Honda Civic 1,6 i-DTEC 2013

Den gjerrigste bilen vi har testet

Honda Civic er en av de beste bilene i kompaktklassen. Nå kommer motoren som kan gjøre den til en bestselger.

I GOD FORM: Honda Civic 1,6 i-DTEC har fått en moderne dieselmotor. Den kombinerer klassens laveste forbruk med de beste ytelsene.
I GOD FORM: Honda Civic 1,6 i-DTEC har fått en moderne dieselmotor. Den kombinerer klassens laveste forbruk med de beste ytelsene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Honda Civic lever en ganske anonym tilværelse på norske salgsstatistikker, på tross av at den konkurrerer i et av de mest populære markedssegmentene. Bilene i kompaktklassen står for nesten 1/3-del av nybilsalget i Norge.

En av årsakene til Civics beskjedne innhogg i bilkjøperens bankkontoer kan tilskrives mangelen på markedstilpassede motoralternativ. I en bilklasse der 1,6-liters dieselmotorer har vært normen, har Civic skiltet med lett utdaterte bensinmotorer og en kraftig 2,2-liters diesel.

Nå blir alt så meget bedre. Honda har omsider ristet en splitter ny og moderne 1,6-liters diesel ut av ermet. Den vil senere følges opp av nye og forhåpentligvis like moderne bensinturbomotorer.

Da bør Honda Civic gjøre seg mer markert også på salgsstatistikkene: For at bilen er god nok, hersker det liten tvil om.

Kjøreegenskaper: 5

Vi kjørte ulike utgaver av Honda Civic da den kom på markedet i fjor, og den nye versjonen gjør ikke noe for å endre det gode inntrykket.

Honda har funnet en god kombinasjon av sportslighet og lettkjørthet:

Bilen er morsom å kjøre for deg som har et entusiastisk forhold til bilkjøring. Samtidig er den er enkel å leve med om du bare triller rundt uten å bry deg om bilkjøringens finesser.

Styringen er lett, men samtidig presis nok til å gi gode tilbakemeldinger ved kvikk svingkjøring. Det eneste aberet med Honda Civic, er en merkbar sporingstendens i langsgående spor.

TO ETASJER: Honda Civic har et todelt dashbord, med analoge instrumenter nederst, samt digitalt speedometer og informasjonsskjerm øverst.
TO ETASJER: Honda Civic har et todelt dashbord, med analoge instrumenter nederst, samt digitalt speedometer og informasjonsskjerm øverst. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Testdata

Honda Civic 1,6 i-DTEC

  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,6
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,2
  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,6
  • 80-120 km/t, 3. gir: 7,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,1
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,9
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,9
  • Støy tomgang, dBA: 48,8
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,38

Honda har siden glansdagene i Formel 1 på 80-tallet hatt ry på seg som en særdeles dugelig motorprodusent. De siste årene har det imidlertid vært stille, og mangelen av 1,6-liters dieselmotor har gått spesielt utover Civics attraktivitet.

Nå er den imidlertid på plass, med egenskaper verdige Hondas ry på motorfronten. 120 hk og 300 Nm gjør den til en av de sterkeste i sin klasse.

Dessuten har den en fin motorkarakter, med god kraftutvikling fra snaut 1500 o/m. Og det er ikke ofte vi kjører dieselmotorer med slik turtallsvilje, der den spurter uanstrengt mot 5000 o/m.

Girkassen er nydelig, korte og veldefinerte sjaltebevegelser, med en utveksling glimrende tilpasset norske kjøreforhold. Det eneste Honda ikke har lyktes 100 % med, er å kvele diesellyden. Den er ganske merkbar ved lave hastigheter eller kraftig gasspådrag.

Ytelser: 6

Honda Civic 1,6 i-DTEC formelig moser sine 1,6-liters dieselkonkurrenter i kompaktklassen. Den eneste som henger sånn noenlunde med er BMW 116d, men blir likevel rundt sekundet bak både fra 60-100 og 80-120 km/t i 3. gir.

Med 5,6 sekunder fra 60-100 km/t og 7,4 sekunder fra 80-120 km/t i 3. gir er bilen nesten like kvikk som 2,2-liters versjonen av Civic (5,5 og 6,4 sekunder).

