Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre

I SUV-landet Norge er ikke 425 000 kroner noen upris for en høy firehjulstrekker. Og i alle fall ikke om den har fire ringer i fronten.

VEKKER OPPSIKT: Med offroadpakke og oransj lakk, er det ingen tvil om at vår test-Q3 synes på veien.
VEKKER OPPSIKT: Med offroadpakke og oransj lakk, er det ingen tvil om at vår test-Q3 synes på veien. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Da Audi Q3 kom på markedet i Norge høsten 2011, kjørte vi bilen i en omfattende sammenligningstest. Her fikk Q3 bryne seg på konkurrenter fra den lille, men eksklusive klassen for kompakte prestisje-SUVer.

Vi kjørte da Audi Q3 2,0 TDI quattro med i 177 hk og S tronic. Det er en relativt kostbar pakke, og på noen punkter falt den Q3-versjonen gjennom i sammenligning med biler på samme prisnivå.

Nå har vi kjørt den rimeligste Q3-versjonen med firehjulsdrift; med 2,0 TDI-motor på 140 hk og manuell girkasse. Da synker startprisen med gode 60 000 kroner, og konkurransebildet blir annerledes: Her møter Q3 dyrere varianter av folke-SUVene, som blant annet sin tekniske tvilling VW Tiguan.

Kjøreegenskaper: 4

Det er ikke så lenge siden vi kjørte VW Tiguan, og kjøreinntrykket både fra våre dynamiske tester og i vanlig trafikk levner ingen tvil om de tekniske familielikhetene mellom disse VW- og Audi-modellene.

Audi Q3 kjører snilt og forutsigbart, med en tydelig definert understyring (svingbuen blir større) når det begynner å gå fort i svingene. Også quattro-systemet i Q3 bidrar til typisk forhjulsdrevne egenskaper:

En lamellkobling (Haldex 4) gir i utgangspunktet en kraftfordeling på mellom 7 og 10 prosent til bakhjulene. Systemet sender mer kraft til bakhjulene når det registrerer at det er glatt.

Dermed blir ikke kjøreopplevelsen like dynamisk som de mer avanserte quattromodellene til Audi, eller hos konkurrenten BMW X1 med xDrive. Om du ikke kjøper Audi Q3 for sportslige kjøreegenskaper, fungerer det like vel godt nok.

FORHJULSDREVEN: Haldex-systemet overfører litt av kreftene til bakhjulene hele tiden, men Q3 har likevel en forhjulsdrevet karakter - spesielt hvis man sammenligner med hovedkonkurrenten BMW X1.
FORHJULSDREVEN: Haldex-systemet overfører litt av kreftene til bakhjulene hele tiden, men Q3 har likevel en forhjulsdrevet karakter - spesielt hvis man sammenligner med hovedkonkurrenten BMW X1. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Tekniske data

Motor, cm³: 1968

Effekt, hk ved o/min: 140/4200

Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750-2500

Egenvekt, kg: 1610

Tilhengervekt, kg: 1800/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 439/183/161

Bagasjerom, liter: 460-1365

Standard dekkdimensjon: 215/65-16 U

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,57

CO2-utslipp, g/km: 149

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,9

Toppfart, km/t: 197

Pris fra, kr: 427 100

Pris testbil, kr: 523 420

Det er VW-konsernets «allbruksmotor» du finner under panseret i denne Audi Q3. Den toliters common-rail dieselen har 140 hk og et dreiemoment på 320 Nm mellom 1750-2500 o/m. Sammen med en lettsjaltet sekstrinns manuell girkasse, der utvekslingene stemmer godt med norske kjøreforhold, gir det en harmonisk drivlinje.

Ikke minst fordi kraftutviklingen er jevn og smidig allerede fra lave turtall, og fordi motoren går pent uten vibrasjoner og grovt støybilde, noe som eksempelvis preger gangen hos BMW X1.

Ytelser: 5

Da vi testet 177 hk-versjonen av Q3, var den raske akselerasjonen en av bilens tydelige fortrinn. Selv om det er hentet mindre effekt og dreiemoment ut av denne Q3-versjonen, er den likevel blant de aller raskeste i denne prisklassen. Spurtstyrken er god, samtidig er motoren sterk nok til å orke svinger og bakker både i 5. og 6. gir.

Med kjappeste forbikjøringsakselerasjon på 5,7 sekunder fra 60-100 km/t og 8,3 sekunder fra 80-120 km/t, er den merkbart kvikkere enn den BMW X1 xDrive18d vi kjørte i 2010. Også VW Tiguan med samme motor parkeres greit, mens det er Mazda CX-5 med 2,2-liters diesel på 150 hk som ligger tettest på Audi Q3 akselerasjonsmessig.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Eksteriør: 4

GOD AKSELERASJON: Q3 er blant de raskeste bilene i denne prisklassen. Mazda CX-5 med 2,2-liters dieselmotor er den skarpeste konkurrenten når det kommer til ytelser.
GOD AKSELERASJON: Q3 er blant de raskeste bilene i denne prisklassen. Mazda CX-5 med 2,2-liters dieselmotor er den skarpeste konkurrenten når det kommer til ytelser. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Testbilens Samoaoransje metallic (7 780,-) er kanskje ikke den mest typiske Audi-fargen, men sammen med en omfattende offroadpakke (35 240,-) med utvendige stylingelementer og 18-tommers felger, vekker den i alle fall oppsikt.

Testdata

60-100 km/t, 3. gir: 5,7

60-100 km/t, 4. gir: 7,6

60-100 km/t, 5. gir: 11,1

80-120 km/t, 4. gir: 8,3

80-120 km/t, 5. gir: 11,0

80-120 km/t, 6. gir: 14,9

Støy tomgang, dBA: 47,4

Støy 50 km/t, dBA: 63,6

Støy 80 km/t, dBA: 66,5

Støy 100 km/t, dBA: 68,9

Testforbruk, l/mil: 0,53

Audi har valgt å runde av Q3-karosseriet etter alle kunstens regler, spesielt linjene rundt passasjeravdelingen. Dermed ser Q3 relativt liten og nett ut i trafikken, samtidig det ikke blir av de mest spennende og moderne designene i Audis aktuelle modellprogram. Der holder vi fortsatt en knapp på Audi A5 Sportback.

Interiør: 4

Selv om Audi Q3 ikke helt kan matche dyrere Audimodeller som Audi A6 på opplevd kvalitet, er interiørdesign og finish i den absolutte toppklassen når vi kikker på andre kompakt-SUVer med startpris i overkant av 400 000 kroner.

I likhet med mange av konkurrentene, er ikke Audi Q3 spesielt plasseffektiv eller rommelig. Innvendig plass er omtrent på nivå med Audi A3 Sportback. I og for seg ingen bombe, siden Q3 baserer seg på samme plattform som den utgående A3.

Det betyr tilstrekkelig plass for fire voksne, og et relativt grunt bagasjerom der målene er på linje med konkurrentene. Ifølge normtallene er volumet 460-1360 liter, men utformingen gjør at du skal velge kolli med omhu for å få det meste ut av plassen.

Komfort: 5

Selv om ikke Audi Q3 er like vellykket i alle deler av komfortkapittelet, sitter du likevel igjen med et inntrykk av å kjøre en behagelig bil. Den lette styringen, smidige girkassen og de svært gode sportssetene (6 580,-) sørger for umiddelbar trivsel på førerplass.

I TOPPKLASSE: Det mangler litt i forhold til de mer luksuriøse Audi-modellene, men Q3 er likevel i toppklasse når vi sammenligner med andre kompakt-SUV-er med startpris rundt 400 000 kroner.
I TOPPKLASSE: Det mangler litt i forhold til de mer luksuriøse Audi-modellene, men Q3 er likevel i toppklasse når vi sammenligner med andre kompakt-SUV-er med startpris rundt 400 000 kroner. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

I tillegg er støynivået relativt behagelig; 68,9 dBA i 100 km/t er akseptabelt for bilklassen, særlig siden dekk i dimensjon 235/50-18 normalt høres ut som tomme oljetønner i biler av denne størrelsen. I tillegg er lydbildet fritt for irriterende lyder.

Audi Q3 svikter en smule i forhold til de beste konkurrentene på fjæringskomfort. Ikke det at bilen kjennes direkte ubehagelig verken i bytrafikk eller på lande- eller motorvei. Det er mer en konstant uro i bilen, der understellet i stedet for å glatte over ujevnheter, alltid gjør deg oppmerksom på at du kjører over dem.

Sikkerhet: 6

Audi Q3 er blant de aller sikreste kompakt-SUVene EuroNCAP har testet per juli 2012, en ære den deler med Mazda CX-5. Den oppnår fem av fem stjerner i totalkarakter, med en score på 94 % for beskyttelse av voksne, 85 % for beskyttelse av barn, 52 % for fotgjengere og 86 % for sikkerhetssystemer.

