Bruktbil til 100 000

Billigbilene blir stadig mer attraktive

Du behøver ikke bruke en halv million kroner for å skaffe deg en bra bil. Her viser vi deg noen ganske ulike alternativer.

<b>KIA SPORTAGE:</b> En klassisk folke-SUV med robuste egenskaper.
KIA SPORTAGE: En klassisk folke-SUV med robuste egenskaper.
Først publisert

Dagens bruktbilkjøpere kan nyte godt av at både kvalitet og egenskaper har blitt bedre de siste 10 årene. Det betyr redusert risiko for alvorlig feil og mangler. Dessuten har bilutviklingen nærmest stått stille på en del områder. Det kan skyldes forskjellige ting, både det enorme fokuset på utvikling av ladebiler, pluss behovet for ekstrem forbruksoptimering av biler med fossilmotor.

Dermed holder gode, eldre biler ofte overraskende bra følge med nyere modeller på viktige områder som veiegenskaper, kjøre­komfort, motorer og automatgir. Dessuten er det en del av oss som synes dashbord med klassiske instrumenter, små skjermer og vanlige knapper fungerer aldeles utmerket.

Vi har kikket på biler mellom 80–110 000 kroner, kilometerstand fra 50–150 000 og årsmodeller fra 2010 til 2015.

<b>AUDI A3:</b> Fortsatt moderne snitt over linjer og egenskaper. 
AUDI A3: Fortsatt moderne snitt over linjer og egenskaper. 

Pigg Audi

Audi A3 utmerker seg på alle de nevnte områdene, og modellen som kom i 2013 er fortsatt en moderne kompaktbil. I vårt prisområde kan du velge mellom 1,6-liters diesel/105 hk, 1,2-liters og 1,4-liters bensinturbo på 105 og 125 hk. Vi holder en knapp på sistnevnte, den kjennes faktisk ganske pigg – særlig i kombinasjon med syvtrinns DSG-kasse. God interiørkvalitet, sportslige veiegenskaper og plass til fire personer kompletterer opplevelsen. Priser fra cirka 90 000 kroner.

Flott flerbruksbil

<b>FORD S-MAX:</b> En av tidenes mest velkjørende flerbruksbiler. 
FORD S-MAX: En av tidenes mest velkjørende flerbruksbiler. 

Hvis du er på utkikk etter en bil med maksimal plass, uten at de går utover gode bilegenskaper, setter vi en knapp på Ford S-Max. I dette tilfellet snakker vi om modeller fra 2010 til 2012, og diesel­motor på 1,6 til 2,0 liter på 115–140 hester.

S-Max baserer seg på samme plattform som Volvo V70 og Ford Mondeo, to av familiebilene med best komfort og veiegenskaper fra denne epoken. Med et høyere flerbrukskarosseri, mulighet for syvseter og et gigantisk bagasje­rom, er dette familiebilen for deg som ikke vil ha følelsen av å kjøre buss. Pris: 80–110 000 kroner, og 75–145 000 km på telleren.

Folke-SUV

Et knippe bruktbiler er ikke komplett uten en stødig folke-SUV på plass, og her stikker Kia Sportage seg fordelaktig ut. Ikke alle eldre SUV-modeller ser like moderne ut i dag, men Sportage holder maska bra og har et velkjent SUV-format med kompakt, høyt karosseri og oversiktlig førerposisjon. Den byr på gode hverdagsegenskaper, med god plass og trivelige basisegenskaper uten at den er spesielt raffinert.

I denne prisklassen er det forhjulsdrift på de aktuelle modellene, 1,6-liter bensinmotor eller 1,7-liters turbodiesel på 135 eller 116 hk. Utvalget er bra med årsmodell 2011-2014, kjørt fra 80 til 150 000 km og pris fra 90 000 kroner.

Super på vinterføre

<b>BMW X1:</b> En fin blanding av stasjonsvogn og SUV.
BMW X1: En fin blanding av stasjonsvogn og SUV.

Vi hadde forrige generasjon BMW X1 som en av våre favoritter i krysningspunktet mellom stasjonsvogn og SUV. Særlig i kombinasjon med xDrive 4WD er den en nydelig bil å kjøre på vinterføre, men finnes også med bakhjulsdrift hvis det holder for din bruk.

Den ekstra høyden gjør den hakket mer praktisk enn 3-serie, uten at du får den mer uhåndterlige SUV-følelsen. Her er det 18d-motoren som dominerer, en solid toliters turbodiesel med 136/143 hk og hyggelig forbruk. Prisen ligger tett på 110 000 kroner og kjørelengde fra rundt 100 000 km og oppover.

Utradisjonelt valg

Et siste og noe utradisjonelt valg kan være å gå for Citroën C4 Cactus. Best kjent for sine «bulkeputer» på dørene, er bilen et vellykket nikk til klassisk fransk bilkultur, der behagelige egenskaper trumfer det meste. Dermed er bilen mer komfortabel enn typiske konkurrenter, har god plass, mens ivrige bensinturbo og dieselmotorer gir et livlig inntrykk. Her får du 2014-15-modeller, kjørelengde mellom 65 000 og 120 000 km og pris fra drøyt 80 000 kroner.

