Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk
Familiebil med drømmemotor
En av de mest imponerende bensinmotorene vi har kjørt.
At en bil er ny kan bety så mangt. Bilprodusentene har blitt flinke til det, å kalle en bil for ny, uten at den egentlig er det. Midtlivsoppdatering (facelift) er mer presist.
Nye Audi A4 er et eksempel på dette. Audi kaller den ny, men faktum er at den er særdeles lik forrige generasjon, bare enda litt bedre. Som seg hør og bør.
Kjøreegenskaper: 5
Audi er gode på dette med kjøreegenskaper og motorer. Nye A4 er ikke et unntak. I likhet med forrige generasjon - er nye A4 særdeles potent på veien - noe som bare skulle mangle, da vi i teorien snakker om den samme bilen. Mer sportslig enn komfortabel, samtidig som den oppleves trygg og veldig direkte i oppførselen.
Testbilen har Audis ordinære sportsunderstell. Ikke S-line-understellet som vi mer enn én gang tidligere har gitt kritikk for å være for stivt. Sportsunderstellet senker A4 to centimeter i forhold til originalunderstellet og gjør A4 til en ytterst velkjørende familiebil.
Motor: 6
Selv om modellbetegnelsen er den samme - 1,8 TFSI - er det meste annerledes enn tidligere. Den nye 1,8-liters bensinturboen er et helt annet dyr enn sin forgjenger, og en av de mest imponerende bensinmotorene vi har kjørt de siste årene:
Dreiemoment på 320 Nm fra 1400-3700 o/m er på nivå med en grei toliters diesel og tilgjengelig over et langt bredere turtallsområde. Og de 170 hestene er parat over et like stort område; 3800-6200 o/m.
Legg til en pen gange og jevn, sterk kraftflyt i hele turtallsregisteret, så skjønner du hvorfor vi er solgt. Selv en litt lang girutveksling klarer ikke å spolere toppkarakter.
Ytelser: 5
Som Audi A5 1,8 TFSI, som vi kjørte langtest av tidligere, er testbilen en av de raskeste vi har testet de siste to årene, sammenlignet med bensin- og dieselmodeller med tilsvarende effekt.
Akkurat som i A5 er girutvekslingen vel lang og hindrer bilen å være enda raskere. Styrken og fleksibiliteten i motoren gjør at du sjelden må gire noe særlig, og både 4. og 5. gir sørger for bra trekkraft.
Eksteriør: 5
Som sagt er nye A4 veldig lik forrige modell, uten at det bor noe negativt i det. Audi har tatt grep som gjør at nye A4 ser fresh og moderne ut, og vi vet at den kommer til å gjøre det i flere år framover.
Ny grill, nye lykter, nye tåkelys, nytt panser og støtfanger, nye felger og nye LED baklys, gir A4 et skarpere og mer moderne desig
Interiør: 5
Det er også gjort designmessige endringer inne i kupeen. A4 har fått nytt ratt med nytt betjeningskonsept, nytt instrumentpanel, nye farger på interiøret og diverse pynt i form av brytere i krom og paneler i sort høyglans. Små grep, men nok til at kjennere legger merke til endringene.
TESTDATA
60-100 KM/T, 3. GIR: 5,3
60-100 KM/T, 4. GIR: 7,3
60-100 KM/T, 5. GIR: 9,1
60-100 KM/T, 6. GIR: 12,1
80-120 KM/T, 4. GIR: 7,8
80-120 KM/T, 5. GIR: 9,8
80-120 KM/T, 6. GIR: 12,1
STØY TOMGANG, dBA: 41,6
STØY 50 KM/T, dBA: 61,8
STØY 80 KM/T, dBA: 65,5
STØY 100 KM/T, dBA: 68,0
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,64
Med det klarer Audi å gi A4 det piffet den trenger for å holde stand mot både Mercedes C-klasse og nye BMW 3-serie. Førermiljøet er ryddig og gir solid kvalitetsfølelse, som igjen gjør at du føler deg godt tatt vare på.
Våre baksetemål viser at du har benplass og takhøyde nok til at fire personer opp mot 185 cm kan sitte bra i kupéen. Bakseteutforming, midttunnel og bredde i baksetet gjør at en femte person ikke er like velkommen.
