Disse bilene er gjerrigst på drivstoffet
I 2011 gjorde elbilene for alvor sitt inntog. Men også tradisjonelle biler imponerte med lavt forbruk.

I 2009 besluttet Klikk Motor og Vi Menn Bil Top Gear å kjøre alle bilene vi tester gjennom en 20 mil lang forbruksrunde.
Bakgrunnen var enkel: Større fokus på miljø og drivstofføkonomi, samtidig som bilprodusentene ble stadig mer aktive i å markedsføre ulike drivstoffbesparende teknologier.
Testrunde
Vi trengte en objektiv og over tid sammenlignbar forbrukstest som korreks til mer eller mindre optimistisk normforbruk fra ulike produsenter.
I løpet av de tre årene har vi samlet forbrukstall på snaut 280 biler og har dermed bredt grunnlag for å vurdere drivstofforbruk på nye bilmodeller.
I 2011 er det ikke alle av våre 100 testbiler som har gått gjennom forbruksrunden. Samtidig er det nettopp disse som har brukt minst energi og vært rimeligst i drift.
Det er ikke premie for å gjette at det dreier seg om de tre elektriske bilene vi har testet i 2011. Ingen av dem har nemlig tilstrekkelig rekkevidde til å gjennomføre testrundens 20 mil uten lading.

Gode elbiler nå
Det mest interessante vi gjorde med elbil i 2011 var vår 1100 km langtest av Citroën C-Zero. Dermed fikk vi et svært godt innblikk i hvordan det er å kjøre elbil i det daglige.
Kort oppsummert: Bedre enn vi fryktet. Siden Peugeot iOn er teknisk identisk med C-Zero, er erfaringene også relevante for den modellen.
Nissan Leaf flyttet elbil-alternativene en klasse opp da den kom høsten 2011. Mens elbiler tidligere har vært rene bybiler best egnet for korte turer, har Leaf egenskaper som en stor småbil.
Dessverre er fortsatt rekkevidden i korteste laget - vår test viste et potensial på 110-150 km.
Blant bilene med forbrenningsmotor er det med noen unntak små- og kompaktklassebiler med dieselmotor som dominerer.
Dieselbiler gjerrigst
VW Golf, Ford Focus og Peugeot 308 er nøysomme kompaktklassebiler, mens de to tekniske tvillingene Toyota Verso S og Subaru Trezia er drivstoffsnille små-MPVer.
Den eneste bensinbil som kommer på topplisten for 2011, er lille SmartForTwo. At sportslige eller store biler behøver å tømme lommeboken motbevises av nye BMW 116d og Skoda Superb stasjonsvogn i Greenlineversjon.
Her er årets gjerrigste
Merke |
Modell |
Forbruk, l/mil |
Peugeot |
0 |
|
Nissan |
0 |
|
Citroën |
0 |
|
Toyota |
0,41 |
|
VW |
0,46 |
|
Ford |
0,46 |
|
Smart |
0,47 |
|
BMW |
0,47 |
|
Subaru |
0,47 |
|
Peugeot |
0,48 |
|
Skoda |
0,50 |
Vi lot oss også imponere over to biler som viser at ikke luksusfølelse, komfort og solide ytelser behøver å bety høyt forbruk.
Audi A6 2,0 TDI med 177 hk klarte seg på 0,53 l/mil, mens Mercedes-Benz CLS 250 CDI med 204 hk gikk på 0,57.
Totalt sett har snittforbruket for alle testbiler med fossilt drivstoff ligget på 0,62 liter per mil, og det er svært få biler som har brukt mye over 0,7 liter per mil på vår testrunde.
De mest drikkfeldige er VW Touareg V8 TDI (0,94), BMW 640i cabriolet (0,93) og Nissan Juke 1,6 T (0,89).
Les også:
