BMW 328iAT, 2012

Her er det blitt mye mer plass

BMW 3-serie Touring i utgangspunktet en praktisk familiestasjonsvogn med et sportslig tilsnitt. i den 245 hk sterke 328i-versjonen har du plutselig fått ytelser en sportsbil verdig på kjøpet.

KAMUFLERT: Ingen ville vel ha sparket en BMW 328iA Touring ut av garasjen. Men den er rundt 150 000 kroner dyrere enn 320i, og den går tross alt mer enn fort nok for norske kjøreforhold. FOTO: Petter Handeland
KAMUFLERT: Ingen ville vel ha sparket en BMW 328iA Touring ut av garasjen. Men den er rundt 150 000 kroner dyrere enn 320i, og den går tross alt mer enn fort nok for norske kjøreforhold. FOTO: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

En av de beste og morsomste bilnyhetene i 2012 var utvilsomt BMWs nye 3-serie. Og et av trekkene som har gjort den nye 3-serien til en av våre sportslige familiefavoritter er de nye, toliters bensinturbomotorene.

Vi har tidligere kjørt versjonen med 184 hk i sedanutgaven 320i. Denne gangen er det den 245 hk sterke 328i i stasjonsvognsutgaven Touring som står på programmet.

Vi har tidligere testet BMW 320dA Touring, og var ikke videre begeistret for dieselmotoren grunnet traktorlyden. Det slipper du definitivt i 328i, men det koster.

Kjøreegenskaper: 6

Helt siden vi kjørte den første nye versjonen av 3-serie gjennom våre tester i februar 2012, har vi vært begeistret hvordan måten den nye modellen kjører.

Inntrykket blir ikke rokket av BMW 328i med M Sportspakke (35 200 kroner) med blant annet 19-tommers felger og dekk i dimensjon 225/40-19, samt adaptivt M hjuloppheng.

3-serie er i utgangspunktet stappfull av BMWs bakhjulsdrevne DNA, med en nydelig balanse og leken styrefølelse. Med denne kombinasjonen av motor og utstyr blir sportsligheten ytterligere understreket.

På tørr asfalt har du bøttevis av grep og om det blir vått eller glatt holder elektronikken en beskyttende hånd over ekvipasjen. Men skal du ha glede av kreftene til 328i hele året, bør du vurdere om det ikke er verdt å spa opp rundt 35 000 kroner til for den firehjulsdrevne xDrive-versjonen.

SPORTY FAMILIEBIL: Du finner ikke mange biler med praktiske egenskaper og så mye kjøreglede i samme pakke. FOTO: Petter Handeland
SPORTY FAMILIEBIL: Du finner ikke mange biler med praktiske egenskaper og så mye kjøreglede i samme pakke. FOTO: Petter Handeland

Motor: 6

Det er lite å utsette på effekttallene i 328i. 245 hk fra 5000-6500 o/m og dreiemoment på 350 Nm fra 1250-4800 o/m visker ut savnet etter gamle dagers sylindervolum og sekssylindrete rekkemotor som gjemte seg bak denne modellbetegnelsen.

Den lineære kraftstrømmen er ikke så kjedelig og karakterløs som tallene kan tyde på; i mellomregisteret kaster motoren seg ekstra i selene og svarer med en småsportslig motorklang opp mot rødmerkingen.

Nei, det erstatter ikke seksersangen, men i dagens verden tar vi mye heller dette enn selv de beste dieselmotorene. Og det er vel unødvendig å legge til: Åttetrinns sportsautomat med denne motoren: Jadda!

Ytelser: 6

Våre akselerasjonstester viser at du får betalt for den ekstra effekten 328i har i forhold til 320i. Nå er i og for seg sistnevnte kvikk nok, men har du først tømt kontoen for en 328i er det greit å vite at du har fått ekstra punch for kronene.

BMW 328iA Touring er seriøst kvikk, med beste 60-100 og 80-120 forbikjøring på 3,4 og 4,3 sekunder i kickdown. Det er ikke ofte vi har fått kjøre bensinmotorer med slike ytelser de siste årene, men VW Golf GTI er en av de få som matcher BMWen.

Og i spurtstyrke lar ikke 328i seg skremme av selv sterke treliters dieselmotorer, som Audi A6 3,0 TDI quattro.

Eksteriør: 5

SOLID KVALITET: Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner. Det er enkelt, oversiktlig og har solid kvalitetsfølelse. FOTO: Petter Handeland
SOLID KVALITET: Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner. Det er enkelt, oversiktlig og har solid kvalitetsfølelse. FOTO: Petter Handeland

BMW har hatt en heldig hånd med sin nye 3-serie og Touringversjonen er etter vår mening til og med et lite hakk tøffere enn sedanen.

Tekniske data

Motor, cm3: 1997

Effekt, hk ved o/min: 245/5000-6500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1250-4800

Egenvekt, kg: 1595

Tilhengervekt, kg: 1600/745

Lengde/bredde/høyde, cm: 462/181/143

Bagasjerom, liter: 495-1500

Standard dekkdimensjon: 225/50-17 W

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,65

CO2-utslipp, g/km: 152

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 605 400

Pris testbil, kr: 887 450

Den nevnte M Sportspakken har ved siden av 19-tommers felger også en M Aerodynamikkpakke som bygger opp under det sportslige designet med den brede, lave fronten og småfrekke avrundingen i hekken.

Skal det først være småpraktisk og samtidig se morsomt ut, er dette en vinnerkombinasjon.

Interiør: 4

BMW 3-serie Touring er som forventet ikke den rommeligste stasjonsvognen i denne prisklassen. Men plassen er merkbart bedre enn forgjengeren og omtrent på linje med konkurrentene Audi A4 og Mercedes C-klasse.

Bagasjerommet er imidlertid ikke veldig langt. I bredden tar hjulbuer og BMWs avanserte bakhjulsoppheng en god del av plassen på hver side. Derfor oppleves dette som et ganske trangt bagasjerom.

Kupeen er intim, men bakseteplassen er bra. Det er nok beinplass til en person på 185 cm bak en like høy sjåfør. Baksetet er formet for at to skal sitte godt - en tredjemann vil verken ha god plass eller særlig god komfort.

Er du lang i ryggen, stjeler det store soltaket som stjeler noen centimeter takhøyde og er noe du bør hoppe over.

Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner. Det er enkelt, oversiktlig og har solid kvalitetsfølelse.

iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst og midt på dashbordet, og delvis i head-up-displayet i frontruta dersom bilen har det. Betjeningssystemet kjennes intuitivt i bruk.

Komfort: 3

Vi har trukket flere av de tidligere testede sedanmodellene for stram og kontant fjæring over skarpe kanter i lav og middels fart. Testbiler med adaptivt M-understell har vi imidlertid opplevd som markert bedre på dette punktet.

BAKSETET: Det er nok beinplass i baksetet til en person på 185 cm bak en like høy sjåfør. Baksetet er formet for at to skal sitte godt ¿ en tredjemann vil verken ha god plass eller særlig god komfort. FOTO: Petter Handeland
BAKSETET: Det er nok beinplass i baksetet til en person på 185 cm bak en like høy sjåfør. Baksetet er formet for at to skal sitte godt ¿ en tredjemann vil verken ha god plass eller særlig god komfort. FOTO: Petter Handeland

Vår testbil har som nevnte dette utstyret. Selv om bilen går på 19-tommers dekk, er ikke dimensjonen på 225/40 så ekstrem som felgdiameteren skulle antyde.

Testdata

0-100 km/t, sek.: 6,4

60-100 km/t, 3. gir: 3,6

60-100 km/t, 4. gir: 4,4

60-100 km/t, 5. gir: 6,0

60-100 km/t, kickdown: 3,4

80-120 km/t, 4. gir: 4,6

80-120 km/t, 5. gir: 6,1

80-120 km/t, 6. gir: 8,3

80-120 km/t, 7. gir: 10,6

80-120 km/t, kickdown: 4,3

Støy tomgang, dBA: 39,1

Støy 50 km/t, dBA: 64,3

Støy 80 km/t, dBA: 68,2

Støy 100 km/t, dBA: 70,4

Testforbruk, l/mil: 0,71

Dermed beholder man en akseptabel grad av fjæringskomfort, selv om bilen selvsagt oppleves som stram selv i de mer moderate demperinnstillingene. Derfor synes vi Adaptive drive-pakken framstår som noe som er verdt å vurdere for dem som skal kjøpe 3-serie.

Hjulstøy slipper du imidlertid ikke unna og i følge våre støymålinger ligger BMWs nye 3-serie litt høyere på skalaen enn vi skulle ønske. Særlig på en såpass dyr modell, der du kan få mer komfortable biler til samme pris. Det er også noe støy fra hjulopphenget over krappe ujevnheter.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet sedanutgaven av BMW 3-serie. Resultatene viser at den er en av de tryggeste bilene i sin klasse.

