Bilmodeller
Skygg unna de verste versjonene
Syv bilmodeller har fått spesielt hard medfart av oss det siste året. Skygg unna, eller velg versjonene vi heller anbefaler.
Bilene blir stadig bedre. Og noen av de beste finner du her - siste års biler med terningkast 6.
For noen år siden kunne en motorjournalist levere fra seg en og annen helslakt av en test, men i dag hender det sjelden.
De siste tolv månedene, etter rundt 120 tester, har kun én bil fått 2 på terningen hos oss. Hvilket nærmer seg slakt. Men dette gjelder bare en versjon av en modell. Ellers har seks biler fått 3 på terningen. Et dårlig resultat i en bilverden der firere og femmere florerer. Men langt i fra slakt.
Disse i alt syv bilene er ikke produsert av kuriøse bilmerker vi knapt har hørt om. Det dreier seg om en Audi A3, en VW Polo, en Fiat 500, en Honda CR-Z, en Nissan Micra, en Nissan Juke og en Saab 9-5.
Hvorfor så dårlige? Les testene under her, og du får svaret.
Enda en grunn til å skygge unna slike biler, er at de som regel har søskenmodeller som scorer mye bedre, uten å være spesielt mye dyrere. Noen ganger er de sågar rimeligere.
Noen eksempler:
* I stedet for Audi A3 1,6 TDIE, som koster 251 800 kroner og får terningkast 3, kan du heller kjøpe skamroste A3 Sportback 1,2 TFSI til omtrent samme pris.
* I stedet for kjedelige VW Polo BlueMotion til 195 000 kroner, kjøp heller en perfekt Polo til samme pris - en 1,7 70 hk Comfortline.
* I stedet for å kjøpe Nissan Juke 1,6 DIG-T CVT 4x4, som vi har gitt 2 på terningen og bedt folk holde seg unna, så kan du kjøpe tohjulsdrevne Juke 1,6 Pure Drive som koster 100 000 kroner mindre, og får terningkast 5.
* I stedet for å kjøpe Fiat 500 1,2 Lounge, som vi ga terningkast 3, prøv heller Fiat 500 1,3 Mulitjet, som fikk 5.
* I stedet for å kjøpe terningkast 3 versjonen 9-5 Saab Aero Turbo4 XWD til langt over 700 000 kroner, kan du vurdere å heller kjøpe 9-5 Vector 2,0 TID4 til 200 000 kroner lavere pris, og bedre dom.
Les også:
De beste og dårligste bilene til under 400 000
Denne saken ble første gang publisert 27/07 2011, og sist oppdatert 28/06 2017.