Audi S3
En fantastisk bil å kjøre
Men den har én stor «feil». Prisen er fra 753.400 kroner.
Slik det sømmer seg en premiumprodusent, har Audi en egen serie med sportslige modellversjoner.
S- og RS-betegnelser foran de vante modellsifrene hos Audi, får det til å sitre i gassfoten hos de bilinteresserte.
Selv om Audi S3 er den rimeligste av S- og RS-versjonene, blir du ikke servert enkel spoilertrimming og noen ekstra hestekrefter.
Da vi prøvekjørte Audi S3 i Tyskland, ga vi deg en grundig innføring i hva Audi S3, men her er de viktigste detaljene:
Firehjulsdrift, 2,0-liters turbomotor med 300 hk, senket sportsunderstell, samt utvendige og innvendige godbiter. Det skulle være gode muligheter til å holde deg våken bak rattet.
Kjøreegenskaper: 6
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1984
Effekt, hk ved o/min: 300/5500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1800-5500
Egenvekt, kg: 1520
Tilhengervekt, kg:
Lengde/bredde/høyde, cm: 431/179/139
Bagasjerom, liter: 340-1180
Standard dekkdimensjon: 225/40R18
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,69
CO2-utslipp, g/km: 159
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,9
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 753 900
Pris testbil, kr: 884 890
For sikkerhets skyld tok vi en tur innom Rudskogen da vi skulle teste Audi S3. Det er en bil du kun kan nyte i korte blaff på norske landeveier. De er morsomme nok, men du kjenner hele tiden at bilen kun utnytter en liten del av et stort register.
Når den får løpe fritt, viser det seg at Audi S3 er en verdig bærer av S-betegnelsen. Kraftige og utholdende bremser, samt et veigrep som på sitt mest innbitte nekter å slippe tak i moder jord.
Spesielt fin er innstyringen: Den lystrer kommando umiddelbart, og selv med høy fart inn i Rudskogens krappe svingkombinasjoner, sitter det som om noen hadde lagt skinner på idealsporet. Understyring vil S3 ikke høre snakk om.
Etter Rudskogen-stuntet kjører vi langtur blant fotobokser og i 60-80-soner. Heldigvis er Audi S3 fin i normal trafikk. I motsetning til en del andre fort-fort biler, må du ikke kjøre over 100 km/t for at alt skal kjennes riktig.
Motor: 6
Den firesylindrete, toliters turbomotoren har imponerende tall: 300 hk ved 5500 o/m og solide 380 Nm mellom 1800-5500 o/m. Det betyr umiddelbar respons, samt et kraftfullt drag fra tomgang og opp til rødmerkingen på turtelleren.
Men de forteller bare en del av historien; opplevelsen av motoren er enda viktigere. Audi har foretatt en utmerket lydtuning, med en herlig tenor fra de fire utblåsningsrørene bak. Akkompagnert av iltre bjeff hver gang du skifter gir. Alt naturligvis forsterket når du velger sportsinnstilling for motor og girkasse.
Vi merker motorlyden enda bedre på Rudskogen. Her får bilen strukket ordentlig ut, med en herlig metallisk motorklang på høye turtall. Det kiler i ørene og sender frydefulle grøss ned ryggraden.
Du får S3 med manuell girkasse, mens vår bil hadde sekstrinns DSG-girkasse. Den fungerer utmerket enten du glir rolig med trafikken, eller pisker rundt på Rudskogen.
TESTDATA
0-100 km/t, sek.: 6,1
60-100 km/t, 4. gir: 4,3
60-100 km/t, 5. gir: 5,6
60-100 km/t, 6. gir: 8,3
60-100 km/t, kickdown: 2,8
80-120 km/t, 4. gir: 4,2
80-120 km/t, 5. gir: 5,7
80-120 km/t, 6. gir: 7,7
80-120 km/t, kickdown: 3,3
Støy tomgang, dBA: 48,8
Støy 50 km/t, dBA: 64,2
Støy 80 km/t, dBA: 68,9
Støy 100 km/t, dBA: 70,9
Testforbruk, l/mil: 0,8
Ytelser: 6
Du får neppe mye bruk for krabbefeltet i Audi S3. Den går som skutt ut av en kanon, med et fartspotensial du bruker opp i løpet av noen sekunder innen norske fartsbegrensninger.
Det er ikke mange biler som havner under 3 sekunder i forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t. men Audi S3 klarer det sågar på 2,8 sekunder.
Til sammenligning gjør en Tesla Model S det samme på 2,5 sekunder, mens en av hovedkonkurrentene - BMW M135i - klarer det på 2,6 sekunder. Sistnevnte i tredørs, bakhjulsdrevet versjon. Med fem dører og firehjulsdrift blir M135i 90 kg tyngre.
Du behøver sjelden å lokke frem alt på en gang: Lette trykk på gassen gir solid skyv og selv raske biler forsvinner i bakspeilet.
