Renault Clio 1,5 dCi 2013
En av de beste til 200 000
Den nye Renault Clio overbeviser på mange viktige områder.
Etter at Volvo sluttet som importør for Renault, har merket hatt en røff seilas i det norske bilmarkedet. Nå har imidlertid Motorgruppen, som også står bak importen av Mitsubishi, overtatt og satser hardt på det franske merket.
I Europa for øvrig har Renault fått et bra rykte for sikkerhet og de nyeste modellene gjør det også bra i ulike kvalitetsundersøkelser. Så blir det interessant å se om nordmenn omfavner det franske merket når man skal velge sin neste bil.
For et merke som skal relanseres er det viktig å ha nye og gode produkter i porteføljen. Renault Clio er den første helt nye modellen importøren RBI Norge lanserer på personbilfronten i Norge. Bilen hadde sin internasjonale debut på høsten 2012 og er nå på full fart inn i det norske markedet.
Tidligere har vi testet faceliftversjonen av den praktiske Renault Scenic.
Den nye Renault Clio baserer seg på en kraftig modifisert plattform fra den forrige modellen. Blant annet er akselavstanden lenger, sporvidden bredere og bilen har vært på slankekur. I tillegg kan nye Renault Clio by på moderne utstyrselementer og helt nye eller kraftig modifiserte motorer.
Billigversjonen er utstyrt med 1,2-liters bensinmotor og koster fra 164 900 kroner, mens en spennende tresylindret bensinturbomotor på 90 hk starter på 184 900 kroner.
Vi har kjørt Renault Clio 1,5 dCi gjennom vårt testprogram: Med en 90 hk dieselmotor koster den fra 194 900 kroner. Da møter den mange harde konkurrenter, blant annet VW Polo, Toyota Yaris og Kia Rio.
Kjøreegenskaper: 5
Ute på veien overrasker nye Renault Clio positivt. Vi kjørte bilen på en blanding av vinterføre og bar asfalt på piggfri vinterdekk. Da er den trygg og forutsigbar, med et velfungerende ESP-system som holder bilen stabil på glatt føre.
Det er ikke vanlig at en småbil er like underholdende som Renault Clio. Styringen gir god kontakt med veien, og bilen reagerer kjapt på rattbevegelser.
Dermed smetter den raskt og presist rundt svingene, enten du kjører på landevei eller i byen.
Motor: 5
Tekniske data
Renault Clio 1,5 dCi
- MOTOR, CM3: 1461
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 220/1750
- EGENVEKT, KG: 1146
- TILHENGERVEKT, KG: 1200/570
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 406/173/145
- BAGASJEROM, LITER: 300-1146
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/55-16 T
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,34
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 90
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 11,7
- TOPPFART, KM/T: 178
- PRIS FRA, KR: 194 900
- PRIS TESTBIL, KR: 204 900
1,5-liters dieselmotor fra Renault kjenner vi fra en lang rekke Renault- og Nissan-modeller. Den oppgraderte versjonen i Renault Clio med 90 hk og 220 Nm ved 1750 o/m passer bilen utmerket.
Små biler er mer utsatt for motorstøy enn større, men i Clio er det lite å spore av forstyrrende diesellyder.
I tillegg er girkassen lett å bruke og utvekslingene passer godt til norske kjøreforhold.
Ytelser: 5
Med egenvekt på 1071 kilo, hører Renault Clio 1,5 dCi til de lettere bilene i denne klassen. Sammen med bra ytelse og sterkt dreiemoment, gjør det at bilen kjennes sprek og sterk i trafikken.
Bestetid på 6,7 sekunder fra 60-100 km/t plasserer Clio blant de kjappere småbilene vi har testet. Godt dreiemoment gjør at 4. gir også sørger for solid fartsøkning.
Selv i 5. gir har du ingen problemer med å henge med på fartsøkninger på motor- eller landevei.
Eksteriør: 5
Renault la stor vekt på utseendet da de designet den nye Clio.
Resultatet er etter vår mening blitt svært vellykket. Her er det dynamiske linjer og mange fremspring og spennende momenter i karosseriformene.
Noen ganger gir det et rotet inntrykk, men sjefsdesigner Laurens van der Acker har klart å få elementene til å trekke i samme retning. Du kan velge mellom tre ulike stiler på Renault Clio og har gode muligheter til å bilen et individuelt inntrykk både ut- og innvendig.
Interiør: 4
Med en lengde på 406 cm blir det mindre innvendig plass enn i en 20-30 cm lengre kompaktklassebil.
