Bilpleie:
Hva er egentlig «nano»?
Mange flasker i bilpleiehylla er blitt «nano». Men hva gjør denne nanoen egentlig i såpe, rensemiddel og voks?
Det er åpenbart at «nano» er et godt salgsord. Et slikt ord som klistres på et eller annet produkt for at det skal høres kult og fancy ut. Det finnes en haug med ting kalt nano som har fint lite med nanoteknologi å gjøre. Skisko for barn fra Madshus, for eksempel.
Men det finnes også stadig flere ting som faktisk har et mer eller mindre aktverdig snev av nano i seg. Kanskje har du smurt deg med nanosolkrem. Eller muligens har du nanosuperunderstøy som skal være mer eller mindre luktfritt.
Og i hvert fall er sjansen blitt stadig større for at noe du har brukt på bilen, har vært merket nano, nanotech eller en eller annen variant av dette. Men hva er nano, egentlig?
En milliondels millimeter
Ordet nano er gresk og betyr dverg. Vi snakker altså om noe veldig, veldig lite. En nanopartikkel måler maksimalt 100 nm, der nm står for nanometer. 1 nm er 1 milliarddels meter, eller en milliondels millimeter. Et hårstrå har en diameter på omtrent 50 000 nm.
Hva har så disse dvergpartiklene å gjøre i bilpleieproduktene? Spørsmålet går til produktsjef Thomas Melby hos Auto Care AS. Selskapet importerer Turtle Wax, en av flere produsenter av bilpleiemidler med nanomerking (i Turtle Wax Extreme-serien). Melby viser til en tekst på selskapets nettside, der det blant annet står dette:
«Bilpleiemidler med nanoteknikk gir helt klart fordeler i forhold til tradisjonelle produkter, da disse vil kunne trenge dypere ned i overflatens ujevnheter og dermed gi et bedre resultat etter behandlingen. Alle renseprodukter vil kunne gi en dypere rens, og beskyttelsesprodukter vil gi en bedre og mer langvarig beskyttelse.»
Artikkelen fortsetter under bildet.
Er det hold i dette?
Vi søker svar hos Molly S. Bazilchuk, som er stipendiat ved nanomekanikkgruppa på NTNU og redaktør for Smallprint.no, et nettsted som har som mål å formidle kunnskap om nanoteknologi og miljø. Hun påpeker at hun ikke kan si noe konkret om hvordan ulike bilpleieprodukter med nanomerking kan holde det de lover. Om nanoteknologi i såpeprodukter sier hun følgende:
– Alle såpeprodukter inneholder til en viss grad nanoteknologi, da såper består av molekyler som innkapsler skitt og møkk slik at det preller av overflater. Jeg har vanskeligheter med å se for meg hvordan en nanopartikkel, som gjerne består av mange molekyler, skulle «trenge dypere» enn et enkeltmolekyl som det allerede er i de fleste såper. Synlige ujevnheter på overflaten vil uansett være mye større på en nanoskala, så det trengs mer informasjon før denne første påstanden kan regnes som noe annet en ren markedsføring.
Bazilchuk har større tro på nanopartikler i beskyttelsesprodukter.
– Her er det mulig at nanopartikler brukes til å skape superhydrofobisitet (veldig høy evne til å få vann til å prelle av, red.anm.). Det vil si at partikler brukes til å gjøre overflaten veldig ruglete på nanonivå slik at støv og vann ikke klarer å sette seg på overflaten. Jeg kan ikke uttale meg om det er det som skjer i de omtalte produktene, sier Bazilchuk.