Og siden girutvekslingen på høye gir er fin for norske forhold, behøver du ikke vispe rundt med girspaken mer enn nødvendig. I 5. gir er eksempelvis bilen merkbart kjappere enn 2,2-litersversjonen, på tross av at den er langt kraftigere med sine 150 hk og 350 Nm.

Eksteriør: 5

SKILLER SEG UT: Både i form og detaljer skiller Honda Civic seg ut fra storselgerne i kompaktklassen. En bil for deg som liker å kjøre noe annet enn naboene.
SKILLER SEG UT: Både i form og detaljer skiller Honda Civic seg ut fra storselgerne i kompaktklassen. En bil for deg som liker å kjøre noe annet enn naboene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Honda Civic har en utpreget kileform og skiller seg litt ut fra den gjengse kompaktklassebilen. Særegen front og en hekk med baklys som stikker markert ut, gjør at du ikke tar feil av Civic på en parkeringsplass.

Tekniske data

Honda Civic 1,6 i-DTEC

  • Motor, cm³: 1597
  • Effekt, hk ved o/min: 120/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/2000
  • Egenvekt, kg: 1381
  • Tilhengervekt, kg: 1500/500
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 429/177/147
  • Bagasjerom, liter: 477-1378
  • Standard dekkdimensjon: 225/45-17 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,37
  • CO2-utslipp, g/km: 98
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 11,5
  • Toppfart, km/t: 207
  • Pris fra, kr: 239 900
  • Pris testbil, kr: 285 900

Dermed blir like eller ikke like Civic et spørsmål om smak og behag, men vi synes bilen ser bra ut og setter pris på utformingen.

Fasongen gir riktignok visse praktiske utfordringer; spesielt det lille ekstra vinduet og ryggekameraet under bakruten. Det skal hjelpe på sikten bakover, men tettes fort igjen av støv og skitt.

Interiør: 4

Også innvendig tar Honda Civic sin egen vei rent designmessig. Dashbordet er todelt, med analoge instrumenter nederst og nærmest føreren, og et digitalt speedometer med en infoskjerm i øverste etasje. Det ser spesielt ut, men fungerer helt fint i praksis.

Kvalitetsopplevelsen er bedre enn på en del andre japanske biler i denne klassen, men når fortsatt ikke helt opp til klassemestre som BMW 1-serie, eller Audi A3.

Plassforholdene er meget gode. Civic hører med til de rommeligste kompaktklassebilene, med bra benplass og bredde i baksetet. At takhøyden ikke er på samme nivå, kan man leve med.

Også bagasjeplassen er flott, med et dypt rom under det egentlige gulvet. Dermed eksellerer Civic når det kommer til høyde i bagasjerommet.

Baksetene felles lett ned og gir en fin, flat lasteplass. I tillegg kan seteputene ved behov foldes opp mot bakseteryggen og en plass med stor høyde mellom for- og bakseter. Tankene går umiddelbart i retning av Ikea-pakker som ikke passer inn andre steder i bilen.

Komfort: 4

Som nevnt tidligere, har Honda funnet et bra kompromiss mellom komfort og kjøreglede. Vår bil hadde piggfri vinterdekk i standarddimensjon 225/45-17.

MANGE VARIANTER: Stor plass og fleksible baksetevariasjoner preger lasteavdelingen i Honda Civic.
MANGE VARIANTER: Stor plass og fleksible baksetevariasjoner preger lasteavdelingen i Honda Civic. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Det er litt bredere og lavere enn standard i denne klassen, men noe fjæringsoppsettet fortsatt takler. Du slipper harde støt og smell på skarpe ujevnheter og tverrgående skjøter i lav fart, og når du kommer ut i 80-sonen glir bilen fint over det aller meste av ujevnheter.

Støynivået ligger på middels nivå for klassen. Motoren høres av og til, men du legger mest merke til dekkstøy. 70 dBA i 100 km/t med vintersko er ikke godt nok.

Også setene og sittestillingen kunne Honda finslipt en anelse. Noen av våre testsjåfører synes du kunne senket setet enda et hakk for å få den sportslige kjørefølelsen. Og for de største av oss blir stoppen i setet vel myk på langtur, samtidig som støtten under lårene kunne vært bedre.

