Citroën C4 Cactus

Billigbilen som naboen vil snu seg etter

Bil som virkelig skiller seg ut for under 200 000

SOFA: Setene foran er utformet som en sofa i versjonene med ETG-girkasse. Standard på alle utstyrsnivåer er berøringsskjermen midt på instrumentbordet hvorfra alle funksjoner styres. FOTO: Citroën
SOFA: Setene foran er utformet som en sofa i versjonene med ETG-girkasse. Standard på alle utstyrsnivåer er berøringsskjermen midt på instrumentbordet hvorfra alle funksjoner styres. FOTO: Citroën
Først publisert Sist oppdatert

Billigste Citroën C4 Cactus skal koste 189 900 kroner, ifølge Citroën Norge. Da får du versjonen VTi 82, som har en tresylindret bensinmotor på 82 hk og manuell girkasse. Den har et oppgitt forbruk på 0,46 liter per mil ved blandet kjøring og et CO2-utslipp på 105 g/km.

Den rimeligste versjonen har laveste utstyrsnivå som standard, Attraction. Da er automatisk klimaanlegg, regnsensor, ryggesensor, bakkestarthjelp, tåkelys foran, Bluetooth, USB-innganger og DAB+ (digital radio) ekstrautstyr.

Panomrama glasstak

Går du opp et utstyrsnivå, til Nordic Edition, får du utstyret som ikke inngår i Attraction, pluss blant annet takrails, skinnratt med kromdetaljer og 16-tommers aluminiumsfelger. Prisen på Nordic Edition med bensinmotor og manuelt gir er 214 900 kroner.

I høyeste utstyrsnivå, Nordic Edition High, inngår 17-tommers aluminiumsfelger, ryggekamera med parkeringssensor, navigasjon, delskinn, surround lydanlegg med seks høyttalere, samt panorama glasstak med UV-filter.

Litt automatisk

Vil du ikke ha manuell girkasse er e-VTi 82 ETG rimeligste alternativ. E-en i e-VTi betyr at bilen har stopp/start-teknologi som reduserer det oppgitte forbruket og CO2-ustlippet noe. ETG betyr at bilen har automatisert manuell girkasse. Den er automatisk i den forstand at bilen ikke har clutchpedal, men i stedet automatisk clutch, og den girer helt av seg selv.

Fordelen med denne løsningen er blant annet at den er rimelig, og det påstås at den skal bidra til lavere forbruk. Vi har testet giret i Citroën C4 Picasso, og vi var ikke veldig begeistret for ETG.

e-VTi 82-motoren oppfyller ifølge Citroën Euro6-standarden, som formelt ikke gjelder før fra september 2014. Euro 6-reglene krever at kvelningsstoffene reduseres med 50 prosent sammenlignet med dagens Euro 5-regler.

SKILLER SEG UT: C4 Cactus ser kanskje ut som en SUV, men har ikke firehjulsdrift. Den kommer med små motorer og veier 965 kg, noe som er 200 kg mindre enn Citroën C4. Bagasjerommet er på 358 liter. FOTO: Citroën
SKILLER SEG UT: C4 Cactus ser kanskje ut som en SUV, men har ikke firehjulsdrift. Den kommer med små motorer og veier 965 kg, noe som er 200 kg mindre enn Citroën C4. Bagasjerommet er på 358 liter. FOTO: Citroën

Gjerrige dieselmotor

PIMPET: Cactus med SUV-look. FOTO: Citroën
PIMPET: Cactus med SUV-look. FOTO: Citroën

C4 Cactus kan også fås med dieselmotor, e-HDi 90 ETG6, en 90-hesters motor som har et oppgitt forbruk på 0,35 liter per mil med et CO2-utslipp på 92 g/km. Den rimeligste dieselmodellen vil koste fra 239 900 kroner.

Senere i år utvides motorprogrammet med ytterligere to Euro6-motorer, BlueHDi 100 på sensommeren og e-THP 110 til høsten, begge koblet til en manuell girkasse.

Magic wash og luftputer

UTVENDIGE PUTER: Citroën C4 Cactus kommer Airbump, kapsler fyllt med luft på bilens sider som beskytter karosseriet for småskader som kan oppstå i hverdagen
UTVENDIGE PUTER: Citroën C4 Cactus kommer Airbump, kapsler fyllt med luft på bilens sider som beskytter karosseriet for småskader som kan oppstå i hverdagen Foto: FOTO: Max Earey

Standard på alle utstyrsnivåer er berøringsskjermen midt på instrumentbordet hvorfra alle funksjoner styres. De tradisjonelle instrumentklokkene er erstattet med en digital skjerm bak rattet. Løsningen med airbag i taket på passasjersiden foran (Airbag In Roof technology) har frigjort plass for et stort hanskerom, og setene foran er utformet som en sofa i versjonene med ETG-girkasse.

C4 Cactus er også utstyrt med systemet Magic Wash der spylervæsken distribueres ut direkte fra en liten tråd i viskerbladene. Den har også såkalte "Airbumps" (luftputer) utenpå bilen som skal beskytte karosseriet. Bagasjeluken er utstyrt med en gummimatte.

Cactus fås kun med hovedlys med halogenpærer, men LED blinklys.

Les også:

Billigdekk imponerer i dekktest

Mange nordmenn venter på denne bilen

Tesla knuser rekorder i Norge