Bilquiz:
Kjenner du igjen bil-logoene?
Det ligger mye hardt arbeid og stolthet bak bilprodusentenes logoer. Kjenner du igjen panserpryden?
Som alle andre bransjer, er også bilbransjen svært opptatt av logoer. Det ligger hardt arbeid og mye stolthet bak en skikkelig logo, og logoene har gjerne en lang forhistorie. Våpenskjold og forskjellige dyr, gjerne hentet fra toppen av næringskjeden, er hyppig brukt.
La oss tippe det er for å gi en følelse av soliditet og overlegenhet, som igjen vekker en form for tillit til produktet.
Ta for eksempel Alfa Romeo-logoen. Den har et rødt kors, og en kronet slange som eter en unge. Sprøtt?
Logoen er forankret i flere hundre år gamle emblemer fra Milano-traktene. Den glupske slangen er kalt Biscione (italiensk for "stor gresslange"), og har visstnok vært emblem for den italienske Visconti-familien i tusen år. Du kan også finne varianter over slangen som spiser et menneskebarn i andre italienske emblemer. Det røde korset på hvit bunn er Milans eget emblem.
Denne saken ble første gang publisert 06/05 2016, og sist oppdatert 28/06 2017.