Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass

To ekstra dører gjør ikke Audi A1 Sportback så mye mer praktisk enn før. Men morsomt er det fortsatt.

SNAUT: Bakseteplassen i Audi A1 Sportback gir rom for voksne, men spesielt komfortabelt er det ikke om turen varer mye lenger enn en halvtime. FOTO: Terje Bjørnsen
SNAUT: Bakseteplassen i Audi A1 Sportback gir rom for voksne, men spesielt komfortabelt er det ikke om turen varer mye lenger enn en halvtime. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Audi er på banen med en ny versjon av småbilen Audi A1. Denne gangen dreier det seg om Audi A1 Sportback. Skal vi si det litt enkelt, er Sportback-versjonen rett og slett en A1 med bakdører. De viktigste dimensjonene som lengde og akselavstand er identiske. Den største forskjellen er at direkte tilgang til baksetet koster 6 400 kroner.

Teknisk sett er det ingen vesentlige forskjeller på tre- og femdørs modell. De deler den samme motorpaletten som starter med 1,2 TFSI på 86 hk. Da koster Audi A1 Sportback 199 900 kroner.

Deretter fortsetter bensinutvalget med 1,4-liters TFSI på 122, 140 (fra august) og 185 hk. Sverger du til diesel, er det 1,6 TDI med 90 eller 105 hk som gjelder. Da starter prisen på 205 800 kroner.

Audi A1 Sportback utfordrer de andre individualist-modellene, da spesielt Mini Clubman. Med ekstrautstyr du som regel bare finner i dyrere modeller, spesielle fargekombinasjoner og Audis kvalitetsfølelse i bunn, skal A1 Sportback vekke gjenklang hos dem som vil ha en eksklusiv bil, men ikke nødvendigvis trenger noe på fem meter og to tonn.

Kjøreegenskaper: 5

Audi liker at bilene deres skal gi en sportslig kjørefølelse, og Audi A1 Sportback faller ikke langt fra stammen. Styringen er direkte og bilen går presist dit du peker hjulene. I utstyrspakken Ambition (som på vår testbil) er sportsunderstell standard, noe som gjør at den kjennes fast og bestemt i reaksjonene.

For de fleste i kundegruppen til Audi A1 Sportback vil vi anta at trygge egenskaper er viktigere enn svært sportslig kjørefølelse. Derfor blir vi ikke spesielt sure over at bilen til syvende og sist slipper med forhjulene først i en forutsigbar understyring.

I våre dynamiske tester med slalåm og unnamanøver, er stabilitetskontrollen kjapt ute og korrigerer selv små kursavvik. Dermed blir kjøreopplevelsen i det daglige lettkontrollert og trygg.

KJAPPING: Med sterk bensinmotor og lav vekt er Audi A1 Sportback 1,4 TFSI like rask som langt dyrere biler. FOTO: Terje Bjørnsen
KJAPPING: Med sterk bensinmotor og lav vekt er Audi A1 Sportback 1,4 TFSI like rask som langt dyrere biler. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 6

Testdata

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI

0-100 KM/T, SEK: 9,4

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,0

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,0

60-100 KM/T, 5. GIR: 8,2

60-100 KM/T, 6. GIR: 11,4

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,9

80-120 KM/T, 4. GIR: 6,8

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,0

80-120 KM/T, 6. GIR: 12,5

80-120 KM/T, 7. GIR: 16,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,7

STØY TOMGANG, dBA: 41,5

STØY 50 KM/T, dBA: 64,4

STØY 80 KM/T, dBA: 68,0

STØY 100 KM/T, dBA: 70,7

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,59

Vi har skrytt mye av VW-konsernets 1,4-liters bensinturbo opp gjennom årene. Og vi har likt den aller best i kombinasjon med S tronic syvtrinns automatkasse som kombinerer det beste av manuell og automatisk giring. De drøyt 14 000 kronene den koster ekstra, har du glede av hvert sekund du kjører en A1.

Bensinalternativet kjennes spesielt fordelaktig i forhold til diesel i en småbil, der lavere støynivå og mindre vibrasjoner merkes bedre enn i en større bil. Kraftutviklingen er sømløs og harmonisk over et bredt turtallsregister. Det gir S tronic girkassen utmerkede arbeidsforhold. Dermed har du en drivlinje som ordner det aller meste på egen hånd.

