Prøvekjørt: Opel Zafira 2012
Bilen for den ivrige "sykkelfamilien"
Sjuseteren Opel Zafira parer pent utseende med oppsiktsvekkende allsidighet.
Gjennom noen vanskelige år har Zafira vært god å ha for Opel. 2,2 milioner Zafira er solgt siden den første kom i 1999. Nå er det klart for tredje generasjon, og Opel satser på kombinasjonen; mer stil og enda mer allsidighet.
Blant annet frir Opel Zafira utilslørt til syklister med det de kaller FlexFix, en videreutviklet versjon av sykkelløsningen Opel har hatt i noen år.
Uten spesialverktøy og med enkle håndgrep får du en sykkelholder med plass til to sykler - med adapter får du plass til ytterligere to sykler. Når FlexFix ikke er i bruk, er holderen nærmest usynlig plassert i støtfangeren bak.
Her er det bare å pakke ned familie og landeveissykler, sette GPS-en på Col du Galibier og dra av gårde for å se Tour-en på kloss hold.
En annen fordel er at holderen kan tiltes slik at du kan åpne bakluka uten å måtte fjerne syklene. Ulempene er prisen (6500 kroner) og at du ikke kan få hengerfeste hvis du vil ha sykkelholder.
Som toget
Når det gjelder utseende, sier Opel selv at silhuetten skal minne om et høyhastighetstog. Det er jo et høyt mål for en kompakt flerbruksbil.
Designerne har brukt alle knepene i boka for å nærme seg målet. Karosserilinjene stiger bakover mot hekken, i likhet med den nedre vinduskarmen. Foran er lyktene trukket langt oppover og bakover på panseret. Hekken har en relativt rett avslutning for å skape mest mulig plass.
Innvendig har de godt utstyrte prøvekjøringsbilene en opplevd kvalitet i materialvalg og finish som ligger på et pent nivå for bilklassen. I denne klassen finnes biler som VW Touran, Mazda 5, Peugeot 5008, Ford Grand C-Max og Renault Grand Scénic .
I utvendige mål er 466 cm lange og 192 cm brede Zafira litt større enn alle disse bilene, mens den er litt mindre og billigere enn vår flerbruksfavoritt Ford S-Max.
Svært fleksibel
Da flerbruksbilene gjorde sitt inntog i Europa på 90-tallet, var det som regel med tunge seter som måtte tas ut av bilen hvis lasteplassen skulle økes.
Den første generasjonen Zafira var den første bilen som forenklet dette, med seter som kunne legges sammen i enkle operasjoner. For hver generasjon har Opel videreutviklet seteløsningen.
Som sjuseter har den nye Zafira to seter helt bakerst, og som vanlig for de kompakte flerbruksbilene er plassen her begrenset. Det rekker til korte turer for voksne, men passer best til barn.
I den midterste seteraden kan du velge mellom en standardløsning og det Opel kaller Lounge Seating (standard i utstyrsversjon Cosmo). Normalutgaven består av tre enkeltseter som hver for seg kan skyves fram og tilbake og legges flatt mot golvet.
Inn i loungen
Lounge Seating tar det hele et stykke lenger. Her kan midtsetet i rad to gjøres om til armlener for de to ytre setene. De to ytre setene kan dessuten skyves inn mot midten av bilen - og i tillegg ekstra langt bakover. Dermed kan to personer sitte på rad to med ordentlig god plass rundt seg.
Setene er imidlertid ganske rette i formen, så hvis du assosierer "lounge" med "myk lenestol", så kan det hende du blir skuffet.
Typisk for biltypen er mange praktiske oppbevaringsrom, og Zafira stiller med hele 30 slike spredt rundt i bilen. Mest spesiell er boksen mellom forsetene, som kan skyves til ønsket plass på aluminiumsskinner.
Opel oppgir at Zafira har et bagasjevolum på hele 710 liter som femseter og 1860 liter som toseter.
Diesel og bensinturbo
Under det korte panseret kan Zafira fås med en rekke motoralternativer, blant dem 1,4-liters bensinturbomotor med 140 hk eller med toliters diesel med i utgaver fra 110 til 165 hk. Bare bensinmotoren og den sterkeste dieselutgaven kan fås med automat.
Vi tror en forbruksoptimert EcoFlex-versjon med en 130-hestersutgave av tolitersdieselen kan bli den viktigste i Norge. Med et oppgitt forbruk på 0,45 l/mil og et CO2-utslipp på 119 g/km vil den komme relativt gunstig gjennom vårt avgiftssystem (se tekniske data og priser i tabellen i bunnen av artikkelen).
Vi har kjørt både bensinmotoren og den sterkeste dieselmotoren. Bensinmotoren har komfort som sin fremste styrke - den oser ikke av rå kraft. 165-hestersversjonen av dieselen er naturlig nok langt raskere og friskere.
Sport stjeler komforten
At Opel har valgt en fastmyk bakaksel i stedet for et dyrere flerleddet hjuloppheng bak, kjenner vi knapt nok ulemper ved på vår første prøvetur på tyske veier med godt veidekke.
Understelleoppsettet er i kategorien "fast; tysk". Det bidrar til stabil ro i rask motorveifart, mens det kjennes på grensen til stramt over krappe ujevnheter (testbilene hadde 18-tommers hjul, som kanskje ikke er riktig valg for norske forhold).
Med ekstrautstyret FlexRide kan du velge understellsoppsett etter kjørestil og underlag, men Sport-innstillingen stjeler mye av komforten.
Satser på intelligente frontlys
På teknologifronten er Opel stolte av at Zafira kan fås med frontkamera som blant annet leser skilt og informerer sjåføren i dashbordet. Opel satser også mer enn de fleste andre folkebilmerker på såkalt intelligente frontlys som tilpasser seg møtende biler og biler foran deg.
Hvordan Opel Zafira står seg i møte med konkurrenter under norske forhold, vil vi komme tilbake til når vi får testet bilen i Norge. Hit kommer den mot slutten av året.
TEKNISKE DATA Opel Zafira |
1,4 Turbo 120 |
1,4 Turbo 140 |
2,0 CDTI 110 |
2,0 CDTI 130 EcoFlex |
MOTOR, CM3: EFFEKT, HK VED O/MIN: DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: EGENVEKT, KG: LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: BAGASJEROM, LITER*: STANDARD DEKKDIMENSJON: FORBRUK, EU-MIX L/MIL: CO2-UTSLIPP, G/KM: 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: TOPPFART, KM/T: PRIS FRA, KR: |
1364 120/4200-6000 200/1850-4200 Fra 1571 466/193/166 710-1860 Ikke oppgitt 0,63 148 11,8 192 IKKE TIL NORGE |
1364 140/4900-6000 200/1850-4900 466/193/166 710-1860 Ikke oppgitt 0,63 148 10,7 202 339 900 |
1956 110/4000 260/1750-2500 466/193/166 710-1860 Ikke oppgitt 0,52 137 12,5 183 329 900 |
1956 130/4000 300/1750-2500 466/193/166 710-1860 Ikke oppgitt 0,45 119 11,4 193 339 900 |
Les også: