Test Alfa Romeo 159 SportWagon 2,0 JTDm, 2010
Fenomenalt veigrep og deilig dieselmotor
Alfa Romeo 159 SportWagon klatrer på favorittlisten vår.
Alfa Romeo 159 SportWagon kjemper i klassen for de sportslige premiumstasjonsvognene.
Med ny og sterk importør i ryggen, har Alfa-entusiastene fått håp om en ny vår for merket på det norske markedet.
Og det er liten tvil om at 159-modellen med sin nye og spreke dieselmotor, fortsatt har sitt å friste de sportslig orienterte bilkjøperne med.
Kjøreegenskaper: 6
Vi kjørte Alfa Romeo SportWagon i TI-versjon. Det er den mest sportslige 159-modellen i Norge, med senket sportsunderstell og 19-toms dekk. Røde, kraftige bremsekalipre understreker at dette er en fort-fort utgave av bilen, spesielt myntet på dem som faktisk kjøper en Alfa Romeo: Entusiastene.
Og Alfa Romeo 159 SportWagon innfrir de sportslige og entusiastiske forventningene så det suser. Ved siden av et fenomenalt veigrep, har den en letthet og presisjon i kjørefølelsen som skiller den fra kompetente, men litt tyngre tyskere som BMW 3-serie.
Det er også et bitt og en presisjon i bremsene som ikke er vanlig selv på sportslige familiebiler. Og sportsfølelsen er med enten du kjører på en stille landevei eller tråkker deg gjennom køen på E18. Herlig, rett og slett.
Motor: 5
Den nye 1956 cm³ dieselmotoren tar bort de fleste innvendingene vi har hatt til de mer slappe og umoderne 1910 cm³ motorene. Med ytelse på 136 eller 170 hk, er dette motorer som passer bra til ulike lommebøker og ytelseskrav. De samme motorene finner du også i nye SAAB 9-5 og Opel Insignia, om enn med litt annen effekt.
Tekniske data
- MOTOR, CM3:1956
- EFFEKT, HK VED O/MIN:170/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:360/1750
- EGENVEKT, KG:1615
- TILHENGERVEKT, KG:1500/500
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:466/182/142
- BAGASJEROM, LITER:445-1245
- STANDARD DEKKDIMENSJON:225/50R17 W
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,55
- CO2-UTSLIPP, G/KM:145
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:9
- TOPPFART, KM/T:217
- PRIS FRA, KR:489 900
- PRIS TESTBIL, KR:489 900
Vi kjører bilen med 170 hk-versjonen. Den er kombinert med en sekstrinns manuell girkasse med relativt lang utveksling, men svært presise og godt definerte girskift.
Den nye motoren har en mer harmonisk og lineær kraftutvikling enn tidligere. Du slipper den eksplosjonsartede kraftutvikling rundt et bestemt turtallsområde. I stedet drar det jevnt og kraftfullt fra 1500 til 4500 o/m med litt større glød på høye turtall enn det vi er vant med fra dieselmotorer. Dermed blir følelsen mer bensinaktig, noe vi setter stor pris på.
Ytelser: 5
Lang girutveksling er ikke nødvendigvis er det som bringer mest trykk i hvert enkelt gir. Likevel henger bilen godt med sine viktigste konkurrenter.
Det er ikke normalt at en dieselbil klarer både 60-100 og 80-120 km/t i 3. gir, men Alfa'en gjør testene unna på 5,6 og 6,9 sekunder.
Av biler i samme klasse vi har testet i 2010-2011, er det vel kun BMW 320d som har et lite overtak på akselerasjonssiden.
Eksteriør: 5
På tross av at Alfa Romeo 159 SportWagon har vært på markedet siden 2006, er linjene fortsatt moderne. Profilen er elegant og lekker, mens hekken er godt markert og definert. Fronten er likevel høydepunktet, sportslig, aggressiv og ikke minst umulig å forveksle med noe annet enn en Alfa Romeo.
Interiør: 4
Testdata
- 60-100 KM/T, 3. GIR:5,6
- 60-100 KM/T, 4. GIR:7,4
- 60-100 KM/T, 5. GIR:10,7
- 60-100 KM/T, 6. GIR:18,9
- 80-120 KM/T, 3. GIR:6,9
- 80-120 KM/T, 4. GIR:7,8
- 80-120 KM/T, 5. GIR:10,3
- 80-120 KM/T, 6. GIR:14,0
- STØY TOMGANG, dBA:48,6
- STØY 50 KM/T, dBA:66,2
- STØY 80 KM/T, dBA:70,7
- STØY 100 KM/T, dBA:72,0
- TESTFORBRUK, L/MIL:0,57
- MISVISNING 50 KM/T:47
- MISVISNING 80 KM/T:76
- MISVISNING 100 KM/T:96
Mange synes Alfa Romeo 159 SportWagon er liten innvendig. Og det stemmer om man sammenligner med familiebiler i samme prisklasse. Men ser du mot de direkte konkurrentene, som ved siden av Volvo V60 også utgjør Audi A4 Avant og BMW 3-serie Touring, står det slett ikke så verst til.
Bakseteplassen er grei for to voksne, mens de sterkt fallende karosserisidene gjør at det blir for lite skulderplass for tre. Bagasjerommet er ok, kvadratisk relativt dypt og lettlastet.
Som på de fleste bilene i denne klassen stjeler vinkelen på bakruten plass for store kolli. Førermiljøet er ok, men gir ikke helt samme opplevde kvalitetsfølelse som de beste tyske bilene.
Komfort: 3
Stiv fjæring og store hjul straffer seg som regel på komfortsiden, og det er også tilfellet for Alfa Romeo 159 SportWagon. Det går mest utover støynivået som med 72 dBA i 100 km/t er på småbilnivå.
Fjæringen er stram på små ujevnheter i lav hastighet, men er forbløffende smidig på større dumper og setter seg fint straks du får landeveisfart på bilen.
Sportssetene i skinn gir ypperlig sittekomfort, og selv lange dagsetapper avvikles uten kroppslig langtidsdefekt.
Sikkerhet: 4
EuroNCAP testet Alfa Romeo 159 i 2006.
Resultatene var gode, fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.
Knearbag og konstruksjon av dashbord ga god beskyttelse mot skader i nedre del av kroppen. Etter denne testen ble gjennomført har EuroNCAP innført nye sikkerhetstester, og det er grunn til å anta at en del av bilene som har fått toppkarakter har noe forbedret sikkerhetsstandard.
Pris/utstyr: 5
i TI-versjon har Alfa Romeo 159 Sportwagon alt det utstyret du i utgangspunktet behøver, og dermed er prislappen på 489 900,- helt ok sett i sammenligning med konkurrentene. Verditap har vært et av ankepunktene for Alfa Romeo, men 159-modellen har holdt seg relativt bra i verdi og har motbevist at Alfa Romeo må være et teknisk og verdimessig problembarn.
Alfa Romeo har siden 1.1.2011 gitt bilene sine fem års nybilgaranti, noe vi tror vil bidra til å gi mange den lille ekstra dytten for å prøve et spennende og undervurdert bilmerke.
Miljø: 5
Med 170 hk dieselmotor har Alfa Romeo 159 SportWagon et oppgitt forbruk i EU-normen på 0,55 l/mil og et CO2-utslipp på 145 g/km.
I vår faste forbruksrunde gjør bilen en meget god figur, og et testforbruk på 0,57 l/mil plasserer den i klasse med de beste premiummodellene når det gjelder forbruk.