BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW

Det er litt vanskelig å forstå at to sylindre skal gjøre så stor forskjell. Med en 211 hk sekssylindret dieselmotor under panseret, får BMW X3 en ekstra dimensjon.

PÅ TOPPEN: BMW X3 xDrive 30d koster mer enn de rimeligste modellene, men så får du godt betalt i form av nydelige egenskaper.
PÅ TOPPEN: BMW X3 xDrive 30d koster mer enn de rimeligste modellene, men så får du godt betalt i form av nydelige egenskaper. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

BMW X3 er den mest populære premium-SUV-en på det norske markedet. I 2012 klarte BMW X3 en 3. plass på salgsstatistikken, bare slått av rimeligere modeller som VW Tiguan og Subaru XV. Det sier litt om tiltrekningskraften BMW X3 har fått på norske bilkjøpere.

I hovedsak er det toliters dieselmotor som gjelder for X3-kundene. Men det finnes et spennende alternativ for deg som vil ha litt mer krutt i støvlene.

Vi har kjørt test av BMW X3 med en avgiftstilpasset utgave av den nydelige sekssylindrete, treliters dieselmotoren. Litt dyrere, men mye bedre.

Kjøreegenskaper: 5

BMW X3 er en av SUV-ene med de beste og mest sportslige veiegenskapene. Selv om 30d-modellen med treliters rekkesekser er 75 kilo tyngre enn 20d-versjoenen, slår ikke det merkbart ut på veiegenskapene.

På vinterføre blir du positivt overrasket over at en SUV på nærmere 1,9 tonn kan føles så lettkjørt.

Forhjulene griper godt inn i svingene, og xDrive-systemet fordeler kraften mellom for- og bakhjul slik at balansen i bilen er mest mulig nøytral. Derfor er det svært sjelden du opplever understyring (bilen tar en lenger svingbue enn rattutslaget tilsier).

Du merker likevel at Newtons lover fortsatt er hjertelig tilstede. Særlig i nedoverbakke kjenner du vekten dytte på og skal være relativt tidlig på bremsen før glatte svinger.

ORDEN I SAKENE: Stram regi og nøktern design preger en typisk BMW-førerplass. Det gjør også en solid kvalitetsfølelse.
ORDEN I SAKENE: Stram regi og nøktern design preger en typisk BMW-førerplass. Det gjør også en solid kvalitetsfølelse. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 6

Testdata

BMW X3 xDrive 30d

  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,2
  • 60-100 km/t, 6. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,3
  • 80-120 km/t, 6. gir: 7,1
  • 80-120 km/t, 7. gir: 8,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 5,5
  • Støy tomgang, dBA: 50,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 58,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 62,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 66,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,64

Den nedtrimmede 30d-versjonen yter 211 hk ved 4000 o/m og har et dreiemoment på 560 Nm mellom 1500-3000 o/m.

Det er nesten 50 % høyere dreiemoment enn 20d-versjonen. Og trekkraften på lave turtall er sammen med den nydelige sekserklangen de to beste argumentene for å legge ekstra kroner i X3-potten.

En lett bevegelse med høyrefoten omsettes til umiddelbar fartsøkning med et oppmuntrende brum fra motorrommet. Og selvfølgelig uten at den supersmidige 8-trinns automaten behøver å gire noe særlig før du virkelig trykker gassen i gulvet.

Ytelser: 5

Det kommer neppe som noen bombe at BMW X3 xDrive 30d er betydelig kvikkere enn med den firesylindrete dieselmotoren i 20d. I tillegg er den kjappere enn BMW X5 med tilsvarende motor, og stikker nesa foran BMW 525d xDrive Touring vi kjørte på test i 2012.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Med forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 og 80-120 km/t på 4,3 og 5,5 sekunder har du et solid kraftoverskudd.

Spurtstyrken er en ting, trekkraften en annen: Når vi låser automatkassen på høye gir, er ikke akselerasjonen særlig mindre kraftfull enn med kickdown.

Kjører du mye med last i bilen eller trekker tung henger er det et helt annet trykk i 30d-versjonen enn med de mindre motorene.

Eksteriør: 4

GÅR KLAR: Bakkeklaring og ekstra høyde over trafikken er fine SUV-egenskaper. I BMW X3 sørger xDrive for at det i liten grad går utover morofaktoren på vinterføre.
GÅR KLAR: Bakkeklaring og ekstra høyde over trafikken er fine SUV-egenskaper. I BMW X3 sørger xDrive for at det i liten grad går utover morofaktoren på vinterføre. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

BMW X3 kom i ny versjon høsten 2010 og fikk en skarpere front og mer X5-aktig tyngde i utseendet enn forgjengeren.

Tekniske data

BMW X3 xDrive 30d

  • Motor, cm3: 2993
  • Effekt, hk ved o/min: 211/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 560/1500-3000
  • Egenvekt, kg: 1875
  • Tilhengervekt, kg: 2400/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 465/188/168
  • Bagasjerom, liter: 550-1600
  • Standard dekkdimensjon: 245/50-18 W
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,6
  • CO2-utslipp, g/km: 159
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,2
  • Toppfart, km/t: 220
  • Pris fra, kr: 702 600
  • Pris testbil, kr: 904 650

Noen designbombe er likevel ikke BMW X3. Her fremheves tradisjonelle SUV-verdier; robust, traust og konservativ dukker opp i tankene når du skal beskrive utseendet til BMW X3.

Interiør: 4

Du møtes av et SUV-typisk interiør i BMW X3 xDrive 30d. Det betyr gode plassforhold i baksetet, med fin benplass.

