Ny LeasePlan-statistikk:

Bilen din stuper i verdi

Leasingselskapet LeasePlan anslår hva bilen din er verdt.

FALLER MEST: Peugeot 308 havner helt på bunnen av LeasePlans oversikt over forventet verditap.
FALLER MEST: Peugeot 308 havner helt på bunnen av LeasePlans oversikt over forventet verditap.
Først publisert Sist oppdatert

LeasePlan leaser ut over 30.000 biler i Norge. Gjennom egne prognoser og erfaringstall fra de siste fem årene kommer LeasePlan fram til sine resultater i den nylig offentliggjorte verdifallsstatistikken, som viser anslått verdi for en ny bil om fem år.

Lista tar for seg det antatte verdifallet på de 20 mest solgte bilmodellene i Norge, og er ikke lystig lesning for alle.

4-6 prosent forskjell

Jevnt over forventes de fleste vanlige biler å halveres i verdi i løpet av de første fem årene.

I tabellen nederst i artikkelen finner du klikkbare lenker til tester av flere av bilmodellene.

Øverst på lista, med et forventet verditap på 51-52 prosent, havner de to mest solgte fra Volkswagen - Passat og Golf - sammen med Ford Mondeo og Toyota Avensis.

Nummer fem på lista er Audi A4. Alle er de mest vanlige modellene, utstyrt med turbodieselmotor.

I den andre enden av skalaen, altså de nederste fem på 20-bilslista, finner vi Ford Focus, Skoda Octavia, BMW 3-serie (med liten bensinmotor) og to blad Peugeot - 308 og 207.

De to sistnevnte forventes å falle 55-57 prosent av dagens verdi - altså 4-6 prosent mer enn de beste.

Sterkt kritiske

Ikke uventet har importørene som kommer dårligst ut i oversikten såre tær etter å ha studert oversikten. Blant annet Peugeot Norge AS, som antyder at LeasePlan også har en egeninteresse av tallene de har lagt fram.

- De er en betydelig aktør, og vil selvsagt kunne ha en egeninteresse av å snakke opp og ned biler etter beholdningen de skal selge til enhver tid, uttaler informasjonssjef Frank Vatne i Peugeot Norge til bilnytt.no.

Vatne reagerer også på at LeasePlan trekker konklusjoner for deres nye Peugeot 308 - en helt ny modell - og omtaler spådommene som "rent tøv" og "neppe statistisk relevant".

- Uavhengig

LeasePlan, på sin side, føler seg ikke truffet:

- Statistikken er basert på kunnskap og erfaringer bygget opp gjennom mange år som en uavhengig distributør av brukte biler, sier markedssjef Marius Paus.

Heller ikke VW-konsernets 50 prosent eierandel i LeasePlan Corporation, mener Paus kan brukes mot dem, og hevder at selskapet er helt uavhengig både i når det gjelder nye og brukte biler.

HOLDER SEG: Volkswagen Golf er modellen LeasePlan mener vil holde seg best i pris.
HOLDER SEG: Volkswagen Golf er modellen LeasePlan mener vil holde seg best i pris.

Merke/modell

Motor/hk/utgave

Pris ny i år

Tap (%) 2013

Volkswagen Golf

1,9-105 TDI 5d

272000

51-52

Ford Mondeo

2,0-140 TDCi stv

354000

51-52

Volkswagen Passat

1,9-105 TDI stv

325000

51-52

Toyota Avensis

2,0-126 D-4D stv

331000

51-52

Audi A4

2,0-140 TDI stv

396000

51-52

Nissan Qashqai

1,5 dCi

280000

51-52

Mitsubishi Outlander

2,0-140 DI-D

390000

51-52

Volkswagen Tiguan

2,0-140 TDI

393000

51-52

Toyota RAV4

2,2-136 D-4D

382000

51-52

Honda CR-V

2,2-140 CTD-i

417000

51-52

Toyota Yaris

1,4-90 D-4D

228000

51-52

Mazda 6

2,0-140 D stv

338000

51-52

Audi A3

1,9-105 TDI sportback

304000

51-52

Toyota Auris

1,4-90 D-4D

248000

53-54

Volvo V70

2,4-163 D

483000

53-54

Ford Focus

1,6-90 TDCi stv

250000

53-54

Skoda Octavia

1,9-105 TDI stv

269000

53-54

BMW 3-serie

316i sedan

317000

55-57

Peugeot 308

1,6-109 HDi 5d

262000

55-57

Peugeot 207

1,6-90 HDi 5d

224000

55-57