TEST Kia Cee’d 1,6 GDI DCT 2012
Et av de smarteste bilkjøpene
Masse bil for pengene og 7 års garanti.
Den nye Kia Cee'd tar knekken på de fleste myter om koreanske kompaktbiler - det er en spennende nykommer i kompaktklassen, også kjent som Golf-klassen, siden VW-modellen gjerne fungerer som målestokken alle andre må bryne seg på.
Kia Cee'd er søstermodell til Hyundai i30. Det betyr nesten identisk teknologi under metallet, men ganske forskjellig utseende.
I forhold til VW Golf er akselavstand og karosseri noen centimeter større. Motorutvalget består av to bensin- og tre dieselversjoner.
Foreløpig er det femdørs kombi som gjelder, men i høst kommer stasjonsvogn og i 2013 ser vi en tredørs versjon av Kia Cee'd.
Slik vi er vant til fra Kia, satser man på tre utstyrsvarianter, fra Classic, via normalutstyrte Comfort til Exclusive med det meste du kan ønske deg i denne bilklassen.
Kjøreegenskaper: 4
Kia Cee'd byr på sikre veiegenskaper. Tilbakemeldingene er tydelige og styringen nøyaktig, og en tiltagende understyring (svingbuen blir lenger) varsler om når det er på tide å lette litt på gassen.
I våre faste dynamiske tester på bane (unnamanøver, slalåm og bremsetest fra 100-0 km/t) virker det som om miljødekkene i standarddimensjon 205/55-16 ikke yter veiegenskapene til Cee'd full rettferdighet.
De kjennes en smule glatte, særlig i bremsetestene. Der er bremselengden 3-4 meter lenger enn vi ser med tilsvarende biler under sammenlignbare forhold.
Om du vil ha din Cee'd til å kjøre best mulig, er det smart å vurdere å bruke 5 000 kroner på 17-tommers felger (ekstrautstyr på Exclusive), men da med normaldekk.
Motor: 5
Testdata
- 0-100 km/t, sek.: 11,1
- 60-100 km/t, 3. gir: 6,8
- 60-100 km/t, 4. gir: 9,6
- 60-100 km/t, 5. gir: 14,7
- 60-100 km/t, kickdown: 5,9
- 80-120 km/t, 4. gir: 10,1
- 80-120 km/t, 5. gir: 16,2
- 80-120 km/t, kickdown: 7,8
- Støy tomgang, dBA: 36,4
- Støy 50 km/t, dBA: 65,3
- Støy 80 km/t, dBA: 68,6
- Støy 100 km/t, dBA: 72,1
- Testforbruk: 0,6 l/mil
Alle de tre største motoralternativene kan leveres med sekstrinns automatgir, der bensinmotoren har den mest spennende varianten.
Bak DCT-betegnelsen skjuler det seg en moderne girkasse med dobbeltclutch:
Altså en manuell girkasse som gires automatisk etter samme prinsipp som VWs DSG-girkasser.
Den er ikke like kjapp og kontant som sin motpart fra VW, men girer lett og mykt slik at kjørefølelsen er smidig med en jevn kraftflyt.
Den 1,6-liters bensinmotoren yter sine 135 hk uten noe som helst pustehjelp.
Det merkes best på lave og midlere turtall, siden maksimalt dreiemoment på 164 Nm oppnås først ved 4850 o/m.
Ytelser: 4
Motoren trenger turtall for å yte sitt beste og elektronikken som styrer girkassen er flink til å holde turtallet oppe når det trengs.
Sportposisjonen på girvelgeren passer utmerket om du kjører på svingete, kuperte veier, eller skal foreta forbikjøringer.
Så er det ikke til å stikke under en stol at Kia Cee'd vil fungere bedre når den kommer med en liten bensinturbo, slik vi har sett på Hyundai Veloster. På akselerasjonsmålingene er bilen likevel kvikk nok så lenge du bruker kickdown eller lave gir.
Eksteriør: 5
For noen år siden resulterte koreansk nybildesign i beste fall i et skuldertrekk, nå kommer folk bort for å kommentere at det er en stilig bil.
Den har en langtrukket og elegant stigende linje sett fra siden, mens fronten ser lav og bred ut takket være utformingen av lykter og grill. Den høye hekken virker høy og robust, nesten kompakt-SUV-aktig.
Interiør: 5
Den innvendige plassen er en av de beste egenskapene til Kia Cee'd. Bredden i kupeen er blant de bedre i kompaktklassen, mens benplassen i baksetet er blant de aller beste.