I kommentarene til testresultatet fremhever EuroNCAP at passasjerområdet er solid ved frontkollisjon, samt som knær og lår er godt beskyttet. I sidekollisjon med barriere får Q3 toppscore. I den mer utfordrende sidekollisjonstesten mot stolpe er fortsatt beskyttelsen tilstrekkelig i brystregionen og god i alle andre områder. Også beskyttelsen av barn og mot whiplashskader ved påkjørsel bakfra får god omtale.

Våre dynamiske tester viser at ESP-systemet fungerer raskt og effektivt, slik at det er enklere for føreren å beholde kontrollen i en kritisk situasjon. Sidekollisjonsputer bak, samt filoveråkningssystemene "side assist" og "f ile assist" er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Pris/utstyr: 3

Du må bla opp i overkant av 420 000 kroner for Audi Q3 2,0 TDI quattro. I tillegg bør du regne med å bruke minimum 40-50 000 kroner på tilleggsutstyr. Vår bil hadde ekstrautstyr for drøye 100 000 kroner, men ikke alt på testbilen faller i kategorien «må ha».

Hvor mye prestisjen til de fire ringene i grillen betyr og hvor store prispåslag man kan operere med for ekstrautstyr er sannsynligvis et interessant samfunnsøkonomisk barometer. I alle fall når det finnes minst like gode og langt mer velutstyrte bilmodeller til samme pris som Audi Q3, men som neppe er «fine» nok for dem som velger Audi.

A3-NIVÅ: Hvis du kjøper SUV fordi du er ute etter plass, vil du sannsynligvis bli skuffet. Det gjelder også for Q3. Plassen er omtrent på linje med en A3 Sportback.
A3-NIVÅ: Hvis du kjøper SUV fordi du er ute etter plass, vil du sannsynligvis bli skuffet. Det gjelder også for Q3. Plassen er omtrent på linje med en A3 Sportback. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Uansett: Audi-kundene kan etter alt å dømme nyte en biltilværelse med relativt få problemer - den velprøvde VW Golf V-plattformen har produsert noen av VW-konsernets modeller med færrest feil og mangler. Og på bruktmarkedet vil vi anta at en kompakt Audi-SUV beholder sin attraktivitet minst like godt som konkurrentene.

Miljø: 6

På papiret har Audi Q3 2,0 TDI quattro med 140 hk og manuell girkasse hyggelige forbruks- og utslippstall. I EU-miks bruker bilen 0,57 liter per mil, og slipper ut 149 gram CO2 per kilometer og 123,9 mg NOx.

På vår testrunde hører bilen med til et av få gledelig unntak, der testforbruket ligger under normforbruket. Med 0,53 liter per mil er Audi Q3 ikke bare den gjerrigste SUV-modellen vi har testet, men også den mest drivstofføkonomiske firehjulsdrevne bilen vi har kjørt vår faste forbruksrunde med.

Også ved by- og nærkjøring er det mulig å slippe rimelig unna; våre testresultater viser i underkant av 0,7 liter per mil. Og med en forsiktig gassfot på langkjøring, havner du relativt enkelt nede på 0,4-tallet.

Konklusjon: 5

Selv om Audi Q3 ikke er like sportslig som de beste konkurrentene og andre Audi-modeller når det kommer til veiegenskaper, har den andre fortrinn. Den Audi-typiske kvalitetsfølelsen ligger merkbart over andre kompakt-SUVer, dessuten er forbruk og sikkerhet på topp.

Legg til gode ytelser og en harmonisk motor, så får det bli opptil kalkulatoren å bestemme om familieøkonomien tar seg råd til premiumpriser, spesielt på utstyrsfronten.

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

GJERRIG MOTOR: Q3 er en av få biler som havner under det oppgitte forbruket i vår testrunde. Den er også den aller mest drivstofføkonomiske firehjulsdrevne bilen vi har kjørt vår faste forbruksrunde med.
GJERRIG MOTOR: Q3 er en av få biler som havner under det oppgitte forbruket i vår testrunde. Den er også den aller mest drivstofføkonomiske firehjulsdrevne bilen vi har kjørt vår faste forbruksrunde med. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Les også:

Vi har testet fire biler som gjør livet morsommere

Denne stasjonsvogna setter SUV-ene i skyggen

Slik er promillegrensene utenlands