Norske favoritter

De beste og dårligste SUV-ene vi har testet

Lyst på SUV? Sjekk våre 50 nyeste SUV-tester.

LITT TØFFERE: SUV-er har mer bakkeklaring, og med unntak for de rimeligste modellene har de også firehjulsdrift. Det gjør dem ettertraktet i et land med lang vinter. Her tar en Porsche Cayenne et avkjølende bad. FOTO: Terje Bjørnsen
LITT TØFFERE: SUV-er har mer bakkeklaring, og med unntak for de rimeligste modellene har de også firehjulsdrift. Det gjør dem ettertraktet i et land med lang vinter. Her tar en Porsche Cayenne et avkjølende bad. FOTO: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

SUV-klassen er i ferd med vokse seg stor. I dobbelt forstand: For det første blir hver fjerne nybil klassifisert som SUV på registreringsstatistikken (OFV).

Fortsetter veksten, er SUV-ene snart Norges største bilklasse.

For det annet strømmer det på med nye modeller. En av trendene er at det kommer flere små og rimelige modeller. Den nye Opel Mokka er et eksempel på en slik bil.

Enorm variasjon

Derfor er SUV-ene også den bilklassen der variasjonen er størst. Her finner du luksusutgaver på over 2,5 tonn med en pris som kan strekke seg mot et par millioner kroner eller mer.

Eller du har enkle, forhjulsdrevne biler til frapris på rundt 200.000 kroner, som grovt kan beskrives som SUV-ifiserte versjoner av småbiler.

Alle disse har så vel i dagligtale som i registreringsstatistikken fått fellesbetegnelsen SUV (sport utility vehicle).

BMW X1: En av de minst SUV-ete SUV-ene, og samtidig en av dem som har fått best karakter. Utmerker seg med gode kjøregenskaper og solid kvalitetsfølelse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BMW X1: En av de minst SUV-ete SUV-ene, og samtidig en av dem som har fått best karakter. Utmerker seg med gode kjøregenskaper og solid kvalitetsfølelse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Rask utvikling

I løpet av de tre siste årene har vi testet 50 ulike SUV-modeller og -modellversjoner. Bare i løpet av denne relativt korte tida kan vi se utviklingstrender.

For eksempel legger de fleste nye SUV-er seg nærmere lavere personbiler i flere typer egenskaper. Noen har for eksempel kjøreegenskaper som ligger nær ei vanlig stasjonsvogn.

Dessuten går forbruket ned for hver modellgenerasjon, blant annet som følge av lavere vekt og bedre aerodynamikk. Forbruksreduksjonen er større for SUV-er enn andre biltyper.

Slik leser du testene

SUBARU XV: Jo tøffere det blir, desto bedre er Subarus kompakte SUV. Den eneste i sin prisklasse med permanent firehjulsdrift. Noe komfortvidunder er den derimot ikke. FOTO: Petter Handeland
SUBARU XV: Jo tøffere det blir, desto bedre er Subarus kompakte SUV. Den eneste i sin prisklasse med permanent firehjulsdrift. Noe komfortvidunder er den derimot ikke. FOTO: Petter Handeland

De testede SUV-ene har fått karakterer som strekker seg fra terningkast 2 til 6.

Vi ønsker å gjøre oppmerksom på følgende:

Siden utviklingen har gått raskt de siste årene i denne klassen, er det sannsynlig at en SUV som fikk terningkast 5 tidlig i 2010 ikke ville fått like sterk karakter i dag. For i mellomtida kan nyere konkurrenter ha blitt bedre.

Når vi setter karakterer, er det ut fra hvordan testbilen er i forhold til direkte konkurrenter på det tidspunkt da testen ble gjennomført. Publiseringstidspunkt for hver enkelt test finner du øverst like under tittel og ingress.

Følgelig skal du heller ikke sammenligne karakterene til en VW Touareg V8 til 1,6 millioner kroner med en Nissan Juke til 230.000 kroner.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

BILMERKE

MODELLBETEGNELSE

KARAKTER

Audi

Audi

Audi

BMW

BMW

BMW

BMW

Honda

Honda

Hyundai

Hyundai

Hyundai

Kia

Kia

Land Rover

Lexus

Mazda

Mazda

Mazda

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

MINI

Mini

Mini

Mitsubishi

Mitsubishi

Mitsubishi

Mitsubishi

Nissan

Nissan

Nissan

Opel

Peugeot

Peugeot

Porsche

Range Rover

Skoda

Subaru

Toyota

Toyota

Volvo

VW

VW

VW

VW

VW

VW

Q3 2,0 TDI Quattro

Q5 Hybrid

Q3 2,0 TDI quattro 140

X1 xDrive 18d

X5 3,0 dA LE

X3 2,0dA

X1 xDrive20d

CRV 2,2 CRDi auto, forrige generasjon

CR-V 2,2 i-DTEC, ny generasjon

ix35 CRDi 2,0 136

ix35 2,0 CRDi auto

Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium 2012

Sportage 2,0 CRDi 4WD auto

Sportage 1,7 CRDi 2WD Exclusive

Discovery 4 3,0 TDV6 7s

RX 450h F Sport

CX-5 2,0 4x4 Sport

CX-5 2,2D auto

CX-7 2,2D

ML 350 BlueTec

ML 250 Bluetec 4Matic

Countryman Cooper S

Countryman Cooper D All4

Cooper SD Countryman ALL4

Outlander 2,0 aut 2wd

ASX 1,8DID CT

ASX 1,8 D 115

Outlander 2,2-150 DI-D

Qashqai+2 2,0 dCi 4x4 aut

Juke 1,6 117 FWD Tekna

Juke 1,6 T

Mokka 1,4 Turbo

4008 4x4 1,8 e-HDI

4008 1,6 Hdi

Cayenne D

Evoque SD4

Yeti 2,0 TDI DSG 4x4

XV 2,0D

Land Cruiser GX D-4D aut

Urban Cruiser 1,4 D-4D

XC60 D3

Touareg 3,0 TDI

Touareg Hybrid

Touareg V8 TDI

Tiguan 2,0 TDI 140 DSG

Tiguan 2,0 TDI 110 FWD

Tiguan 2,0 TDI CR 140 4Motion DSG

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 6

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 4

TERNINGKAT 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 2

TERNINGKAST 3

TERNINGKAST 3

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 3

TERNINGKAST 4

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

TERNINGKAST 5

Les også:

Nå kan du gjøre kupp på nesten ny SUV

MONSTER-SUV: Mercedes ML AMG er rask som en sportsbil og dyr som en treroms i byen. En av de mest ekstreme SUV-ene. FOTO: Martin Jansen
MONSTER-SUV: Mercedes ML AMG er rask som en sportsbil og dyr som en treroms i byen. En av de mest ekstreme SUV-ene. FOTO: Martin Jansen

Ny Subaru Forester gir knallhard konkurranse blant kompakt-SUV-ene

Avgiftene knuser denne fine SUV-en

Derfor ville vi ikke valgt SUV-en

Ny SUV-gigant fra Volkswagen