Sikkerhet: 5

Honda Civic ble testet av EuroNCAP i 2012. Den fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, og gode resultater i deltestene.

Beskyttelse av voksne ga en score på 94 %, beskyttelse av barn 83 % og for fotgjengerbeskyttelse fikk Civic 69 % score.

I kommentarene til testen fremhever EuroNCAP en solid passasjercelle og at beskyttelsen i sidekollisjonstestene er god. Kritikken går i første rekke på at de nedre delene av dashbordet utgjør en viss risiko for skade i kneregionen på førersiden.

Pris/utstyr: 5

Honda Civic 1,6 i-DTEC kommer i fire utstyrsversjoner fra 240-286 000 kroner. Vi tipper de fleste vil falle for de to best utstyrte; Sport til 271 000 og vår testmodell Lifestyle til 286 000 kroner.

I sistnevnte får du en fullt utstyrt bil, med blant annet parkeringssensorer foran og bak, premium audio med DAB+, sotede ruter og Bi-HiD (Honda-språk for bi-xenon) hovedlys med fjernlysassistent.

ROM FOR FORBEDRING: Setene ser gode ut, men kunne vært litt fastere og gitt noe bedre støtte under lårene.
ROM FOR FORBEDRING: Setene ser gode ut, men kunne vært litt fastere og gitt noe bedre støtte under lårene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Teknisk sett gir Honda Civic et svært godt kvalitetsinntrykk, noe som understøttes av gode resultater i ulike kvalitetsundersøkelser. Tradisjonelt har Honda Civic vært attraktiv på bruktmarkedet, og med denne motorvarianten kan det bare bli bedre.

Forbruk: 6

De siste par årene har kompaktklassemodeller med 1,6-liters diesel ligget på forbruk rundt 0,5 l/mil i vår testrunde. Mens eksempelvis nye SUV-modeller har blitt merkbart mer sparsomme, har kompaktklassebiler stått på stedet hvil. Helt til vi testet Honda Civic 1,6 i-DTEC.

Ifølge EU-normen for blandet kjøring skal Honda Civic 1,6 i-DTEC nøye seg med 0,37 l/mil og et CO2-utslipp på 98 g/km. Uten noe hokuspokus og grønn eller blå utstyrsversjon.

Slike tall får oss til å trekke litt på skuldrene og tenke at "vi tror det når vi ser det". Men i tilfellet Civic måtte skepsisen vike.

Med et testforbruk på 0,38 l/mil, klarer ikke bare Honda Civic å oppfylle svært løfterike normtall. Vi har faktisk aldri kjørt en bil med lavere testforbruk.

Nærmest på listen følger den store småbilen Renault Clio 1,5 dCi (0,40 l/mil). I kompaktklassen er det VW Golf 1,6 TDI BlueMotion og Ford Focus 1,6 TDCi som følger i kjølvannet, med henholdsvis 0,4 og 0,46 l/mil.

Ved nærkjøring i og omkring Oslo, lå bilen i området 0,55-0,6 l/mil. Det viser at man kan kjøre Honda Civic 1,6 i-DTEC rimelig uten å anstrenge seg særlig for det.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Honda Civic er en allerede bra bil som har ventet på riktig motor. Og når den rette motoren kom, klarer den kunststykket å kombinere det laveste forbruket med de beste ytelsene i denne klassen. Det er imponerende.

Dermed er Honda Civic blitt en av kompaktklassens mest attraktive biler, særlig hvis du ønsker deg noe som skiller seg ut fra modellene du møter på hvert gatehjørne.

HØY HEKK: Karakteristisk utseende gir stor bagasjeplass. Men også problemer med utsynet bakover, siden den ekstra ruten mellom baklysene samt ryggekameraet lett tettes igjen av skitt og støv. Noe det finnes rikelig av på norske veier.
HØY HEKK: Karakteristisk utseende gir stor bagasjeplass. Men også problemer med utsynet bakover, siden den ekstra ruten mellom baklysene samt ryggekameraet lett tettes igjen av skitt og støv. Noe det finnes rikelig av på norske veier. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Les også:

2013 - her er de beste sommerdekkene

Fem feil når du flettekjører. SE VIDEO

Giganten er gjerrigere enn en liten Renault

Går som en kule og bruker lite diesel

Denne saken ble første gang publisert 05/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også