For familiebruk er det bagasjeromsplassen som representerer utfordringen, for både i bredde og lengde er A4 Avant merkbart mindre enn storlastere som for eksempel Ford Mondeo.
Komfort: 4
Også det ordinære sportsunderstellet gjør sitt til at Audi A4 ikke er blant bilene i denne klassen med best fjæringskomfort. På akkurat dette er både Volvo, Mercedes og BMW flinkere. Uansett føler vi at man får en god dose kjøreopplevelse med sportsunderstellet montert, og at fjæringskomforten i forhold til S-Line-versjonen er såpass mye bedre, at dette er en kombinasjon å anbefale den kjøreglade.
A4 redder seg inn på et særdeles fint førermiljø både hva design og ergonomi for fører angår, og er således en skikkelig milsluker. En milsluker man kan tilbringe mange timer bak rattet i, uten å bli sliten.
Sikkerhet: 5
Nye Audi A4 er foreløpig ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men vi vet at den tyske produsenten tar sikkerheten på alvor.
Forrige Audi A4 er testet hos EuroNCAP, med svært godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner totalt sett, og oppnådde 93 prosent score for beskyttelse av voksne, 84 prosent for barn og 39 prosent for fotgjengere. I kommentaren til testen trekkes det frem en sterk passasjercelle, god airbagfunksjon og solid grad av beskyttelse både i front- og sidekollisjon. Også for 1,5 og 3 år gamle barn i barnesete fikk A4 full poengpott.
TEKNISKE DATA
MOTOR, CM3: 1798
EFFEKT, HK VED O/MIN: 170/3800-6200
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1400-3700
EGENVEKT, KG: 1565
TILHENGERVEKT, KG: 1500/750
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 470/183/143
BAGASJEROM, LITER: 490-1430
STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/60R16
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61
CO2-UTSLIPP, G/KM: 141
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,3
TOPPFART, KM/T: 222
PRIS FRA, KR: 411 600
I tillegg har nye A4 fått inn elementer som tretthetsvarsling og såkalt city stop, som bremser bilen for deg i under 30 km/t om et hinder dukker opp i veibanen.
Pris/utstyr: 4
Vi lar oss ikke skremme av startprisen på nye Audi A4 Avant 1,8 TFSI på drøyt 411.000 kroner. Man får mye bil og opplevelse for pengene. A4 er en kostbar bil i forhold til de rimeligste mellomklasse-stasjonsvognene, men føles verdt merprisen takket være den solide premiumfølelsen man sitter igjen med. Audi A4-plattformer er dessuten kjent for å gi pålitelige biler med få feil og mangler, og holde seg godt i pris.
Testbilen er godt utstyrt. Faktisk i overkant av hva som er nødvendig. Og Audi tar seg betalt for dette utstyret. Testbilen har en totalpris på 543.000 kroner. Så mye trenger man ikke. Legger man lista på rundt halvmillionen, så får man en velutstyrt bil.
Les også: Vi har testet nesten 600 biler
Miljø: 5
Bensinmotoren var nærmest død og begravd ut fra et miljøstandpunkt. Men takket være NOx- spøkelset og ny teknologi har den fått renvasket sitt rykte.
Og A4 Avant 1,8 TFSI er et glimrende eksempel på at moderne bensinturboer ikke hiver uhemmet innpå av de dyre dråpene. Ifølge EU-miksen skal bilen bruke 0,61 liter per mil og slippe ut 141 gram CO2 per kilometer. Noe som er veldig bra tatt bilens ytelser i betraktning.
I vår faste, til dels krevende forbruksrunde, lander vi på et forbruk på 0,64 l/mil. Noe som er et meget godt resultat.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Det er mye positivt å trekke fram om nye Audi A4 Avant 1,8 TFSI. Motoren og kjøreegenskapene er et stort pluss i testbilen, som er litt dyr, men som samtidig er en totalpakke som dekker veldig manges behov. Noe av ekstrautstyret kunne vi klart oss uten, men regn med å betale rundt halvmillionen for en godt utstyrt A4 Avant med den fine 1,8-liters turbomotoren.