Biler med lavt forbruk
Bilene som er billigst i drift
Disse bilene bruker minst drivstoff.
Alle bilene vi tester blir kjørt gjennom en fast forbrukstest. Her viser vi deg hvilke modeller i ulike klasser som har brukt minst fra 2010 til i dag.
Hvilken bil du velger, spiller en stor rolle for hva du ender opp med i bensin- eller dieselregning. De siste to årene har vi kjørt over 230 biler i test og resultatene viser at det kan skille opp mot 50 % mellom den beste og den dårligste innen samme bilklasse.
Like viktig som hvilken bil du velger, er imidlertid kjørestilen og bevisstheten rundt forbruket. Det hjelper ikke å kjøre Toyota Prius hvis skiboksen står på hele året, dekktrykket er lavt og gasspedalen fungerer som en av-på-bryter.
Dermed er mye opp til deg. Kjøper du riktig bil og legger an til en fornuftig kjørestil, kan du fort redusere drivstoffkostnadene 5-10 000 kroner per år, avhengig av hvor langt du kjører og hva slags biltype du har.
Her er de bilene som har utmerket seg i våre tester de siste to årene:
Småbiler
Ikke uventet er det småbiler med moderate dieselmotorer som bruker minst drivstoff i våre tester. Aller best er Mini One D med et forbruk på 0,40 liter per mil. Hakk i hel følger Peugeot 207 99G (0,41), Toyota Verso S D-4D (0,41) og Kia Rio 1,1 CRDi (0,42).
Kompaktbiler
Det er VW Golf Bluemotion som leder an blant kompaktbilene med et forbruk på 0,45 liter per mil. Men du må ikke kjøpe en forbruksoptimert versjon for å kjøre billig; også med DSG automatgir går VW Golf 1,6 TDI billig (0,48).
Toyota Auris er snill med drivstoffet både i dieselversjon (0,47) og som hybridutgave (0,52). Dessuten viser den nye BMW 1-serie at sportslig moro også kan kombineres med lavt forbruk. Dieselvarianten 116d har gått forbruksrunden på 0,47 liter per mil, mens bensinversjonen 116i klarte seg på 0,57.
Er du på jakt etter en drivstoffsnill stasjonsvogn kan Peugeot 308 SW 1,6 HDi (0,48) anbefales, og heller ikke Ford Focus 1,6 TDCi stasjonsvogn gjør seg bort (0,52).
Familiebiler
De siste årene har 1,6-liters dieselmotorer blitt såpass sterke at de klarer å trekke en familiebil rundt på fornuftig vis. Aller billigst har Skoda Octavia Greenline stasjonsvogn gått i vår forbruksrunde med 0,47 liter per mil.
Men selv om små dieselmotorer går billig, har også ytelsessterke toliters dieseler gjort det bra. Særlig i nye BMW 320d med 163 hk der både Sportline-versjon (0,54) og EfficientDynamics-versjon (0,51) med åttetrinns automatgir gjør en svært god figur.
Av de større modellene med 1,6-liters dieselmotor er Skoda Superb Greenline stasjonsvogn (0,50) en bil med mye plass per dieseldråpe.
Det samme gjelder Peugeot 508 1,6 HDI SW som vi har kjørt på test to ganger med resultat på 0,52 og 0,54 liter per mil.
Biler med firehjulsdrift
Den nye Subaru XV 2,0 DL med toliters bokserdiesel på 109 hk satte i vinter ny forbruksrekord for firehjulsdrevne biler da den klarte seg med 0,55 liter per mil i forbrukstesten.
Men også andre firehjulsdrevne crossover- og stasjonsvognsmodeller er snille med drivstoffet. BMW X1 xDrive18d (0,57), Skoda Octavia 1,6 TDI 4x4 stasjonsvogn (0,58) og VW Passat 2,0 TDI 4Motion (0,58) er bevis på det.
Du må litt lenger opp på lista for å finne de gjerrigste SUV-modellene: Audi Q3 (0,61) leder an med Mitsubishi ASX (0,65) og VW Tiguan 2,0 TDI (0,66) hakk i hæl.
Og du behøver ikke stirre med olmt miljøblikk på alt som har firehjulsdrift og stor motor. Audi A6 3,0 TDI quattro (0,66) og BMW X5 xDrive 30d LE (0,69) slår mange svakere firehjulsdrevne modeller.
Elbiler og plug-in hybrid
Vi har kjørt de viktigste elbilene og plug-in hybridene på test, men det er bare Toyota Prius Plug-in (0,49) og Opel Ampera (0,53) som har klart hele den 200 km lange testrunden.
Verken Nissan Leaf eller trekløveret Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero eller Peugeot iOn klarer særlig mer enn 8-12 mil i praktisk rekkevidde.
Men om det holder, er selvfølgelig elbilene billigere i rene «drivstoffutgifter» enn de modellene som er avhengig av fossilt drivstoff på tanken.
Les også:
Quiz: Hva slags bileier er du?
Slik avslører du triksing med kilometertelleren
Tips for lavere forbruk
1) Unngå rykkete kjøring med harde akselerasjoner slik at du må bremse (også motorbrems) hyppig. Se fremover for om mulig å tilpasse hastigheten for å slippe å måtte bremse for bilene foran, for eksempel ved å "sikte" inn på grønt lys i lyskrysset foran. Ser du at du må stoppe på rødt, unngå å motorkjøre helt frem, utnytt heller bilens treghet og trill frem.
2) Bruk høyest mulig gir, og "hopp over" gir. Har bilen cruisekontroll, bruk denne med bilen i høyeste gir.
3) I tett trafikk med tendenser til kø, forsøk å kjøre i jevn hastighet både i oppover- og nedoverbakker for å bidra til mindre kødannelse. Unngå spesielt å sakke av i oppoverbakker.
4) Kjøretøy i saktegående kø har mye høyere forbruk enn ved kjøring i jevn hastighet i høyeste gir.
5) Mange kan bruke 5.(6.) gir mer enn de gjør. Moderne bensin- og dieselmotorer tåler godt å brukes ned til under 1500 o/min, noe som typisk tilsvarer ca. 50 km/h i høyeste gir. Spesielt på flat vei og slake oppover- og nedoverbakker kan betydelige besparelser oppnås ved bruk av høyeste gir, med mindre motorbrems kan brukes og motoren har drivstoffkutt.
6) Bruk motorvarmer når det er kaldere enn +10 °C, men ikke la den stå på i mer enn to timer da det gir liten gevinst. Bruk av motorvarmer før korte kjøreturer, reduserer forbruket og karbonmonoksid (CO)- og hydrokarbon (HC)-utslippene betydelig, spesielt for bensinbiler. Under 0 °C kombiner gjerne motorvarmer med kupévarmer for å øke trafikksikkerheten ved at du får en lettstartet, sommervarm bil med isfrie ruter.
7) Unngå bruk av takstativ (takboks) og unødvendig ballast.
8) Tenkt på at bruk av klimaanlegget i bilen øker drivstofforbruket med 3-8 prosent.
9) La ikke motoren gå unødvendig på tomgang.
10) Velg dekk med lav rullemotstand og bruk riktig lufttrykk i dekket. Da varer dessuten dekkene lenger.
11) Ryker det svart av bilen bruker den unødvendig mye drivstoff og har samtidig høye CO- og HCutslipp.
Kilde: Autolease og NAF