Småbiler

Billige, bra og gjerrige småbiler

Småbiler er både gjerrige og billige. De siste årene har de også blitt stadig bedre. Her er våre favoritter.

BYBILER: De fleste småbiler egner seg best for bykjøring, da de kan bli ukomfortable, både på grunn av fjæring og plass, på lengre turer.
BYBILER: De fleste småbiler egner seg best for bykjøring, da de kan bli ukomfortable, både på grunn av fjæring og plass, på lengre turer.
Først publisert Sist oppdatert

Småbiler er en av de få klassene her til lands hvor det fortsatt selges flere bensin- enn dieseldrevne modeller. Den eksakte grunnen til dette vites ikke, men det har nok mye med både pris og tilgjengelighet å gjøre.

Mange småbiler kommer utelukkende med bensinmotorer, og andre igjen har bensinmotorer som det minste, og billigste, valget.

De små bilene er som oftest letthåndterlige, og dermed også flotte til bybruk. På landeveien er det derimot noen av bilene som lider litt på grunn av den korte akselavstanden. Fjæringen kan virke stump, og klarer ikke alltid å jevne ut den dårlige veistandarden som finnes mange steder i landet.

Vi har tatt utgangspunkt i vår testdatabase, og valgt ut de minste bilene med motorer under 1,4 liters volum. Det betyr at det ikke er noen kraftpakker med her, men bilene på lista er til gjengjeld både billige i innkjøp og drift.

Ford Ka

Ford minstemann leverer varene - både når det gjelder kjøreegenskaper og komfort. Den er underholdene å kjøre, noe som delvis kan tilskrives den lave vekten. Ford Ka veier nemlig ikke mer enn 865 kilo.

Hvis du skal ut på langtur anbefales likevel storebror Fiesta, som også kan skilte med gjerrige motorer, flotte kjøreegenskaper og enda litt bedre komfort.

Les testen her

Mazda 2

Også Mazdas minstemann er en flott bil når veien krøller seg. Solide kjøreegenskaper og grei komfort trekker denne opp. På minussiden kan vi nevne at den er forholdsvis utsatt for støy, og at den ikke er like leken som den litt mindre Ka.

Også Mazda 2 har en storebror. Bilen med det oppfinnsomme navnet Mazda 3 er, på samme måte som Fiesta, litt mer komfortabel og mindre utsatt for støy og ujevnheter.

Les testen her

Toyota iQ

Dette er det Toyota selv kaller en minibil i premiumklassen, og vi skjønner hvorfor. Den er både mer luksuriøs enn konkurrentene, og leverer en personbilfølelse som ingen andre på markedet klarer å matche.

Les testen her

Fiat 500

Det lille sjarmtrollet. Fiat 500 fikk umiddelbart kultstatus da den ble lansert, og det er ikke uten grunn. Det kule retrodesignet appellerer til mange. Dessverre er ikke Fiat 500 helt på høyde med de andre når det kommer til komfort og kjøreegenskaper. Det skyldes nok den korte akselavstanden, kombinert med at den har et forholdsvis høyt tyngdepunkt.

Les testen her

Hyundai i20

Det koreanske merket har lansert gode modeller de siste årene, og i20 er den mellomste av modellene i i-serien.

En 1,2-liters bensinmotor på 78 hester gir den lille bilen mer fart enn man skulle tro, og kjøreegenskapene overrasker i positiv retning. Som nevnt tidligere er lav vekt med på å gjøre en bil lettkjørt og kvikk, og med sine 975 kilo passer i20 inn i denne kategorien.

Les testen her

Resten av feltet

Hvis du fortsatt ikke har funnet din neste, lille bil i denne listen kan du ta en titt på disse testene:

Honda Jazz

Opel Agila

SPREKE LINJER: Hyundai i20 er snerten, men vil nok neppe skille seg veldig ut i trafikken på sikt.
SPREKE LINJER: Hyundai i20 er snerten, men vil nok neppe skille seg veldig ut i trafikken på sikt.

Peugeot 107

Renault Clio

Subaru Justy

Suzuki Swift