<b>CITRÖEN C4 CACTUS:</b> En smart blanding av kompaktbil og SUV med komfort i fokus.
CITRÖEN C4 CACTUS: En smart blanding av kompaktbil og SUV med komfort i fokus.

Snev av luksus

Hvis du lar deg friste med et snev av luksus kan muligens en Mercedes C-klasse være tingen. Ok, du må se langt etter AMG-merker og store motorer, men den grunnleggende kvaliteten og høye kjørekomforten kan være en god grunn til å velge en snill C-klasse-versjon som langtursbil.

Med våre kriterier er det relativt få biler å velge mellom, mest fordi mange C-klasse i dette prisområdet har passert 150 000 km med god margin. Flest sedaner, men også en og annen stasjonsvogn dukker opp. De mest attraktive motorene er C180 bensin med 156 hk, og C200 diesel med 136 hk. Prisene ligger rundt 100 000 kroner og bilene er kjørt 100–150 000 km.

<b>RIMELIG LUKSUS:</b> En Mercedes C-klasse med bensinmotor på 156 hk er en fin 100 000-­kroners-­<br/>bil.
RIMELIG LUKSUS: En Mercedes C-klasse med bensinmotor på 156 hk er en fin 100 000-­kroners-­
bil.

Populær stasjonsvogn

En av Norges mest populære stasjonsvogner er i ferd med å finne veien inn i billigbilenes rekker. Skoda Octavia kom i 2014, bygd over samme lest som Audi A3 og VW Golf, men med et enormt bagasjerom midt i blinken som familiebil. Her er det moderne bilegenskaper over hele linja, selv de rimelige forhjulsdrevne modellene gir hyggelig kjøreopplevelse hvis du ikke er av den travle typen.

Men 1,2-liters bensinturbo og 1,6-liters turbodiesel på 105 hk duger til husbruk. Prisene ligger fra 100 000 kroner, med 100–140 000 km på telleren.

<b>SKODA OCTAVIA:</b> En ekte folkebil siden 2014, nå også blant billigbilene. 
SKODA OCTAVIA: En ekte folkebil siden 2014, nå også blant billigbilene. 

Hybrid som peker seg ut

<b>TOYOTA PRIUS:</b> Bensineffektiv både ved by- og langkjøring.
TOYOTA PRIUS: Bensineffektiv både ved by- og langkjøring.

Med drivstoffpriser i vill galopp kan det være lurt å kikke etter noe som er nøysom i sin omgang med kostbare dråper. Her peker Toyota Prius Hybrid seg ut med gode muligheter til å holde forbruket rundt en halvliter, eller enda lavere om du er varsom med gassfoten.

Hybridteknikken sørger for det både ved småkjøring og på lang­tur. Praktisk femdørs kombi­karosseri og solid Toyota-teknikk teller også i plusskolonnen. Trinn­løs automat fungerer greit med kombinasjon av elmotor og forbruksoptimert 1,8-liter, men noen bil for deg som liker å være hard på gassen er det ikke. Godt utvalg av 2010-12-årgang, 60–150 000 km og pris fra cirka 80 000 kroner.

Festalternativet

<b>PEUGEOT RCZ:</b> Vellykket sportscoupé til hyggelig pris.
PEUGEOT RCZ: Vellykket sportscoupé til hyggelig pris.

Det er selvfølgelig lett å snakke snusfornuft når det dreier seg om rimelige biler, men vi tar en ordentlig skarp sving og gir full gass med vårt neste forslag: Peugeot RCZ kan aller enklest beskrives som en fransk Audi TT, der velkjent familiebilteknikk pakkes ned i en virkelig lekker coupémodell.

Veiegenskaper er noe Peugeot kan og dette ble en ordentlig gøyal kruttlappbil, underholdende og direkte på svingete veier. Utvalget er naturlig nok lite, og det er flest biler med 1,6-liters bensinturbo på 156 hk. Den kler RCZ godt. Prisene varierer fra 90 000 til 105 000 kroner, og 80–140 000 km på telleren.

Elbil-alternativet

Utvalget av elbiler er naturlig nok begrenset, og blant de relativt få du kan velge mellom, plukker vi oss ut VW e-Golf i konkurranse med BMW i3 og Nissan Leaf. E-Golf får tommelen opp fordi den er en meget god kompaktbil som tilfeldigvis har elmotor, mens Leaf har vesentlig enklere bilegenskaper. BMW i3s snodige konsept gjør den ikke like allsidig.

Det er et svært godt utvalg av brukte e-Golf, og det er utgaven med 21 kW batteri som gjelder. Det større batteriet kom i 2017. Dermed er det praktisk rekkevidde på 10–15 mil. Med andre ord en bil til pendling og nærtransport. Kjørelengde 60–140 000 km og pris 85–110 000 kroner.

<b>VW E-GOLF:</b> En helt vanlig bil med elmotor, det er e-Golfs fortrinn.
VW E-GOLF: En helt vanlig bil med elmotor, det er e-Golfs fortrinn.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2022