Prøvekjørt: Audi A6 Allroad, 2012
Bilen har alt du kan ønske deg
Audi A6 Allroad er en luksusbil for norske forhold.
Audi A6 Allroad har vært en ettertraktet bil helt siden den første kom i 1999, og særlig etter at generasjon 2 ble lansert i 2006. Alle elementer har hele tida vært på plass:
Utgangspunktet er et pent formet A6 Avant-karosseri. Nordmenn liker stasjonsvogner - bare se deg rundt i trafikken.
Så har Audi kjørt på med sterke motorer (i første rekke diesel), firehjulsdrift og automatgir. Dessuten har den alltid vært røffere, med økt bakkeklaring og en dose SUV-pynt.
Samtidig har interiøret hatt gjennomført Audi-kvalitet. Det er lite i bilverdenen som appellerer like sterkt til din indre jåle som et Audi-interiør.
Kjent oppskrift
Tredje generasjon, som kommer i norske butikker i mai, følger nøyaktig samme oppskrift. Utgangspunktet er den nye A6 Avant, og grovt sagt kan en si at Allroad rett og slett er en litt hevet og lett stylet Avant quattro.
Våre tester av A6 Avant quattro har vist at det er et svært godt utgangspunkt - det er i de firehjulsdrevne versjonene A6 er på sitt aller beste. Det er ikke ofte vi gir terningkast seks til en bilmodell.
Oppskriften er i prinsippet den samme som Volvo følger med XC70, Subaru med sin Outback og VW med sin Passat Alltrack. Audi gjør dessuten akkurat det samme med A4 Allroad, mens hybriden Peugeot 508 RXH i større grad går sine egne veier.
Dyr herlighet
A6 Allroad kommer - selvfølgelig - kun med firehjulsdrift. Siden A6 kun fås med drift på alle fire sammen med de store motorene, er det det samme som gjelder for A6 Allroad. Her er det V6 og trelitere over hele linja, tre med diesel og én med bensin.
Automatgir er standard for alle - for alle unntatt den sterkeste dieselen (som har konvensjonell automatgirkasse med åtte trinn) handler det om Audis effektive S tronic dobbeltclutchkasse med sju trinn. Denne girkassa er sterkt delaktig i at Audi kan skryte av et forbruk som er senket med inntil 20 prosent i forhold til forgjengeren.
De store motorene har én negativ følge: prisen. Allroad starter på 723 300 kroner med 3,0 TDI med 204 hk og 450 Nm. Den stiger til 813.600 kroner med 245-hestersversjonen av samme motorer, og til 985.000 kroner om du skal ha monsterdieselen med 313 hk.
204-hesteren vil bli det naturlige valget for de fleste som skal kjøpe Allroad. Fra testloggen for en vanlig A6 Avant quattro med samme motor ser vi at også denne minste motoren har sterke ytelser:
0-100 km/t målte vi til 7,9 sekunder, 60-100 km/t på 4,2 sekunder og 80-120 km/t på 5,3 sekunder. Vi har ikke hatt anledning til å måle ytelsene for Allroad-utgaven, men under prøvekjøringen er det lite som tyder på at den er veldig mye tregere.
I norsk sammenheng har den kraftoverskudd i massevis, og du skal ha veldig mye penger til overs for å bruke 90.000 kroner ekstra på 245-hesteren.
For de som bare SKAL ha bensinmotor, er det bare å punge ut. 310 bensinhestekrefter på kompressor-dop koster fra 978.100 kroner.
Om A6 Allroad kan sies å spenne prismessig mellom dyr og veldig dyr, er den likevel ikke ufint priset sammenlignet med en vanlig A6 Avant med quattro og samme motor. De knappe 40.000 kronene som skiller for 204-hesterens del, kan forklares med at blant annet luftfjæring er standard på Allroad. Det koster 22.140 kroner ekstra for en vanlig A6 Avant.
