Test Mercedes-Benz C 200 CDI stasjonsvogn, 2011
Den beste prestisjebilen
Skal du ha en Mercedes C-klasse med dieselmotor, gir CDI 200 den beste opplevelsen.
Vi har tidligere kjørt den rimeligste versjonen av nye Mercedes C-klasse på test. Med 120 hk og 300 Nm er ikke Mercedes C 180 CDI noen spreking. Derfor er vi spent på om den neste motoren på modellstigen kan tilføre det lille ekstra som bilen fortjener.
Vår Mercedes C 200 CDI har 136 hk og 360 Nm. Ikke like kraftig som den spreke bensinutgaven Mercedes C 180 CGI med 1,8-liters turbomotor med 156 hk, men så får vi se om dieselens ekstra dreiemoment kan oppveie hk-mankoen.
Nye C-klasse har fått en svært merkbar midtlivsoppgradering, med forbedringer innvendig og på den tekniske siden. For eksempel var vår bil utstyrt med en syv-trinns automatkasse. Hovedkonkurrentene er fortsatt BMW 3-serie, Audi A4 og Volvo S60 og V60.
Kjøreegenskaper: 6
Vår testbil var utstyrt med AMG sportspakke. Den inneholder blant annet sportsunderstell, parameterstyring og dekk i dimensjon 225/45-17 foran og 245/40-17 bak.
I likhet med de to andre Mercedes C-klasse vi har testet, sørger AMG-pakken for en glimrende kombinasjon av kjøreglede, godt veigrep og tilstrekkelig komfort. Om det er nok til å tukte den nye BMW 3-serie som kommer i februar, gleder vi oss til å finne ut av.
I våre kjøretester på bane (dobbelt unnamanøver og slalåm) gir bilen et helstøpt og sikkert inntrykk. ESP-systemet fungerer mykt og ganske ubemerket, mens bremsene gir kort stoppelengde og har god utholdenhet.
Riktignok koster AMG-pakken mellom 25 000 til 33 000 avhengig av om den er kombinert med andre utstyrspakker eller ikke, men vil du ha en kjøreglad og sportslig C-klasse, skal du krysse av for den i utstyrslista.
Motor: 5
TEKNISKE DATA
- MOTOR, CM3: 2149
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/2800-4600
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 360/1600-2600
- EGENVEKT, KG: 1645
- TILHENGERVEKT, KG: 1800/750
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 459/177/146
- BAGASJEROM, LITER: 485-1550
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/45-17 245/40-17 H
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 140
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,1
- TOPPFART, KM/T: 207
- PRIS FRA, KR: 407 500
- PRIS TESTBIL, KR: 707 000
Mercedes bruker den samme 2,14-liters firesylindrete turbodieselen i fire ulike C-klasse modeller fra 120 til 204 hk. Her snakker vi om den nest svakeste varianten, med 136 hk og 360 Nm.
Motoren oppfører seg like fint i C-klasse som i andre modeller fra Mercedes, med harmonisk effektutvikling som gjør at det drar jevnt og pent over hele turtallsregisteret.
Enda bedre blir opplevelsen med syvtrinns automatgir. Det sørger for at motoren alltid finner riktig turtallsområde, og sjalter i tillegg mykt.
Ytelser: 5
Med den ekstra effekten og dreiemomentet, har du fått på plass de ekstra kreftene som mangler i C 180 CDI. Du ser det tydelig på forbikjøringsakselerasjon med kickdown. I intervallet 60-100 km/t bruker 180 CDI 7,6 sekunder, mens 200 CDI klarer seg med 5,8 sekunder. For 80-120 km/t er forskjellen enda tydeligere; 10,3 mot 7,7 sekunder.
Men fortsatt er det 180 CGI som gjelder om du skal ha mest smell for pengene. Med kickdownakselerasjon i 60-100 på 4,9 sekunder og 80-120 på 6,2 sekunder er den klart kvikkere enn C 200 CDI. Den er faktisk også sterkere når vi låser automatkassen på høye gir.
Eksteriør: 5
AMG-pakken sørger ikke bare for mer sportslig veiegenskaper, men gir C-klasse mer pondus rent utseendemessig. Dekk og felger har vi nevnt, i tillegg kommer skjørt og spoilere hele veien rundt. Tøffere utseende på bremseskiver og kalipere sørger for at de skarpe linjene i C-klasse får noen fine detaljer i tillegg. Skal du ha en riktig elegant C-klasse, kan du vurdere coupéversjonen.
