Langtest: Honda Civic
Golf-utfordreren har enda lavere forbruk enn kjørecomputeren viser
Den nye Honda Civic er en svært attraktiv utfordrer i Golf-klassen. Særlig om du velger rett motor nå, eller smører deg med en smule tålmodighet.
Den nye Honda Civic er annerledes de andre bestselgerne i kompaktklassen. Fortsatt er det et eller annet med Civic, noe som henger igjen fra da den lille originalen dukket opp i Norge på midten av 70-tallet.
Den beviste nemlig at japanerne kunne mer enn å lage pålitelige biler; Honda Civic har ofte hatt en mer sportslig tilnærming til design og egenskaper, enn mange konkurrenter.
I en bilklasse befolket av kompetente, men tidvis kjønnsløse modeller, er den nye Honda Civic et friskt innslag. Designmessig skiller den seg ut med en nesten ekstrem kileform, med lav front og svært høy hekk.
Også innvendig har bilen en helt egen stil, med et todelt dashbord der det digitale speedometeret ligger i et bånd i flukt med frontruten.
Også teknisk skiller Honda Civic seg fra konkurrentene. På motorfronten skilter den med to bensinmotorer uten turbo, 1,4-liter på 100 hk og 1,8-liter på 140 hk.
Dieselmotoren på 2,2-liter er også en gammel kjenning, nå med 150 hk. Og der nesten alle - med et unntak av Opel Astra - har uavhengig hjuloppheng bak, sverger Honda i likhet med Opel til en mykstiv torsjonsaksel med slepearmer. Hvordan det påvirker egenskapene, skal vi komme tilbake til.
Dermed finnes det åpenbare hull i Civics motorregister. 1,6-liters diesel har vært bærebjelken i kompaktklassen i flere år, samtidig som små bensinturbomotorer øker i popularitet.
Men allerede i høst plugger Honda det første og viktigste hullet: Da kommer en nyutviklet 1,6-liters diesel på 118 hk og med 300 Nm på plass i Civic.
Og i ikke all for fjern fremtid venter en 1,6-liters bensinturbo- ryktene sier i versjoner på 160 og 200 hk.
Midt i blinken
Vi har kjørt testmålinger på alle de tre motorvariantene i forbindelse med vår langtest.
Og det er ingen tvil om at de nye motorene vi løfte Civic mange hakk. Du kan se i tabellen for testdata hvordan dagens tre motorer oppfører seg, men kortversjonen viser at 1,4 er for treg,
1,8 fungerer greit og 2,2 diesel går som en kule. Dermed tipper vi den nye 1,6-dieselen vil sitte midt i blinken for de fleste kompaktbil-kundene.
For selv om Hondas 2,2-liters diesel har noen år på baken, er den fortsatt en imponerende motor. Honda har alltid hatt en dyktig hånd med motorer, og hvis vi skal ta den gamle 2,2-literens egenskaper til inntekt for hvordan den nye 1,6-literen vil bli, har vi noe å glede oss til.
Det er gått syv år siden den vant sin klasse i «International Engine of the year», men fortsatt kan vi glede oss over den lette, lyse gangen og at turtallsviljen henger med de beste.
Det finnes etter hvert motorer som går med mindre vibrasjoner på lave turtall, men i relativt lette Civic kan du likevel slippe turtallet til 1200-1300 o/m og fortsatt ha kraft nok på høye gir.
På tross av en lang girutveksling, har Honda Civic 2,2 i-DTEC fraspark så det holder. Relativt sjelden for en dieselbil, holder 3. gir til over 120 km/t. Dermed er det et foretrukket ekspressgir, men så lenge du holder deg unna 6. gir annet enn til å gli av gårde, flytter bilen respektabelt på seg også i 4. og 5. gir.
Forbruk under 0,4 liter per mil
I starten trodde vi forbruksmåleren i kjørecomputeren var vel optimistisk, men etter langtesten viser det seg at den gjennomgående er svært nøyaktig og stort sett viser et forbruk som er 0,01-0,02 liter for høyt.
Det er en type presisjon og ærlighet vi setter pris på. Enda blidere blir du av at den faktisk bruker lite drivstoff. I testperioden lå det på 0,6-0,65 l/mil ved by- og nærkjøring, mens langturer ga resultat på 0,4-0,48 l/mil avhengig av veier og gassfot.
For en forsiktig sjåfør vil det væremulig å kjøre langtur med forbruk på under 0,4 l/mil.
Isolert sett er det veldig bra - i kombinasjon med utmerkede ytelser, kan vi vanskelig tenke oss en mer morsom måte å kjøre billig på.
Følger ikke «euronormen», og takk for det
Sammenlignet med sin forgjenger gir den nye Honda Civic et svært polert og godt finishmessig inntrykk. Dermed rykker den inn i kompaktklassens førsterekke når det kommer til opplevd kvalitet.
Det er kanskje ikke alle stil- eller betjeningselementer som følger «euronormen». Det skal vi egentlig være glade for, så lenge tingene holder mål logisk og ergonomisk.
