,3-literen under panseret oppleves ikke som fryktelig moderne. Dieselstøyen er ikke påtrengende, men den er helt klart til stede. Gangen er en smule grovere enn i en del av konkurrentenes små dieselmotorer.

Kraftutviklingen i denne motoren minner oss også om eldre dieselmotorer. Ketsjupeffekten er merkbar, og den har et forholdsvis smalt turtallsområde den må holdes innenfor for å kunne gi nok kraft.

Den femtrinns girkassa motoren er koblet til imponerer oss heller ikke stort. Den er ikke spesielt presis, og de lange stegene gjør ikke opplevelsen noe særlig bedre.

Ytelser: 2

75 hester og 190 Nm er ikke tall som skremmer noen. Sprinten til hundre er oppgitt til 13,6 sekunder, og heller ikke i mellomakselerasjonen gjør den det spesielt skarpt. Man må bruke tredjegiret aktivt hvis man skal ha noen akselerasjon å snakke om. Dette gjelder spesielt hvis du kjører i bratt terreng.

Eksteriør: 4

SMAK OG BEHAG: Det torfargede interiøret i vår bil var ikke av det maskuline slaget, men det frisker definitivt opp.
SMAK OG BEHAG: Det torfargede interiøret i vår bil var ikke av det maskuline slaget, men det frisker definitivt opp. Foto: Handeland, Petter

Fiat er søstermerket til Alfa Romeo, men det syntes ikke så godt. Der Alfa Romeo satser hardt på følelser, velger Fiat det trygge. Det fører til at Punto Evo ikke er blant de mest spennende bilene å se på.

Den stiller litt i samme klasse som Volkswagen Polo - den vekker ikke de store følelsene i verken den ene eller andre retningen.

Interiør: 4

Punto Evo har noen centimeter ekstra i forhold til mange av konkurrentene. Det gjør at plassen i baksetet blir litt større, og at det dermed også kan brukes av voksne.

I forsetet sitter man komfortabelt, og det er ikke noe problem å bli sittende i noen timer. Vi savner riktignok litt sidestøtte, men det behovet gjør seg ikke gjeldende før ved aktiv svingkjøring.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Kvalitetetsinntrykket er på det jevne, og det røde interiøret i vår testbil frisker opp en god del, men det faller nok ikke i smak hos alle.

Komfort: 4

Italieneren takler norsk vei på en tilfredsstillende måte. De fleste ujevnheter blir filtrert bort, men de skarpeste slagene slipper gjennom. Det fører til at asfaltskjøter, trikkeskinner og brostein blir en relativt ubehagelig opplevelse.

GOD PLASS: Baksetet er større enn i mange av konkurrentene.
GOD PLASS: Baksetet er større enn i mange av konkurrentene. Foto: Handeland, Petter

1,3-literen under panseret er heller ikke blant de mest støysvake. Kombinert med en del vind- og hjulstøy, er det et stykke unna stille i kupeen.

Sikkerhet: 5

Den faceliftede versjonen vi kjørte har ikke blitt testet av Euro NCAP, men Grande Punto, som den het før faceliften, ble testet i 2005. Da fikk den fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre for beskyttelse av barn og tre av fire mulige for fotgjengerbeskyttelse.

Det man forventer av sikkerhetsutstyr i denne klassen er standard. Det betyr atlså både ESP, ABS og flere kollisjonsputer.

Pris/utstyr: 4

Det er ikke så mye ekstrautstyr man kan velge til denne bilen. Et avtagbart navigasjonssystem fra TomTom er tilgjengelig, men det er stort sett det eneste. Likevel føler man ikke at man mangler noe særlig. Det er en enkel bil, og for 199.900 kroner er nivået forholdsvis likt som konkurrentene.

En Volkswagen Polo med 1,6-liters dieselmotor på 90 hester starter på rett under 205.000 kroner. Tyskeren virker som en mye mer moderne bil, og 1,6-literen til Volkswagen er blant de aller beste små dieselmotorene på markedet.

INGEN DESIGNBOMBE: Det er ikke mange som legger spesielt godt merke til en Punto på veien.
INGEN DESIGNBOMBE: Det er ikke mange som legger spesielt godt merke til en Punto på veien. Foto: Handeland, Petter

At du kan få en Skoda Fabia med en fantastisk 1,2-liters bensinmotor med turbo på 105 hester for under 190.000, en bil vi ga en en sekser på terningen, gjør det heller ikke lett å forsvare en Punto Evo.