TESTDATA
- 0-100 KM/T, SEK.: 10,5
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,6
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,0
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,8
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,4
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 10,3
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 13,9
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,7
- STØY TOMGANG, dBA: 48,9
- STØY 50 KM/T, dBA: 62,9
- STØY 80 KM/T, dBA: 65,6
- STØY 100 KM/T, dBA: 68,9
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57
Interiør: 4
Faceliftendringene innvendig er tydeligere enn de utvendige. C-klasse har nå et dashbord som minner mer om det storebror E-klasse har. Dermed møtes du av et penere, triveligere og mer kvalitetsmessig interiør enn tidligere. Knirkefritt og med logiske, kompakte betjeningsenheter.
Med navianlegg har den nå en stor, fast skjerm i dashbordet i stedet for en skjerm som vipper opp. Pyntelister letter på det gråsvarte preget som var litt vel dystert før ansiktsløftningen.
Det er akseptable forhold for to voksne av 180-størrelse i baksetet, og bagasjerommet får også godkjent. C-klasse har på noen områder litt bedre plass enn Audi A4 og særlig BMW 3-serie.
Komfort: 5
AMG-pakken fra Mercedes fortsatt et solid komfortnivå når veibanen viser seg fra sin verste side. C-klasse blir aldri stump på små ujevnheter i lav fart, og føles gedigen og smidig når du kommer opp i lande- og motorveisfart.
Seter- og sittestilling er behagelig, men støynivået på 69 dBA i 100 km/t er ikke mer enn middels bra i forhold til biltype og prisklasse. Motoren blir aldri sjenerende og automatgiret er et av de absolutt beste i denne bilklassen.
Sikkerhet: 5
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Mercedes C-klasse, og resultatet var godt. Sikkerhet for voksne fikk fem av fem stjerner, for barn fikk den fire av fem stjerner. Standard sikkerhetsutstyr holder et godt nivå, og på nye C-klasse kan du også bestille aktivt sikkerhetsutstyr:
Eksempelvis aktiv cruisekontroll Distronic+, Active Lane Keeping og Active Blind Spot Assistant. Disse tre systemene leveres i en pakkeløsning (21 720,-) som vi vil anbefale om du tilbringer mye tid på lande- eller motorvei. Intelligent Light System fungerer utmerket om du kjører mye i mørket. Det koster 16 000 kroner.
Pris/utstyr: 3
I utgangspunktet koster en Mercedes-Benz C 200 CDI stasjonsvogn fra 407 500 kroner. Vår testbil hadde "alt" på utstyrslisten og dermed en merpris på 300 000 kroner.
Så ille må det ikke være, og med tanke på bruksegenskaper og bruktbilverdi kommer du langt med rundt 100 000 kroner i ekstrautstyr. Likevel er det mer enn vi synes det bør være.
Etter erfaringene med C-klasse å dømme, er Mercedes godt på vei til å viske ut sporene etter kvalitetsproblemene som svertet et ellers plettfritt omdømme tidlig på 2000-tallet. Det virker også å gi seg utslag i relativt sterke bruktbilpriser for denne generasjonen C-klasse.
Miljø: 5
Normforbruket i EU-miks er oppgitt til 0,53 l/mil med et CO2-utslipp på 140 g/km. I vår faste testrunde bruker bilen 0,57 l/mil. Det er omtrent som forventet, sett opp mot konkurrenter av samme størrelse og tilsvarende motorytelser. For sammenligningens skyld brukte C 180 CDI 0,60 l/mil i samme testrunde, mens C 180 CGI gikk på 0,69 l/mil.
Konklusjon: 5
Blant de tre rimeligste variantene i utvalget av Mercedes C-klasse, står C 200 CDI frem som det mest fornuftige valget. Prisforskjellen til C 180 CDI på ca. 26 000 kroner tar storebror inn på merkbart bedre ytelser. Da er faktisk konkurransen større fra den 14 000 kroner dyrere C 180 CGI som har enda finere motorkarakter og gir en langt mer sportslig kjørefølelse. Uavhengig av den interne konkurransen, fremstår uansett Mercedes C-klasse som den mest attraktive premiumbilen i denne størrelsen per november 2011.
Les mer
Supre brukte vinterbiler med 4WD
Test: Audi A6 Avant for folk flest
Nye Porsche 911: Verdens beste sportsbil?
Denne saken ble første gang publisert 28/11 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.