Mercedes-Benz E 220 T CDI, 2013
En utmerket kombinasjon
Med AMG-sportspakke og ellers fornuftige egenskaper, kombinerer den nye Mercedes-Benz E-klasse det praktiske og det underholdende.
Våren 2013 fikk Mercedes-Benz E-klasse en stor midtlivsoppgradering. Ikke minst for å holde følge med Audi A6 og BMW 5-serie. Sistnevnte fikk en tilsvarende oppgradering i løpet av sommeren.
Fronten er det du legger best merke til, med nye og spesielt utformede lys og LED-kjørelys. Dessuten er det nye motoralternativer og flere tekniske oppgraderinger.
Vi har tidligere kjørt den firehjulsdrevne Mercedes E 250 CDI 4Matic. Nå er tiden kommet til å kjøre en av bestselgerutgavene gjennom vårt omfattende testprogram.
Kjøreegenskaper: 5
Vår Mercedes-Benz E 220 T CDI er utstyrt med AMG-sportspakke. Den koster mellom 33 500 til 40 000 kroner. Ved siden av visuelle detaljer, inneholder pakken sportsunderstell og større dekk: 245/40-18 foran og 265/35-18 bak.
AMG-utstyret gjør positive ting med kjøreopplevelsen: Den blir mer sportslig og dynamisk enn vi har vært vant med fra E-klasse i normalversjoner. Styrefølelsen er god og kontakten med veien glimrende.
Tross at E-klasse er en lang og tung bil, kjennes den lettmanøvrert og morsom på svingete veier. I sikkerhetstestene unnamanøver og slalåm er bilen forutsigbar. Der tåler E-klasse høy fart før ESP-systemet trer mykt inn og reduserer hastigheten.
Motor: 4
Testdata
Mercedes-Benz E 220 T CDI
- 60-100 km/t, 4. gir: 6,2
- 60-100 km/t, 5. gir: 8,8
- 60-100 km/t, kickdown: 5,3
- 80-120 km/t, 4. gir: 6,9
- 80-120 km/t, 5. gir: 9,2
- 80-120 km/t, 6. gir: 11,9
- 80-120 km/t, kickdown: 6,5
- Støy tomgang, dBA: 49,3
- Støy 50 km/t, dBA: 61,1
- Støy 80 km/t, dBA: 66,4
- Støy 100 km/t, dBA: 69,4
- Testforbruk, l/mil: 0,58
Den firesylindrete dieselmotoren i Mercedes-Benz E 220 T CDI er en kjent størrelse iMercedes-sammenheng. 170 hk og 400 Nm er de tørre tall, begge spredt utover et bredt turtallsregister.
Det gir en sømløs og jevn kraftutvikling. Sammen med syvtrinns automatgir blir opplevelsen behagelig under normal kjøring.
Når du forlanger maksimal innsats av drivlinjen er diesellyden mer påtrengende og giret venter ofte for lenge med å gire ned. Skal du kjøre aktivt, kan du med fordel velge gir selv med hendlene på rattet. De følger med i AMG-sportspakke.
Ytelser: 4
Mercedes-Benz E 220 T CDI kjennes lettbent ut i normal trafikk. Trykker du gasspedalen halvveis ned, får du nok skyv i de aller fleste trafikksituasjoner.
I våre ytelsestester gjør bilen en god figur, og klarer forbikjøringsakselerasjon med kickdown på 5,3 sekunder fra 60-100 km/t. Den gjør E 220 CDI litt kvikkere i avtrekket enn BMW 520dA Touring og litt langsommere enn Audi A6 2,0 TDI Avant.
Eksteriør:4
Midtlivsoppgraderinger av den typen Mercedes-Benz E 220 T CDI har fått, er ikke alltid like vellykkede. Men for E-klasses vedkommende ser det ganske bra ut, og etter litt tilvenning blir vi komfortable med de nye frontlysene og de særegne LED-kjørelysene.
Tekniske data
Mercedes-Benz E 220 T CDI
- Motor, cm³: 2143
- Effekt, hk ved o/min: 170/3000-4200
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400-2800
- Egenvekt, kg: 1845
- Tilhengervekt, kg: 2100/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 491/185/149
- Bagasjerom, liter: 695-1950
- Standard dekkdimensjon: 225/55-16Y
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,54
- CO2-utslipp, g/km: 142
- 0-100 km/t, fabrikk, sek: 8,6
- Toppfart, km/t: 216
- Pris fra, kr: 557 000
- Pris testbil, kr: 762 000
AMG-pakken har også stylingelementer med bl.a. sidekjørt, større eksosanlegg bak, frontspoiler og en svær stjerne i grillen.
Akkurat det er vi litt ambivalente til: En elegant E-klasse med innslag av gatebilstyling er i overkant for enkelte av oss.
