Forbrukstest - så mye drivstoff bruker bilen
Bilene som bruker minst drivstoff
Disse bilene har brukt minst drivstoff i vår forbrukstest.
0,38 liter per mil. Det er det beste resultatet for en bil med forbrenningsmotor i Vi Menn Bil Top Gears faste forbrukstest, som alle testbiler blir kjørt igjennom.
Gjerrigknarken over alle gjerrigknarker er en Honda Civic 1,6 i-DTEC.
Testmetode
Siden 2010 er over 420 biler testet. Testrunden er på 20 mil, og alle resultater er notert i en database. Bilene blir kjørt så likt som overhodet mulig på normert tid. Et fåtall testsjåfører blir brukt under denne kjøringen, nettopp for å sørge for at avvikene i hastighet og kjørestil blir små.
Kjørestilen er økonomisk orientert, men ikke langsom. Løypa er etter østlandske forhold grovkupert. Hensikten er å få fram forskjeller i forbruk. Før og etter runden blir tanken omhyggelig fylt helt til randen, og antall fylte liter blir delt på testrundens lengde i mil. (Obs: Kjørecomputere viser nesten alltid lavere forbruk enn det reelle.) Ved unormalt avvik fra forventet resultat blir runden kjørt en gang til.
Runden blir nødvendigvis kjørt under forskjellige vær- og føreforhold, og det kan være en feilkilde. Imidlertid har vi ved flere anledninger kjørt samme bilmodell gjennom runden både vinter og sommer, og avviket er innenfor det vi mener er akseptabelt.
Størrelsen teller
Ikke uventet har småbiler og kompaktbiler generelt det laveste forbruket. Store biler med firehjulsdrift og automatgir er - heller ikke uventet - blant de som er tørste.
Dieselmotorer dominerer på forbrukstoppen i alle bilklasser, men de får konkurranse fra Toyota og Lexus' bensinhybrider. De beste bensinbilene nærmer seg dieselforbruk til og med kompaktbilstørrelse, men deretter blir forskjellene større.
Bare Tesla greier testrunden
Av elbilene som finnes på markedet i dag, er det bare Tesla Model S som har stor nok rekkevidde til å greie testrunden vår. På bar vei med vårtemperatur fikk den 2,2 tonn tunge elbilen et energiforbruk på 36,6 kWh på rundens 20 mil, som omregnet til bensin svarer til 0,21 l/mil. På vinterføre økte det omregnede forbruket til 0,25 l/mil. (Omregning ifølge ecomodder.com.) Med andre ord: Eldrift knuser bensin og diesel i effektivt energiforbruk.
Listene under viser de ti bilene med lavest forbruk i fem store bilklasser. I de tilfellene der nær identiske biler er testet (eksempelvis sedan og stasjonsvogn med samme motor), er den ene strøket. Ofte ser vi at ei stasjonsvogn bruker 0,02-0,04 l/mil mer enn en sedan. Dessuten er enkelte utgåtte modeller strøket.
Småbiler
I denne klassen er forskjellene i forbruk relativt små, også når vi ser på bilene som havner utenfor topp ti-lista. Dieselmotor er best i testløypa, mens en bil som Toyota Yaris Hybrid fortsetter å ha imponerende lavt forbruk også under bykjøring.
Merke |
Modell |
Forbruk, l/mil |
Renault Peugeot Kia Citroën Audi Skoda VW Toyota Ford Citroën |
Clio 1,5 dCi 207 99G (forrige gen.) Rio 1,1 CRDi C3 1,4 HDI 70 A1 1,6 TDI Citigo Polo 1,2 TDI BlueMotion Yaris Hybrid Fiesta 1,6 TDCi Sport DS3 1,6 HDI 90 |
0,4 0,41 0,42 0,45 0,45 0,45 0,46 0,46 0,48 0,48 |
Kompaktbiler
Honda Civic 1,6 i-DTEC imponerer. Det virker faktisk nærmest umulig å få denne bilen til å bruke mye drivstoff. Vi har også kjørt den i stasjonsvognutgave, og da fikk vi 0,40 l/mil som resultat. Selv med full bil, masse bagasje og hastigheter tillatt kun utenlands er den svært gjerrig.
Også her ypper hybridsystemet til Toyota/Lexus mot dieseldominansen, og som for Yaris Hybrid er disse bilene svært nøysomme ved bykjøring.
Veldig mange dieselbiler i denne klassen har havnet på rundt halvliteren per mil i testrunden. De beste rene bensinbilene bruker så vidt over halvliteren (eksempelvis kompaktbiler fra VW-konsernet med 1,2 TSI/TFSI og Ford-modeller med 1,0 EcoBoost).
Merke |
Modell |
Forbruk, l/mil |
Honda Toyota VW Ford Toyota BMW Lexus Peugeot Hyundai Volvo |
Civic 1,6i-DTEC Auris 1,4 D4-D Golf 1,6 TDI Blue Motion (forrige gen.) Focus 1,6 TDCi Auris Touring Sports Hybrid 116d CT 200h F Sport 308 SW 1,6 HDi i30 1,6d V40 D2 |
0,38 0,41 0,45 0,46 0,46 0,47 0,47 0,48 0,48 0,48 |
Familiebiler/mellomklassebiler
BMW 316d er best, men ta en titt på de to Skoda Octaviaene på familiebillista: Om bilen har kraftig tolitersdiesel med 150 hk eller en 1,6-liter med 105 hk, spiller ingen rolle for forbruket - de bruker det samme (dette er også de to firehjulsdrevne bilene med lavest forbruk).
De to Skodaene illustrerer noe vi ofte ser under forbrukstestene. En bil med sterk motor ruller uanstrengt på lavt turtall også der det går temmelig bratt oppover. Med en bil med liten motor må man gire mer for å holde farta - motoren må ta i mer. Og da bruker bilen også mer drivstoff. Liten motor er altså ikke alltid bedre når det handler om forbruk.
Fra og med denne bilstørrelsen havner rene bensinbiler generelt lengre nede på forbrukslista. De små bensinturboene som greier seg godt i kompaktbilene, må her jobbe for ofte på høyt turtall.
På denne lista ser vi dessuten at to hybridbiler kan kombinere rå styrke og akselerasjon med lavt forbruk. Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid med 280 hk raser fra 60 til 100 km/t på 3,5 sekunder, mens Lexus IS 300h bruker 4,3 sekunder på samme øvelse.
Likevel greier de seg med rundt halvliteren på mila i testrunden. Det er slike resultater som viser at den nære bilframtida etter alt å dømme vil være full av hybrider.
Merke |
Modell |
Forbruk, l/mil |
BMW Skoda Mazda Volvo VW BMW Skoda Skoda Mercedes-Benz Peugeot Lexus |
316d Superb 1,6 TDI Elegance GreenLine stv 6 2,2D stv V60 D6 AWD plugin hybrid Jetta 1,6 TDI DSG Highline 320dA Efficient Dynamics Octavia stv 2,0 TDI 4x4 Octavia 1,6 TDI 4x4 stv C 200 CDI stv 508 1,6 HDI stv IS 300h |
0,47 0,5 0,5 0,5 0,51 0,51 0,51 0,51 0,52 0,52 0,52 |
Storbiler
De store status(familie)bilene har for det meste relativt store motorer, selv i de rimeligste utgavene.
Automatgir er normalen i denne klassen. Den eneste som ikke har det på denne lista, er Audien som ligger på topp. Diesel er enerådende blant bilene med lavt forbruk, hadde det ikke vært for at en rask Lexus igjen blander seg inn.
Sjekk dessuten de to Volvoene på lista. V70 D4 aut. med 181 hk har en splitter ny tolitersdiesel og like ny åttetrinnsautomat, og bruker 0,54 l/mil i testrunden. V70 D3 aut. med 136 hk har en gammel toliter og sekstrinns automatkasse, og bruker 0,66 l/mil. Det skjer altså ting med vanlige forbrenningsmotorer også.
Merke |
Modell |
Forbruk, l/mil |
Audi Volvo Mercedes-Benz BMW BMW Mercedes-Benz Lexus Mercedes-Benz BMW Audi Volvo |
A6 2,0 TDI V70 D4 aut. CLS 250 CDI aut 518d Touring aut. 520d aut sedan E220 T CDI aut GS 300h aut E 200 CDI T aut 525d xDrive Touring A6 3,0 TDI quattro aut V70 D3 aut. |
0,53 0,54 0,57 0,57 0,58 0,58 0,58 0,61 0,62 0,66 0,66 |
SUV-er
SUV-er omfatter alt fra det som i praksis er høybygde småbiler til enorme beist. Mange har firehjulsdrift, mens noen nøyer seg med forhjulsdrift.
Man skulle tro at de minste SUV-ene dominerte stort på forbrukslista. Men på topp er en Honda CR-V med supermotor. 1,6-literen er den samme som i Civic, og den er altså i stand til å trekke den temmelig store CR-V-en (forhjulsdrift) rundt løypa med kompaktbilforbruk.
Av dem med firehjulsdrift er Audi Q3 den gjerrigste, av dem med både firehjulsdrift og automatgir fører Mercedes GLA 220 CDI 4Matic an.
De store SUV-ene med sterke dieselmotorer, som Mercedes ML, BMW X5, Porsche Cayenne, Range Rover Sport og Jeep Grand Cherokee, bruker gjerne i området 0,8-0,9 l/mil, og enkelte trenger opp mot literen for hver mil.
Merke |
Modell |
Forbruk, l/mil |
Honda Audi Subaru Peugeot Mercedes-Benz BMW Honda Subaru VW Mitsubishi Toyota |
CR-V 1,6 i-DTEC Q3 2,0 TDI quattro 140 XV 2,0D 4008 1,6 Hdi GLA 220 CDI 4Matic aut X1 xDrive 18d CR-V 2,2 i-DTEC Forester 2,0D Tiguan 2,0 TDI 110 FWD Outlander 2,2-150 DI-D RAV4 2,2 D-4D |
0,48 0,53 0,55 0,55 0,55 0,58 0,58 0,58 0,59 0,59 0,59 |
Les også: