Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad

En helstøpt bil for norske forhold.

FULL PAKKE: Audi A4 Allroad virker nær sagt skreddersydd for norske forhold. Den er en god stasjonsvogn med ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. I tillegg er den pyntet med SUV-detaljene som mange liker. Foto: Petter Handeland
FULL PAKKE: Audi A4 Allroad virker nær sagt skreddersydd for norske forhold. Den er en god stasjonsvogn med ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. I tillegg er den pyntet med SUV-detaljene som mange liker. Foto: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Audi A4 Allroad er bygd etter et konsept som vi synes egner seg svært godt for norske forhold: En god stasjonsvogn har fått ekstra bakkeklaring og firehjulsdrift. I tillegg er den pyntet med SUV-detaljer som gjør at den ser tøffere ut.

Det er i det siste kommet flere biler som følger denne oppskriften, som VW Passat Alltrack, Skoda Superb 4Drive (i den lenkede artikkelen kalt Outdoor, men i Norge skal den hete 4Drive) og Peugeot 508 RXH.

Fra før finnes blant annet storebror Audi A6 Allroad, Volvo XC70 og Subaru Outback.

A4 Allroad har nå fått tilsvarende midtlivsoppgradering som de andre A4-modellene. Nye lys og en litt endret grill er det som er lettest å se, mens det innvendig handler om flere mindre detaljer samt forenklet menysystembetjening. Mange A4-versjoner har også fått redusert oppgitt forbruk. Du kan dessuten nå få ekstrautstyr som Google Earth-tilknytning og WLAN-sone.

Vi har kjørt A4 Allroad i versjonen med 2,0 TDI med 163 hk og S tronic dobbelclutchautomat.

Kjøreegenskaper: 5

Audi A4 Allroad har lengre fjærer og dempere enn en vanlig A4, og bakkeklaring en er økt med 3,7 centimeter. Det merker du mindre til enn man kanskje skulle tro.

Kanskje forsvinner litt av millimeterpresisjonen i styringen, men når vi kjører A4 Allroad gjennom tøffe manøvreringsøvelser på lukket bane for å simulere kritiske situasjoner, er A4 Allroad nær toppklassen når det gjelder håndterbarhet og veigrep.

I disse øvelsene er den langt bedre enn høyere SUV-er, som trolig vil være alternativet for noen av dem som vurderer å kjøpe A4 Allroad.

På norsk landevei av ymse kvalitet jobber understellet godt for å holde hjulene i kontakt med bakken. Den økte bakkeklaringen bidrar til at vi synes A4 Allroad er den A4-modellen som egner seg aller best for norske forhold.

Testbilens 18-tommere med 245/54-dekk viser sporingstendenser på slitt vei.

GODKJENT: I vår faste, 20 mil lange testrunde greier A4 Allroad seg med et forbruk på 0,59 l/mil - faktisk litt lavere enn oppgitt. . Resultatet er meget godt for en firehjulsdrevet bil med automatgir. Foto: Petter Handeland
GODKJENT: I vår faste, 20 mil lange testrunde greier A4 Allroad seg med et forbruk på 0,59 l/mil - faktisk litt lavere enn oppgitt. . Resultatet er meget godt for en firehjulsdrevet bil med automatgir. Foto: Petter Handeland

Motor: 6

TESTDATA

0-100 KM/T, SEK.: 9,7

60-100 KM/T, 4. GIR: 5,9

60-100 KM/T, 5. GIR: 7,4

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,2

80-120 KM/T, 5. GIR: 8,4

80-120 KM/T, 6. GIR: 11,3

80-120 KM/T, 7. GIR: 19,7

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,2

STØY TOMGANG, dBA: 45,7

STØY 50 KM/T, dBA: 60,5

STØY 80 KM/T, dBA: 65,2

STØY 100 KM/T, dBA: 67,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,59

Pakken med tolitersdiesel med 163 hk/380 Nm og sjutrinns S tronic dobbelclutchautomat overbeviser.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Motoren i seg selv oppleves som en av de mest moderne dieselene i denne størrelsesklassen. Støynivået er jevnt og lavt, og vibrasjoner er temmet.

Men det er automatgirkassen som virkelig løfter pakken. Med sju trinn til rådighet er bilen tilsynelatende alltid i rett gir. Girskiftene er raske, men komfortable.

Derfor er dette er en av de aller beste kombinasjonene av dieselmotor og automatgir på markedet i dag.

Ytelser: 4

Med sine 1745 kg er A4 Allroad ingen lett bil. Det merker vi både når vi kjører akselerasjonsøvelsene og ute på veien.

Bevares, 5,6 sekunder for 60-100 km/t og 7,2 for 80-120 km/t er pene tall. De indikerer det vi føler når vi kjører bilen:

Den har det ekstra kraftoverskuddet en råflott statusbil helst skal ha. Men den har ikke kraftoverflod.

Vi tror vekt og firehjulsdrift må dele mye av skylda for det, for den er godt merkbart langsommere enn for eksempel en BMW 320dA med omtrent like sterk motor, men uten firehjulsdrift.

Eksteriør: 6

ENKLERE: Menysystemet er blitt enklere å betjene. Foto: Petter Handeland
ENKLERE: Menysystemet er blitt enklere å betjene. Foto: Petter Handeland

Endringene i utseendet er ikke er store sammenlignet med forrige versjon, men særlig de nye lyktene setter en ekstra spiss på designen.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750

EGENVEKT, KG: 1745

TILHENGERVEKT, KG: 1900/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 472/184/

BAGASJEROM, LITER: 490

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,6

CO2-UTSLIPP, G/KM: 156

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,4

TOPPFART, KM/T: 207

PRIS FRA, KR: 509 000

PRIS TESTBIL, KR: 611 820

Det beste med A4 Allroad-designen, er hvordan bilen framstår ved siden av en vanlig A4 Avant. Sistnevnte er en ganske konservativ stasjonsvogn - vi har hørt flere si at for eksempel en Hyundai i40 ser mer sportslig ut.

A4 Allroad har derimot et veltrimmet, muskuløst utseende, uten at det eser ut som en bodybuilder på steroider.

Interiør: 4

Uansett hvor mye du kler på Audi A4 Allroad utvendig, kan du ikke skjule at det fortsatt er en mellomstor bil innvendig.

Plassen er skreddersøm for fire normalvoksne, og en tredjemann i baksetet merker fort at vedkommende ikke er spesielt velkommen.

Bagasjerommet er småtrangt målt mot "folkestasjonsvogner", men helt på høyde med større og dyrere SUV-er. Dashbord og interiørkvalitet er av godt Audi-merke.

Komfort: 4

Audi A4 Allroad framstår som en svært godt pakket bil, i den forstand at det ikke finnes ulyder i den, og at alle lydkilder er godt filtrert.

Ved vanlig bruk går motoren såpass stille at du merker fint lite til den. Det du hører, er i hovedsak hjulstøy som tross svære valser (245/45R18) ligger i et leie øret ikke synes er ubehagelig.

Når det gjelder fjæringskomfort, er A4 Allroad en ganske typisk A4. Det betyr et fast oppsett som vi synes kunne vært mer smidig på brå, korte ujevnheter. Siden det kan være mange av dem på norske veier, sliter A4 Allroad med å bringe gedigen statusbil-ro til dem i kupeen.

Sikkerhet: 5

Audi A4 ble testet i EuroNCAP i 2008 som sedanmodell. Den gjorde en meget god figur med fem av fem stjerner i totalkarakter, 93 prosent for beskyttelse av voksne og 84 prosent for beskyttelse av barn.

SOM SUV: Bagasjerommet er småtrangt målt mot folkestasjonsvogner, men helt på høyde med større og dyrere SUV-er. Foto: Petter Handeland
SOM SUV: Bagasjerommet er småtrangt målt mot folkestasjonsvogner, men helt på høyde med større og dyrere SUV-er. Foto: Petter Handeland

Spesielt beskyttelsen ved sidekollisjon og de adaptive kollisjonsputene for forsetepassasjerene fikk skryt.

Pris/utstyr: 3

Med en startpris på 509 000 kroner er ikke Audi A4 Allroad noen billig stasjonsvogn. Sett opp mot typiske SUV-konkurrenter er prisbildet likevel mer positivt.

Vår testbil er påkostet med utstyr for drøyt 100 000 kroner. Ekstrautstyr er typisk Audi-dyrt, så vi tror mange vil ende med å bruke minst 70 000 kroner ekstra.

DYRT EKSTRAUTSTYR: Selv med ekstrautstyr for 100 000 kroner har testbilen helmanuelle seter i en tid der langt billigere biler har elektrisk seteinnstilling. Foto: Petter Handeland
DYRT EKSTRAUTSTYR: Selv med ekstrautstyr for 100 000 kroner har testbilen helmanuelle seter i en tid der langt billigere biler har elektrisk seteinnstilling. Foto: Petter Handeland Foto: Handeland, Petter

Selv med ekstrautstyr for 100 000 kroner har testbilen helmanuelle seter i en tid der langt billigere biler har elektrisk seteinnstilling.

For øvrig oppleves testbilen som full pakke, og vel så det.

Firehjulsdrift og automatgir er med på å gjøre A4 Allroad til en meget populær bruktbil.

Miljø: 5

Audi A4 Allroad 2,0 TDI S tronic er oppgitt til å bruke 0,60 l/mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet er 156 g/km.

I vår faste forbruksrunde på 20 mil greier bilen seg med bitte litt mindre enn oppgitt forbruk, nemlig 0,59 l/mil.

Resultatet er meget godt for en firehjulsdrevet bil med automatgir. Det ligger bare litt over snittet for familiestasjonsvogner med mer moderat dieselmotor og drift på kun to hjul.

IKKE VELKOMMEN: Plassen er skreddersøm for fire normalvoksne, og en tredjemann i baksetet merker fort at vedkommende ikke er spesielt velkommen. Foto: Petter Handeland
IKKE VELKOMMEN: Plassen er skreddersøm for fire normalvoksne, og en tredjemann i baksetet merker fort at vedkommende ikke er spesielt velkommen. Foto: Petter Handeland Foto: Handeland, Petter

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene, men et uttrykk for hvordan den testede bilen står seg i forhold til konkurrenter på markedet da testen ble gjennomført.

Audi A4 Allroad er bygd etter en oppskrift som passer meget bra for norske forhold. Vi vet at mange ønsker seg firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring.

Fra vinterkjøring vet vi at A4 Allroads firehjulsdriftssystem er noe av det beste på markedet. I testbilen er dette i tillegg paret med et svært velfungerende automatgir.

Til sammen gjør dette etter vår mening at A4 Allroad 2,0 TDI S tronic er den beste A4-versjonen for norske forhold.

BARSK: Skliplater og fete gummilister hører selvsagt med på en Allroad. Foto: Audi
BARSK: Skliplater og fete gummilister hører selvsagt med på en Allroad. Foto: Audi

Ulempen er at det fort vil koste deg nærmere 600 000 kroner. Vi synes dessuten at understellet er litt lite smidig på ujevn vei, og det har vi en del av i Norge.

Les også:

Alle våre Audi-tester

Finner du et fint eksemplar, har du virkelig skutt gullfuglen

Superkombo: Ford Focus med motoren som er kåret til verdens beste