Test Fiat 600e

Elektrisk SUV-modell med glimt i øyet. Men hva med navnet?

Italienske biler har lenge vært på fy-listen til norske bilkjøpere. Vi ser ingen grunn til at den elektriske kompakt-SUV-en Fiat 600e skal havne der. 

Pluss ikon
<b>BLUNK-BLUNK:</b> Fiat 600e har et sjarmerende oppsyn og kommer i livlige farger. 
BLUNK-BLUNK: Fiat 600e har et sjarmerende oppsyn og kommer i livlige farger. 
Først publisert Sist oppdatert

Stellantis-gruppen fortsetter å utnytte sin felles elbilplattform for kompaktbiler til det ytterste. Denne gangen får vi en ny Fiat-modell på den velkjente og velprøvde løsningen med batteri på 50,8 kWh, effekt på 115 kW/156 hk og dreiemoment på 260 Nm.

Vi har kjørt mange Stellantis-modeller på denne basisen siden Peugeot E-208 dukket opp som første bil ut på plattformen tilbake i 2020. Konsernet har vært flinke til å oppgradere teknikken fra den versjonen; batterikapasiteten er økt fra 46 kWh og effekten er opp fra 100 kW/136 hk.

Forbedringer på effektivitet bidrar også til lenger rekkevidde. For eksempel hadde Peugeot E-2008 oppgitt rekkevidde på 320 km i 2020, mens 2024-modellen har 406 km.

LES MER: Test - Peugeot E-2008 mot Honda e:Ny1

Variasjon er tydeligvis sentralt for modellpolitikken til Stellantis. Alt fra den snusfornuftige stasjonsvognen Opel Astra Sports Tourer Electric, via snobbe-crossoveren DS 3 E-Tense, til røff-tøffe Jeep Avenger er basert på den samme teknikken.

<b>EN GOD MIKS:</b> Kompakte mål og avrundet karosseri gjør bilen lettkjørt, men gir likevel bedre innvendig plass en man skulle tro.
EN GOD MIKS: Kompakte mål og avrundet karosseri gjør bilen lettkjørt, men gir likevel bedre innvendig plass en man skulle tro.

Godt kamuflert familielikhet

I de testene vi har kjørt fungerer det bra. Ikke minst fordi de aller fleste modellene er ganske merketypiske når det gjelder design og egenskaper. Bak rattet på en Peugeot E-308 faller det deg neppe inn at du kjører en bil som på mange måter er ganske lik en Opel Mokka.

LES MER: Test - slik er den nye Peugeot E-308

Samtlige av modellene vi har kjørt besitter bilegenskaper fra godt over middels til helt på topp i sine respektive klasser. Siden de i tillegg befinner seg i et interessant prisområde (stort sett mellom 300–400 000 kroner) er det en aldri så liten gåte at ingen av disse har blitt bestselgere.

Elbilmarkedet mangler nemlig gode biler til en rimelig pris. Samler man salgstallene fra de viktigste utgavene, hadde det likevel holdt til en topp 15-plassering i 1. halvår, så også her ligger tydeligvis styrken i mangfoldet.

LES MER: Test - Jeep Avenger skiller seg ut

Fiat 600e gjør ikke noe for å ødelegge dette inntrykket. 600-navnet har sin opprinnelse i en liten familiebil Fiat produserte over 2 millioner av i perioden 1955–69.

55 år etter treffer fortsatt betegnelsen «liten familiebil», eventuelt den mer moderne «kompakt crossover», presist på eksistensgrunnlaget for Fiat 600e.

I utvendige mål er den noe mindre enn E-2008, den mest praktiske i søskenflokken, men sørger likevel for å levere innvendig plass på et typisk kompaktklassenivå.

<b>MER ENN PYNT:</b> Fiat 600e ser høy og tøff ut. Så har den også bakkeklaring på nesten 20 cm. Det hjelper godt på røft underlag.
MER ENN PYNT: Fiat 600e ser høy og tøff ut. Så har den også bakkeklaring på nesten 20 cm. Det hjelper godt på røft underlag.

Testdata

0–100 km/t, sek: 8,7
60–100 km/t: 4,3
80–120 km/t: 5,6
Støy 50 km/t, dBA: 63,5
Støy 100 km/t, dBA: 70,5
Misvisning 100 km/t: 98
Testforbruk, kWh/mil: 1,43
Rekkevidde i test, km: 355

Vokser med oppgavene

Vår testperiode med Fiat 600e sammenfalt med en drøyt 1000 km lang reportasjetur til og fra Vestlandet, med tre voksne og en god porsjon bagasje. Da tenker man umiddelbart at bilen må være større, med mer effekt og rekkevidde, noe som slett ikke viser seg å være tilfelle.