Tekniske data Honda Civic 2,2 i-DTEC
Motor, cm3: 2199
Effekt, hk ved o/min: 150/4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/2000
Egenvekt, kg: 1438
Tilhengervekt, kg: 1500/500
Lengde/bredde/høyde, cm: 430/177/147
Bagasjerom, liter: 477-1210
Standard dekkdimensjon: 205/55-16 V
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,42
CO2-utslipp, g/km: 110
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,5
Toppfart, km/t: 217
Pris fra, kr: 306 000
Pris testbil, kr: 306 000
Etter hvert som milene ruller på, oppleves Honda Civic både kompetent og komfortabel fra førersetet. En behagelig sittestilling og moderat sportslig utforming av setene kler bilen godt.
Og selv om støymålingene våre viser et vel høyt nivå på grov asfalt i 100 km/t, er lydbildet enhetlig og fritt for sjenerende frekvenser. Dermed oppleves bilen som relativt stillegående på langtur.
En sportslig bil
Honda Civic er i bunn og grunn en sportslig bil. I sikkerhetstestene unnamanøver og slålåm kjennes den stabil og lettkjørt, med velfungerende antiskrenssystem.
På enkelte områder merker du imidlertid at torsjonsakselen hadde sin storhetstid i kompaktklassen på 80- og 90-tallet. Det er en enkel, plassbesparende og rimelig konstruksjon med stabile veiegenskaper. Og det er ikke ofte du savner et mer raffinert bakhjulsoppheng.
Ute på veien føles Honda Civic nøytral over et stort hastighetsregister, men når svingene blir krappe og lange, merker du at bilen understyrer mer enn klassemester Ford Focus. Er veibanen i tillegg ujevn stepper bilen mer sideveis enn nevnte Focus, eller de mer sportslige BMW 1-serie og Alfa Romeo Giulietta.
Nå skal i rettferdighetens navn ikke bare hjulopphenget ta ansvaret for at det finnes biler med enda skarpere veiegenskaper enn Civic. Oppsettet går også et par knepp i retning av komfort, noe som gir litt mer karosseribevegelser ved sportslig kjøring, men også en mer behagelig passering av små ujevnheter. Det sørger for at Civic oppleves smidig i lav fart.
En gigant i kompaktklassen
Vi blir etter hvert positivt innstilt til Civics praktiske egenskaper. I utgangspunktet virker den ikke mer enn gjennomsnittlig stor for klassen.
Utover i testen settes baksete og bagasjerom på stadig større utfordringer. Da trer Civic frem som en av gigantene blant kompakt-kombiene.
Det er tilstrekkelig benplass i baksetet til at fire voksne på 1,85 m kan sitte behagelig i bilen, mens bagasjerommet har fin utforming. Et ekstra rom under det vanlige gulvet svelger en stor bag, noe som merkes på pakkekapasiteten når flere skal på tur.
Vi Menn Bil mener:
Den nye Honda Civic havner i vårt tetsjikt for kompaktklassen. Det forutsetter imidlertid at du velger bilen i 2,2 i-DTEC versjon. Først med den kraftige og sparsomme dieselmotoren får den spille ut sine gode egenskaper til fulle. Blir prisen på drøyt 300 000 kroner tung å svelge, ville vi ha ventet på den nye 1,6-liters dieselmotoren som kommer på senhøsten. Da kan Civic for alvor bli en spennende outsider til storselgerne i kompaktklassen.
Prismessig starter 2,2 i-DTEC på 306 000 kroner i vår Sport utstyrsversjon. Den har det aller meste du trenger, men vil du ha mer luksusutstyr, finnes to Executive-versjoner til 336 000 og 376 000 kroner. Billigste Civic starter på 226 000 kroner.
Testdata:
MODELL |
Civic 2,2 i-DTEC |
Civic 1,8 |
Civic 1,4 |
60-100 km/t, 3. gir: |
5,2 |
7,6 |
10,5 |
60-100 km/t, 4. gir: |
7,5 |
9,6 |
14,5 |
80-120 km/t, 3. gir: |
5,9 |
8,0 |
11,3 |
80-120 km/t, 4. gir: |
7,4 |
10,1 |
11,1 |
80-120 km/t, 5. gir: |
10,4 |
14,2 |
19,4 |
80-120 km/t, 6. gir: |
14,3 |
18,2 |
24,7 |
Støy tomgang, dBA: |
46,7 |
40,3 |
39,9 |
Støy 50 km/t, dBA: |
67,9 |
64,7 |
63,7 |
Støy 80 km/t, dBA: |
70,3 |
69,3 |
70,1 |
Støy 100 km/t, dBA: |
72,0 |
71,8 |
70,7 |
Testforbruk, l/mil: |
0,45 |
0,58 |
Ikke målt |
Les også:
Quiz: Kan du parkeringsreglene?
Quiz: Gjenkjenner du bilene fra siden?
71 prosent sjanse for at denne bilen bryter sammen
Her står fotoboksene som måler snittfarten din
Denne saken ble første gang publisert 08/08 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.