Eksteriør: 5
For et utrent øye ser Audi S3 i stor grad ut som en vanlig Audi A3 med styling og store hjul. Men en ihuga " carspotter" vil straks dra kjensel på Audi S3, ikke minst bakfra er det vanskelig å unnskylde to doble eksosrør.
Denne filosofien splitter våre biltestere i to grupper. Den ene synes S3 blir litt for snill og beskjeden, mens den andre mener at det smart at en så rask bil ikke reklamerer med potensialet i alle sammenhenger.
Interiør: 5
Innvendig beholder Audi S3 de viktigste fortrinnene fra den vanlige Audi A3 Sportback. Relativt god bakseteplass, mens quattro-systemet reduserer bagasjeromsvolumet fra 380 til 340 liter i forhold til fen forhjulsdrevne utgaven.
Vi setter pris på rent, ryddig dashborddesign og selv om utgangspunktet er en kompaktklassebil til 300 000 kroner, holder kvalitetsfølelsen fint til prislappen på over 700 000 kroner.
Betjeningskonseptet, der mange funksjoner nås via skjermen og hjul/knapper i midtkonsollen, er fortsatt blant de beste.
Komfort: 3
Selv om Audi S3 er en meget sportslig bil, har den like fullt et akseptabelt komfortnivå. En av de beste bidragsyterne er utmerkede sportsseter. Du har flott sidestøtte og polstringen i rygg- og sittepute er passe fast. Dessuten har du rikelig justeringsmonn, slik at ulike personer lett finner en meget behagelig sittestilling.
Audi Drive Select med Audi Magnetic Ride (11 580,-) lar deg velge mellom sportslig, normal og komfortabel innstillinger av styring, motor/gir og støtdempere. I tillegg kan du sette systemet i auto eller lage en egen, tilpasset innstilling.
På langtur kan du gjerne velge komfort eller auto, for bilen er fortsatt sportslig nok, samtidig som fjæringskomforten er merkbart bedre i komfortinnstilling.
I likhet mer andre A3 vi har kjørt på test, er heller ikke S3 spesielt stillegående. På grov asfalt merker du hjulstøy godt og snaut 71 dBA i 100 km/t er i meste laget.
Sikkerhet: 5
Audi A3 gjorde det bra da den ble testet hos EuroNCAP i 2012. Bilen fikk fem av fem stjerner som totalkarakter.
Spesielt imponerende er 95 prosent score for beskyttelse av voksne. Det oppnår A3 grunnet solid struktur og god beskyttelse av knær og lår i frontkollisjon, samt god beskyttelse i begge sidekollisjonstestene. Også whiplash-beskyttelsen er bra.
For beskyttelse av barn oppnår A3 87 prosent score, beskyttelse av fotgjengere gir 74 prosent og assistentsystemer får 86 prosent.
Audi A3 kan leveres med ekstrautstyr som øker den aktive sikkerheten.
Pris/utstyr: 2
Det rumler hult i bankboksen når du har tømt den for godt over 700 tusenlapper. Tredørsversjonen starter på 730 800 kroner, mens vår S3 Sportback S tronic blir din fra 753 900 kroner.
Som vanlig er det ikke vanskelig å forsvare dypdykk i utstyrslisten. Vi la til noen opsjoner i Audis bilkonfigurator og endte opp med ca. 80 000 kroner.
Blant annet S-line seter i skinn, LED-lys, Bang Olufsen sound system, magnetic ride og navigasjon. Ting vi syntes forbedret kjøreopplevelsen på testbilen.
Skal du eie en Audi S3 for egen regning, blir det sannsynligvis et regnestykke med en del nuller bak. Kostbare spesialmodeller taper seg ofte mye i verdi, i tillegg til stiv forsikringspremie og høyere kostnader for dekk, drivstoff og service.
Forbruk: 3
Vi er blitt veldig bortskjemt med moderne bensinbiler og hyggelige forbrukstall. De offisielle tallene i EU-miksen hevder at Audi S3 skal nøye seg med 0,69 l/mil og et CO2-utslipp på 159 g/km.
Riktig så bra går det ikke i den virkelige verden. I vår 20 mils forbrukstest bruker Audi S3 0,8 l/mil. I forhold til bilens svært gode ytelser, er det lite å utsette på resultatet.
Eksempelvis bruker VW Golf GTI med forhjulsdrift og 230 hk 0,74 l/mil i vår test.
Konklusjon: 6
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Vi har ikke mye å utsette på Audi S3. Utførelsen av kompaktbil i rakettklassen kan neppe bli mye bedre: Akselerasjon i toppklasse, godt balanserte vei- og komfortegenskaper, kombinert med en svært stemningsskapende lydkulisse.
Har du grenseløs selvbeherskelse i trafikken og en bunnløs bankkonto, er det bare å la seg overøse av kompetent kjøreglede.
Les også:
De beste bilene under 350 000 kroner som vi har testet
Mercedes' nye og vanvittige flaggskip