Fiat 600e beviser at en bil til rundt 350 000 kroner godt kan være langturkompis og prestere på overraskende høyt nivå. Den viktigste årsaken er en god totalkomfort. Seter og sittestilling holder bra standard, hjulopphenget byr på en passe blanding av fjæringskomfort og presisjon. Forhjulsdrift sørger for sikre og forutsigbare veiegenskaper, dessuten er støynivået akseptabelt så lenge du slipper mange mil på motorvei med grov asfalt.

Mye opp og ned over fjell og daler, kombinert med kjølig junivær med sludd på Hardangervidda og 8–14 grader ellers, frykter man selvsagt det verste med kort rekkevidde og hyppige ladestopp. Igjen uten særlig grunn, siden vi måler maksimal rekkevidde til drøyt 350 km.

Samme rekkevidde for folk og bil

I likhet med sine mange slektninger er nemlig Fiat 600e relativt nøysom på energiforbruket. Dermed sammenfaller vårt behov for strekk på bena og rast etter rundt fire timers kjøring som regel bra med et ladestopp.

<b>FØRERKOMFORT:</b> Det er ikke alltid seter og sittestilling innfrir i denne bilklassen. I Fiat 600e klarer du fint 3–4 timer bak rattet før kroppen klager. 
FØRERKOMFORT: Det er ikke alltid seter og sittestilling innfrir i denne bilklassen. I Fiat 600e klarer du fint 3–4 timer bak rattet før kroppen klager. 
<b>PLASS:</b> Typiske kompaktklasse-mål der fire voksne på rundt 180 cm har akseptabel sitteplass.
PLASS: Typiske kompaktklasse-mål der fire voksne på rundt 180 cm har akseptabel sitteplass.

I praksis er etapper på 250–300 km normalen, det samme gjelder hurtiglading fra 10-20% til rundt 80 %. Ladefarten varierer noe med temperaturen, men uansett er det mest tidseffektivt å stoppe ladingen mellom 70-80%, for derfra går det merkbart tregere.

I elbilsammenheng er ikke 115 kW/156 hk noe særlig å rutte med på papiret, men i praksis har Fiat 600e et fornuftig fraspark. Den forserer i alle fall bobiler og campingvogner uten problemer i motbakkene til Dyranut på Hardangervidda. Tenker man noen år tilbake på populære bensin- og dieselbiler, ville Fiat 600e fått karakteristikken sprek: I våre tester gjør den 0–100 km/t på 8,7 sekunder, og forbikjøring fra 60–100 km/t går unna på 4,3 sekunder.

Vi Menn Bil mener:

Ser man tilbake til 1970- og 80-tallet var nordmenns skepsis til italienske biler velbegrunnet. Dårlig kvalitet ødela et godt rykte for ellers morsomme og inspirerte bilmodeller.

Erfaringene nå et kvart århundre inn i på 2000-tallet, tyder på at Alfa Romeo og Fiat har fått orden på sysakene, ikke minst fordi de er en del av Stellantis-konsernet. I tillegg har de omsider fått en stødig norsk importør i form av Bertel O. Steen i ryggen. Til det hører også en velorganisert forhandlerorganisasjon.

Når det gjelder bil- og elbilegenskaper har vi ingen store innvendinger mot Fiat 600e, særlig ikke til denne prisen. Allsidigheten gjør at den fungerer til alt fra matpakketransport til helgetur for fire.

<b>ENKELT:</b> Slank betjeningsskjerm i midtkonsollen. I tillegg er det godt med tradisjonelle knapper og hendler. 
ENKELT: Slank betjeningsskjerm i midtkonsollen. I tillegg er det godt med tradisjonelle knapper og hendler. 

I et elbilmarked der ukjente merker med vage fremtidsutsikter har gjort suksess, kan du etter vår mening like gjerne godblunke til denne Fiat-modellen som noe annet. På egenskaper gjør den seg fortjent til det.

PLUSS: Sikre, behagelig veiegenskaper, allsidig bruksområde, akseptabel rekkevidde
MINUS: Støynivå på motorvei, ikke 100% familiebil-størrelse

Tekniske data

Motor: EL
Effekt, kW/hk: 115/156
Dreiemoment, Nm: 260
Egenvekt, m/fører, kg: 1595
Lengde/bredde/høyde, cm: 417/178/152
Bagasjerom, liter: 360–1231
Standard dekkdimensjon: 215/55-18
Batterikapasitet, kWh: 50,8
Rekkevidde, WLTP km: 406
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,52
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9
Toppfart, km/t: 150
Pris fra, kr: 349 000