Og mens vi er inne på pris: Audis selgere er dyktige til å få folk til å legge på ekstrautstyr i allerede kostbare biler. Er du en potensiell kjøper, vil du trolig få høre at du bør legge på 100.000 kroner - og helst mer - for at bilen skal være attraktiv som brukt.
For selv om dette er en dyr bil, mangler mye av det du får på billigsalg i mange kompakt- og mellomklassebiler. For eksempel er setet helmanuelt i standardversjon.
Om ekstrautstyrsprisene er det én ting å si: De ligger farlig nær grensa til det direkte ufine.
Tøffer seg med terrengtilpasning
Luftfjæringen bidrar til at A6 Allroad under vanlig kjøring i stor grad oppleves som en vanlig A6. Luftfjæringen endrer bakkeklaringen med inntil 6 cm. Når du kjører på vanlig vei i lovlig norsk hastighet, vil bilen velge en bakkeklaring som er rundt 4 cm høyere enn for en standard-A6.
Fjæringen senker bilen med ytterligere halvannen centimeter når du kjører fort. Du kan dessuten endre bilens karakter med Audi drive select, i flere trinn fra Allroad-modus (med høy bakkeklaring) til "dynamic".
TEKNISKE DATA AUDI A6 ALLROAD
- TEKNISKE DATA 3,0 TDI 204 hk
- MOTOR, CM3: 2967
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/3750
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 450/1250-3000
- EGENVEKT, KG: 1930
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 494/190/147-153
- BAGASJEROM, LITER: 565-1680
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 235/45 ZR 18
- HENGERVEKT, KG: 2500
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 159
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,5
- TOPPFART, KM/T: 223
- PRIS FRA, KR: 723.300
I praksis imponerer understellet stort over veier med telehiv og piggdekkslitasje. A6 Allroad har fjæringskomfort i den ekte luksusklassen, ikke minst i komfortmodus.
Maksimal bakkeklaring er 21,3 cm, som er høyere enn det flere SUV-er har. Det kan være kjekt å ha om du av og til kjører på ordentlig ujevn vei. Makshøyden kan kun brukes i hastigheter opp til 30 km/t. Deretter senkes bilen automatisk.
Standard er dessuten en unnabakkeassistent som kan holde farten nede automatisk der det er bratt. Som et hint om terrengkapasiteten finnes også et instrument som måler helningsgraden på bilen. Vi tviler på om Allroad-eiere flest vil bruke det særlig ofte, for dette er først og fremst en stas-stasjonsvogn.
Firehjulsdriftssystemet med senterdifferensial har 40/60 (foran/bak) som grunninnstilling for kraftfordelingen, men hvis sensorer og datahjerner finner grunn til det, endres fordelingen. Inntil 70 prosent av kraften kan gå til forhjulene, mens inntil 85 prosent kan gå til bakhjulene.
På tørre vårveier er effekten av systemet vanskelig å spore. Vi kan slå fast at det ikke er noe som helst i veien med veigrepet. Allroad tåler mye mer enn de fleste vil finne på på norske veier.
Erfaringen med en vanlig A6 Avant quattro sist vinter er imidlertid at systemet virker svært godt. Drivlinjen, som altså er identisk i en Avant quattro og en Allroad, er noe av det beste du kan ha til rådighet en skikkelig vinterdag.
A6 Allroad kan dessuten trekke en tilhenger på 2500 kg. Det er mer enn en vanlig A6 quattro, noe som blant annet skyldes tilpasninger ved motoren.
Audi har som mål at A6 Allroad skal bli den mest solgte firehjulsdrevne bilen i luksusklassen. Basert på prøvekjøringen virker det på ingen måte som om bilens egenskaper skal være til hinder for å nå målet. A6 Allroad kan nemlig være både et motorveislokomotiv og en bil som tar seg fram der andre stopper opp.
Mange nordmenn ønsker seg det. Og noen har råd til det.
Les også: