6000 km med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn, 2014
Fantastisk familiebilpakke
Den er rommelig, lettkjørt, har 4WD, automatgir og motor med skikkelig punch. Kan du ønske noe mer av familiebilen?
Allerede fra den kom på markedet sensommeren 2013, har Skoda Octavia stasjonsvogn imponert oss. Den tok innersvingen på antatt større stasjonsvognskonkurrenter i en sammenligningstest, og har senere blitt en målestokk både for kompaktklasse- og mellomklassebiler i våre tester.
Skoda Octavia er en av de mest populære bilene med 4WD på det norske markedet. Med 4. plass på listen over firehjulsdrevne biler, er den sammen med Volvo XC70 (9. plass) eneste ikke-SUV på topp-ti-listen.
Derfor var Skoda Octavia med 4WD et naturlig valg som vinterens første langtestbil. Bilene vi plukker ut til langtest, blir vurdert enda grundigere enn ved en normal biltest.
Ved siden av daglig bruk og langturer i Vinter-Norge, fikk bilen også anledning til å strekke ut på en Tysklands-tur. Totalt kjørte vi 6300 kilometer med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4.
Vår testbil har en kraftig bensinmotor på 180 hk kombinert med 4WD og automatgir. Med en startpris på snaut 360 000 kroner, har dette blitt en av bestselgerne i Octavia-programmet.
Kjøreegenskaper: 5
Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 er en usedvanlig allsidig bil. Den føler seg like hjemme i 190 km/t på Autobahn, som på en snødekt hyttevei i det norske høyfjellet.
Dessuten er den en svært lettkjørt bil i det daglige: Oversiktlig, hendig og med den ekstra komforten automatgir sørger for.
Du behøver slett ikke oppføre deg som en rallyfører for å ha glede av firehjulsdrift: Det er enkle ting som den ubekymrede bakkestarten eller å krype ut av en nedfrosset parkeringsplass i Oslo sentrum.
Likevel setter vi pris på den mer umiddelbare responsen og mer konsekvente oppførselen på glatt underlag, mye takket være det nye 4WD-systemet (Haldex 5).
I motsetning til tidligere 4WD-systemer som kobler inn bakhjulene automatisk når forhjulene spinner, tillater teknikken i Haldex 5-systemet en langt mer fleksibel og tilpasset fordeling av kraften.
Nå er det i hovedsak elektronikken som styrer showet. Dermed kan bilprodusentene i større grad selv bestemme karakteren i Haldex 5-oppsettet.
For Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 betyr det at bilen ligner mer på en bil med permanent 4WD når du kjører aktivt på vinterføre.
Da kjenner du at bakhjulene er raskere med på notene og at kraftflyten føles stabil. Dermed blir bilen nøytral i svingene, og virker mer forutsigbar i oppførselen enn tidligere.
Motor: 5
Testdata
- 60-100 km/t, 4. gir: 6,5
- 60-100 km/t, 5. gir: 8,9
- 60-100 km/t, kickdown: 4,2
- 80-120 km/t, 4. gir: 7,1
- 80-120 km/t, kickdown: 5,4
- Støy tomgang, dBA: 42,0
- Støy 50 km/t, dBA: 61,2
- Støy 80 km/t, dBA: 65,2
- Støy 100 km/t, dBA: 67,9
- Testforbruk, l/mil: 0,78
- Misvisning 50 km/t: 48
- Misvisning 80 km/t: 77
- Misvisning 100 km/t: 96
VW-konsernet har godt grep om moderne bensinturbomotorer og 1,8-literen med 180 hk er på effekttoppen blant de firehjulsdrevne Octavia-modellene.
Dreiemomentet er økt med 30 Nm (250 til 280 Nm) i forhold til forhjulsdrevne utgaver med denne motoren. Det er tilgjengelig i et bredt område (1350-4500 o/m) og sørger for en jevn kraftflyt.
VW-konsernets omgang med motor- og girkassekombinasjoner skjønner vi oss ikke helt på. I noen modeller kan motor slik-og-slik kombineres med 4WD og girkasse sånn-og-sånn.
Mens den forhjulsdrevne Octavia med 180 hk har syvtrinns DSG automatgir, har 4x4-versjonen "bare" den sekstrinns varianten. Nei, det er ingen katastrofe, men vi merker små nyanseforskjeller til de beste.
Eksempelvis kjørte vi Mercedes-Benz B220 4Matic med syvtrinns girkasse sammen med Octavia, og da kjenner du at den sekstrinns girkassen tenker seg litt mer om og ikke alltid treffer like bra med girvalget som den syvtrinns i Mercedes.
Ytelser: 5
1,8-literen er en motor du trives med under alle forhold: Småsportslig med fin turtallsvilje og kjapp gassrespons når du ønsker, sterk og ustresset når du bare skal ha litt ekstra akselerasjon under vanlig kjøring.
I forbikjøringstesten fra 60-100 km/t bruker den beskjedne 4,2 sekunder med kickdown, noe som plasserer den blant de aller sprekeste familiebilene i denne prisklassen.
I forhold til Octavia 2,0 TDI 4x4 med 150 hk (5,1 sekunder) er bensinvarianten merkbart kvikkere.
At Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 er en bil med solide kraftressurser, merker du også på Autobahn. Der kjøreforholdene tillater, er den raskt oppe i 190 km/t. Fortsatt er det vilje til mer (toppfarten er oppgitt til 227 km/t), men nordiske piggfri vinterdekk sier stopp på 190.
Eksteriør: 4
Dette er ingen showoff-bil i nabolaget, og særlig når du kjører en sprek utgave som dette, kan det være like greit å ligge litt lavt i terrenget.
Tekniske data
- Motor, cm³: 1798
- Effekt, hk ved o/min: 180/5100-6200
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 280/1350-4500
- Egenvekt, kg: 1450
- Tilhengervekt, kg: 1600/720
- Lengde/bredde/høyde, cm: 466/181/147
- Bagasjerom, liter: 610-1740
- Standard dekkdimensjon: 205/50-17 V
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,67
- CO2-utslipp, g/km: 156
- 0-100 km/t, fabrikk, sek: 7,5
- Toppfart, km/t: 227
- Pris fra, kr: 360 000
- Pris testbil, kr: 444 900
Her er det for eksempel ingen markert stigende vinduslinje langs sidene, som er et knep som ofte benyttes for å skape visuell dynamikk.
I fronten ser nye Skoda Octavia nesten litt puslet ut, i forhold til faktisk størrelse. Den tynne, rette LED-lys-stripen i underkant av frontlysene bidrar heller ikke til å skape særlig tyngde foran.
Interiør: 6
Langtesten bekreftet det vi allerede har hevdet når det gjelder plass i Skoda Octavia stasjonsvogn: Den fungerer glimrende som familiebil.
Vi har prøvd oss på det aller meste, fra barneseter til flyttelass. For passasjerene er benplassen i baksetet veldig bra. Det gir fortsatt brukbar plass i forsetene om du har et normalt stort bakovervendt barnesete bak. I bredden er bilen litt smalere enn de største familiestasjonsvognene.
Bagasjerommet er litt smalere og kortere enn i de aller største familiebilene, noe Skoda i stor grad tar igjen på høyden. Dermed blir rommet kvadratisk og lettlastet.
Skoda oppgir bagasjeromsvolumet til 610-1740 liter. Det virker ikke helt urimelig i forhold til våre praksiserfaringer.
Vi finner oss godt til rette med betjeningslogikken i Skoda Octavia og setter pris på en generelt høyere kvalitetsstandard enn tidligere.
På de lange turene får vi brukt alle funksjonene i Columbus-navigasjonen med stor 8-tommers skjerm.Det koster 15 900 kroner og inkluderer DAB+. Skal du bruke bilen på lengre turer og i områder du ikke er så kjent, er Columbus verdt pengene.
Grafikken og berøringsskjermen er bra, dessuten er integrasjonen mot trafikkmeldingstjenester (særlig i Tyskland) svært god. Det gir forhåndsvarsling om køer og presis guiding rundt eventuelle trafikkproblemer.
Komfort: 5
Totalkomforten i oppleves som meget høy. På langtur får vi bekreftet at de gode setene med mange reguleringsmuligheter gir fremragende sittekomfort.
Støynivået er som det skal være i denne klassen, vi måler 68 dBA i 100 km/t. At fjæringen kan virke stram på små ujevnheter i lav fart, forsvinner når du passerer 50 km/t. På motorvei og landevei har Octavia nesten storbilaktig format.
I tillegg spiller andre detaljer i positiv retning; godt utsyn og oversikt fra førerplass, mens bi-xenon med automatisk frontlyssystem sørger for godt lys selv på mørke veier.
Sikkerhet: 5
Skoda Octavia er nylig testet i EuroNCAP-testen med meget godt resultat. Den får fem av fem stjerner i totalkarakter, med 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 66 % for fotgjengerbeskyttelse.
I kommentarene til resultatene sier EuroNCAP at passasjercellen holder seg stabil i en frontkollisjon. Både fører og passasjer er godt beskyttet, med et lite minus for nedre delen av beinet til føreren, som får betegnelsen tilfredsstillende.
I sidekollisjon mot bil scorer bilen full pott, mens den får mer trøbbel i den tøffere sidekollisjon mot stolpe. Her får beskyttelse av brystregionen betegnelsen svak. Sete og nakkestøtte gir god beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.
Som standard har Skoda Octavia ni kollisjonsputer.
Pris/utstyr: 6
Du finner ikke så mange andre familiestasjonsvogner med firehjulsdrift, automatgir og 180 hk til 360 000 kroner. I alle fall ikke med en ganske komplett utstyrspakke (Elegance) inkludert i prisen.
Vi krysset av for diverse nyttige og ikke fullt så nyttige elementer i utstyrslisten, og kom til at du kan legge på ca. 25 000 for nødvendig utstyr. Spesielt virker adaptiv cruisekontroll med front assist og city safe nødbrems til 5500 kroner fornuftig.
At Skoda også begynner å få visse premiumtakter, viser imidlertid det lett overdådige utstyrsnivået på vår testbil. Elektrisk bakluke, elektriske seter i Alcantara, 18-tommers felger og panorama soltak med mørke ruter er noe av det utstyret som bringer testbilens pris over 440 000 kroner. Men alt dette er slett ikke nødvendig for trivselen.
I tillegg har Skoda Octavia hatt et godt rykte som bruktbil. Versjonene med firehjulsdrift har holdt seg særlig godt i verdi.
Forbruk: 3
Ifølge EU-miksen skal Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn bruke 0,67 l/mil og slippe ut 156 g/CO2 per kilometer.
I virkelighetens verden blir det noe mer. I vår faste forbruksrunde havner bilen på 0,78 l/mil. Langtestdataene avslører også at bilen ligger litt over det vi hadde håpet og forventet:
Rundt 0,9 l/mil på Autobahn er forståelig, det samme er 1,0-1,1 l/mil ved nærkjøring på vinteren. At vi sliter med å komme ned mot 0,7 l/mil på langkjøring i Norge, er imidlertid skuffende.
Typiske familie-SUV-er med toliters dieselmotor og automat bruker som regel 0,65-0,7 l/mil, og Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI stasjonsvogn (med manuelt gir) nøyer seg med 0,51 l/mil i vår forbrukstest.
Konklusjon: 6
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Vi setter pris på fornuftige familiebiler. Vi setter også pris på biler med det lille ekstra som gjør dem underholdende å kjøre. Og når disse elementene en sjelden gang møtes, gjør det slett ingen ting at prisen er meget konkurransedyktig. Skoda Octavia befester dermed sitt favorittstempel som Norges beste familiebil.
Les mer:
Nyhetene fra bilutstillingen i Genève