Nyhet: Mercedes-Benz CLA

Billig luksus-Merce

Fortsetter de sånn må de snart finne opp et nytt alfabet. Rekken av Mercedes-modeller med bokstavkoder begynner å bli lang.

FIN FASONG: Firedørs-kupéer er først og fremst laget for å pirre estetikeren, og det er Mercedes gode på. FOTO: Daimler
FIN FASONG: Firedørs-kupéer er først og fremst laget for å pirre estetikeren, og det er Mercedes gode på. FOTO: Daimler Foto: DaimlerAG; Global Communications
Først publisert Sist oppdatert

For et par uker siden kunne vi fortelle om nye E-klasse som kommer til Norge til våren 2013. Allerede nå kan vi fortelle at Mercedes-Benz CLA, som det har gått rykter om på internett en god stund, lanseres til våren - ikke i 2014, som mange tror.

Henning Larsen hos den norske importøren Bertel O. Steen forteller: Konseptet er det samme som i CLS. Vi snakker fire dører og kupéform. Men denne gangen er det ikke E-klasse som danner basisen, det er den nye, velkjørende A-klassen som har donert " plattformen".

Vi snakker altså om noe så unikt som en firedørs kompaktklasse-kupé. En potensiell konkurrent til nye Audi A3 sedan, som Audi har lovet å gi et kupéaktig preg.

For- og firehjulsdrift

Det er det britiske nyhetsbyrået Newspress som er sist ut med info om CLA, og infoen kommer fra Mercedes-Benz selv. De forteller I likhet med A og B-klasse vil CLA antagelig få forhjulsdrift. Og i og med at de er bygget på samme plattform, vil vi tippe at motorene vil være de samme. Og det gjør ikke noe, for Mercedes har mer enn én gang bevist at de har taklet downsizing-trenden, og har en rekke effektive turbomotorer (både diesel og bensin) i hyllene.

VIKTIG: Sammen med nye E-klasse og S-klasse, er CLA Mercedes' viktigste nyhet neste år. FOTO: Daimler
VIKTIG: Sammen med nye E-klasse og S-klasse, er CLA Mercedes' viktigste nyhet neste år. FOTO: Daimler Foto: DaimlerAG; Global Communications

Nest mest spennende (du skjønner hvorfor lenger ned) er et nytt firehjulsdriftsystem, også dette kalt 4MATIC. I motsetning til dagens 4MATIC er det nye systemet tilpasset biler med tverrstilt motor, som gjør det enklere å gi de mindre bilene som i utgangspunkt har forhjulsdrift, firehjulsdrift.

Mercedes lover selvfølgelig at systemet skal være mest effektivt i sin klasse og ha lavere vekt enn konkurrentene. Og kanskje viktigst av alt; 4MATIC vil kunne kombineres med Mercedes' fine syvtrinns dobbeltklutsj automatkasse 7G-DCT.

Ingenting fra innsiden

Mercedes har foreløpig ikke sluppet info om plassforhold eller interiør, men etter å ha sittet bak rattet i flere av Mercedes' siste modeller kan jeg med sikkerhet si at både førermiljø, sittekomfort, materialkvalitet og ikke minst opplevd kvalitet vil være i toppklasse.

Plassforholdene er for tidlig å si noe om, men det vi vet er at Mercedes var flinke med å trylle fram plass i CLS. På en annen side ga A-klasse oss på langt nær noen aha-opplevelse da vi åpnet bagasjerommet for første gang.

AMG med turbo og 4MATIC

NYTT SYSTEM: Med CLA lanserer Mercedes-Benz et helt nytt firehjulsdriftssystem som gjør det enklere å kombinere firehjulstrekk og forhjulsdrift. ILLUSTRASJON: Daimler
NYTT SYSTEM: Med CLA lanserer Mercedes-Benz et helt nytt firehjulsdriftssystem som gjør det enklere å kombinere firehjulstrekk og forhjulsdrift. ILLUSTRASJON: Daimler Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Ja, du hørte riktig. Og uten tvil det mest spennende med CLA. CLA 45 AMG heter kruttønna fra Mercedes' hustuner AMG. Og AMG, de kan sakene sine.

I CLA har de lagt vantene på Mercedes' firesylindrede bensinturbomotor, hvor de har hentet ut 400 Newtonmeter dreiemoment. Det vitner om at motoren vil bli ytterst lettkjørt. Akkurat hvor mange hestekrefter motoren produserer oppgis ikke i pressemeldingen fra Mercedes, men pålitelige kilder røper at motoren yter 330 hestekrefter.

Skal vi tippe, vil vi tro at 0-100 km/t-tiden vil ligge i overkant av fem sekunder.

Les også:

Quiz: Kjenner du igjen bilene - Mercedes spesial?

AMG: Mercedes CLA kommer også i en heftig AMG-versjon. FOTO: Daimler
AMG: Mercedes CLA kommer også i en heftig AMG-versjon. FOTO: Daimler

Vi har prøvekjørt Toyotas nye bestselger.

Kanskje verdens beste SUV

Nå bulker vi mer enn ellers