For dem som sitter i bilen, er prosentscoren faktisk bedre enn for Volvo V60, som ble kåret til best i sin klasse i fjor. Bare fotgjengersikkerheten er svakere for BMW-en.

I tillegg vil vi si at bilens svært ryddige oppførsel ved simulering av kritiske situasjoner er et sikkerhetspluss i seg selv (se delkapittel om kjøreegenskaper).

Totalkarakteren fra EuroNCAP ble - selvfølgelig - fem av fem stjerner. Det er normalen, ikke unntaket, for nye biler i dag.

Vår bil hadde aktivt sikkerhetsutstyr som aktiv cruisekontroll (9 850,-), lane departure og lane change warning (5 750,- og 6 200,-). Alle disse systemene fungerte bra i testperioden, uten feilvarslinger.

Pris/utstyr: 2

Med åttetrinns sportsautomat koster BMW 328i Touring fra drøye 600 000 kroner. I denne prisklassen møter 3-serie seriøs motstand.

Du får for eksempel en Audi A4 2,0 Avant TFSI med 211 hk, S tronic og quattro rundt 20 000 kroner rimeligere. Og vil du ha noe større og vesentlig mer komfortabelt, er du ikke mange kronene unna en BMW 525d Touring.

TØFFERE: Touringversjonen er etter vår mening til og med et lite hakk tøffere enn sedanen. FOTO: Petter Handeland
TØFFERE: Touringversjonen er etter vår mening til og med et lite hakk tøffere enn sedanen. FOTO: Petter Handeland Foto: d

Men du er på langt nær ferdig med regnestykket. Riktignok trenger du ikke utstyr for 250 000 kroner som på vår testbil.

Vi har imidlertid litt problemer med å forstå at for BMW (og en del av de andre premiummerkene) tar seg godt betalt for utstyr du skulle tro fulgte med til 600 000 kroner.

Vi snakker om ting som er standard i langt rimeligere biler; eksempelvis automatisk avblendbare speil, regnsensor, xenonlys, parkeringsassistanse, DAB-radio og ryggekamera for å nevne noe.

Jo, vi skjønner at det er god butikk for BMW å la deg betale noen tusenlapper for hver av disse tingene, men spesielt god karakter i vår pris/utstyrsvurdering blir det ikke av denne typen onkel Skrue-mentalitet.

Forbruk: 3

I følge EU-normen skal BMW 328iA Touring bruke 0,65 l per mil ved blandet kjøring. Det gir et utslipp på 152 gram CO2 per kilometer og beskjedne 0,18 gram kilometer NOx.

I vår faste 20 mils forbruksrunde havner BMW 328iA på 0,71 liter per mil. Det er omtrent som forventet.

Kjører du pent, kan du får langtursforbruket ned mot 0,6, mens du ved by/nærkjøring eller en ivrig gassfot kan regne med rundt 1,0 liter per mil.

SKRUE-TAKTIKK: Vi har problemer med å akseptere hvorfor BMW må ta seg godt betalt for utstyr du skulle tro fulgte med til 600 000 kroner. Vi snakker om ting som er standard i langt rimeligere biler; eksempelvis automatisk avblendbare speil, regnsensor, xenonlys, parkeringsassistanse, DAB-radio og ryggekamera for å nevne noe. FOTO: BMW
SKRUE-TAKTIKK: Vi har problemer med å akseptere hvorfor BMW må ta seg godt betalt for utstyr du skulle tro fulgte med til 600 000 kroner. Vi snakker om ting som er standard i langt rimeligere biler; eksempelvis automatisk avblendbare speil, regnsensor, xenonlys, parkeringsassistanse, DAB-radio og ryggekamera for å nevne noe. FOTO: BMW

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Ingen ville vel ha sparket en BMW 328iA Touring ut av garasjen. Du finner ikke mange biler med praktiske egenskaper og så mye kjøreglede i samme pakke.

Samtidig kommer vi unna at norske avgifter sørger for at prisforskjellen mellom en 320i og en 328i ligger rundt 150 000 kroner. Så mye kjedeligere blir det ikke å kjøre rundt i en 320iA Touring. Den går tross alt mer enn fort nok for norske kjøreforhold.

Les også:

SPORTSBIL: Ikke noe irriterende dieselknatring i denne bilen. FOTO: Petter Handeland
SPORTSBIL: Ikke noe irriterende dieselknatring i denne bilen. FOTO: Petter Handeland

Kjenner du igjen bilene - BMW spesial?

Her er de gjerrigste bilene

Sjekk hvilket firehjulstrekk du bør velge

Mercedes best i test - stryk til BMW