Våre valg
Billigbilene biljournalistene vil kjøpe
200 000 kroner å bruke på bil? Da hadde vi valgt disse.
Oppgaven for medlemmene i Vi Menns bilredaksjon var klar. Finn bilen du ville ha kjøpt - brukt eller ny - om du hadde 200.000 kroner til rådighet, og dette ble din eneste bil de neste to år.
Dermed måtte vi - som folk flest - la drømmebiler og egobiler ligge, og ta hensyn til våre private behov. De varierer.
Les også hva vi ville ha valgt, hadde vi 400.000 kroner til rådighet.
Vi har på den ene siden en ungkar på vift med mesteparten av livet foran seg, og på den andre siden et par som ligger på rundt et halvt hundre år. Og så har vi flere redaksjonsmedlemmer med unger som behøver barnestoler og massevis av plass, og som setter mesteparten av premissene for et bilkjøp.
Uansett bør det være interessant for deg å vite hva vi som daglig jobber temaet bil selv ville ha kjøpt i en gitt situasjon. Som de fleste andre handler vi både ut i fra fornuft og følelser, muligens med litt mer vekt på sistnevnte faktor.
Petter Handeland - BMW 1-serie
Petter er 26 år gammel, samboer og har ingen barn. Kjører Subaru Impreza 1997-modell og Mitsubishi Starion Turbo 1983-modell.
Jeg ville gått for en BMW 1-serie diesel, rett og slett fordi dette er en bra bil kvalitetsmessig, og den er morsomst å kjøre - uansett føre! En 116d 2007-modell med rundt 50 000 km på telleren går for rundt 200 000 kroner, legger man til noen få kroner får man den med sportspakka M-Sport! Jeg har som kjent ikke startet produksjonen av smårakkere ennå, så plassen i 1-serie er foreløpig ingen hindring.
Geir Svardal - Subaru Legacy
Geir er 52 år, ugift og har en datter på 11 år hos seg annen hver uke. Kjører Ford Focus 1,6 TDCI 2008-modell.
I dag får du en 2004-modell Subaru Legacy stasjonsvogn til rundt 200 000 kroner. Eide en 04-modell selv, i tre år. Kanskje den beste av de 14 bilene jeg har eid. Riktignok kom ikke ESP før i 2005 på Legacy, men firehjulsdriften gjorde at den lå fjellstøtt på vinterveien. Dessuten var den komfortabel, praktisk og driftssikker - en sånn bil det var godt å "hilse på" om morgenen.
Pål André Skogen - Mazda MX-5
Pål André er 22 år gammel og single. Kjører Mazda MX-5 1,6 1998-modell.
Mazda MX-5 byr på usminket kjøreglede. Jeg ville ha kjøpt en faceliftet andregenerasjons MX-5 med 1,8-liter på 146 hester. Den har nok krefter, og hvis jeg hadde hatt mulighet, ville jeg valgt en Sport-variant med blant annet oppgradert understell.
Knut Arne Glesne - Toyota Land Cruiser
Knut Arne er 30 år, gift og har barn på 5 og 2 år. Kjører VW Passat 2,0 TDI 4Motion 2006-modell.
Med lang rygg, kone, to unger, til tider behov for smårøft bruk, og stadig behov for å dra hestehenger, setter det visse krav til kjøredoningen. Her må nytte komme foran moro, og en Land Cruiser 90 fra cirka år 2000 er tingen.
Svein-Erik Hole - VW Passat
Svein-Erik er 40 år, gift og har barn på 3 og 5 år og kjører VW Passat 1,6 TDI Bluemotion, stasjonsvogn. 2010-modell.
Jeg velger meg en VW Passat 1,9 TDI Comfortline, 2007- eller 2008-modell. Den har stort bagasjerom som tilfredsstiller damers og barns behov, og er generelt en romslig bil. Den er komfortabel, og har en sterk og nøysom motor. Lett å få solgt igjen. Kjører en ny Bluemotion-modell i dag, og er svært fornøyd med den. Value for money!
Andreas Handeland - Kia Cee'd
Andreas er 28 år, gift og har barn på 4 og 2 år. Kjører Mazda CX-7 diesel 2010-modell.
Kia Cee'd har syv års garanti. Du får en fin 2008-modell for rundt 200 000, og vil fortsatt ha fem års garanti igjen, noe som gir større sjanse for et økonomisk hyggelig bilhold. Cee'd har god plass, en bra og gjerrig 1,6-liters dieselmotor, rimelig ekstrautstyr og gir alt i alt mye for pengene. Jeg har selv eid en, og opplevde også hyggelige og serviceinnstilte forhandlere.
Terje Bjørnsen - VW Golf
Terje er 48 år, gift og har barn på 18 og 20 år. Kjører 2006-modell Audi A3 1,9 TDI Sportback.
Jeg velger meg en VW Golf V i GT-versjon, med den herlige 1,4-liters 170 hk-bensinmotoren med turbo og kompressor. Den ser ut til å være en hyllevarmer både hos forhandlere og privatselgere i det dieselgale Norge. En ordentlig morsom og sportslig kompaktbil, som i tillegg er praktisk og sikker. Årsmodell fra 2006-2008, og priser fra snaut 200 000 kroner og oppover. Men her kan det prutes!
Øyvind Jakobsen - Ford Mondeo
Øyvind er 39 år, gift og har barn på 1, 4 og 8 år. Kjører Ford S-Max TDCI 2010-modell.
Med behov for tre barneseter i baksetet er det mange modeller jeg ikke kan ha. Med den dobbelte summen til rådighet ville jeg ha valgt en syvseter, men for 200 000 kroner er det lettere å få en stor, bra utstyrt og noenlunde ny stasjonsvogn enn en syvseter. Så jeg ville ha valgt en så ny og stor stasjonsvogn som mulig for den prisen. For eksempel en jeg selv har positive erfaringer med - en Ford Mondeo stasjonsvogn av den forrige generasjonen, som ble produsert til og med 2006.
Denne saken ble første gang publisert 01/11 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.