Tekniske data
- Motor, cm³: 1591
- Effekt, hk ved o/min: 135/6300
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 164/4850
- Egenvekt, kg: 1301
- Tilhengervekt, kg: 1300/600
- Lengde/bredde/høyde, cm: 431/178/147
- Bagasjerom, liter: 380-1318
- Standard dekkdimensjon: 195/65-15 U
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,6
- CO2-utslipp, g/km: 137
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,8
- Toppfart, km/t: 195
- Pris fra, kr: 267 400
- Pris testbil, kr: 310 800
Riktignok stjeler soltaket i Exclusive-modellen noe takhøyde, så skal du ha maksimal plass må du velge en modell med normalt tak.
Også bagasjeplassen er blant de beste i denne klassen; bak målet på 380-1318 liter skjuler det seg et lasterom med gode mål i bredde og lengde, samt ekstra plass til småtterier under gulvplaten.
Komfort: 5
I de fleste kjøresituasjoner setter du pris på at Kia har valgt et understellsoppsett som går mer i retning av komfort enn sportslighet. Den er snillere over korte, skarpe ujevnheter i lav fart enn en del av konkurrentene.
Dessuten får du et snev av storbilfølelse der kompaktkoreaneren svever over de mange store og små ujevnhetene norske landeveier byr på.
Til den gode totalkomforten bidrar også overraskende velpolstrede seter og en sittestilling som gjør at du orker lange etapper uten å bli sliten i kroppen. Lydnivået er akseptabelt, selv om Cee'd støyer noe mer i høy fart enn de beste i klassen.
Sikkerhet: 4
Den nye Kia Cee'd ble testet av EuroNCAP i august 2012 med godt resultat.
Som de fleste andre moderne biler med akseptabel sikkerhet får den fem av fem stjerner totalt. Delresultatene er også gode; 89 % score for beskyttelse av voksne, 88 % for beskyttelse av barn, 61 % for fotgjengerbeskyttelse og 86 % for aktive sikkerhetssystemer.
Kia Cee'd har god beskyttelse i frontkollisjon og i sidekollisjon med barriere. I sidekollisjon med stolpe er beskyttelsen i brystregionen karakterisert som svak og marginal i hofteområdet. Nakkestøttene gir god beskyttelse mot whiplash.
Pris/utstyr: 6
Rimeligst kommer du unna med Classic og 1,4-liters bensinmotor på 100 hk til 199 900,-. Diesel starter på 207 400,- med 1,4-liter på 90 hk. Vil du ha mer fart i sakene kan du gå for 1,6-liters 135 hk bensinmotor med priser fra 217 400 til 302 900, eller 1,6-liter diesel med 110 eller 128 hk. Her er prisspennet fra 213 400 til 317 400,-.
I vår Exclusive-versjon er det fint lite som mangler på innsiden:
Testbilen har fullskinninteriør til 8 000 kroner, og dermed kjennes Cee'd mer ut som en kompakt premiummodell fra Lexus, enn en billigbil fra Kia.
Noen av høydepunktene er elektrisk 10- veis justerbart førersete med minne, adaptive xenonlys, parkeringsassistent med automatisk parallellparkering, ryggekamera, 7-tommers berøringsskjerm med navigasjon og panorama soltak med elektrisk åpning.
Klarer du deg uten luksusfølelsen, vil Comfort-utgaven være et rimeligere alternativ med de samme basisegenskapene. Litt merkelig er det imidlertid at lyktespylere kun leveres sammen med den dyreste utstyrsvarianten.
Ekstra poeng får Kia for sin nybilgaranti med 7 år eller 150 000 kilometer. Garantien får også skryt av Forbrukerrådet.
Forbruk: 4
Ifølge EU-normen skal bilen bruke 0,6 liter per mil, med et CO2-utslipp på 137 gram per kilometer.
I vår faste testrunde gikk Kia'en på nøyaktig 0,60 liter per mil, noe som er pent for en bensinmotor med automat og relativt gode ytelser.
Ved by- og nærkjøring så vi forbruk på 0,7-tallet, mens du på langtur med snill gassfot greit havner på rundt 0,55 liter per mil.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Kia Cee'd er en seriøs utfordrer i den mest europeiske av alle bilklasser. Om den ikke skremmer konkurrentene med sportslighet, kan den henge med i teten på andre viktige områder.
Den fine DCT-girkassen vitner om teknisk innovasjonsvilje og vi venter i spenning på at de nye bensinturbomotorene dukker opp. Den gode garantien er et stort pluss.
Les også:
Test deg selv: Hva kan du om Toyota-biler?
Endelig en folke-SUV med like mye lasteplass om en stasjonsvogn
Se så mye sprekere Toyota-en er blitt