Ny LeasePlan-statistikk:
Bilen din stuper i verdi
Leasingselskapet LeasePlan anslår hva bilen din er verdt.
LeasePlan leaser ut over 30.000 biler i Norge. Gjennom egne prognoser og erfaringstall fra de siste fem årene kommer LeasePlan fram til sine resultater i den nylig offentliggjorte verdifallsstatistikken, som viser anslått verdi for en ny bil om fem år.
Lista tar for seg det antatte verdifallet på de 20 mest solgte bilmodellene i Norge, og er ikke lystig lesning for alle.
4-6 prosent forskjell
Jevnt over forventes de fleste vanlige biler å halveres i verdi i løpet av de første fem årene.
I tabellen nederst i artikkelen finner du klikkbare lenker til tester av flere av bilmodellene.
Øverst på lista, med et forventet verditap på 51-52 prosent, havner de to mest solgte fra Volkswagen - Passat og Golf - sammen med Ford Mondeo og Toyota Avensis.
Nummer fem på lista er Audi A4. Alle er de mest vanlige modellene, utstyrt med turbodieselmotor.
I den andre enden av skalaen, altså de nederste fem på 20-bilslista, finner vi Ford Focus, Skoda Octavia, BMW 3-serie (med liten bensinmotor) og to blad Peugeot - 308 og 207.
De to sistnevnte forventes å falle 55-57 prosent av dagens verdi - altså 4-6 prosent mer enn de beste.
Sterkt kritiske
Ikke uventet har importørene som kommer dårligst ut i oversikten såre tær etter å ha studert oversikten. Blant annet Peugeot Norge AS, som antyder at LeasePlan også har en egeninteresse av tallene de har lagt fram.
- De er en betydelig aktør, og vil selvsagt kunne ha en egeninteresse av å snakke opp og ned biler etter beholdningen de skal selge til enhver tid, uttaler informasjonssjef Frank Vatne i Peugeot Norge til bilnytt.no.
Vatne reagerer også på at LeasePlan trekker konklusjoner for deres nye Peugeot 308 - en helt ny modell - og omtaler spådommene som "rent tøv" og "neppe statistisk relevant".
- Uavhengig
LeasePlan, på sin side, føler seg ikke truffet:
- Statistikken er basert på kunnskap og erfaringer bygget opp gjennom mange år som en uavhengig distributør av brukte biler, sier markedssjef Marius Paus.
Heller ikke VW-konsernets 50 prosent eierandel i LeasePlan Corporation, mener Paus kan brukes mot dem, og hevder at selskapet er helt uavhengig både i når det gjelder nye og brukte biler.
Merke/modell |
Motor/hk/utgave |
Pris ny i år |
Tap (%) 2013 |
1,9-105 TDI 5d |
272000 |
51-52 |
|
2,0-140 TDCi stv |
354000 |
51-52 |
|
1,9-105 TDI stv |
325000 |
51-52 |
|
2,0-126 D-4D stv |
331000 |
51-52 |
|
2,0-140 TDI stv |
396000 |
51-52 |
|
1,5 dCi |
280000 |
51-52 |
|
2,0-140 DI-D |
390000 |
51-52 |
|
2,0-140 TDI |
393000 |
51-52 |
|
2,2-136 D-4D |
382000 |
51-52 |
|
2,2-140 CTD-i |
417000 |
51-52 |
|
Toyota Yaris |
1,4-90 D-4D |
228000 |
51-52 |
2,0-140 D stv |
338000 |
51-52 |
|
1,9-105 TDI sportback |
304000 |
51-52 |
|
1,4-90 D-4D |
248000 |
53-54 |
|
2,4-163 D |
483000 |
53-54 |
|
1,6-90 TDCi stv |
250000 |
53-54 |
|
1,9-105 TDI stv |
269000 |
53-54 |
|
316i sedan |
317000 |
55-57 |
|
1,6-109 HDi 5d |
262000 |
55-57 |
|
1,6-90 HDi 5d |
224000 |
55-57 |