Ytelser: 6

Hvorfor Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic føles så lettbent i trafikken, avslører våre akselerasjonstester: Fra 60-100 km/t nøyer den seg med 4,9 sekunder, mens 80-120 km/t går på 6,2 sekunder. Et lite trykk på gasspedalen er alt som skal til før du suser av gårde.

Dermed er Audi A1 Sportback like kjapp som BMW 320dA eller Mercedes C180 CGI - biler man umiddelbart plasserer i en helt annen klasse når det gjelder ytelser. Sammenligner du med den Audi A1 1,6 TDI vi kjørte på test i 2010, ser du at bensinmotoren er det rette alternativet for deg som liker at det går fort unna.

Eksteriør: 4

Vi syntes Audi A1 var sjarmerende og forfriskende annerledes da den kom i 2010. Kanskje gjør forskjellen mellom tre og fem dører større visuelt inntrykk enn vi trodde. Ellers så har de runde formene blitt hentet inn av en trend mot mer kantete linjer. Uansett er det en samstemming redaksjon som ikke tenner helt på Sportback-versjonen av A1.

Interiør: 4

SOM FØR: Den nye Audi A1 Sportback er i store trekk lik tredørs-versjonen som kom i 2010. FOTO: Terje Bjørnsen
SOM FØR: Den nye Audi A1 Sportback er i store trekk lik tredørs-versjonen som kom i 2010. FOTO: Terje Bjørnsen

Straks en bil får fem dører, blir forventningene til innvendig plass større enn om den har tre og et baksete som stort sett er til pynt. Ser man Audi A1 opp mot sine småbilkonkurrenter, kommer den relativt godt ut av det i forhold til eksempelvis VW Polo og Toyota Yaris. Men det er biler i samme klasse som er langt større innvendig, og aller rommeligst er Kia Rio.

Tekniske data

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI

MOTOR, CM3: 1390

EFFEKT, HK VED O/MIN: 122/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 200/1500-4000

EGENVEKT, KG: 1225

TILHENGERVEKT, KG: 1200/610

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 395/175/142

BAGASJEROM, LITER: 270-920

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-15 H

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53

CO2-UTSLIPP, G/KM: 122

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 9

TOPPFART, KM/T: 203

PRIS FRA, KR: 238 300

PRIS TESTBIL, KR: 309 040

Voksne sitter ikke helt komfortabelt over lengre tid, til det blir benplassen i knappeste laget. I 3-dørs A1 ble plassen til store barneseter noe begrenset av den relativt korte avstanden mellom baksete- og forseterygg, noe som etter alt å dømme er tilfellet også her.

Bagasjerommet i Audi A1 Sportback havner omtrent midt på treet av de småbilene vi har testet de siste to årene. På dette området er det Citroën C3 som er best egnet for deg som vil ha mye lasteplass.

Det store fortrinnet for Audi A1 Sportback er den utvilsomme kvalitetsfølelsen Audi er eksperter på. Både design, materialvalg og fornemmelsen av grunnfjell under kunststoffene er det ikke mange andre i denne klassen som matcher.

Komfort: 4

Med Ambition-versjonens sportsunderstell blir små dumper og asfaltskjøter til merkbare dulter ved by- og nærkjøring. Vinterdekk i dimensjon 195/55-16 burde gi gode forutsetninger for både smidig passering av ujevnheter og lavt støynivå, men Audi A1 Sportback blir aldri mer en halvveis behagelig selv oppe i landeveisfart.

Fra tomgang og opp til 40-50 km/t har bensinmotoren en klar støymessig fordel, men på støymålingene i 80 og 100 km/t (68 og 70,7 dBA) holder ikke Audi A1 Sportback mer enn et greit gjennomsnitt for klassen. Ifølge våre ører er det først og fremst veistøy som må ta skylden for det.

Igjen er det en annen klassisk Audi-verdi som redder dagen: Ambition-versjonens gode sportsseter og reguleringsmuligheter gjør at A1 er en bil du lett trives bak rattet på, selv på langtur.

Sikkerhet: 5

Audi A1 ble testet som 3-dørs av EuroNCAP i 2010. Bilen oppnådde gode resultater, med 90 % score for beskyttelse av voksne, 79 % for barn og 49 % for fotgjengere. Totalkarakteren var fem av fem stjerner.

HELT AUDI: Førsteklasses materialkvalitet og lekre detaljer vekker premiumfølelsen selv hos småbilfolket. FOTO: Terje Bjørnsen
HELT AUDI: Førsteklasses materialkvalitet og lekre detaljer vekker premiumfølelsen selv hos småbilfolket. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Bilen fikk skryt for en solid karosseristruktur, og god beskyttelse ved frontkollisjon. I kommentaren fra EuroNCAP er man noe forundret over at bilen gir bedre beskyttelse i testen som simulerer sidekollisjon mot stolpe, enn i sidekollisjon mot bil. Normalt sett er kollisjon mot stolpe en tøffere utfordring.

Pris/utstyr: 4

Tilsynelatende er Audi A1 Sportback en relativt prisgunstig bil. Men etter hvert som du kikker i utstyrslisten, forstår du at det må krysses av for litt av hvert om bilen skal tilfredsstille kravene til en premiumsmåbil i alle ledd.

Den største mangelen: Selv manuelt klimaanlegg er ekstrautstyr. Den rimeligste muligheten til å få det på plass er i en komfortpakke som koster 9 900 kroner og inkluderer midtarmlene samt parkeringssystem bak. Når du først er i gang, kan du da like godt betale ytterligere 2 010 kroner for den utmerkede klimaautomatikken som satt i vår testbil.

MIDDELS: Selv etter småbilstandard er ikke bagasjerommet i Audi A1 Sportback mer enn midt på treet rent størrelsesmessig. FOTO: Terje Bjørnsen
MIDDELS: Selv etter småbilstandard er ikke bagasjerommet i Audi A1 Sportback mer enn midt på treet rent størrelsesmessig. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

I tillegg virker det fornuftig å velge bilen med Ambition utstyrspakke til 13 300 kroner - aller mest grunnet de gode sportssetene og utvidete reguleringsmuligheter av setene foran, men også 16-tommers alufelger kjennes riktig til bilen.

Legger du på et par-tre andre ting, for eksempel xenon plus lys, metallic lakk og Audi sound system - vips er prisen på rundt 280 000 kroner. Da kan det fort være fristende å se hva du får ved å velge en bil i kompaktklasse - eksempelvis en Ford Focus.

Trøsten må være at Audi de senere årene har laget teknisk solide biler, som stort sett holder seg bra i verdi som brukt.

Miljø: 5

Ifølge normforbruket i EU-miksen skal Audi A1 Sportback bruke 0,53 liter per mil og slippe ut 122 gram CO2 per kilometer. I vår testrunde klarer bilen seg på 0,59 liter per mil, noe som er bra ytelser, motortype og automatgir tatt i betraktning.

Sammenligner vi med andre småbiler, er det likevel mer enn det store feltet av diesel-småttinger: De ligger i området 0,4-0,5 liter per mil. Eksempelvis klarte A1 med 1,6 TDI seg på 0,45 liter per mil.

For kjappfotbiler med bensinmotor bryner den seg mest mot Citroën DS3 med 156 hk. Den er raskere og har marginalt lavere forbruk (0,56), men langt dyrere. Blant andre småbiler vi har testet med bensinmotor og automatgir er det Toyota Yaris (0,55) og Skoda Fabia 1,2 TSI (0,61) som ligger nærmest.

VELG SPORTSSETER: Utstyr må til for å få det beste ut av Audi A1 Sportback. Ambitionpakken kan by på fine sportsseter. FOTO: Terje Bjørnsen
VELG SPORTSSETER: Utstyr må til for å få det beste ut av Audi A1 Sportback. Ambitionpakken kan by på fine sportsseter. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Karaktersettingen på Audi A1 Sportback er som å trille terning, der den ligger lenge og vipper mellom fire og fem, men til slutt faller ned på fem. Bakgrunnen er relativt enkel, for bilen gir seg nemlig ikke ut for å være noe annet enn den er: En sportslig, småsnobbete og sprek småbil. Og det lykkes den svært godt med.

Dilemmaet med Audi A1 Sportback oppstår når du kikker opp fra den relativ snevre verden av premiumaktige småbiler, og ser hva samme sum penger kjøper andre steder. Da er ikke «mye bil for pengene» det utrykket som dukker først opp i bevisstheten.

Les mer:

SPORTSLIG: Frisk motor og spenstige veiegenskaper er blant de beste egenskapene til Audi A1 Sportback 1,4 TFSI. FOTO: Terje Bjørnsen
SPORTSLIG: Frisk motor og spenstige veiegenskaper er blant de beste egenskapene til Audi A1 Sportback 1,4 TFSI. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Her er det beste sommerdekket

Quiz: Hvilke biler er dette?

Slik vasker du bilen riktig