Tilstrekkelig takhøyde og kupebredde gjør at våre fire «normpersoner» på 1,85 meter reiser behagelig på langtur i BMW X3.

Skal du ha plass til fem, må de tre i baksetet være ganske smalskuldret om komforten skal være god på langtur. Sammenligner du med en BMW 5-serie Touring, er spesielt bredden i baksetet merkbart mindre i X3.

Bagasjerommet er ganske kvadratisk og normalt for SUV-klassen, der bredde og høyde er bedre enn lengde. Eksempelvis har den nevnte 5-serie Touring ca. 15-20 centimeter lengre lasteplass avhengig av hvor du måler, mens høyden i bagasjerommet er rundt 7-8 centimeter bedre i X3.

Betjeningen holder den sedvanlige BMW-standarden; nøktern, ryddig og oversiktlig. Kvalitetsinntrykket er solid uten at designavdelingen i München har følt behov for å bevise det med overdådige designtriks.

Komfort: 5

Vår testbil er utstyrt med en M Sportspakke med EDC (elektronisk støtdemperkontroll). Og i stedet for sportspakkens 19-tommers sommerdekk, står den på snille 225/60-17 piggfri vinterdekk.

SUV-FAKTOR: Bagasjerommet er kortere og litt høyere enn på en tilsvarende dyr stasjonsvogn. 550 liter holder nok likevel for de fleste.
SUV-FAKTOR: Bagasjerommet er kortere og litt høyere enn på en tilsvarende dyr stasjonsvogn. 550 liter holder nok likevel for de fleste. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Med velgerinnstillingen på "Normal" blir fremferden særdeles behagelig, selv på norske veier midt i teleløsningen.

Du flyter over det meste av skarpe kanter og store hull uten tegn til reorganisering av indre organer.

Ønsker du mer kontroll og direkte kontakt med veibanen, er forskjellen markert mellom innstillingene "Normal" og " Sport". Piggfri vinterdekk i standarddimensjon bidrar til et hyggelig støynivå.

Med i M-pakken hører også BMWs utmerkede sportsseter. De gir god støtte, store reguleringsmuligheter og bidrar til at du holder deg duggfrisk bak rattet på lange turer.

Sikkerhet: 5

BMW X3 ble testet av EuroNCAP i 2011 med godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, 88 % score for beskyttelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn, 53 % for fotgjengere og 71 % for sikkerhetssystemer.

I kommentarene til testen er EuroNCAP godt fornøyd med sikkerhetsnivået for beskyttelse av voksne. Det er to områder med forbedringspotensial: I sidekollisjon med stolpe betegnes beskyttelse av brystregionen som svak, mens beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra blir omtalt som marginal.

Pris/utstyr: 3

Med en grunnpris på rett over 700 000 kroner koster BMW X3 xDrive 30d rundt 120-140 000 mer enn 20d-modellen, avhengig av om du går for versjonen med 163 eller 184 hk. Samtidig er den rundt 180 000 kroner rimeligere enn en BMW X5 med tilsvarende motor.

Da burde 30d-versjonen fungere bra i begge retninger: Både for X3-kunden som kan og vil betale for mer krutt og motorkomfort, eller for den som synes X5 er for stor og dyr.

SPORT: Det koster å utstyre en BMW X3, men de svært gode sportssetene er et av elementene du skal ta med deg.
SPORT: Det koster å utstyre en BMW X3, men de svært gode sportssetene er et av elementene du skal ta med deg. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Som vanlig kommer du ikke utenom en reise gjennom BMWs ekstrautstyrsliste. Vår bil hadde utstyr for glatte 200 000 kroner, men når vi krysser av for de tingene som virkelig betyr noe for kjøre- og komfortopplevelse, ender vi på rundt 100 000 kroner i ekstrautstyr.

Forbruk: 5

I følge EU-normen skal BMW X3 xDrive 30d bruke 0,6 l/mil og slippe ut 159 gram CO2/km. NOx utslipp er oppgitt til 162 mg/km.

I vår faste forbrukstest imponerer bilen med et testforbruk på 0,64 l/mil. Det er på nivå med mange SUV-modeller med svakere toliters diesel og automatgir.

Heller ikke ved blandet kjøring bruker 30d-versjonen skremmende mye diesel. Våre testresultater indikerer mellom 0,7-0,9 l/mil.

Da ryker teorien om at en bil med stor, kraftig motor nødvendigvis må bruke mer drivstoff enn en med mindre krefter.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

BMW X3 xDrive 30d passer fint inn i BMWs SUV-program. Du får en helt annen kjøre- og kraftopplevelse sekserdiesel under panseret, uten at prisen går helt av skaftet. Vi tipper at en del de som vurderer BMW X5 også vil finne ut at X3 xDrive 30d er mye bil for pengene.

Les også:

GOD KOMBINASJON: Selv med firehjulsdrift, stor bil og kraftig motor er det mulig å kjøre med forbruk ned mot 0,6 l/mil.
GOD KOMBINASJON: Selv med firehjulsdrift, stor bil og kraftig motor er det mulig å kjøre med forbruk ned mot 0,6 l/mil. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

De beste og dårligste SUV-ene vi har testet

Nå kan du reservere Tesla-SUV-en

Nye Range Rover - rett og slett overlegen

Derfor ville vi ikke valgt SUV-en

PÅSKEBIL: Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor BMW X3 er blitt en bestselger. Både underveis til hytta og på fjellet er bilen i sitt ess.
PÅSKEBIL: Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor BMW X3 er blitt en bestselger. Både underveis til hytta og på fjellet er bilen i sitt ess. Foto: FOTO: Martin Jansen