BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie

Kan en BMW 3-serie ha like god ytelse, selv om den ikke tømmer bensinkortet? Ja! Vi har testet BMW 316d.

Først publisert Sist oppdatert

BMW 316d er den 3-serien hittil som er snillest mot lommeboken og miljøet, men med kun 116 hestekrefter var vi skeptiske til ytelsene. Ville de være gode nok til å gi den underholdningsfaktoren BMW er kjent for å gi?

Vi har testet BMW 3-serie med mange forskjellige motorer og i mange forskjellige fasonger, en fellesnevner hos alle er kjøregleden man opplever bak rattet - hver eneste gang.

Og da snakker vi ikke bare om de sportslige kjøreegenskapene, men også på motorteknikk er den tyske bilprodusenten blant de aller beste.

Kjøreegenskaper: 5

Er det en ting du kan være sikker på når du kjører av gårde i en BMW er at den uansett form og fasong alltid leverer varene når det gjelder kjøreegenskaper.

Kjøregleden venter ikke rundt neste sving, den er der med en gang. Man sitter lavt, nesten som i en gokart, og det føles som bilen er bygget rundt føreren.

Styringen er meget presis og understellet er sportslig satt opp. Trår man til for hardt i svingene overstyrer den lett, men blir effektivt hentet inn av de elektroniske hjelpemidlene.

Er man en aktiv sjåfør skal det nevnes at antiskrenssytemet kan skrus av i to trinn - derfor er et smil om munnen aldri langt unna.

Motor: 4

Det er lett å bli litt lurt av dekalene på hekken, 316d-emblemet vitner om en 1,6 liters dieselmotor. Men den gang ei, det sitter nemlig en toliters diesel under panseret - og sånn sett kan vel 316d kalles en ulv i fåreklær.

Ulv i fåreklær er kanskje å tøye strikken vel langt, det er nemlig begrenset hvor mye moro man får ut av en 116 hester sterk dieselmotor.

I forhold til konkurrentenes dieselmotorer i tilsvarende størrelse føles dieselen i 316d noe gammeldags. Vi reagerer på noe hard gange og mer støy enn hos de beste, dessuten kunne den vært mer turtallsvillig.

LEKEN: Med de elektroniske hjelpemidlene slått av er 316d ypperlig lekekompis.
LEKEN: Med de elektroniske hjelpemidlene slått av er 316d ypperlig lekekompis. Foto: Handeland, Petter

Ytelser: 5

Rent ytelsesmessig er ikke 316d noe å hoppe i været over, men det forventes heller ikke av en "strupet" diesel på kun 116 hester. Men, takket være 260 Nm tilgjengelig fra 1750 o/min er akselerasjonen god nok i daglig trafikk.

Men, setter vi effekten i forhold til konkurrenter i samme klasse gjør faktisk 316d det ganske bra i våre akselerasjonstester.

Eksteriør: 3

BMW er for mange et elsk eller hat objekt, og smaken er som kjent - som baken. Og nettopp det lider 3-serien litt av, for den har fått noen år på baken - og begynner på mange måter å se litt gammel ut. Hovedkonkurrentene Audi A4 og Mercedes C-klasse har begge blitt nye, og det gjør jo ikke saken akkurat bedre.

I samme slengen tar vi med at det nå florerer av spionbilder av en kommende 3-serie på internett, og både coupe- og kabrioletversjonene får en facelift nå i vår.

Interiør: 4

Som nevnt innledningsvis føler man seg prioritert som fører i BMW 3-serie. Ergonomien er meget god, og de gode justeringsmulighetene på setene foran gjør at sittestillingen er nær perfekt - uansett kroppslengde og fasong. Sportstoler i stoff kan anbefales på det sterkeste

Akkurat som eksteriøret er også interiøret noe gammelmodig. Selve designen er for så vidt ryddig og oversiktlig, men bilen er ganske trang i både baksetet og i bagasjerommet.

Komfort: 4

TYSK PRESISJON: Interiøret er ryddig og ergonomisk riktig, men begynner å bli litt gammelmodig.
TYSK PRESISJON: Interiøret er ryddig og ergonomisk riktig, men begynner å bli litt gammelmodig. Foto: Handeland, Petter

Selv om 3-serie oser av kjøreglede og er ganske stiv i fjæringen er ikke komforten satt helt til side. Kompromisset mellom det sportslige og komfortable er blant de aller beste på markedet.

Som BMWs andre modeller er den stive fjæringen ikke den mest tilgivende blant brostein og trikkeskinner i bysentrum, men på landeveien er den så komfortabel du kan forvente av en bil med slik underholdningsfaktor.

Gode seter trekker opp, selv om støydempingen kunne vært bedre.

Sikkerhet: 5

BMW 3-serie ble testet i EuroNCAP i 2005 med svært godt resultat. Bilen oppnådde nær toppscore i både front- og sidekollisjon.

Det ga fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn. Fotgjengerbeskyttelsen er dårlig og ga kun en av fire stjerner.

Sikkerhetsutstyret er bra, og ESP-systemet opptrer meget balansert.

Miljø: 5

Som nevnt tidligere er 316d BMWs snilleste 3-serie hittil, noe man nyter godt av med tanke på bilens nypris. Akkurat dette med CO2-utslipp i forhold til ytelser er BMW flinke til.

NORGESBIL: Mange forbinner bakhjulsdrift med dårlig fremkommelighet, men takket værende de elektroniske hjelpemidlene 316d besitter havner vi aldri i problemer.
NORGESBIL: Mange forbinner bakhjulsdrift med dårlig fremkommelighet, men takket værende de elektroniske hjelpemidlene 316d besitter havner vi aldri i problemer. Foto: Handeland, Petter

10,9 sekunder på sprinten 0-100 km/t er ikke verst for en 1400 kg tung sedan med et utslipp på under 120 gram CO2/km - 118 gram for å være helt nøyaktig.

Miljøkonkurrenten Audi A4 2,0 TDI 120 hk har i forhold dårligere ytelser (11,2 sek) og høyere CO2-utslipp (134 gr/km).

BMW oppgir selv bilen til et forbruk på 0,45 l/mil, selv om vi må opp i 0,58 l/mil i vår til dels krevende testrute. Audi A4 2,0 TDI på sin side fullførte på 0,57 l/mil.

BMW 316d skal dessuten ha skryt for et stopp/start-system som fungerer meget godt.

Pris/utstyr: 4

Som kjent er er BMW i utgangspunktet en relativt kostbar bil. Til tross for at dette er den klart rimeligste versjonen av 3-serie har den en startpris på 326.500 kroner. Man skal være ganske sikker i sitt valg for å ikke la seg friste av konkurrenter som byr på mange av de samme kvalitetene til en lavere pris.

BMW er også dyre på ekstrautstyr, og vår testbil, som var relativt beskjedent utstyrt, lander på 384.560 kroner.

Men så er det dette med følelse og interesse igjen, for der scorer nemlig BMW alltid høyt. Er man mer enn middels bilinteressert og man søker den underholdningen disse bilene gir, må man være villig til å betale for det. Og her får man det man betaler for, og enda litt til.

SOM SMURT: Sportssetene i stoff er meget behagelige og gir i tillegg all den støtten man trenger.
SOM SMURT: Sportssetene i stoff er meget behagelige og gir i tillegg all den støtten man trenger. Foto: Handeland, Petter

God annenhåndsverdi og antatt lave driftskostnader noteres på plussiden da det hele summeres.