Garasje-skader

Beskytt bilen i trange garasjer

Her er biljournalistens tips!

TRANGT: Mange av de eldre garasjene er så små at folk med store biler gir opp å bruke dem. FOTO: Geir Svardal
TRANGT: Mange av de eldre garasjene er så små at folk med store biler gir opp å bruke dem. FOTO: Geir Svardal
Sist oppdatert
EGNET: Undertegnede fant disse - dempermateriale for høytalere - hos Biltema. Koster lite og egner seg godt som beskyttelse. FOTO: Geir Svardal
EGNET: Undertegnede fant disse - dempermateriale for høytalere - hos Biltema. Koster lite og egner seg godt som beskyttelse. FOTO: Geir Svardal

Det finnes tusener av norske garasjer bygget i en tid da bilene var mye mindre enn i dag. Når plassen blir dårlig blir det en utfordring å unngå skader. Det finnes råd - og rimelige måter å fikse småskader på.

På femti- og sekstitallet foregikk en utstrakt bygging av drabantbyer i Norge. Garasjer ble også bygget, ment for et folk der bil langt i fra var allemanseie, og for biler som i regelen var korte og smale. Men etter at bilrasjoneringen opphørte i 1960 fikk stadig flere bil. Samtidig som at bilene gradvis er blitt større.

Konsekvensene er at det er ventetid på leie av garasje i mange borettslag i dag. Og de samme borettslags garasjer er ofte skummelt små og trange for dagens bilpark.

Det er en av årsakene til at så mange borettslag har digre og gjerne flotte biler stående langs fortauene. Om de kommer seg inn i en av borettslagets garasjer, kommer de seg likevel ikke ut av bilen! Og du som benytter en slik garasje, risikerer at du før eller siden skader bilen din ved inn- eller utkjøring.

Undertegnede flyttet for ikke så lenge siden til et borettslag på Manglerud i Oslo. Etter noen måneder fikk jeg endelig garasjeplass. Og skvatt da jeg første gang heiste opp garasjedøra.

Der inne så det trangt ut!

Noe som krever en egen parkeringsteknikk. Jeg må legge bilen så mye som mulig mot høyre, når jeg rygger inn (som jeg foretrekker), for i det hele tatt å komme ut av førerdøra. Men ikke minst takket være ryggesensorer, fikk jeg da lirket inn min daværende Ford Focus uten store problemer.

ENKELT: Med strips er mattene festet på sekunder. FOTO: Geir Svardal
ENKELT: Med strips er mattene festet på sekunder. FOTO: Geir Svardal
MYKT MOTTAK: Dempemattene tar i mot døren mykt. FOTO: Geir Svardal
MYKT MOTTAK: Dempemattene tar i mot døren mykt. FOTO: Geir Svardal

Dyre skader - eller?

Verre var det - trodde jeg - at jeg allerede hadde bestilt en ny bil, som var enda lengre og bredere enn Focus. En BMW X1. Nå viste det seg at den, takket være svært gode parkeringssensorer rundt baut, samt store sidespeil, er enklere å parkere enn min forrige bil.

Likevel satt jeg med en uggen følelse av at det bare skulle et øyeblikks uoppmerksomhet til, så kunne jeg treffe en av stolpene som skiller garasjeplassen min fra naboens. Og selv med liten fart er det fort gjort å få en lakkskade eller en liten bulk.

Noe som fort kan koste noen tusenlapper. I hvert fall hvis du bruker tradisjonelle og ofte rådyre karosseriverksteder til slike småting, i stedet for å benytte de langt billigere smart repair-verkstedene vi tidligere har skrevet om her.

Slik fikser de lakkskader, og slik fikser de småbulker, til priser en ikke blir blakk og deprimert av. Blant annet så sparte Sverre Mørck innpå 20 000 kroner ved å benytte seg av et smart repair-verksted i stedet for et tilbud fra Møller Bil Ryen.

Jeg bestemte meg tidlig for å være føre var enn etter snar. Det måtte da være enkelt å legge inn litt beskyttelse i garasjen, som en garanti for at selv litt nærkontakt med stolper eller netting ikke får noen konsekvenser?

Biltema neste. Der rotet jeg rundt en halvtime, før jeg fant noe enkelt og rimelig dempemateriale (129 kroner for fem matter) for høytalere. I tillegg kjøpte jeg en pakke strips.

Spar penger

GARANTI: Dempermattene har fått ny jobb - som beskyttelse rundt stolper i garasjen. FOTO: Geir Svardal
GARANTI: Dempermattene har fått ny jobb - som beskyttelse rundt stolper i garasjen. FOTO: Geir Svardal

Vel tilbake i garasjen tok det under en halvtime å få opp beskyttelse rundt stolpene i garasjen, samt henge opp et par matter som dørene treffer når de åpnes. Case closed!

Det finnes helt sikkert mange andre gode løsninger der ute.

Har du noen tips, så del de gjerne med leserne i kommentarfeltet under!

Det er som kjent ikke bare i private garasjer at det kan oppstå skader på bilen din. Skade på parkerte biler er dessverre uhyre vanlige i Norge, og beklageligvis er det i de færreste tilfellene at noen innrømmer sin brøde. De fleste stikker av fra ansvaret, og overlater regningen til en uskyldig part.

Ved å parkere smart reduseres faren for at noen rygger på bilen din, sneier den med en handlevogn eller slenger opp dørene i siden på den.

Og som tidligere nevnt - en mindre skade på bilen din trenger ikke nødvendigvis å koste skjorta.

Les også:

Verkstedene lurer deg

SMART? Tenk deg om før du parkerer. Mange biler skades i P-hus. FOTO: Petter Handeland
SMART? Tenk deg om før du parkerer. Mange biler skades i P-hus. FOTO: Petter Handeland

Nordmenn setter bulkerekord

Spar penger på fritt valg av bilverksted

Web-kameraet som stopper tyven

Denne saken ble første gang publisert 13/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også