Testdata
Renault Clio 1,5 dCi
- 0-100 KM/T, SEK: 12,3
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,7
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,3
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 13,1
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,9
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 14,0
- STØY TOMGANG, dBA: 47,1
- STØY 50 KM/T, dBA: 59,1
- STØY 80 KM/T, dBA: 64,7
- STØY 100 KM/T, dBA: 68,2
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,40
Foran har du det helt utmerket. I baksetet blir benplassen knapp om voksne på 185 cm sitter bak noen i forsetet med samme lengde, men ikke verre enn at det løser seg med en litt bred benstilling. Og er de voksne rundt 180 cm er det ikke noe problem. Takhøyden er tilstrekkelig og bredden grei for to.
Bagasjerommet er slik du forventer. 300 liter med setene i normalposisjon og inntil 1146 med alt felt ned.
Det gir greit rom for noen bager eller en stor koffert når du skal på tur, men det er selvsagt begrensninger i forhold til store eller uformelige gjenstander.
Designet innvendig er inspirert og ungdommelig, men viser seg å fungere fint i det daglige. I midtkonsollen hadde vår testbil en navigasjonsenhet og skjermbasert styringssentral som også virker tilfredsstillende.
Komfort: 4
Franske biler er kjent for mykt fjæringsoppsett, men i våre dager er det den internasjonale smaksretningen som dominerer. Den tilsier et passe stramt oppsett, der de flinkeste produsentene matcher det med god komfort.
Clio er en småbil og man kan dermed ikke vente seg komfort som i en BMW 5-serie. Like fullt gjør Clio et godt inntrykk. Den stepper litt på små ujevnheter, men utover det samler fjæringen opp det meste som dukker opp på norske veier.
Støydempingen er også bra etter småbilstandard. Vei- og vindstøy holder seg på et moderat nivå for biltypen. Drøyt 68 dBA i 100 km/t er blant de beste på dette området.
Varme- og ventilasjonsanlegget fungerte fint i de inntil minus 8 gradene vi hadde. Det blir litt viftestøy mens det jobber opp temperaturen i kupeen, men ikke mer enn man tåler.
Sikkerhet: 5
Renault Clio er testet av EuroNCAP i 2012. Den oppnådde gode resultater og fikk som de fleste moderne biler fem av fem stjerner.
Delresultatene er også bra, med 88 % for beskyttelse av voksne, 89 % for beskyttelse av barn og 66 % for fotgjengere.
I detaljbeskrivelsen av resultatene går det frem at bilen best mestrer frontkollisjon og sidekollisjon mot barriere. I sidekollisjon mot stolpe blir beskyttelse av brystregionen betegnet som svak. EuroNCAP sier også at seter og hodestøtter kunne gitt bedre beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.
Pris/utstyr: 5
194 900 er startprisen for utstyrsversjon Expression, mens Dynamique til 204 900 kroner har noe mer utstyr. Personifiseringspakkene koster 6 000 kroner på Dynamique og 9 500 kroner på Expression.
Det er konkurransedyktig i forhold til de viktigste konkurrentene, selv om Clio ikke er på billigsalg.
Det største usikkerhetsmomentet for en Renault-kunde er annenhåndsverdien som brukt. En seriøs importør med godt forhandlernettverk gir en viss trygghet i den sammenhengen.
Forbruk: 6
Renault lover lave forbruks- og utslippstall for Clio 1,5 dCi. Et normforbruk på 0,34 l/mil i EU-miks med CO2-utslipp på 90 g/km lar seg absolutt høre.
Og bilen følger fint opp i praksis. I vår 20 mils testrunde leverer Renault Clio 1,5 dCi et av de beste resultatene noensinne med 0,4 l/mil.
Heller ikke i by- og nærkjøring forsyner Clio seg grovt av naturressursene og ligger i overkant av 0,5 l/mil.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold tilkonkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Den nye Renault Clio er en glimrende småbil med store egenskaper. Plassen holder for fire voksne, men aller best liker vi bilens nydelige veiegenskaper og moderne design både inn- og utvendig. En kraftig dieselmotor med svært lavt forbruk bidrar også til bilens attraktivitet.
Renault Clio fremstår enkelt og greit som en av de aller beste bilene til under 200 000 kroner.
Les også:
Nå er billig-SUV-en Dacia Duster her
Du kan få fartsbot selv om du holder fartsgrensen
De beste og dårligste SUV-ene vi har testet