Interiør: 5
Om du hører til i gruppen bilkjøpere der «plass til alt» er nøkkelordet, har du kommet til riktig adresse. Bagasjerommet er svært; de 695 literne kommer i første rekke som følge av solid lengde og bredde.
Vår testbil har panoramatak i glass. Det stjeler lite takhøyde og gir interiøret et lyst preg, tross svarte seter. Bredden i kupeen gir god plass til to bak, mens tre kan klare seg om turen ikke er for lang.
Benplassen i baksetet sørger for at du med voksne på rundt 185 cm foran og bak, fortsatt kan strekke på bena. Noe som også gir håp om å få plassert voluminøse barneseter.
Kvalitetsfølelsen i interiøret er slik vi forventer av Mercedes, mens en del av betjeningselementene kunne vært bedre ordnet. Blant annet er betjeningen av skjermen i midtkonsollen blant de mer omstendelige vi har vært borti.
Komfort: 5
Selv ikke sportsunderstell og store hjul klarer å ta knekken på den gode grunnkomforten i Mercedes-Benz E 220 T CDI. Selv små, skarpe ujevnheter i lav fart absorberer understellet uten at det blir harde smell.
Straks du kommer ut på lande- eller motorvei setter bilen seg behagelig på fjæringen. Det er sjelden du reflekterer over kvaliteten på asfaltunderlaget - en stor kompliment på norske veier.
De store dekkene merker du mest på grovt asfaltunderlag. Vi målte drøyt 69 dBA i 100 km/t, noe som burde vært et par-tre dBA lavere om bilen skulle matche de mest stillegående bilene. Til E-klassens fordel skal vi ta med at støybildet er harmonisk, uten irriterende enkeltelementer.
Sportssetene foran er også en del av AMG-pakken. De er ikke like ekstreme som hos enkelte konkurrenter, men gir en flott blanding av støtte og behagelig sittestilling.
Sikkerhet: 5
Mercedes E-klasse ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP i 2010. Resultatet ble fem av fem stjerner i totalkarakter. Delresultatene er jevnt over gode for bilklassen, en klasse med høyt sikkerhetsnivå. E-klasse fikk imidlertid skussmålet "marginal" for sikkerheten ved kollisjon sideveis mot stolpe og for nakkesleng.
I den nye utgaven er grunnstrukturen den samme, men den har nå fått det Mercedes kaller Intelligent drive. Kort oppsummert er dette et sett av nye og/eller forbedrede sikkerhetssystemer - noen er standard og mange ekstrautstyr - som ved hjelp av forbedret sensorikk og mer datakraft snakker bedre med hverandre.
Pris/utstyr: 3
Det er ikke direkte billig å kjøpe stor familiebil fra en av de tre tyske prestisjeprodusentene, og Mercedes-Benz tør sågar være en smule dyrere enn sine konkurrenter.
En E 220 CDI i stasjonsvognsutgave med automatgir starter på snaut 560 000 kroner, mens BMW 520dA Touring og Audi A6 Avant 2,0 TDI Multitronic starter på 535 og 523 000 kroner.
Så skal gjerne tyskerne ha minimum 60-80 000 kroner i ekstrautstyr på toppen av det, før bilene blir hyggelige å eie og salgbare på bruktmarkedet.
Bruktmarkedet har bedret seg for E-klasse de siste årene og tilsier at den holder verdien bra. I den tyske DEKRA-undersøkelsen gjør nye E-klasse en svært god figur både ved kjørelengde på 0-50 000 og 50-100 000 km.
Forbruk: 5
I følge EU-normen skal denne E-klasse versjonen bruke 0,52 l/mil ved blandet kjøring. Det gir et CO2-utslipp på 134 g/km og et NOx-utslipp på 148 mg/km.
I vår faste forbrukstest bruker E 220 T CDI 0,58 l/mil. Det er et svært godt resultat og plasserer testbilen helt i toppen av storbilklassen.
Det er nesten likt med BMW 518d Touring (0,57 l/mil) og litt svakere enn Audi A6 2,0 TDI (0,53 l/mil). Sistnevnte var imidlertid en sedan og utstyrt med manuelt gir.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Skal kjøpe deg en stor og rommelig familiebil med det lille ekstra av veiegenskaper, krefter og komfort? Da er det mye som taler for at Mercedes-Benz E 220 CDI kan være det aller beste kjøpet.
I kombinasjon med AMG-sportspakke får du en underholdende og kjøreglad bil, samtidig som de tradisjonelle Mercedes-egenskapene komfort, sikkerhet og kvalitet er på plass.
Les også:
Her er spylervæskene som duger i kulda
Test: VW Golf GTI, Ford Focus ST og Mercedes A 250 Sport
Test:Mercedes CLA 200 - utseendet står til terningkast 6
Denne saken ble første gang publisert 18/10 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.